1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آیا راهی برای کاهش قیمت خودرو در بازار وجود ندارد؟

آیا راهی برای کاهش قیمت خودرو در بازار وجود ندارد؟

17 آذر 1400
  • 0

تکرار سیاست‌های نادرست در گذشته مثل حذف قیمت از آگهی‌های اینترنتی و یا عدم رسیدگی به دلایل کاهش عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان باعث نجات صنعت خودرو و برگشت آرامش به بازار نخواهد شد. سؤال این است که آیا واقعاً راهی برای کنترل قیمت‌ها و برگشت ثبات به بازار وجود دارد و یا خیر؟

روح الله طالبی کارشناس صنعت خودرو گفت: یکی از چالش های جدی که خودروسازان با آن‌ رو به رو هستند، عدم برابری عرضه و تقاضای خودرو است. خودروسازان در سال ۱۳۹۰ بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می کردند که اکنون بعد از یک دهه به کمتر از یک میلیون دستگاه رسیده است.

این کارشناس خودرو گفت: عرضه قطره چکانی خودرو توسط ایران خودرو و سایپا (کمتر از یک میلیون دستگاه) باعث شده قیمت ها در چند سال گذشته افزایش پیدا کند و قدرت خرید این کالا کاهش پیدا کند.

طالبی ادامه داد: وعده ای از طرف وزارت صمت داده شده که تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۳ میلیون خودرو در سال خواهیم رسید ، اما اینکه چطور این اتفاق می افتد، سوالی که است مسئولان وزارت صمت باید به آن پاسخ دهند.

او گفت: اگر بتوانیم تولیدات را در سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسانیم، تعادل بین عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و قیمت های حبابی کنونی که در بازار وجود دارد، شکسته می شود. قیمت های کنونی بیش از آنچه است که خودرویی ارزش دارد و باید کاهش پیدا کند.



نظرات