هیوندا سانتافه یکی از پرفروشترین و پرطرفدارترین مدلهای این شرکت کرهای در سراسر جهان است. سانتافه برای اولین بار در سال 2001 رونمایی شد و تاکنون 4 نسل از آن وارد بازار شده است. نسل سوم هیوندای سانتافه از سال 2013 به بازار عرضه شد و در سال 2016 هیوندای تصمیم گرفت روی این نسل یک فیسلیفت ارائه دهد. تنها نسل دوم و سوم هیوندای سانتافه توسط دو شرکت آسان موتور و کرمان موتور به بازار ایران رسیدند و توانستند به موفقیت خیره کنندهای در ایران دست پیدا کنند.
بررسی طراحی ظاهری هیوندای سانتافه
یکی از دلایل موفقیت هیوندای سانتافه خصوصا در بازار ایران چهره آن است. خودرویی که با طراحی کم نقصی که داشت توانست به راحتی در دل ایرانیان جای باز کند. یک خودرو با ظاهری خشن و پر ابهت با اندازهای بزرگ که مورد استقبال طیف بزرگی از مردم واقع میشود.
نمای جلوی سانتافه جدید ظاهری جسورانه و جدی دارد. چراغهای جلو با طراحی کشیده و چند وجهی به همراه گرافیک جذاب تا روی گلگیرهای خودرو کشیده شدهاند. جلوپنجره هیوندا سانتافه جدید قسمت زیادی از نمای جلوی خودرو را از آن خود کرده و خطوط کرومی به همراه لوگوی هیوندای وسط آن خودنمایی میکنند.
در سانتافه چراغهای روز به همراه مهشکنهای خودرو در دو طرف سپر جا خوش کردهاند. خطوط طراحی متعدد در نمای جلوی هیوندای سانتافه جدید به جذابیت این خودرو کمک شایانی کرده است.
به نمای جانبی سانتافه که نگاه کنیم طراحی شیشههای جانبی خودنمایی میکند. شیشه درب جلو اندازه مناسبی دارد و میدان دید خوبی را برای راننده فراهم میکند. یک خط از روی گلگیر جلو شروع شده و با گذشتن از دستگیره دربها تا بالای چراغ عقب کشیده شده و همچنین خط رکاب خودرو نیز بدون زاویه و صاف طراحی شده است و هر دو خط باعث شدهاند تا سانتافه جدید عضلانیتر به نظر برسد.
در قسمت عقب نیز همانند دیگر بخشهای ظاهری سانتافه جدید، طراحی هماهنگ و جذابی را شاهد هستیم. چراغهای عقب به صورت دو تکه طراحی شده و جای پلاک نیز میان دو چراغ تعبیه شده است. درب صندوق عقب هیوندای سانتافه به صورت یک تکه است که در قسمت بالای آن یک باله بزرگ به همراه چراغ سوم ترمز قرار گرفتهاند تا ظاهر خودرو را بیش از پیش زیبا و اسپرت کند. سپر عقب سانتافه جدید نیز میزبان چراغهای مهشکن است و در قسمت راست آن نیز یک جفت اگزوز قرار دارد.
مشخصات فنی هیوندای سانتافه
هیوندای سانتافه جدید در بازارهای جهانی با پیشرانههای مختلفی عرضه شد اما نسخهای که در بازار ایران آمد به یک پیشرانه 4 سیلندر 2/4 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده است. ابتدا نسخه MPi و سپس نسخه GDi این پیشرانه به ایران عرضه شدند. نسخه GDi این پیشرانه توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت و 242 نیوتن متر گشتاور را دارد. این نیروی تولید شده توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل میشود. از معایب سانتافه جدید این است که برخلاف تصور عموم، سانتافه جدید خودروی تر و فرزی نیست و و شتاب 0 تا 100 آن حدود 11/5 ثانیه است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز حدود 12 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. اما سیستم تعلیق هیوندای سانتافه یکی از نقاط قوت آن به شمار میرود که باعث شده پایداری این خودرو مورد قبول واقع شود. ترمزهای سانتافه جدید گوش به فرمان راننده هستند و از پس جثه این خودرو به راحتی بر میآیند.
بررسی کابین و فضای داخلی هیوندای سانتافه
کابین و طراحی داخلی هیوندای سانتافه از دلایل دیگر فروش بالای آن است. یک داشبورد با خطوط شکسته مختلف و کلیدهای زیاد که حس خوبی را به راننده و سرنشینان القا میکند. در بالاترین قسمت داشبورد یک نمایشگر بزرگ قرار گرفته و کنار آن نیز دریچههای سیستم تهویه مطبوع با ظاهری پرانتزی شکل تعبیه شده است. زیر نمایشگر این خودرو به تعداد زیادی دکمه و کلید برخورد میکنیم که هم برای کنترل سیستم صوتی و هم برای کنترل سیستم تهویه مطبوع خودرو هستند. در پایینترین قسمت داشبورد نیز خروجی فندکی و برق 12 ولت به همراه یک محفظه برای قرار دادن اشیاء مختلف تعبیه شدهاند.
فرمان هیوندای سانتافه جدید طراحی پهن و چهار شاخهای دارد که با قسمتهای کرومی تزئین شده و میزبان دکمههای کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی است. پشت آمپر سانتافه به صورت دایرهای طراحی شده که میان این دو یک کامپیوتر سفری نیز قرار گرفته است. کنسول وسط خودرو نیز میزبان قسمت لیور دنده، دو جالیوانی و بخش استراحتگاه دست است که زیر آن یک محفظه با ابعاد خوب قرار دارد.
متریال داخل کابین کیفیت قابل قبولی دارد و فضای پا برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو مناسب است.
امکانات رفاهی و ایمنی سانتافه
هیوندای سانتافه جدید از نظر امکانات رفاهی در رتبه بالایی قرار میگیرد. قطعا دلیل دیگری که باعث فروش بالای این خودرو شد امکانات رفاهی زیاد است. این خودرو در نسخههای متعددی به بازار ایران عرضه شد. فولترین نسخه هیوندای سانتافه امکاناتی نظیر:
صندلی های برقی جلو، حافظه صندلی، تهویه مطبوع دوگانه، 5 گرمکن و 2 سردکن برای صندلیها، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمهای، درب صندوق برقی، سقف پانوراما بههمراه سانروف برقی، سنسور نور، سنسور باران، گرمکن فرمان، چراغشور، کروز کنترل، آینه الکتروکرومیک، ترمز پارک برقی، اتوپارک، نمایشگر، صفحه نمایش پشت آمپر، امکان انتخاب حالتهای مختلف رانندگی و دوربین 360 درجه را داراست.
هیوندای سانتافه جدید از نظر ایمنی هم در سطح بسیار خوبی قرار میگیرد. این خودرو در تستهای ایمنی موسسه یورو انکپ Euro NCAP توانست هر 5 ستاره ایمنی را از آن خود کند. از امکانات ایمنی هیوندای سانتافه میتوان به : ایربگ های جلو، جانبی، پرده ای بههمراه ایربگ زانو، رادارهای نقطه کور، سیستم تغییر لاین و پیشگیری از تصادفات، سیستمهای مدیریت ترمز و پایداری مثل ESC, VSM, TSA, ABS, BAS ، کنترل حرکت در سرپایینی DBC و سربالایی HAC و سیستم هشدار فشار باد تایرها اشاره کرد.
بررسی بازار و قیمت
هیوندای سانتافه در بازار ایران قیمتی حدود 2/350/000/000 تومان در فولترین نسخه خود دارد. بازار خرید و فروش این خودرو چه در بازار صفر کیلومترها و چه در بازار دست دومها هنوز هم با وجود این قیمتهای عجیب و غریب بالاست. یکی از دلایل خرید و فروش خوب هیوندای سانتافه جدید خدمات پس از فروش آن میباشد.
نتیجه گیری
هیوندای سانتافه یکی از موفقترین خودروهای بازار ایران است که با ارائه یک پکیج خوب شامل طراحی بهروز و جذاب، کابین جادار و زیبا، کیفیت سواری مطلوب و آپشنهای متعدد توانسته سهم خرید و فروش بسیار بالایی را از آن خود کند. با وجود اینکه رقبای این خودرو نیز خودروهای با کیفیتی نظیر کیا سورنتو، نیسان ایکس تریل، میتسوبیشی اوتلندر و رنو کولئوس هستند اما سانتافه همیشه یک سر و گردن بالاتر از رقبایش، حداقل در بازار خرید و فروش قرار دارد. این خودرو بخاطر خدمات پس از فروش بهتر نسبت به رقبایش هنوز هم در بازار طرفداران زیادی دارد.
کولئوس بهتر از سانتافه است البته از همشون بهتره چون طراحیش جدید و خاص و فنی عااالی است.
کولئوس بهتر از سانتافه است البته از همشون بهتره چون طراحیش جدید و خاص و فنی عااالی است.
کولئوس بهتر از سانتافه است البته از همشون بهتره چون طراحیش جدید و خاص و فنی عااالی است.