1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. کدام را بخریم ؟ پژو 2008 یا تیوولی فایتر + جدول مشخصات فنی

کدام را بخریم ؟ پژو 2008 یا تیوولی فایتر + جدول مشخصات فنی

16 آبان 1400
  • 1

بیشتر علاقه مندان به خرید خودرو در کشور ما تمایل زیادی به خرید خودروهای شاسی بلند و یا کراس اوور پیدا کرده اند و همین امر باعث شده است که بازار خودروی ایران مملو از گزینه های فراوانی در خرید یک خودروی شاسی بلند یا کراس اوور گردد. استفاده از توربو در موتور شاسی بلندها هم جدیدا خیلی رایج شده است و می توان گفت که حجم پایین و قدرت کم در برخی از این خودروها با تجهیز به توربو شارژر در رفع این نقص موثر بوده است. یکی از خودروهای کراس اووری که در بازار کشور ما طرفداران زیادی را هم دارد و اخیرا نسخه مجهز به توربو شارژر آن هم در کشور مونتاژ و عرضه شده است، تیوولی فایتر می باشد. این خودرو در نسخه قدیم خود دارای امکانات و طراحی ظاهری قابل قبولی بود که با اضافه شدن چند آپشن و تغییر در نمای داخلی و بیرونی خود به روز رسانی هم شده است. خودروی دیگری که مشخصات فنی و سایز تقریبا نزدیک به یوولی فایتر را دارد، پژو 2008 ایران خودرو میباشد. این خودرو با موتور 1600 سی سی مجهز به توربو شارژر توانایی های زیادی را در کسب شتاب مناسب و رسیدن به سرعت های بالا از خود نشان داده است. ولی اینکه موتور قوی می تواند تنهایی به برتری نایل شود را می خواهیم در این مطلب بررسی نماییم.

 

معرفی پژو 2008

اولین محصول پسا برجامی ایران خودرو (ایکاپ)، پژو 2008 - Peugeot 2008 به عنوان نخستین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایه گذاری مشترک ایران خودرو و پژو - سیتروئن یا همان شرکت ایکاپ به شمار می رود. این خودرو همچنین اولین کراس اوور پژو در ایران در طول حیات ان شرکت در همکاری های مشترک نیز محسوب می شود. 2008 با یک پیشرانه ی قوی و منحصر به فرد در ایران عرضه می شود. این پیشرانه که در سیتروئن سی 3، دی اس 5 و 6 نیز مشترک است، قوی ترین پیشرانه ی پژو ۲۰۰۸ در میان 7 موتوری است که 2008 با آن در بازار های جهانی عرضه می شود. 

این پیشرانه ی 1.6 لیتری 2008 با 160 اسب بخار قدرت، این خودرو را به عنوان یکی از پرشتاب ترین خودرو های کلاس قیمتی خود معرفی میکند و در کنار سیتروئن سی3، برچسب پر شتاب ترین خودرو های مونتاژی کشور نیز بر روی آنها قرار گرفته است.

7_5_thumb_900_600.jpg

معرفی سانگ یانگ تیوولی فایتر

تیپ سانگ یانگ فایتر تیوولی در سال 1400 به عنوان تیپ جدید و بروز شده این خودرو توسط رامک خودرو مونتاژ و عرضه شد. تیوولی فایتر از نظر ظاهری بروز شده و تغییراتی در نمای جلوی آن شامل چراغ ها، سپر و جلو پنجره، در نمای کناری رینگ ها و در نمای پشتی نیز چراغ ها و سپر اعمال شده است. داشبرد خودرو به صورت کلی متحول شده و امکاناتی مانند سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سنسور جلو و تغییر حالت تیپترونیک دنده در آن اضافه شده است. برجسته ترین تفاوت در تیوولی فایتر، پیشرانه آن است که از 1.6 لیتری تنفس طبیعی به 1.5 لیتری توربو شارژ TDGI تغییر یافته است. پیشرانه جدید 163 اسب بخار و 280 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که افزایش حدودا 35 اسب بخار را به همراه داشته است. 

این خودرو طبق ظرفیت مونتاژ در شرکت، ابتدا به خریداران قدیمی این خودرو که به جهت ایجاد تحریم ها و توقف واردات موفق به دریافت خودرو خود نشدند، تحویل داده شده و سپس به بازار عرضه می شود.

7_5_thumb_900_600.jpg

مقایسه فنی پژو 2008 و سانگیانگ تیوولی

هر دو خودرو مجهز به توربو می باشند با این تفاوت که حجم موتور 2008 تقریبا صد سی سی بیشتر از تیوولی فایتر می باشد. تست شتاب تیوولی فایتر هنوز انجام نشده و اعداد اعلامی در مقاللات مختلف کمی متفاوت و غیر رسمی است به همین دلیل ما هم در این گزارش عددی را اعلام نمی کنیم . ولی 2008 دارای شتاب اسمی 8.3 ثانیه میباشد. سایت car.ir شتاب این خودرو را تست کرده است که می توانید در « ویدیو کارلانچ پژو 2008 » با کلیک بر روی آن مشاهده نمایید.

خودرو پژو 2008 تیوولی فایتر
قیمت بازار ( تومان ) 960.000.000 1.330.000.000
قیمت نمایندگی( تومان ) --- 1.150.000.000
کشور تولید کننده ایران ایران
شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایکاپ رامک خودرو
وزن
  • 1280 کیلوگرم
  • 1335 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان 5 5
ابعاد و نوع لاستیک چرخ ها
  • 195/60R16
R18
حجم موتور 1600 سی سی 1500 سی سی
نوع موتور بنزینی دارای توربو بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها 4 4
تعداد سوپاپ ها 16 16
سیستم سوخت رسانی

پاشش مستقیم

تزریق مستقیم سوخت GDI

ظرفیت باک بنزین 50 لیتر بنزین 50 لیتر بنزین
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)
  • 163 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
  • 163 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)
  • 240 نیوتن متر در 1400
  • 280 نیوتن متر در 1500 الی 4500 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)
  • 101.875 اسب بخار بر لیتر
  • 108.6 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک

اتوماتیک تیپ ترونیک

تعداد دنده (جلو) 6 6
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو موتور جلو دیفرانسیل جلو

مقایسه امکانات رفاهی پژو 2008 و سانگیانگ تیوولی

نسخه ای که ایران خودرو برای تولید و مونتاژ در کشور انتخاب کرده است مدلی تقریبا کم آپشن می باشد که امکاناتی مثل صندلی برقی و روکش چرم صندلی را نیز هم ندارد. ولی تیوولی فایتر با داشتن امکانات و آپشن های بسیار مناسب در رنج قیمتی خود نیازهای مشتری را بر طرف خواهد کرد.

نکته ای که خیلی در 2008 به چشم می خورد نداشتن سقف بازشو نه بصورت سانروف و نه حتی مونروف ، سقف پانوراما که دیگر جای خود دارد. باید عنوان کرد که هر دو خودرو از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ در کشور جزو بهترین ها می باشند و نمی توان از این جهت نقصی را به این خودروها نسبت داد.

 

مقایسه ایمنی پژو 2008 با تیوولی

در بخش ایمنی هر دو خودرو به خوبی ظاهر شده اند و با داشتن تعداد ایربک مناسب (6 ایربک) و ترمزهای ای بی اس در کنار شاسی مقاوم نیازهای ایمنی را تامین می کنند. 2008 با داشتن 5 ستاره ایمنی از موسسه استاندارد و ایمنی Euro Ncap عمکلرد بهتری نسبت به تیوولی 4 ستاره دارد. البته شایان ذکر است که کسب 4 ستاره ایمنی توسط تیوولی ساخت کره می باشد و نمی توان با اطمینان درباره تیوولی فایتر مونتاژ ایارن صحبت کرد ولی چون مونتاژ این خودرو در کشور زیر نظر ناظران شرکت سانگ یانگ انجام می گیرد 4 ستاره را به حساب این کراس اوور واریز می کنیم.

با بررسی دقیق تر در بخش امکانات ایمنی به بعضی آیتمهای مشترک می رسیم از قبیل ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی. تیوولی فایتر در این قسمت هم مانند ایتم امکانات رفاهی با آپشن های بیشتری از 2008 حضور دارد که می توانی به موارد سیستم فعال ضد واژگونی، سیستم ضدلغزش در زمان شتابگیری و کنترل سرعت در شیب (فقط در نسخههای مونتاژی) اشاره کرد.

خودرو پژو 2008 تیوولی فایتر
نوع سیستم ترمز

دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی دیسکی
نوع سیستم فرمان دارای قدرت کمکی برقی

برقی 3 حالته

حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت 175 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)

8.3 ثانیه

---
مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر در 100 کیلومتر ---
استاندارد آلایندگی یورو 5 یورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )

6 عدد - راننده / سرنشین جلو / پرده ای

6 عدد - راننده / سرنشین جلو / پرده ای

سیستم های پایداری و کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکتریکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل پایداری ESP

مجهز به سیستم کنترل پایداری / کنترل کشش - سیستمکنترل در سربالایی - آنتی رول ARP

سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه با تنظیمات الکتریکی اتوماتیک
  • اتوماتیک دو منطقه ای با سنسور دما و صفحه نمایش دیجیتال
سیستمهای مولتی مدیا

صفحه نمایش 7 اینچی-usb-بلوتوث

دارای مانیتور 10 اینچی به همراه درگاه USB / BlueTooth / AUX و قابلیت اتصال به تلفن همراه هوشمند

سیستم صندلیهای جلو تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و کمک راننده در 4 جهت، روکش پارچه ای صندلی ها

صندلی جلوی چرمی همراه تنظیمات در 8 حالت به صورت برقی دارای گرمکن

سیستم روشنایی جلو

دارای سنسور نور، چراغ های جلو هالوژنی، دارای مه شکن جلو، دارای چراغ روز Daylight ، خاموش و روشن شدن اتوماتیک

چراغ ها تمام ال ای دی با تنظیم ارتفاع چراغ دارای دی لایت - دارای مه شکن

مقایسه شرایط بازار و جمعبندی نهایی

در جمع بندی نهایی باید گفت که تیوولی فایتر با داشتن موتور توربو پرقدرت تر نسبت به نسخه قبلی خود و داشتن امکانات و آپشن های بیشتر در مقایسه با پژو 2008 در جایگاه بالاتری قرار می گیرد. در بخش خدمات پس از فروش و وجود لوازم یدکی، ایران خودرو با داشتن نمایندگی های بیشتر در تمام نقاط کشور نسبت به رامک خودرو در این بخش برتری به 2008 اختصاص می یابد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در تمام نمایندگی های ایران خودرو همه خدمات پژو 2008 انجام نمی گیرد و باید برای انجام بعضی از امور به نمایندگی هایی از ایران خودرو مراجعه نمایید که محصولات ایکاپ را هم پشتیبانی می کنند. در بازار خودروی کراس اوور تیوولی محبوبیت و طرفداران نسبتا مناسبی دارد که با توجه به تغییرات اعمال شده در این خودرو در نسخه جدید ارزندگی آن بالاتنر رفته است ولی قیمت این خودرو نسبت به مدل آرمور خیلی گرانتر شده است و همین باعث شده تعدادی از خریداران قید پرداخت بهای بیشتر در حدود 450 الی 500 میلیون تومان را برای داشتن تیوولی با موتور توربو را بزنند و به سراغ نسخه تنفس طبیعی این خودرو بروند. ولی 2008 در کنار امکانات کم موتور پر قدرتی را در اختیار مالک قرار میدهد و این عامل باعث شده است هم خانواده ها و جوانان به این خودرو روی خوش نشان دهند. بازار خرید و فروش این خودرو نسبت به تیوولی برتری خیلی خاصی ندارد و در کل به دلیل قیمت پایین تر کمی بهتر میباشد.

اگر بخواییم قطعی در مورد برتری یکی از این دو خودرو صحبت کنیم بدون در نظر گرفتن نیازها و سلایق مشتری انتخاب تیوولی فایتر منطقی می باشد ولی برای آن باید 400 میلیون تومان بیشتر پرداخت کرد. در کل انتخاب هر خودرو بستگی خیلی زیاد به سلیقه فردی دارد و ما هم در این مطلب سعی کردیم بررسی کاملی از این دو خودرو را داشته باشیم تا افرادی که قصد انتخاب بین این خودرو را دارند با آگاهی کامل نسبت به خرید خود اقدام نمایند.

 

منبع car.ir


نظرات

  • رامین رامین (27 آبان 1400 ساعت 18:05)

    اتفاقا فایتر انتخاب کاملا بدتری هست. تاپ اسپید این خودرو بشدت ناامیدکننده هست. من سایتهای رسمی را هم دنبال کردم و همین عدد نازل 175 را دیدم. این نقطه ضعفی هست که تحت هیچ شرایطی نمیشه ازش چشم پوشید. 1.3 میلیارد واسه این بدیم؟؟ خب 200 بزار روش سوناتا هیبرید بگیر تقریبا صفر کیلومتر مدل 2018 و ببین ماشین یعنی چی!