1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. قبل از خرید خودرو SUV یا شاسی بلند حتما به این نکات توجه کنید

قبل از خرید خودرو SUV یا شاسی بلند حتما به این نکات توجه کنید

31 فروردین 1400
  • 0

امروزه خرید SUV رواج زیادی پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم به راهنمای خرید خودروی شاسی بلند و نکات مختلف پیرامون آن بپردازیم.

 در سال‌های اخیر، خودروهای شاسی بلند محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. مردم دنیا بیشتر به خودروهای غول‌پیکر و جذاب SUV گرایش دارند و ترجیح می‌دهند به جای سدان‌های معمولی، شاسی بلند بخرند. در کشور خودمان هم تقاضا برای این خودروها هر روز بیشتر می‌شود. اگر شما هم به فکر خرید خودروی جدید هستید، حتما به مدل‌های مختلف شاسی بلند فکر کرده‌اید. اما برخی نکات هستند که قبل از خرید شاسی بلند باید به آنها توجه داشته باشیم.

خرید خودرو SUV می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما باید بدانیم که ماشین های شاسی بلند در انواع مختلف و با قیمت‌های متفاوت در بازار موجود هستند. برای اینکه بتوانیم خرید مناسبی داشته باشیم، باید ویژگی های ماشین شاسی بلند خوب را کاملا بشناسیم. هدف از تهیه این مقاله هم دقیقا همین است. در ادامه ضمن اینکه راهنمای خرید خودروی شاسی بلند را ارائه می‌کنیم، به نکات مختلف درباره این نوع از خودروها می‌پردازیم. تا پایان با «پرشین خودرو» همراه باشید.

 

خرید خودرو SUV چه مزایایی دارد؟

مهمترین مزیتی که یک خودروی شاسی بلند دارد، ظرفیت بیشتر آن است. برخی از شاسی بلندها که دارای ردیف سوم صندلی هستند، می‌توانند تا هشت سرنشین را هم داخل کابین خودشان جای بدهند. این خودروها برای جابه‌جایی بار هم بسیار مناسب هستند و به‌طور کلی از نظر فضای داخلی، در مقایسه با سایر خودروها برتری دارند.

یک ماشین شاسی بلند خوب، سواری مناسبی هم دارد. خودروهای SUV ارتفاع بالاتری از سطح جاده دارند و همین موضع باعث می‌شود که راننده احساس تسلط بیشتری هنگام رانندگی داشته باشد. مدل‌های دو دیفرانسیل برای آفرود مناسب هستند و حتی در جاده‌های خیس و لغزنده، عملکرد بسیار بهتری نسبت به اتومبیل‌های معمولی دارند.

شاسی بلندها دارای طراحی‌ ظاهری جذاب و متنوعی هستند و با آپشن‌های زیادی عرضه می‌شوند. این خودروها معمولا از نظر ایمنی و استحکام بدنه نیز وضعیت مطلوبی دارند و به همین دلیل، گزینه خوبی برای سفرهای خانوادگی به شمار می‌روند.

8.jpg
انواع خودروهای شاسی بلند

شاسی بلندها دارای انواع مختلفی هستند، اما به‌طور کلی دو نوع شاسی بلند داریم: دسته اول آنهایی هستند که روی شاسی سواری ساخته شده‌اند و اصطلاحا به آنها «کراس‌اور» می‌گویند. گروه دوم هم شاسی بلند‌های ساخته شده روی شاسی تراک هستند.

امروزه اکثر شاسی بلندهایی که می‌بینیم، در واقع کراس‌اور هستند. خودروهای کراس‌اور معماری یکپارچه دارند، یعنی بدنه و فریم آنها به‌صورت یک‌تکه ساخته شده است. همین امر باعث می‌شود که این خودروهای در مقایسه با شاسی بندهای ساخته شده روی شاسی تراک، فرمان‌پذیری بهتری داشته باشند. کراس‌اورها معمولا برای آفرودهای سنگین مناسب نیستند و مثل خودروهای سدان، بیشتر برای استفاده شهری کاربرد دارند.

در سوی دیگر، خودروهای شاسی بلند ساخته شده روی بدنه تراک، بزرگتر و سنگین‌تر هستند و بدنه عظیم‌الجثه‌ای دارند. کیفیت هندلینگ این خودروها در مقایسه با کراس‌اور‌ها پایین‌تر است و به همین دلیل محبوبیت کمتری در بازار دارند. اما افرادی که به دنبال حمل بار سنگین یا ظرفیت بکسل بیشتر هستند، معمولا همین شاسی بلندها را انتخاب می‌کنند.

 

خرید شاسی بلند صفر بهتر است یا کارکرده؟

قطعا وقتی تصمیم به خرید خودرو SUV می‌گیرید، اولین سوالی که برایتان پیش می‌آید آن است که «شاسی بلند چی بخرم؟» اما وقتی با قیمت‌ها مواجه شوید، شاید سوال دوم را اینگونه بپرسید: «بهتر است شاسی بلند صفر بخرم یا کارکرده؟» واقعیت آن است که هر کدام از این موارد دارای مزایا و معایب خودشان هستند. برای مثال وقتی یک SUV صفر خریداری کنید، دارای جدیدترین تکنولوژی‌ها خواهد بود و از سوی دیگر گارانتی معتبری هم دارد و می‌توانید تا مدت‌ها با خیال راحت سوار آن شوید. اما از سوی دیگر باید مستهلک شدن خودروهای صفر را نیز در نظر داشته باشید. یک شاسی بلند صفر پس از گذشت یکی دو سال با افت قیمتی مواجه می‌شود و بخش زیادی از ارزش خود را از دست می‌دهد. البته این مورد مربوط به شرایط اقتصادی عادی است، چون در کشور ما، خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و نه‌تنها ارزش آن کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه هر سال بیشتر هم می‌شود!

4.jpg

مهمترین مزیت خرید شاسی بلند کارکرده یا دسته دوم آن است که هزینه کمتری صرف می‌کنید و می‌توانید از بین مدل‌های متنوعی که در بازار خودروهای کارکرده وجود دارند، یک مورد را طبق سلیقه خودتان خریداری نمایید. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که با توجه به سال ساخت خودرو، تکنولوژی آن ممکن است قدیمی باشد یا قطعات آن دچار فرسودگی شده باشند. همچنین در مورد خودورهای SUV این ریسک وجود دارد که از آنها برای آفرودهای سنگین استفاده شده باشد که این امر به کیفیت آنها ضربه می‌زند. اگر می‌خواهید شاسی بلند کارکرده بخرید، حتما با یک کارشناس خودرو مشورت کنید.

 

نکات مهم در خرید خودروی شاسی بلند

حالا اجازه بدهید به نکات مهم در خرید خودروی شاسی بلند بپردازیم و بگوییم که قبل از خرید SUV باید به چه مواردی بیش از همه توجه داشته باشیم. ما در ادامه 8 نکته مهم را مطرح می‌کنیم که هر کدام از آنها دارای اهمیت زیادی هستند.

7.jpg

1. میزان مصرف سوخت

اولین نکته‌ای که در بحث راهنمای خرید ماشین شاسی بلند وجود دارد، توجه به مصرف سوخت آن است. اکثر خودروهای SUV دارای موتورهای قدرتمند هستند که این موضوع به‌خاطر سنگین بودن بدنه این خودروهاست. اما همان‌طور که حدس می‌زنید، موتور قوی‌تر باعث مصرف سوخت بیشتر هم می‌شود. معمولا پیشنهاد می‌شود که اگر می‌خواهید از خودروی خود در داخل شهر استفاده کنید و کمتر به آفرود یا جاده‌های ناهموار می‌روید، بهتر است کراس‌اور بخرید. معمولا کراس‌اور‌ها سبک‌تر هستند و هر چه وزن آنها کمتر باشد، احتمالا مصرف سوخت پایین‌تری هم دارند.

 

2. شاسی بلند یا کراس‌اور؟

یکی از موارد مهمی که در انتخاب ماشین شاسی بلند خوب باید مورد توجه قرار دهید، آن است که می‌خواهید کراس‌اور داشته باشید یا یک SUV غول‌پیکر با بدنه سنگین؟ صرف نظر از موضوع مصرف سوخت، هر کدام از این مدل‌ها دارای مزیت‌های خاص خودشان هستند. برای مثال، شاسی بلندهای سنگین‌تر به‌خاطر موتور قوی و استحکام بدنه‌ای که دارند، برای طبیعت‌گردی و آفرود مناسب‌تر هستند. برای نمونه می‌توان به خودروی تویوتا لندکروز اشاره کرد که محبوبیت زیادی هم دارد.

اما خودروهای کراس‌اور، به دلیل آنکه روی پلتفرم سدان ساخته می‌شوند، معمولا در جاده‌های ناهموار استحکام پایین‌تری دارند و بیشتر برای استفاده در شهرها مناسب‌اند. هندلینگ و سیستم تعلیق بهتر، از جمله مهمترین مزیت‌های کراس‌اور در مقایسه با شاسی‌بلندهای سنگین است. حالا با توجه به همه این موارد، تصمیم‌گیری با خودتان است که کدام نوع SUV را انتخاب می‌کنید.

 

3. شاسی بلند آفرودی یا شهری؟

در بخش قبلی گفتیم که اکثر خودروهای کراس‌اور برای آفرود مناسب نیستند، اما در این زمینه استثنا هم وجود دارد. به‌طور کلی شاسی بلندهایی که قابلیت AWD ندارند برای آفرود توصیه نمی‌شوند، چون در جاده‌های ناهموار عملکرد مناسبی نخواهند داشت. برای افرادی که عاشق طبیعت‌گردی هستند، پیشنهاد می‌شود که به سراغ خودروهایی چون تویوتا FJ Cruiser، پرادو یا پاجرو بروند. اما آنهایی که یک شاسی بلند سبک با مصرف سوخت پایین می‌خواهند و تنها در محیط‌های شهری از خودرو خودشان استفاده می‌کنند، گزینه‌های بیشتری برای خرید دارند و می‌توانند با خیال راحت، مدل‌های مختلف کراس‌اور را نیز انتخاب کنند.

 

4. سیستم چهار چرخ محرک (4WD یا AWD)

اگر شما هم جزو افرادی هستید که می‌پرسید «شاسی بلند چی خوبه؟» باید بگوییم که یکی از مزیت‌های اصلی یک SUV برخورداری از سیستم 4WD یا AWD است. این دو سیستم که تفاوت‌های اندکی با یکدیگر دارند، نیروی موتور را به هر چهار چرخ اتومبیل منتقل می‌کنند. این در حالی است که در خودروهای 2WD نیرو فقط به دو چرخ (عقب یا جلو) منتقل می‌شود. شاید این ویژگی در مورد خودروهای سدان اهمیت چندانی نداشته باشد، اما در شاسی بلندها به دلیل وزن زیاد و نیاز به فرمان‌پذیری بهتر، وجود سیستم چهارچرخ یک مزیت محسوب می‌شود.

دو سیستم 4WD یا AWD شبیه به یکدیگر هستند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه و ساده بگوییم، در سیستم 4WD نیروی موتور به‌طور مساوی و ثابت بین هر چهار چرخ تقسیم می‌شود، اما در سیستم AWD امکان تغییر توازن قدرت بین چرخ‌های جلو و عقب وجود دارد که این ویژگی در شرایط جاده‌ای و جوی مختلف، کمک زیادی به راحت‌تر شدن رانندگی می‌کند.

 

5. ظرفیت و صندلی‌های ردیف سوم

اکثر شاسی بلندها در حالت معمولی دارای پنج سرنشین هستند. برخی از مدل‌های بزرگتر، یک ردیف صندلی اضافی دارند که ظرفیت خودرو را به هفت یا هشت نفر می‌رساند مثل هیوندای سانتافه و یا کیا سورنتو. معمولا خودروهایی که دارای صندلی ردیف سوم هستند، فضای کمتری برای حمل بار دارند، اما می‌توان صندلی‌های ردیف آخر را کنار زد یا آنها را مسطح کرد تا جای بیشتری برای قرار دادن بار فراهم شود. اگر در اختیار داشتن فضای داخلی زیاد برای شما اهمیت دارد، هنگام خرید SUV این نکته را هم مدنظر داشته باشید.

 

6. آپشن‌ها و امکانات جانبی

یکی دیگر از مواردی که در بحث راهنمای خرید انواع خودرو شاسی بلند باید به آن اشاره کنیم، وجود امکانات جانبی است. در کنار قدرت، زیبایی و فضای داخلی زیاد، خودروهای شاسی بلند باید دارای قابلیت‌های جانبی و آپشن‌های متنوعی هم باشند. داشتن سیستم تهویه دیجیتالی، صندلی‌های راحت و قابل تنظیم، ایربگ‌های دومرحله‌ای و بسیاری دیگر از موارد، می‌توانند باعث برتری یک شاسی بلند در مقایسه با مدل‌های دیگر شوند.

مدل‌های روز دنیا روی امکانات مربوط به ایمنی تمرکز بیشتری کرده‌اند. مثلا در شاسی بلندهای جدیدتر، سیستم‌های هوشمندی وجود دارند که خطر برخورد با خودروهای دیگر یا عابرین پیاده را به راننده هشدار می‌دهند و در صورت لزوم، باعث توقف خودرو می‌شوند.

 

7. خدمات پس از فروش

یکی از مهمترین نکاتی که معمولا موقع خرید SUV به آن توجه کمتری می‌شود، خدمات پس از فروش است. مخصوصا در بازار داخلی، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چون بسیاری از مدل‌های موجود در بازار ایران، یا فاقد گارانتی معتبر هستند و یا خدمات پس از فروش ضعیفی دارند. موقع خرید خودرو SUV صفر حتما از نمایندگی مربوطه بخواهید که در مورد خدمات پس از فروش آن توضیحات کاملی را به شما ارائه دهد. چنانچه به این مورد بی‌توجه باشید، ممکن است در آینده با دردسر مواجه شوید.

 

8. قیمت

آخرین موردی که در زمینه راهنمای خرید خودروی شاسی بلند باید به آن اشاره کنیم، قیمت است. البته بحث قیمت برای اکثر مشتریان بالاترین اولویت را دارد و مهمترین موردی است که موقع خرید به آن توجه می‌کنند. اکنون با ورود خودروهای شاسی بلند چینی، محدوده قیمتی بازار هم گسترده‌تر شده و طیف متنوعی از خودروهای SUV در دسترس خریداران قرار گرفته‌اند. اگر شما هم تصمیم به خرید شاسی بلند دارید، بهتر است قبل از هر چیز، بازه قیمتی مدنظر خودتان را مشخص کنید و سپس سایر مواردی که به آنها اشاره کردیم را در نظر بگیرید.

 



نظرات