1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مشاهده مورد بسیار عجیبی در بازار خودرو کشور

مشاهده مورد بسیار عجیبی در بازار خودرو کشور

11 دی 1400
  • 5

افزایش قیمت خودرو در کارخانه تا نزدیکی نرخ ها در بازار خودروی کشور یکی از اهدافی است که خودروسازان و برخی از مدیران سابق خودروسازی به دنبال آن هستند و دلایلی را مطرح می کنند که به نظر منطقی نمی باشد. باید خاطر نشان کرد که فقط و تنها تعادل در عرضه و تقاضا است که باعث می شود این فاصله قیمتی زیادی که بین نرخ کارخانه تا بازار آزاد وجود دارد از بین برود و یا آنقدر کم شود که دیگر جذابیتی برای سرمایه گذاری نداشته باشد. ذکر بعضی نظرها از افرادی که عمری را در صنعت خودرو گذرانده اند، بسیار عجیب و غیر قابل قبول می باشد. در این مطلب به یکی از مواردی که اخیرا توسط یکی از کارشناسان حوزه صنعت خودرو مطرح شده است و عجیب هم می باشد اشاره خواهیم کرد.

سعید مدنی کارشناس صنعت‌ خودرو در این زمینه بیان کرد: اگر بتوان قیمت کارخانه و بازار آزاد را به هم نزدیک کرد بدون اینکه تیراژ تولید و عرضه خودرو به بازار را افزایش داد، اولاً سود آنی که وجود دارد بین قیمت از کارخانه تا بازار دیگر نصیب دلالان نمی‌شود و کسانیه که برای حفظ سرمایه خود در بازار حضور پیدا می‌کنند، سرمایه خود را به جای دیگر می‌برند، دوما دیگر خودرو کالای سرمایه‌ای محسوب نخواهد شد، سوما فقط در چنین حالتی تقاضا‌های واقعی در بازار حضور خواهند یافت که در این صورت خودرو به مراتب پایین‌تر از قیمتی که در حال حاضر در بازار آزاد است، به آن‌ها فروخته خواهد شد.

طبق مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار فعلا بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

بر این اساس از این پس شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو تکلیف و اختیاری ندارد و رسیدگی به شکایات شهروندان در خصوص قیمت‌گذاری نیز در این شورا قابلیت استماع ندارد، از این رو شورای رقابت اعلام کرده که شهروندان در صورتی که در این خصوص شکایتی دارند، شکایت خود را از طریق مراجع ذیصلاحی همچون وزارت صمت، دادگاه‌های عمومی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و ... پیگیری کنند.

سعید مدنی کارشناس صنعت‌ خودرو با اشاره به اینکه کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری مسئله جدیدی نیست، گفت: طی چند سال گذشته همواره در مقاطعی شورای رقابت مسئولیت قیمت‌گذاری را برعهده داشته، در زمان‌هایی نیز با هم نیز ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان که زیر نظر وزارت صنعت هستند، مبادرت به این کار می‌کردند، اما به هر حال با این تغییر نیز باز هم قیمت‌گذاری به صورت دستوری تعیین می‌شود که فرقی به حال خودروسازان نمی‌کند.

وی افزود: زمانی که شورای رقابت قیمت‌گذاری میکرد، این نهاد بر اساس فرمول قیمتی که خود تعیین کرده بود، کار می‌کرد، حال نیز که وزارت صمت مسئولیت بازار را برعهده گرفته به نظر نمی‌رسد که قیمت‌گذاری از حالت دستوری خارج شود، در چنین مواقعی خودروسازان همواره این بهانه را دارند که بگویند به دلیل افزایش هزینه‌های تولید در نظام قیمت‌گذاری دستوری آن‌ها اگر افزایش تولید را نیز محقق کنند، زیان بیشتری را نیز متحمل می‌شوند، بنابراین یک مشکل اصلی این است که باید کاری صورت گیرد که خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تغییر وضعیت دهد. به بیان دیگر تا زمانی که قرعه کشی خودرو انجام شود، به دلیل حاشیه سودی که بین قیمت کارخانه تا بازار آزاد وجود دارد، همواره تقاضا برای خودرو پابرجا بوده و با ادامه این روند بازار خودرو هیچ موقع سروسامان نخواهد گرفت، بنابراین باید تمام برنامه‌ریزی‌ها بر این منوال باشد که حاشیه سود خرید خودرو از درب کارخانه از بین برود. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از تقاضا در بازار خودرو سرمای‌های است.

این مدیر اسبق خودروساز ادامه داد: یعنی دلالان و افرادی که به دلیل افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی قصد دارند با خرید خودرو ارزش پول خود را حفظ کنند، همواره در قرعه کشی‌ها و پیش فروش‌های خودروسازان شرکت می‌کنند، از سوی دیگر شما در هیچ کالا و یا بازار دیگری مشاهده نمی‌کنید که وقتی یک محصول را از درب کارخانه دریافت می‌کنید، برای آن سود آنی وجود داشته باشد. زمانیکه شما به قیمت کارخانه خودرو تحویل می‌گیرید، می‌توانید همان زمان خودرو را حدود ۵۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه در بازار آزاد بفروشید، طبیعتاً تا زمانی که این وضعیت وجود داشته باشد، جذابیت بازار خودرو برای دلالی و کسب سود‌های بادآورده را بر جا خواهد بود و وضعیت اصلاح نمی‌شود؛ بنابراین باید این سود آنی در بازار خودرو از بین برود، ولی تا زمانی که این موضوع وجود داشته باشد، کسانی که تقاضای واقعی در بازار دارند نمی‌تواند خودرو را به قیمت کارخانه دریافت کنند.

مدنی ادامه داد: چرا که مجبور می‌شوند برای تهیه نیاز خود به بازار آزاد مراجعه کنند؛ بنابراین تا زمانی که سود آنی در بازار خودرو از طریق شرکت در قرعه‌کشی وجود داشته باشد همچنان متقاضی برای خرید خودرو بالا خواهد بود. همچنین باید قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته شود، اگر قیمت کارخانه و بازار آزاد نزدیک شود، دیگر بازار جذاب نخواهد بود و بسیاری از تقاضا‌های کاذب و سفته بازانه در بازار از بین می‌رود، در چنین حالتی خریدار واقعی می‌تواند، خودرو را با قیمت کمتری از نرخی که الان در بازار آزاد وجود دارد، خریداری کند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اگر قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین شود، دیگر آن توجیهی که برخی می‌گویند که باید تولید افزایش پیدا کند، تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند نیز دیگر معنا نخواهد یافت، زیرا به طور مثال آن ۴ میلیون نفری که برای ۵۰ هزار خودرویی که قرعه‌کشی می‌شود شرکت می‌کند، اگر قیمت‌ها به هم نزدیک شود، دیگر در این کار شرکت نمی‌کنند، زیرا جذابیتش از بین خواهد رفت و سود هنگفتی ندارد، بنابراین لازم نیست سطح تولید به آن میزانی که بعضی‌ها می‌خواهند افزایش پیدا کند و به نوعی تقاضا متعادل می‌شود و تولید فعلی با اندکی افزایش می‌تواند آن را به راحتی پوشش دهند.

وی بیان کرد: بنابراین اگر بتوان قیمت کارخانه و بازار آزاد را به هم نزدیک است اولاً سود آنی که در بازار وجود دیگر نصیب دلالان نمی‌شود و کسانیه که برای حفظ سرمایه خود در بازار حضور پیدا می‌کنند، سرمایه خود را به جای دیگر می‌برند، دوما دیگر خودرو کالای سرمایه‌ای محسوب نخواهد شد، سوما فقط در چنین حالتی تقاضا‌های واقعی در بازار حضور خواهند یافت که در این صورت خودرو به مراتب پایین‌تر از قیمتی که در حال حاضر در بازار آزاد است، به آن‌ها فروخته خواهد شد.

منبع: فرارو



نظرات

  • ناشناس ناشناس (12 دی 1400 ساعت 11:29)

    آقای کارشناس حاشیه بازار خوب است بشرطی که تولید و عرضه به اندازه تقاضا باشد. در غیر این صورت هر قیمتی که تعیین شود بازار بلاتر خواهد بود و این سیکل ادامه خواهد داشت. ارزش واقعی خودرو نه قیمت کارخانه است نه بازار.

  • Aaaa Aaaa (11 دی 1400 ساعت 14:51)

    به نظر من ایشون دیگه رسماً کلاهبردار هستن تا کارشناس ????????????
    خدا دنیا کدوم سمتی داره می‌ره اونوقت افق دید و مغز متفکر کارشناسای ما کدوم سمت
    الهم اشفع کل مریض

  • ممd ممd (11 دی 1400 ساعت 12:46)

    عجب!!!
    از اولش دردتون همین بوده و قطعا در حال حاضر هم خودرو های دپو شده از طریقی به قیت بازار ازاد فروخته میشه که مردم خبر ندارن
    منتها شما میخوایین علنا به قیمت بازار ازاد بفروشین مسول بی مسئول وضعیت این بازار حاصل بی عرضگی جناب عالی و همکارای بی سواد و رشوه بگیرتونه که به این وضع افتاده

    تنها راه کاهش سریع قیمتهای این اشغالا وارد کردن خودرو های قیمت مناسب ببینم دیگه کی دیگه میره این اشغالای تولید داخل رو با اون قیمت میخره

  • رضا رضا (11 دی 1400 ساعت 10:04)

    الان قیمت کارخانه شاهین گرونتر از بازار آزاد هست این درحالی که همه خریداران یکساله باید مبلغ بیشتری از بازار آزاد به کارخانه بپردازند و هیچ مسئولین هم جوابگو نیست

  • Ali Ali (11 دی 1400 ساعت 09:29)

    حاجییییی...
    اینا دیگه‌ کین؟!
    خداوکیلی چطور روشون میشه اینجوری مصاحبه کنن؟
    یعنی ملت برای یه پژو پارس فکستنی بالای ۳۰۰ میلیون پول بدن؟!
    چون دوتا خودروساز نمیخوان افزایش تولید بدن؟
    خداوکیلی یکی نیست جلوی این ظلم واضح رو بگیره؟
    حالا که خودروسازها علاقه‌ای به افزایش تولید و عرضه ندارند، آقا اصلا قبول... افزایش تولید ندین و قیمت رو به حاشیه بازار که هیچ، اصلا بالاتر از حاشیه بازار تعیین کنید؛ اما از اونطرف واردات خودرو آزاد بشه و تعرفه حداقل ۵۰ درصد کاهش پیدا کنه.
    اونوقت مردم خودشون انتخاب کنن یه مشت لگن وارداتی ژاپنی و کره‌ای و اروپایی سوار بشن یا ابرخودروهای مونتاژی ایرانی رو!!!
    نکته نهایی اینجاست:
    خودروساز میدونه با افزایش تولید و یه ۲۰ درصد دیگه افزایش قیمت گرفتن مشکل زیاندهی در تولیدش تقریبا حل میشه، اما اینکار سود بالا نداره تا زیانهای گذشته رو جبران کنه!
    پس به جای اینکه پژو پارس مثلا ۲۰۰ میلیون بشه، اینو میگن ۳۰۰ میلیون، تقاضا هم که به خاطر از بین رفتن رانت و سود کاهشی بشه نهایت یه ۲۰ ۳۰ میلیون کم میکنن و میگن دیدین گفتیم ارزون میشه!!
    به همین شیوه هر خودرویی رو ۳۰ ۴۰ درصد گرونتر از قیمتی که باید بفروشن میفروشن! بازار هم که انحصاری و هیچ رقیبی نیست و ملت مجبورن این ارابه‌های مرگ رو بخرن.(البته مردم یه سال دندون رو جگر بذارن و نخرن جواب میده ولی خب...نمی‌کنن اینکارو...)