1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. فیات تام هنکس به قیمت 83500 دلار فروش رفت!

فیات تام هنکس به قیمت 83500 دلار فروش رفت!

22 اسفند 1400
  • 0

تام هنکس، فیات 126p مدل 1974 خود را در حراجی به قیمت 83500 دلار فروخت. این مبلغ قابل توجهی برای یک خودروی کوچک 23 اسب بخاری ساخت لهستان است، اما شاید جالب باشد که بدانید این خودرو هرگز به صورت رسمی در ایالات متحده فروخته نشده بود.

فیات پولسکی 126p در لهستان دوران جنگ سرد، که هنوز تحت حاکمیت حکومت کمونیستی بود، با مجوز فیات ساخته شد. این مدل که جانشین فیات 500 اریجینال بود، عمر طولانی‌ای داشت. شرکت فیات حدود 1.4 میلیون دستگاه از این خودرو را بین سال‌های 1972 تا 1991 در ایتالیا ساخت. اگر چه که این تعداد در مقایسه با حدود 3.3 میلیون خودرویی که در بیلسکو-بیالای لهستان ساخته شد، بسیار کمتر است. تولید فیات 126p تا سال 2000 در بیلسکو-بیالا ادامه داشت.

در لهستان، مردم محلی به فیات 126p لقب «مالوخ» دادند که به معنی «کوچولو» است. این خودروها هنوز در کشورهای بلوک شرق سابق رایج هستند. وقتی که تام هنکس در سال 2016 داشت از مجارستان دیدن می‌کرد، تصویری از خود در کنار یکی از این خودروها توییت کرد.

بعد از توییت تام هنکس، ساکنین شهر بیلسکو-بیالا و به صورت مشخص مونیکا یاسکولسکا تصمیم گرفتند مدلی از این خودرو را به صورت سفارشی برای تام هنکس بازسازی کرده و به او کادو بدهند. یاسکولسکا با کمک شرکت سازنده و با جمع آوری حمایت مالی از طریق مردم محلی، نه تنها یک 126p را بازسازی کردند، بلکه فضای داخلی آن را  نیز به صورت اختصاصی برای تام هنکس -یا آنطور که لهستانی‌ها می‌گویند Toma Hanksa- طراحی کردند. از آنجایی که این بازیگر فیلادلفیایی به جمع‌آوری ماشین‌های تحریر معروف است، آنها فضای داخلی فیات 126p مدل 1974 بازسازی شده را طوری طراحی کردند که شبیه کلیدهای ماشین تحریرهای قدیمی باشد.

این خودرو قبل از اینکه در روز تولد تام هنکس در لس‌آنجلس به او تحویل داده شود، طی مراسمی در لهستان رونمایی شد. علاوه بر طراحی سفارشی فضای داخلی، خودرو دارای برخی نشانه‌گذاری‌های اختصاصی و نقل قولی فارست گامپ روی پلاکی نصب شده بر روی داشبورد است، که باعث می‌شود نتوان آن را با یک فیات پولسکی معمولی اشتباه گرفت.

اما حالا این خودرو به مالک جدیدش تحویل داده می‌شود. هنکس کل مبلغ فروش آن را به کمپین قهرمانان پنهان اهدا خواهد کرد. این کمپین کسانی که از نظامی‌ها نگهداری می‌کنند، همسران و والدین سربازان مجروح یا بیمار را تحت حمایت قرار می‌دهد. هنکس ریاست این سازمان را بر عهده دارد.

یک فیات 126p معمولی کمتر از 10000 دلار قیمت دارد، بنابراین فروش آن به قیمت 83500 دلار برای این منظور جالب توجه است.

منبع اتوبلاگ


نظرات