در خودروسازان خصوصی مبنای قیمت‌گذاری چیست؟ چرا برخی ارزان می فروشند و برخی گران؟ + جدول

9 دی 14006:00
7 دقیقه


در خودروسازان خصوصی مبنای قیمت‌گذاری چیست؟ چرا برخی ارزان می فروشند و برخی گران؟ + جدول

تقاضا عامل اصلی در تعیین قیمت یک خودرو در بازار می باشد. حال اگر قیمت نمایندگی از بازار بیشتر باشد می توان نتیجه گرفت که آن خودرو تقاضای پایینی در بازار دارد و برعکس این قضیه هم اگر صورت بگیرد نشان دهنده تقاضای بالا در بازار برای آن خودرو می باشد. البته نکته ای که از آن نباید غافل شد میزان عرضه خودرو به بازار هم می باشد. گاهی تقاضا برای خودروی خاصی بالا نیست ولی آمار عرضه به قدری پایین است که خود به خود قیمـت آن خودرو در بازار افزایش می یابد.

یکی از شرکت های خصوصی فعال در بخش مونتاژ خودرو در کشور، محصولات خود را به نحوی قیمت گذاری میکند که باعث شوکه شدن عموم شده است. 

این شرکت تقریبا از سال گذشته فروش رسمی محصولات خود را آغاز نموده و از همان ابتدا منطق قابل قبولی برای محصولات خود نداشته است.

خودروساز ذکرشده هم اکنون یک مدل خودرو سواری سدان و یک مدل کراس‌اوور را تولید می‌کند که براساس قیمت گذاری انجام شده رقبای به مراتب بهتری در بازار وجود دارد.

مدل کراس اوور این شرکت با نام SX5 عرضه میشود که قیمتی حدود 750 میلیون تومان دارد که مدت تحویل آن نیز 120 روزه است. این خودرو از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌گیرد.. پیشرانه مذکور توان تولید 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور را دارد و یک جعبه دنده CVT وظیفه انتقال نیروی تولیدی توسط پیشرانه به چرخ های جلو را داراست.

حال هنوز متوجه نشده ایم که این شرکت بر چه مبنایی این خودرو را 750 میلیون تومان قیمت زده در حالی که شرکت های دیگر خودروهایی به مراتب قدرتمندتر و بروزتر را با قیمتی پایین تر و موعد تحویل کمتر عرضه میکنند.

رقبای قیمتی این خودرو توسط شرکت های خودشان چگونه قیمت گذاری شده‌اند؟

خودرو

حجم موتور

تولید کننده

قدرت (اسب بخار)

موعد تحویل

قیمت کارخانه ( تومان )

SX5 1.6 تنفس طبیعی گروه خودروسازی فردا 123 120 روز 749.000.000
هایما S7 1.8 توربوشارژ ایران خودرو 170 90 روز 675.000.000
هایما S5 1.5 توربوشارژ ایران خودرو 156 90 روز 595.000.000
جک S5 2.0 توربوشارژ کرمان موتور 172 60 روز 720.000.000
فیدلیتی 1.5 توربوشارژ گروه بهمن 152 60 روز 735.000.000
دیگنیتی 1.5 توربوشارژ گروه بهمن 148 60 روز 795.000.000
چری تیگو 7 ز1.5 توربو شارژ مدیران خودرو 144 60 روز 1.060.000.000

حال پرسش این است که شرکت گرانفروشی میکند یا دیگر شرکت‌ها ارزان فروشی؟!

قصد جواب دادن به این سوال و یا نتیجه گیری در این مطلب را نداریم. زیرا شرکت های مختلف سیاست های متفاوتی را دنبال می کنند برای نیل به هدف خاصی که در نظر گرفته اند و در نهایت هم، خود باید پاسخگو باشند به این دلیل که خودروسازان خصوصی با سرمایه خود فعالیت می کنند و نه با بیت المال. به همین دلیل قطعا توجیهاتی برای خود دارند که شاید از نظر برخی از کارشناسان صحیح و از دید برخی دیگر نادرست باشد. ولی برای بقا حتما یک خودروساز باید فروش داشته باشد و بدون فروختن محصولات خود حتما محکوم به شکست است.

اخبار اقتصادی
بازار خودرو
نظرات کاربران
Cyrus
Cyrus
10 دی 1400
اگر قصد پرداختن به مسئله گران فروشی یا ارزان فروشی یا رانت را ندارید پس دلیل این تیتر بیمارگونه چیست؟ شما که در شفاف سازی صنعت خودرو هیچ کونه حمایتی از مصرف کننده (مردم) را ندارید دلیل این یک بام دو هوا در مطالبتون چیست؟ مطالب سایت شما و دیگر سایت های مشابه شده رپورتاژ آگهی! دقت کنید: آگهی جای آگاهی رو گرفته...!!!!!!!!!!!