1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آیا سپردن قیمت گذاری به خودروسازان راه حل منطقی می باشد ؟

آیا سپردن قیمت گذاری به خودروسازان راه حل منطقی می باشد ؟

20 آذر 1399
  • 0

 

آیا سپردن قیمت گذاری در بازار تقریبا انحصاری کشور ما به خود خودروسازان کاری منطقی می باشد ؟ قطعا جواب خیر می باشد و حتی اخیرا وزیر صنعت در این زمینه نظرش تقویت بخش خصوصی و ورود خودروسازان جدید به کشور برای شکستن انحصار طلبی خودروسازان بزرگ کشور می باشد تا بازاری رقابتی به وجود بیاید . 

تنها در صورت به وجود آمدن بازار رقابتی می باشد که می توان قیمت گذاری خودروها را به خودروساز داد . خودروساز هم با توجه به قیمت تمام شده محصول و کشش بازار مطمینا قیمت گذاری خواهد کرد وگرنه در بازاری که هر چه را تولید کنید برایش صف خرید تشکیل می دهند که نمی توان به تولید کننده قدرت قیمت گذاری را هم اعطا کرد . ایران خودرو و سایپا قرار است به زودی محصولات جدیدی را روانه بازار کنند. قیمت گذاری این حودروها با توجه نه نداشتن رقیبی در بازار خود درهاله ای از ابهام قرار گرفته است .

282.jpg

در این خصوص برخی از کارشناسان موافق آزاد سازی قیمت ها هستند و برخی کاملا موافق هستند .

به گزارش سایت car.ir به نقل از گسترش نیوز، سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا، در یادداشتی نوشت: بحث مهم درباره این محصولات قیمت آن ها است. قیمت هایی که برای این خودروها در نظر گرفته شده 170 الی 180 میلیون تومان است. این قیمت‌ها معقول است ولی در بازار به خاطر این که قیمت تکلیفی وجود دارد نرخ‌ها متفاوت می‌شود. بنابراین اگر خودروسازان بخواهند رشد کنند باید قیمت‌ها در حدی که بازار کشش دارد در نظر گرفته شود. در این صورت افزایش قیمت اتفاق نخواهد افتاد و هم خودروسازان می‌توانند حاشیه سود داشته باشند.

خودروهای جدید مانند دنا پلاس حدود 200 میلیون تومان قیمت داشت ولی در بازار تا 600 میلیون تومان رفت. نه این قیمت هایی که توسط کارخانه‌ها اعلام می‌شود معقول است و نه آن 600 میلیون تومان! به دلیل این که قیمت خودرو فیکس می‌شود هجوم برای خرید وجود دارد چون مردم می‌دانند به یک حاشیه سود خواهند رسید.

داستان قیمت‌گذاری خودروسازان را باید از بازار کاملا جدا کرد. به همین دلیل است که قیمت‌ها در بازار به شدت افزایش پیدا می‌کند. زیرساخت‌های اقتصاد کشور ایجاب می‌کند که قیمت‌ها در بازار بالا برود در غیر این صورت خودروسازان در این قضیه نقشی ندارند. اگر قیمت‌ها دست خودروسازان باشد نرخ‌ها تا این حد در بازار بالا نمی‌رود. در نتیجه حاشیه سود به‌دست آمده توسط خودروسازان نیز صرف افزایش تولید می‌شود.

 

 

منبع car.ir


نظرات