نمایندگان مجلس در اولین رونوشت طرح بازگشایی مجدد واردات خودرو به کشور، در یکی از بندهای این طرح، واردات خودروهای کارکرده یا دست دوم را هم مجاز دانسته بودند. ولی این بند در شورای نگهبان مورد تائید قرار نگرفت و نمایندگان مجلس هم با حذف این بند و چند ایراد دیگر که شورای نگهبان به آنها ایراد گرفته بود سرانجام این طرح را به تصویب رساندند.
موضوع واردات خودروهای دست دوم بسیار مورد بحث کارشناسان قرار گرفته بود. برخی موافق بودند و اعتقاد داشتند که این کار باعث میشود قیمت خودروهای وارداتی تا 70 درصد در بازار کشور کاهش یابد و برخی مخالف بودند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که موضوع کاهش قیمت 70 درصدی خودروهای خارجی در بازار، بعداً مورد تائید این کارشناسان که موافق واردات خودروهای کارکرده بودند هم قرار نگرفت.
اخیراً یکی از نمایندگان مجلس با مخالفت با طرح ورود خودروهای دستدوم به ایران، این کار را به ضرر مرد و صنعت خودرو دانست. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به سخنان اخیر این نماینده مجلس.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، واردات خودروی دست دوم را توهین به مردم و ضرر به تولید دانست و گفت: وزارتخانههای صمت، راه و شهرسازی و کشور تا هفته آینده بسته پیشنهادی مربوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را در اختیار کمیسیون صنایع و معادن قرار میدهند.
«عزت اله اکبری تالارپشتی» با تشریح نشست روز سهشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در جلسه امروز وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس درون شهری، اتوبوس برون شهری، مینیبوس، کامیون، ون و کشندهها با حضور «علی نیکزاد» نایب رییس مجلس و نمایندگان خودروسازان، وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور و... بررسی شد.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت دوازدهم اجازه واردات خودروهای سنگین دست دوم را داد که انتظار میرود دولت سیزدهم از این اقدام جلوگیری کند، افزود: در جلسه امروز تولیدکنندگان اعلام کردند در صورت تامین منابع مالی، توانایی تولید اتوبوس، کامیون، کشنده و... را دارند.
وی اضافه کرد: در این شرایط انتظار میرود دولت با برنامه ریزی مناسب و اقدامات فوری نیاز کشور به نوسازی ناوگان حمل و نقل را برطرف کند تا با تحقق این مهم از یک سو سازوکاری برای تقویت تولیدکنندگان و تامین منابع مالی موردنیاز آنها فراهم شود و از سوی دیگر مکانیسمی پیشبینی شود که رانندگان بتوانند خودروهای سنگین را به راحتی خریداری کنند و در مضیقه قرار نگیرند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی واردات خودروی دست دوم به کشور را توهین به مردم و ضرر به تولید دانست و ادامه داد: از آنجا که خودروهای دست دوم وارداتی خدمات پس از فروش ندارد در واقع این خودروها بی شناسنامه هستند و رانندگان این خودروهای سنگین، امنیتی ندارند. چرا که قطعات موردنیاز برای خودروی آنها به سختی پیدا میشود.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در این نشست مقرر شد که وزارتخانههای صمت، راه و شهرسازی و کشور تا هفته آینده جمعبندیهای لازم را انجام دهند و بسته پیشنهادی مربوط به راهکارهای نوسازی حمل و نقل را که باید برای تصویب به شورای اقتصاد ارسال شود، در اختیار کمیسیون صنایع و معادن هم قرار دهند.
اکبری تالارپشتی خاطرنشان کرد: در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و تبصره ۱۴ قانون بودجه سالانه، سهمی برای نوسازی حمل و نقل در نظر گرفته شده که دولت باید با استفاده از این ظرفیتها اقدامات لازم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل را انجام دهد.