1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. براساس مطالعات، رانندگان نمی‌دانند کروز کنترل تطبیقی چگونه کار می‌کند

براساس مطالعات، رانندگان نمی‌دانند کروز کنترل تطبیقی چگونه کار می‌کند

21 فروردین 1401
  • 0

معمولاً در فاصله‌ی بین آنچه ما فکر می‌کنیم و واقعیت، خطراتی وجود دارد. براساس یک مطالعه جدید از AAA(انجمن اتومبیل آمریکا)، این موضوع به ویژه برای رانندگانی که کروز کنترل تطبیقی برایشان تازگی دارد، صدق می‌کند.

بر اساس تحقیقات این گروه، افرادی که وسایل نقلیه آنها دارای ACC(کروز کنترل تطبیقی) است، اما نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از آن را آموزش ندیده‌اند، در نهایت بیش از حد به سیستم اعتماد می‌کنند. این امر می‌تواند آنها را به باور چیزهایی سوق دهد که به طرز خطرناکی نادرست هستند.

برخی از رانندگانی که آموزش رسمی در مورد نحوه استفاده از ACC نداشتند، معتقد بودند که سیستم در تقابل با یک جسم ثابت در در مسیر، مانند مخروط‌های ساختمانی یا سایر موانع، واکنش نشان می‌دهد یا متوقف می‌شود. همچنین برخی بر این باور بودند که این سیستم وظیفه‌ی کنترل ورودی‌های هدایت فرمان را برای ماندن در مسیر به عهده می‌گیرد، در حالی که در واقع، یک سیستم متفاوت این کار را انجام می‌دهد. برخی دیگر تمایل داشتند بر این باور باشند که این سیستم برای استفاده در هر شرایط آب و هوایی‌ای ایمن است، که البته این نیز نادرست است.

2014-Chevrolet-Impala-min.jpg

جین لادوسر، مدیر منطقه‌ای روابط عمومی AAA، می‌گوید: «این پژوهش به ما می‌گوید که تسلط بر فناوری وسایل نقلیه‌ی امروزی نیازمند چیزی بیش از یادگیری در لحظه‌ی رانندگی است. صاحبان خودروهای جدید باید قبل از استفاده از آن در جاده، آموزش‌هایی ببینند که ایمن، موثر و لذت‌بخش باشد.»

اگرچه رانندگان اغلب وقتی از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند، از اشتباه در می‌آیند و درک بیشتری از محدودیت‌های سیستم ACC پیدا می‌کنند، اما همچنان نمی‌توانند به سطح درک رانندگانی برسند که دستورالعمل‌های کوتاه اما گسترده‌ای در مورد نحوه‌ی استفاده از این سیستم‌ها به آن‌ها داده شده است. شرایط وقتی بدتر می‌شود که برخی از رانندگانی که به صورت رسمی آموزش ندیده‌اند، علیرغم عدم درک کامل نحوه‌ی عملکرد سیستم، بسیار مطمئن هستند که می‌دانند عملکرد سیستم چگونه است.

AAA، برای شناخت درست نحوه‌ی عملکرد سیستم‌هایی مانند ACC، به رانندگان خودروهای دارای این سیستم‌ها توصیه می‌کند که برنامه‌ی PLAN آن را دنبال کنند. این کلمه مخفف بخش‌های مختلف این برنامه است که شامل دانستن هدف فناوری‌های کمک راننده، محدودیت‌هایی که این سیستم‌ها دارند، زمان کافی برای تمرین با این سیستم‌ها و این موضوع می‌شود که رانندگان هرگز فقط به این سیستم‌ها تکیه نکنند.

Ford-Adaptive-Cruise-Control-min.jpg



نظرات