تقاضا عامل اصلی در تعیین قیمت یک خودرو در بازار می باشد. حال اگر قیمت نمایندگی از بازار بیشتر باشد می توان نتیجه گرفت که آن خودرو تقاضای پایینی در بازار دارد و برعکس این قضیه هم اگر صورت بگیرد نشان دهنده تقاضای بالا در بازار برای آن خودرو می باشد. البته نکته ای که از آن نباید غافل شد میزان عرضه خودرو به بازار هم می باشد. گاهی تقاضا برای خودروی خاصی بالا نیست ولی آمار عرضه به قدری پایین است که خود به خود قیمـت آن خودرو در بازار افزایش می یابد.
یکی از شرکت های خصوصی فعال در بخش مونتاژ خودرو در کشور، محصولات خود را به نحوی قیمت گذاری میکند که باعث شوکه شدن عموم شده است.
این شرکت تقریبا از سال گذشته فروش رسمی محصولات خود را آغاز نموده و از همان ابتدا منطق قابل قبولی برای محصولات خود نداشته است.
خودروساز ذکرشده هم اکنون یک مدل خودرو سواری سدان و یک مدل کراساوور را تولید میکند که براساس قیمت گذاری انجام شده رقبای به مراتب بهتری در بازار وجود دارد.
مدل کراس اوور این شرکت با نام SX5 عرضه میشود که قیمتی حدود 750 میلیون تومان دارد که مدت تحویل آن نیز 120 روزه است. این خودرو از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی بهره میگیرد.. پیشرانه مذکور توان تولید 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور را دارد و یک جعبه دنده CVT وظیفه انتقال نیروی تولیدی توسط پیشرانه به چرخ های جلو را داراست.
حال هنوز متوجه نشده ایم که این شرکت بر چه مبنایی این خودرو را 750 میلیون تومان قیمت زده در حالی که شرکت های دیگر خودروهایی به مراتب قدرتمندتر و بروزتر را با قیمتی پایین تر و موعد تحویل کمتر عرضه میکنند.
رقبای قیمتی این خودرو توسط شرکت های خودشان چگونه قیمت گذاری شدهاند؟
خودرو |
حجم موتور |
تولید کننده |
قدرت (اسب بخار) |
موعد تحویل |
قیمت کارخانه ( تومان ) |
SX5 | 1.6 تنفس طبیعی | گروه خودروسازی فردا | 123 | 120 روز | 749.000.000 |
هایما S7 | 1.8 توربوشارژ | ایران خودرو | 170 | 90 روز | 675.000.000 |
هایما S5 | 1.5 توربوشارژ | ایران خودرو | 156 | 90 روز | 595.000.000 |
جک S5 | 2.0 توربوشارژ | کرمان موتور | 172 | 60 روز | 720.000.000 |
فیدلیتی | 1.5 توربوشارژ | گروه بهمن | 152 | 60 روز | 735.000.000 |
دیگنیتی | 1.5 توربوشارژ | گروه بهمن | 148 | 60 روز | 795.000.000 |
چری تیگو 7 | ز1.5 توربو شارژ | مدیران خودرو | 144 | 60 روز | 1.060.000.000 |
حال پرسش این است که شرکت گرانفروشی میکند یا دیگر شرکتها ارزان فروشی؟!
قصد جواب دادن به این سوال و یا نتیجه گیری در این مطلب را نداریم. زیرا شرکت های مختلف سیاست های متفاوتی را دنبال می کنند برای نیل به هدف خاصی که در نظر گرفته اند و در نهایت هم، خود باید پاسخگو باشند به این دلیل که خودروسازان خصوصی با سرمایه خود فعالیت می کنند و نه با بیت المال. به همین دلیل قطعا توجیهاتی برای خود دارند که شاید از نظر برخی از کارشناسان صحیح و از دید برخی دیگر نادرست باشد. ولی برای بقا حتما یک خودروساز باید فروش داشته باشد و بدون فروختن محصولات خود حتما محکوم به شکست است.