1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بن بست شکست انحصار خودروسازی با خودروساز شدن قطعه‌سازان ممکن می شود

بن بست شکست انحصار خودروسازی با خودروساز شدن قطعه‌سازان ممکن می شود

راه شکست انحصار خودروسازی با خودروساز شدن قطعه‌سازان هموار می شود
10 دی 1399
  • 1

در پی پیشنهاد وزیر صمت به قطعه‌سازان مبنی بر تشکیل کنسرسیومی از قطعه‌سازان برای تولید خودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، اعلام کرد که پیشنهاد وزیر صمت ورود خود قطعه‌سازان برای تولید خودرو را ارائه کرده تا انحصار موجود در دو خودروساز اصلی شکسته شود.

این روزها صحبت درباره شکست انحصار بازار از دست ایران خودرو و سایپا زیاد به میان می آید ولی تاکنون راه حل عملی و کاربردی مطرح نشده است و بیشتر در حد ایده و نظر مطرح شده است . شاید در شرایط کنونی تقویت بخش خصوصی موجود در کشور بهترین راه حل باشد . 

در آخرین جلسه‌ای که وزیر صنعت، معدن و تجارت با قطعه‌سازان کشور (چهارشنبه هفته گذشته) داشت، پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از قطعه‌سازان برای تولید خودرویی ایمن و با کیفیت و همچنین ایجاد رقابت در تولید خودرو ارائه داد و اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا از رقبای توانمند برای ایجاد رقابت در بازار خودرو حمایت کند.

وی شکستن انحصار در تولید خودرو را مسیری منطقی برای آینده صنعت خودروسازی کشور دانست و اظهار کرد: شرکت‌های توانمند قطعه‌ساز می‌توانند از طریق ترکیب شدن با یکدیگر، کنسرسیومی برای تولید خودرو تشکیل دهند و بر روی فناوری و نوآوری با ریسک‌پذیری کار کنند. بایستی تصدی‌گری دولت در حوزه خودرو کاهش یابد، ایجاد کنسرسیوم خودروسازان و قطعه‌سازان مسیری برای کاهش هزینه‌های دولت در حوزه صنعت خودروسازی است که نیازمند اصلاحات ساختاری نیز هست.

در این رابطه، مازیار بیگلو - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو- با بیان اینکه طی این نشست که با محوریت مشکلات صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی بود، با نگرش عمده به صنعت قطعه‌سازی کشور برگزار شد و مشکلات قیمت‌گذاری، نقدینگی، ارز و مشکلات گمرکی مطرح شد؛ گفت: در انتهای جلسه نیز وزیر صنعت اظهار نظر کردند که قطعه‌سازان به صورت یک کمیسیون مشترکی با خودروسازان همکاری داشته باشند و تجهیزات خودروسازان را برای تولید خودرو توسط خود قطعه‌سازان به کار گیرند؛ تا منجر به شکست انحصاری که در هردو خودروسازان ایجاد شده است شود.

 

وصول ۵۰۰۰ میلیارد باقی‌مانده و طرح "گام"، بخشی از نیاز نقدینگی قطعه‌سازان را تامین می‌کند

وی در رابطه با مشکلات نقدینگی صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی و راه‌حل‌های مطرح شده طی این نشست، گفت: برای حل مشکلات نقدینگی دو اتفاق قرار است که بیفتد. علاوه براینکه پیگیر ۵۰۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومان مصوب سال گذشته هستیم که در سال جاری دریافت کنیم، "طرح گام" است که به عنوان پایلوت قرار است صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی شروع به کار کنند و جلسات مربوط به آن در حال برگزاری است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در رابطه با حل بخشی از مشکلات کمبود نقدینگی این صنعت با طرح گام، ابراز امیدواری کرد که با اجرا شدن طرح گام، کمکی به تامین نقدینگی هر دو صورت گیرد.

وی افزود: در طرح گام، تازه ابتدای راه و در پایلوت هستیم. بایستی حرکت کرد تا دید چه اتفاقی خواهدافتاد.  وعده‌هایی داده شد برای تامین نقدینگی در قالب پرداخت ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده و از محل طرح گام، فضای مثبتی ایجاد کرده است اما باید پیش رفت تا نتیجه مشخص شود.

شایان ذکر است طرح گام یا همان "اوراق گام" طرحی است که معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در یکی از نشست‌های خبری خود در خردادماه سال جاری مطرح و اعلام کرد که تامین مالی صنعت قطعه‌سازی از طریق «اوراق گام» امکان‌پذیر خواهد شد. در سال جاری نگاه جدیدی برای تامین مالی صنایع داریم که نگاه زنجیره‌ای است، به صورتی که امروز به جای اینکه به پنج بخش یک زنجیره تامین پنج وام مجزا اختصاص دهیم، یک ردیف اعتباری تعریف می‌کنیم که بین بخش‌های زنجیره تامین، در گردش باشد تا حجم بالای نقدینگی کشور را کاهش دهیم.

به گفته زرندی در این زمینه یکی از موضوعاتی که با بانک‌ها رایزنی شده است، استفاده قطعه‌سازان از اوراق تامین نقدینگی ویژه تولید یعنی اوراق گام هست  که در شورای بورس نیز تصویب شده است.

منبع ایسنا


نظرات

  • یکصدا یکصدا (10 دی 1399 ساعت 13:42)

    خود حریص هستند و الان اکثر خانواده لاقل یک خودرو دارند و نمیرند شش ما خودروی جدید نخرند!
    مردم یکصدا بگویند بساط مافیاهای مختلف از خودرو تا مواد غذایی برچینید و واردات آزاد و بازار رقباتی ایجاد کنند