فردا SX5

کشور
چین چین
شرکت خدمات دهنده
فردا موتور
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
1,235,000,000 (تومان)
قیمت بازار
1,520,000,000 (تومان)
این خودرو از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی 123 اسب بخاری و 150 نیوتن‌متری مجهز است. توان این پیشرانه از طریق جعبه‌دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلوی این کراس‌اوور منتقل می‌شود.
از نقاط ضعف این خودرو میتوان به کیفیت پایین ساخت متریال داخل کابین و پیشرانه ضعیف اشاره کرد.
مشخصات فنی فردا SX5
185 KM/H
حداکثر سرعت
18 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
کراس اور
حجم موتور
1600 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
مصرف سوخت ترکیبی
لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1350 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/65R17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/65R17
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش چند نقطه ای
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)76.87 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت185 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)18 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
امکانات رفاهی فردا SX5
سیستم صندلیهای جلوصندلی های با طراحی اسپرت و روکش چرمی دو رنگ و دارای آلارم بستن کمربند سرنشینان
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی دو رنگ و ایزوفیکس(نصب آسان صندلی کودک)
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی برقی تاشو
سیستم شیشه هابرف پاک کن و یخ زدای شیشه عقب
سیستم های سقفدارای سانروف
سیستم روشنایی جلودارای چراغ های LED و هالوژن، سنسور نور و چراغ روشنایی در روز (DayLight)، دارای چراغ بدرقه
سیستم روشنایی عقبچراغ های عقب LED
سنسورهای پیش فعالدارای سنسور دنده عقب و سیستم کنترل فشار باد تایرها
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل، سیستم انتخاب حالت رانندگی جعبه دنده (Snow/Sport)، چراغ راهنمای تعویض لاین، سیستم کمکی حرکت در سربالایی

فردا SX5 یکی از محصولات گروه خودروسازی فردا موتورز است که در شاخه کراس اورها قرار دارد. FMC SX5 در اصل یکی از محصولات شرکت چینی دانگ فنگ است که نسل اول آن در سال 2013 با نام دانگ فنگ SX5 به بازار معرفی و عرضه شد. در ادامه قصد داریم تا به  سراغ این کراس اوور چینی رفته، به معرفی و بررسی آن بپردازیم و ببینیم این خودروی کراس اور چند مرده حلاج است.

خودروهای کراس اوور در چند سال اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و خودروسازان نیز برای تولید محصولات خود در این سگمنت به تکاپو افتاده‌ تا بتوانند محصولی قابل رقابت با سایر رقبا تولید کنند. این اتفاق در ایران نیز به همین گونه بوده اما به علل مختلف از جمله ممنوع بودن واردات خودرو و تحریم ها، این فرصت گرانبها تنها به شرکت های چینی داده شده تا در بازار ایران جولان داده  و یکه تازی کنند.

گروه خودروسازی فردا که فعالیت خود را از سال 1392 آغاز کرد، در اولین همکاری خود با شرکت سایک در سال 1396 اقدام به معرفی MG RX5 کرد و قصد داشت تا این خودروی کراس اور را در کشور مونتاژ کند اما تحریم های ایالات متحده گریبانگیر فردا موتورز شد و سایک قرارداد خود را با این شرکت لغو کرد. سپس فردا موتور به سراغ شرکت دانگ فنگ موتور چین رفت و ابتدا در سال 1398 اقدام به معرفی و عرضه فردا SX6 کرد. پس از آن نوبت به SX5 رسید و این خودرو اواخر سال 1399 به بازار ایران معرفی و عرضه آن آغاز شد.

 

بررسی طراحی ظاهری

FMC SX5 در کلاس خودروهای کراس اوور کامپکت شهری قرار می گیرد اما طراحی آن شباهت زیادی به مینی ون ها و خودروی های MPV دارد.

در نمای جلوی این خودرو شاهد یک طراحی محافظه کارانه و ساده‌ای هستیم. چراغ های جلوی خودرو طراحی مستطیلی شکل و کشیده‌ای دارند و گرافیک داخلی آن ها نیز ساده و نسبتا بروز است. جلوپنجره این کراس اوور مانند چراغ های جلو کشیده، مستطیلی و چسبیده به چراغ های جلو طراحی شده است. همچنین این جلوپنجره با خطوط موازی کرومی نیز تزئین شده و میان آن لوگوی فردا موتور قرار دارد. داخل سپر خودرو یک قسمت مشبک با رنگ مشکی و طراحی سرتاسری قرار گرفته که این قسمت از دو طرف با خطوط کرومی تزئین شده و چراغ های دایره‌ای مه شکن نیز در دو طرف این قسمت تعبیه شده‌اند. کاپوت خودرو نیز با خطوط نسبتا عمیق زیادی ترکیب شده تا خودرو ظاهری عضلانی‌تر داشته باشد.

 

نمایی از بخش جلویی فردا SX5.webp

 

با نگاه به نمای جانبی فردا اس ایکس 5، طراحی شبیه به یک خودروی MPV را مشاهده می کنیم که دلیل آن  درب های بزرگ و کشیده، فاصله محوری زیاد و شیشه های بزرگ و یک تکه خصوصا شیشه درب عقب که کاملا بیننده را فریب می دهند. در این نما دو خط عمیق و کشیده طراحی شده‌اند تا نمای کناری این خودرو را از سادگی نجات دهند و کمی حالت تهاجمی را به این خودرو اضافه کنند. یک خط که از انتهای چراغ عقب شروع شده و با عبور از دستگیره درب ها روی گلگیر جلو محو شده و خط دیگر که بالای رکاب خودرو طراحی شده است. رینگ ها خوشبختانه اندازه و طراحی قابل قبولی دارند.

 

نمایی از بخش جانبی فردا SX5.webp

 

به نمای عقب خودرو که می رسیم مانند جلوی خودرو طراحی محافظه کارانه و نسبتا ساده‌ای را شاهد هستیم. چراغ های عقب به صورت دو تکه طرحی شده‌اند. درب صندوق خودرو میزبان یک خط کرومی سرتاسری است که قسمت دوم چراغ های عقب را به یکدیگر وصل کرده است. بالای شیشه عقب نیز یک باله نسبتا بزرگ به همراه چراغ سوم ترمز تعبیه شده است. سپر عقب این خودرو نیز به دو بخش تقسیم شده؛ یکی همرنگ بدنه و دیگری با رنگ مشکی. میان این دو بخش چراغ های نازک مه شکن قرار گرفته و در قسمت مشکی رنگ نیز یک دیفیوزر ساده کرومی به همراه دو طرح خروجی اگزوز تعبیه شده‌اند.

 

نمایی از قسمت عقب فردا SX5.webp

 

مشخصات فنی فردا SX5

در میان کراس اوور های توربوشارژ بازار ایران، اف ام سی SX5 جزء معدود خودروهایی است که از این ویژگی بهره نمی برد. این خودروی کراس اور مجهز به یک موتور 1/6 لیتری تنفس طبیعی ساخت شرکت میتسوبیشی است. این موتور توانایی تولید 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور را داراست و از طرفی مجهز به فناوری MIVEC میتسوبیشی است. این فناوری در اصل همان ویژگی زمانبندی متغیر سوپاپ ها است که میتسوبیشی این قابلیت را توسعه داده و با نام اختصاصی خود ثبت کرده است. وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ های جلوی فردا SX5 بر عهده یک جعبه دنده CVT نسل سوم است. این جعبه دنده با قابلیت شبیه سازی 6 دنده و امکان تعویض دستی ساخته شده و از حالت برفی و اسپرت نیز پشتیبانی می کند. با توجه به اینکه این خودرو از موتور توربو بهره مند نیست و جعبه دنده آن نیز از نوع CVT است شتاب بسیار ناامید کننده‌ای دارد اما نکته مثبت آن، حساس نبودن به بنزین های بی کیفیت است و به مراتب استهلاک کمتری دارد. لازم به ذکر است که شتاب 0 تا 100 کیلومتر این خودرو حدود 18 ثانیه اعلام شده و همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 7/5 لیتر در 100 کیلومتر است.

 

نمایی از موتور فردا X5.webp

 

مشخصات فنی فردا SX5.webp

 

بررسی کابین و فضای داخلی

هنگام ورود به کابین این خودرو با یک کابین نسبتا مدرن و ارگونومیک روبرو می شوید که توجه شما را جلب خواهد کرد. استفاده از خطوط قرمز در کابین و داشبورد باعث شده تا حس کنید که به جای یک خودروی کراس اوور در یک خودروی اسپرت قرار گرفته اید. در بالاترین بخش داشبورد یک صفحه نمایش بزرگ لمسی از بالای داشبورد به سبک خودروهای BMW بیرون زده است.

زیر صفحه نمایش خودرو دو خروجی هوای سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته که شباهت اندکی به خودروهای فولکس واگن دارد. بالای خط قرمز داشبورد کلید های کنترل سیستم مولتی مدیای خودرو قرار گرفته و در بخش انتهایی داشبورد نیز بخش تنظیمات تهویه مطبوع خودرو تعبیه شده که به صورت الکتریکی است اما متاسفانه دو کاناله نیست. فرمان خودرو طراحی نسبتا خوش دست و 3 شاخه‌ای دارد که با یک رنگ مشکی پیانویی همراه شده است اما در کمال تعجب خبری از پوشش چرمی روی غربیلک فرمان نیست و به مانند خودرو های بسیار ارزان قیمت، غربیلک فرمان پوشش پلاستیکی دارد.

روی فرمان نیز دکمه های کنترل سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل قرار دارند. پشت آمپر خودرو نیز به صورت آنالوگ به همراه یک صفحه نمایش کوچک دیجیتالی است که اندازه و خوانایی مناسبی دارد. همانطور که ذکر کردیم صندلی های جلو بسیار راحت بوده و داشبورد نیز طراحی ارگونومیکی دارد . همچنین فضای پا و سر خصوصا برای سرنشینان عقب به لطف فاصله محوری زیاد بسیار راحت و مناسب است. از این رو کاملا با یک خودروی خانوادگی خصوصا برای مسافت های طولانی مواجه هستیم. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین خودرو نیز کیفیت چندان خوبی ندارند باید دید در بلند مدت این کیفیت پایین چه تبعاتی برای کابین خودرو خواهد داشت.

نمایی از داشبرد فردا SX5.webp

 

امکانات رفاهی و ایمنی FMC SX5

این خودروی کراس اوور محصول فردا موتور امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول و مناسبی دارد که از جمله آنها می توان به امکاناتی نظیر دو عدد ایربگ، سانروف، فرمان برقی، کروز کنترل، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، مانیتور ۸ اینچی، دوربین عقب، سنسور عقب، تهویه مطبوع الکتریکی، سنسور نور، سیستم‌ پایش فشار باد تایرها، راهنمای تعویض لاین، آینه های کناری برقی، دی لایت، سیستم کنترل پایداری، تریم چرم داخلی و رینگ های ۱۷ اینچی اشاره کرد که با توجه به قیمت این خودرو امکانات مناسب و رقابتی هستند.

 

نمایی دیگر از کابین فردا SX5.webp

 

نمایی از سانروف فردا SX5.webp

 

 

بررسی بازار و قیمت فردا SX5

ماشین فردا SX5 در خرداد ماه 1401 قیمتی حدود 755 میلیون تومان را در بازار آزاد دارد. همچنین این خودرو از نظر خدمات پس از فروش شرایط مطلوبی ندارد اما پیش بینی می شود با توجه به افزایش نمایندگی های گروه خودروسازی فردا در سراسر کشور خدمات پس از فروش این خودرو نیز مطلوب شود. SX5 از نظر بازار خرید و فروش نیز رونق خوبی ندارد اما ممکن است در آینده ورق به سود این خودرو بازگردد.

 

قیمت فردا SX5.webp

 

نتیجه گیری

فردا SX5 یک خودروی کراس اوور کامپکت شهری است که از نظر طراحی و امکانات رفاهی و ایمنی مناسب استفاده خانواده ها خصوصا با جمعیت زیاد است. این خودرو از نظر فنی مشخصات نسبتا مناسبی دارد اما به هیچ عنوان  خودروی چالاکی نیست و عواملی مانند شتاب ضعیف و بادی رول موجب شده اند تا این خودرو مناسب رانندگی اسپرت نباشد. فردا موتور از ابتدای فروش این محصول شرایط اقساطی خوبی برای این خودرو در نظر گرفت و به همین علت نیز استقبال از این خودرو کمی بالا رفت اما باید دید در دراز مدت شرایط بازار برای این خودروی خانوادگی چگونه خواهد شد.

خودروهای هم‌رده