1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. خودروی ام وی ام ایکس 22 پرو، تجربه رانندگی به همراه عکس

خودروی ام وی ام ایکس 22 پرو، تجربه رانندگی به همراه عکس

7 آذر 1400
  • 3
  • 16728

ام وی ام X22 پرو در نگاه اول

در روز های پایانی سال 1395، مدیران خودرو نماینده محصولات ام وی ام و چری، خودرویی با نام X22 را به سبد محصولات خود اضافه کرد که در بازار های جهانی با نام های تیگو2 و چری 3x نیز شناخته می شود. ام وی ام X22 بر روی پلت فرم ام وی ام 315 ارائه شده و ارتقا یافت؛ سپس محصول نهایی تحت عنوان خودرویی در کلاس مینی کراس اور سایز کوچک عرضه شد. عرضه با قیمت رقابتی و مناسب از طرفی و پر کردن خلاء کلاس مذکور با ظاهری بروز و امکانات قابل قبول از طرف دیگر باعث شد X22 در مدت زمان کمی موقعیت مناسبی در بین خودرو های هم رده خود پیدا کند. اما در آبان ماه 1400 مدیران خودرو یک نسخه فیس لیفت از X22 را با نمای بیرونی و داخلی و البته مشخصات فنی جدید معرفی کرد تا طراحی بروز همچنان از نکات قوت این خودرو باقی بماند و یک برتری در کلاس خود باشد. در ادامه مطلب به ویژگی های جدید ام وی ام X22 پرو نسبت به مدل قدیمی آن و همچنین تفاوت آن ها می پردازیم.

 

مقایسه x22 و x22 پرو

 

طراحی ظاهری جدید ام وی ام X22 پرو

ایکس 22 پرو شامل تغییراتی ظاهری نسبت به نسخه قدیمی خود شده است که البته بارز ترین آن ها را می توان در نمای جلویی خودرو یافت. طراحی چراغ ها، جلوپنجره و سپر به کلی دگرگون شده اند و در اولین نگاه، تشابه آن با محصولات جدید هیوندای نظیر کنا و سانتافه دیده می شود. چراغ های اصلی خودرو بر روی سپر و در ارتفاع میانی خودرو جایگذاری شدند و چراغ های روز (Daylight) نیز در قسمت زیرین کاپوت جای گرفته اند که این نوع طراحی را، پیش تر در خودرو هایی مانند سیتروئن C3 و نیسان جوک در بازارمان دیده ایم.

 

ظاهر ام وی ام x22 پرو

 

چراغ ام وی ام x22 پرو

 

در نمای کناری تغییرات کمتری را شاهد هستیم؛ آیینه های جانبی دستخوش تغییرات شدند و دستگیر ها نیز کمی تغییر کرده اند؛ زه های کرومی از روی آن ها حذف شده و دستگیره ها تماما متناسب با بدنه خودرو رنگ آمیزی شده اند. روف ریل نقره ای رنگ همچنان به شکل قبل باقیست و در انتهای شیشه عقب و در مجاورت ستون C، قاب کرومی با نوشته Tiggo دیده می شود که X22 ساده فاقد آن بود.

 

مقایسه x22 قدیمی و پرو

 

نمای عقب x22 پرو

 

اما نمای عقب خودرو نیز، همانند جلو از تغییرات بی بهره نیست و شکل بروز تری به خود گرفته است. گرافیک جدید چراغ ها و خط مشکی رنگی که دو چراغ عقب را به هم متصل می کند در اولین نگاه جلب توجه میکنند؛ این خط در X22 قدیمی طرح کرومی به خود داشت. در سپر نیز تغییراتی اعمال شده است که برجسته ترین آن حذف 2 مه شکن و قرار دادن تنها یک چراغ در وسط سپر با این کاربری است. نمای کلی سپر عقب نیز بروز شده و با نگاه ریزبینانه تر چراغ سوم ترمز نیز نسبت به x22 قدیمی، کشیده تر است.

 

کابین ام وی ام X22 پرو

با ورود به کابین، داشبرد جدید اولین موردی است که متوجه آن خواهید شد؛ مانیتور 9 اینچی جای مانیتور 8 اینچی قبلی را گرفته و در چینش و طراحی دریچه های کولر و کلید های کنترل سیستم تهویه مطبوع بازنگری صورت گرفته است. رشته تغییرات به کنسول وسط نیز می رسد. فرمان جدید با طراحی D کات و پشت آمپر جدید باعث می شود در جایگاه راننده، هیچ عنصر تکراری نسبت به X22 قدیمی در پیش روی شما نباشد.
تریم داخلی همانند نسخه قدیمی ارائه شده و صندلی ها نیز تغییری نداشته اند؛ تنها رودری ها با فرم کلی قبلی، اما دوخت جدید روی X22 پرو ارائه می شوند.

 

داشبرد ام وی ام x22 پرو

 

امکانات و آپشن های ام وی ام X22 پرو

می توان گفت X22 پرو در دسته خودرو های نسبتا اقتصادی قرار می گیرد و از این جهت، نمی توان انتظار سطح بالایی از امکانات را از آن داشت. با این حال، امکاناتی که برای این خودرو در نظر گرفته شده، تقریبا همه کاربردی هستند و برای رانندگی شهری با سهولت بیشتر، که با ذات این خودرو نیز همخوانی دارد، ارائه شده اند.

 

آپشن های x22 پرو


سانروف دو حالته برقی، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا با قابلیت اتصال به تلفن همراه و دوربین عقب، سنسور نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم کنترل خودرو در سربالایی (HAC)، آیینه های جانبی و شیشه بالابر های برقی و سیستم کنترل پایداری (ESP) از دسته امکانات رفاهی کاربردی X22 پرو هستند که البته تیپ قدیمی تر X22 نیز شامل آن ها بوده است؛ اما ترمز پارک برقی (EPB)، اتوهلد، سیستم کنترل خودرو در سرپایینی (DAC) و سیستم برقی کمکی فرمان از امکاناتی هستند که برای اولین بار در X22 پرو عرضه می شوند.

 

 

مشخصات فنی ام وی ام X22 پرو

چری سعی کرده در X22 پرو، یک ترکیب فنی کاملا جدید را امتحان کند. یک پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ با 102 اسب بخار که در 5500 دور بر دقیقه بدست می آید. گشتاور 150 نیوتن متری این پیشرانه نیز به لطفا توربوشارژ در دور پایین 1750 در دسترس راننده است که انتقال آن به زمین توسط گیربکس 9 سرعته CVT می تواند کمک بسزایی به راننده در پایین نگه داشتن مصرف سوخت کند. همانطور که انتظار می رود، X22 پرو دیفرانسیل جلو است؛ وزن آن حدود 1200 کیلوگرم و با این مشخصات فنی عدد 5 لیتر در 100 کیلومتر مصرف ترکیبی را در کاتالوگ ثبت کرده است که اقتصادی و مناسب تلقی می شود.

 

موتور x22 پرو

 

موتور 3 سیلندر ام وی ام

 

سیستم تعلیق و ترمز X22 پرو شامل تغییرات نشده و مانند گذشته، از مک فرسون در تعلیق جلو و میله پیچشی در تعلیق عقب استفاده شده است. سیستم ترمز نیز 4 چرخ دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل 4 کاناله می باشد.

 

 

تجربه رانندگی با ام وی ام X22 پرو

در فرصتی که توسط مدیران خودرو، شرکت عرضه کننده و ارئه دهنده خدمات پس از فروش برند چری و ام وی ام در ایران ایجاد شد، توانستیم تجربه رانندگی هرچند کوتاه، با ام وی ام X22 پرو در پیست آزادی داشته باشیم. پس از قرارگیری پشت فرمان خودرو و شروع به رانندگی، اولین نکته ای که توجه راننده را جلب می کرد، فرمان بسیار نرم خودرو بود، که بواسطه سیستم فرمان برقی قرار گرفته شده به عنوان امکان رفاهی جدید خودرو، فراهم می شود. راننده در موقعیتی بالاتر از یک سدان معمولی قرار گرفته و این امر تسلط مناسبی بر خودرو ایجاد می کند.

 

تجربه رانندگی با ام وی ام x22

 

X22 پرو خودروی سریعی نیست و شتابگیری آن تنها پاسخگوی استفاده شهری خواهد بود. با مقایسه شتاب X22 ساده با موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی و نسخه پرو با موتور 3 سیلندر توربوشارژ به کمک دستگاه، به اختلاف حدودا 1 ثانیه ای آنها در رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیدیم که نشان می دهد ترکیب فنی جدید حداقل در بحث شتابگیری، نتایج بهتری را نسبت به نسخه قدیمی ارائه میکند.

 در ادامه رانندگی و عبور از پیچ ها، X22 پرو عملکرد بسیار معمولی از خود نشان می دهد و با افزایش سرعت در پیچ، عکس العمل خودرو به راننده یاداور می شود که این کلاس خودرو (مینی کراس اور سایز کوچک)، برای رانندگی اسپرت طراحی نشده است. موردی که نه به این شدت، اما تا حدی در خودرو های هم رده X22 پرو نیز دیده می شود.

 

MVM X22 Pro-Car.ir 01.webp

 

انتهای خودرو تمایل فراوانی برای اوراستیر (بیش فرمانی) از خود نشان می دهد و در این حالت، وجود سیستم کنترل پایداری شرایط را برای عبور ایمن تر از پیچ برای راننده مهیا می کند. ترمز ها عملکرد خوبی از خود نشان داده و در ترمزگیری های شدید، حداقل خط ترمز را شاهد بودیم. گیربکس 9 سرعته جدید به مقدار محسوسی هوشمندانه تر از گیربکس CVT قدیمی رفتار میکند و در حالت دستی دنده، تاخیر کم گیربکس و میزان مناسب گوش به فرمانی آن حس می شود.

لرزش مرسوم در پیشرانه های 3 سیلندر، در سواری X22 پرو حس نمی شود، اما باید در نظر داشت وجود توربوشارژ در پیشرانه، لزوم استفاده از بنزین با کیفیت برای این خودرو را پر رنگ تر می کند و در کیفیت کارکرد و عمر مفید آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

قیمت ام وی ام X22 پرو

همچنان قیمت رسمی برای ام وی ام  X22 پرو اعلام نشده است، اما گمان می رود این خودرو در حدود قیمتی 550 میلیون تومان به بازار عرضه شود؛ این در حالی است که نسخه قدیمی X22 برچسب قیمتی حدود 500 میلیون تومانی بر روی خود دارد و این میزان افزایش قیمت در قبال طراحی و امکانات جدید، دور از انتظار نیست.

در بازه قیمتی مذکور، جک S3 به عنوان تنها گزینه صفرکیلومتر موجود در کلاس مشابه، در مقابل ایکس 22 پرو قرار می گیرد. فارغ از مشخصات فنی، ظاهری و امکانات رفاهی، شرایط مناسب فروش توسط عرضه کننده ها و همچنان خدمات پس از فروش مناسب، می توان متقاضیان خرید خودرو در این کلاس را توسط مدیران خودرو یا کرمان موتور به سمت خود بکشاند.

منبع Car.ir



نظرات

  • مدیران خودرو مدیران خودرو (5 آبان 1400 ساعت 11:11)

    عالی ساختیم مگه نه ؟

    میثم کریمی میثم کریمی (8 آبان 1400 ساعت 11:49)

    ساختیم یا ساختندددد؟

  • ضصث ضصث (4 آبان 1400 ساعت 12:37)

    چراغ های عقب مثل قورباغه لوچ هست. زشت تر از این نمیشه. لابد قیمتش هم 1 میلیارده