1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. معرفی هایما S5 پلاس؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی در ایران

معرفی هایما S5 پلاس؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی در ایران

8 دی 1400
  • 0

کراس اوور هایما اس 5 - Haima S5 یک خودروی کامپکت شهری است که توسط ایران خودرو در ایران مونتاژ می‌شود. ایران خودرو پس از عرضه هایما اس 7 و موفقیت نسبی آن و نیز بازار داغ کراس اوورها و شاسی بلندهای کوچک، تصمیم به تولید S5 در ایران گرفت. هایما S5 در سال 2015 در نمایشگاه گوانگژو برنده جایزه سالانه بهترین SUV شهری شد و همچنین 5 ستاره ایمنی از‏ C-NCAP دریافت کرده است. مهم ترین رقیب هایما S5 در ایران را میتوان شاسی بلند کوچک اندام جک S3 دانست.

براساس شنیده‌های غیررسمی، مدل جدیدی از هایما S5 به زودی توسط ایران خودرو برای فروش در کشورمان، معرفی خواهد شد. این کراس‌اوور، از نظر فنی، چند تفاوت‌ با نسخه‌ی قبلی دارد؛ اما در نمای داخلی و بیرونی، متحول شده است.

طراحی خودروهای چینی در سال‌های اخیر، پیشرفت بزرگی نسبت به گذشته داشته است. از یک سو، شرکت‌های چینی تلاش می‌کنند تا ضمن همکاری با برندهای خارجی، به استانداردهای جهانی نزدیک شوند. از سویی دیگر، خودروسازان مطرح دنیا از امریکا، اروپا و خصوصا ژاپن، خطوط مونتاژ پرتعدادی در چین دارند. این شرایط، حالا به معامله‌ای برد-برد تبدیل شده و شرکت‌هایی مثل هایما را ایجاد کرده است.

2025.jpg

نام اصلی هایما، برگرفته از ها/ما (HA/MA) است که از ترکیب نام شرکت‌های هاینان (Hainan) و مزدا ژاپن شکل می‌گیرد. گروه فاو (FAW) با ۴۹ درصد، سهام‌دار اصلی هایما محسوب می‌شود و ۴۹ درصد از دیگر، در اختیار مزدا است. دولت چین هم تحت نام گروه صنعتی استان هاینان، حدود دو درصد از سهام هاینان را تحت مالکیت دارد. ارزش کلی کارخانه‌های هایما، امروزه حدود ۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود، درحالیکه با تیراژ تولید ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، بیست و هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی چین و دوزادهمین صادرکننده‌ی خودروها در این کشور، محسوب می‌شود.

 

هایما خودروهای متنوعی در سبد دارد که انواع سواری سدان، ون و کراس‌اوور را شامل می‌شوند. از حدود سال ۱۳۹۵، هایما S5 توربو توسط ایران خودرو به بازار ایران معرفی شد و مدتی بعد، مدل بزرگ‌تر با نام S7 به جاده‌های کشورمان رسید. پیش از آغاز موج جدید تحریم‌‌ها، افزایش ارزش دلار و ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، استقبال عمومی از خودروهای هایما در ایران، متناسب با کراس‌اوورهای مدیران خودرو (چری تیگو ۷ و X33) یا جک S5 نبود. این شرایط، البته دلیلی منطقی برای مقایسه‌ی کیفیت فنی خودروهای برند هایما با رقبا نیست؛ چراکه قیمت هایما S5 و S7 برای بازار ایران در سال ۱۳۹۶، کمی بالاتر از حد متعارف بود.

نباید فراموش کنیم هایما S5 با پیشرانه‌ی قوی‌تر نسبت به X33، با تعدادی محدود پیش‌فروش شد و فرصت عرضه‌ی عمومی را با ظهور بحران اقتصادی در ایران، از دست داد. هایما S7 هم ابتدا با موتور ضعیف تنفس طبیعی به بازار رسید و خریداران را با ایرادات فنی ناامید کرد؛ اما از سال‌های بعد همراه پیشرانه‌ی توربوشارژ و بهبود شرایط کیفی، فروش بهتری تجربه کرد.

هایما S5 از سال ۲۰۱۸ تغییره چهره داده و ظاهری متفاوت از خودروی موجود در ایران پیدا کرده است. این مدل احتمالا در سال ۱۴۰۱ با نام S5 پلاس توسط ایران خودرو به بازار کشورمان عرضه خواهد شد.

2024.jpg
بررسی طراحی بدنه و ظاهر هایما S5 جدید

در نمای روبرو، سبک چراغ‌ها و جلوپنجره را می‌توان الهام‌گرفته از هیوندای سانتافه و توسان مدل ۲۰۱۸ توصیف کرد. ظاهر مدل جدید در مقایسه با نسخه‌ی مونتاژ ایران، متحول شده و در حد تغییر نسل، به نظر می‌رسد.

چراغ‌های جلو، بخش بزرگی از لبه‌ی کاپوت را پوشش می‌دهند؛ اما پهنای کمی دارند تا ظاهر S5 جدید، اسپرت‌تر از قبل شود. در جلوپنجره، طرح مشبک با نقطه‌های فلزی وجود دارد که حس لوکس این کراس‌اوور چینی را تقویت می‌کند. این خودرو، همچنان از حفره‌های بزرگ برای مه‌شکن‌های طرفین استفاده می‌کند و بخش بزرگی از سپر را همراه ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ، ارائه می‌کند. در سپر عقب و رکاب‌های جانبی S5 جدید هم، چنین موادی وجود دارند.

2027.jpg

در نمای جانبی، باتوجه به اینکه S5 جدید و قدیم از نسل مشترک و پلتفرم مشابه هستند، تفاوت خاصی دیده نمی‌شود. مدل پلاس، رینگ‌های ساده‌تری دارد اما اندازه‌ی چرخ‌ها تغییری نکرده و همچنان ۱۷ اینچ است.

در نمای عقب، به زحمت می‌توان شباهتی بین S5 جدید و قدیم پیدا کرد. برای مدل پلاس، چراغ‌های باریک‌ طراحی شده است که بی‌شباهت به نسل اول نیسان جوک نیست. چراغ‌ خطرهای قرمز رنگ طرفین بدنه هم، از داخل سپر به بدنه منتقل شده‌اند تا ترکیبی ناخوشایند و سردرگم را نمایش دهند. از سویی یگر، حجم‌دهی بدنه در گلگیرها، پیرامون چراغ‌های عقب و جایگاه مخصوص نصب پلاک، با ظرافت مناسب و ترکیب قابل قبول ارائه شده است.

2028.jpg

در مجموع، با توجه به کشور سازنده و بازه‌ی قیمتی که امیدواریم کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان باشد، می‌توان با دیدی خوش‌بینانه به طراحی S5 جدید نمره‌ی قبولی داد. قطعا این مدل نسبت به نسخه‌ی قبلی، زیباتر و هیجان‌انگیزتر است. ابعاد S5 شامل طول ۴۳۵۸ میلی‌متر با عرض ۱۸۲۳ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۶۳۰ میلی‌متر است که با فاصله محورهای ۲۶۳۰ میلی‌متر ارئه می‌شود.


طراحی داخلی و فضای کابین هایما S5 جدید

نمای داشبورد و چیدمان ادوات مختلف روی آن، هایما S5 پلاس را بسیار متفاوت از مدل قدیمی نشان می‌دهد. جایگاه نمایشگر و خروجی‌های هوا برای تهویه مطبوع، حالت زیباتری دارند؛ اما متناسب با مدل‌های روز دنیا به نظر نمی‌رسند و از نظر اندازه، ناهماهنگ هستند.

2023.jpg

دسته‌دنده برای هایما S5 جدید، بزرگ و قدیمی است. کلیدهای کاربردی مثل ترمز دستی برقی، نزدیک دسته‌دنده هستند و نسبت به مدل قبلی این خودرو، دسترسی بهتری فراهم می‌کنند. فرمان هم ترکیبی قابل قبول دارد و همراه پنل دیجیتال، ظاهر یک کراس‌اوور مدرن را برای راننده تداعی خواهد کرد. صندلی‌های مدل جدید، ظاهرا تفاوت چندانی با نسخه‌ی قبلی ندارند و همچنان با چرم مصنوعی و ابعاد متناسب با سرنشینان بالغ ارائه می‌شوند.

در مجموع، می‌توان از نمای داخلی هایما S5 جدید رضایت داشت و این خودروی چینی را از نظر زیبایی ادوات اتاق، هم‌تراز چری ایکس ۳۳ مدیران خودرو دانست. از سویی دیگر، کابین هایما S5 پلاس، پرزرق و برق است و احتمالا برای علاقه‌مندان به طراحی مینیمال و جاافتاده، جذابیت ندارد.

2026.jpg
پیشرانه و تجهیزات فنی هایما S5 جدید

براساس اطلاعات موجود در سایت هایما و منابع خبری مرتبط با خودروهای چینی روسیه، هایما S5 پلاس دارای دو نوع پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱/۵ لیتری توربوشارژ است.

مدل پایه، ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. بیشترین قدرت در ۶ هزار دور بردقیقه و نهایت گشتاور در ۴ هزار دور بر دقیقه تولید می‌شود. هایما S5 توربو، مشابه نسخه‌ی موجود در ایران، قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۲۳ نیوتن‌متر تولید می‌کند. میانگین مصرف سوخت دو مدل هایما S5، هفت تا هشت لیتر در صد کیلومتر با استانداردآلایندگی یورو ۵ است.

هایما S5 در بازار جهانی، همراه جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک CVT و سیستم انتقال نیرو به محور جلو فروخته می‌شود. در رسانه‌های کشورمان، به‌تازگی شایعاتی مبنی بر نصب گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته روی هایما S5 ایران خودرو شنیده شده است که البته باتوجه به اطلاعات موجود از این مدل در سایت شرکت سازنده‌ی چینی، عجیب به نظر می‌رسد؛ اما توسط  بعضی منابع نزدیک به ایران خودرو خراسان، تایید شده است.

2022.jpg
امکانات رفاهی و آپشن‌های ایمنی

در تصاویر موجود از هایما S5 جدید، رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ آلومینیوم با تایرهایی به پهنای ۲۱۵ میلی‌متر دیده می‌شوند. این خودرو در مدل مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ، نمایشگر لمسی ۷ اینچ همراه ناوبری ماهواره‌ای و درگاه USB، رابط بلوتوث برای تماس تلفنی، سانروف، کروز کنترل، صندلی برقی برای سرنشینان جلو، تهویه مطبوع خودکار، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، حسگر باد تایرها و پنل دیجیتال پشت فرمان است.

در بحث فنی و ایمنی، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، کنترل کشش (TCS)،  کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و  سیستم حفظ خودرو در سربالایی (HAS) برای هایما S5 توربوشارژ وجود دارد.

نسخه‌ی فول‌آپشن، چهار کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو  و دو ایربگ جانبی پرده ای ارائه می‌کند. همچنین حسگر مخصوص پارک، دوربین عقب و دید ۳۶۰ درجه (دوربین پرنده) روی این خودرو نصب می‌شود.


قیمت احتمالی هایما S5 پلاس در ایران و مقایسه با رقبا

شکی نیست که هایما S5 جدید از نظر فنی، برتری مهمی نسبت به چری ایکس ۳۳  دارد. این خودرو اگر مثل گذشته با موتور توربوشارژ تولید شود، رقیب مهمی برای چری تیگو X55 مدیران خودرو خواهد بود و احتمالا قیمتی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان خواهد داشت. از دیدگاه نگارنده باتوجه به سابقه‌ی خدمات مدیران خودرو برای گارانتی محصولات و کیفیت ساخت تیگو X55 در مقایسه با S5، محصول چری ارزش خرید بالاتری نسبت به هایما دارد.

از نظر ارزش برند در ایران، محبوبیت خودروهای چری و جک، بیش از محصولات هایما است. از طرف دیگر، بازار انحصاری برای اختیار ایران خودرو وجود دارد و میلیون‌ها نفر آماده‌ی خرید از برنامه‌های پیش‌فروش این شرکت هستند. با این شرایط، می‌توان مطمئن بود هایما S5 پلاس، سودآوری مناسبی برای ایران خودرو داشته باشد و به‌راحتی در کلاس قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان، مشتری خود را پیدا کند.

در بازارهای خارج از چین، هایما S5 توربو شارژ اتوماتیک با آستانه قیمت ۱۲,۵۰۰ دلار فروخته می‌شود. این کراس‌اوور، همراه تجهیزات کامل، ۱۷ هزار دلار قیمت دارد.

منبع پدال


نظرات