ویرا دیزل از کشنده «شاکمان کانونشنال (سنتی)» با ظاهری جذاب و کلاسیک رونمایی کرد

26 اردیبهشت 140113:22
5 دقیقه


ویرا دیزل از کشنده «شاکمان کانونشنال (سنتی)» با ظاهری جذاب و کلاسیک رونمایی کرد

«شاکمان کانونشنال(سنتی)» (Shacman Conventional) نام کشنده جدیدی است که شرکت ویرا دیزل، امروز، 26 ام اردیبهشت ماه، در نمایشگاه خودرو که در شهر آفتاب برگزار می‌شود، از آن رونمایی کرد. اگر سری به سایت این شرکت بزنید، می‌بینید که همه محصولات این شرکت، از جمله کامیونت‌ها و کشنده‌ها با برند شاکمان معرفی شده‌اند. شرکت ویرا همچنین از کشنده دیگری به نام «کَب اوور(به معنی بدون دماغه)» (Cab Over) نیز رونمایی کرده که دارای مشخصات فنی نزدیک به کانونشنال و مدل اقتصادی تر عرضه شده و دارای ظاهری مشابه با کشنده‌های امروزی است.

 

مشخصات ظاهری

چیزی که در نگاه اول، نظرها را جلب می‌کند، ظاهر متفاوت و نوستالژیک شاکمان سنتی است که یادآور کشنده‌های کلاسیک آمریکایی و از جمله کشنده‌های «ماک» است که هنوز هم مدل‌هایی از آن را هر از گاهی در جاده‌ها می‌بینیم. این کشنده حدود ۷/۵ متر طول، ۲/۵ متر عرض دارد و ارتفاع سقف اتاق آن تا زمین نیز نزدیک به ۴ متر است. وزن خالص آن ۸۸۰۰ کیلوگرم، وزن ناخالص فنی(GVW) ۱۸۰۰۰ کیلوگرم و وزن ناخالص فنی مرکب(GCW) آن ۴۴۰۰۰ کیلوگرم است.

 

car.ir-گزارش تصویری نمایشگاه خودروی تهران7867.webp

 

مشخصات فنی

این کشنده از یک موتور شش سیلندر خطی ۱۲ لیتری ۴۹۰ اسب بخاری ساخت شرکت کامینز (CUMMINS ISGe5) بهره می‌برد که توانایی تولید حداکثر ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور را داراست و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد. جعبه دنده آن ساخت ایتون (EATON) و از نوع AMT است و ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب (12+2R) دارد. سیستم تعلیق جلوی آن از نوع تخت پارابولیک و تعلیق عقب آن نیز از نوع بالن بادی است. سیستم تعلیق اتاق نیز از نوع بادی و داری ۴ بالن است.

ترمزهای جلو و عقب از نوع ۲ مداره پنوماتیک دیسکی است و این کشنده از سیستم‌های کمکی ABS، EBS، ESC، ASR و AEBS نیز بهره می‌برد. در کنار این امکانات پایدار کننده، یک ویژگی برجسته این خودروی سنگین، استفاده از یک ریتاردر ساخت VOITH آلمان به همراه ترمز موتور ساخت JACOBS است که آن را از سایر کشنده‌های موجود در بازار متمایز می‌کند.

ظرفیت مخزن سوخت کانونشنال ۷۰۰+۳۰۰ لیتر اعلام شده است و مخزن ادبلو(AdBlue) آن نیز ۴۰ لیتر گنجایش دارد. چرخ‌های این خودرو دارای رینگ یک تکه فولادی و لاستیک‌ها نیز از نوع رادیال بدون تیوپ هستند.

 

car.ir-گزارش تصویری نمایشگاه خودروی تهران7871.webp

 

امکانات رفاهی و ایمنی

تجهیزات به کار گرفته شده در شاکمان کانونشنال را می‌توان در حد خوب ارزیابی کرد و به نظر می‌رسد که این خودرو می‌تواند رفاه مناسبی را برای راننده و شاگرد فراهم کند. کروز کنترل، مانیتور لمسی ۱۰ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه و مانیتورینگ نقاط کور، صندلی های تنظیم شونده با باد و دارای گرمکن، سرد کن و ماساژور برای صندلی راننده، دو تخت خواب، تهویه مطبوع با دمای قابل تنظیم، یخچال، آبسرد کن، بخاری و کولر در جا و آینه های برقی گرمکن دار از جمله امکانات رفاهی این کشنده است.

سانروف، قفل مرکزی با ریموت، هشدار حرکت رو به عقب، هشدار ضد سرقت مخزن سوخت و هشدار اتمام لنت ترمز نیز از دیگر امکانات آن است. این خودرو همچنین به دو سیستم کمکیِ هشدار حرکت بین خطوط(LDWS) و هشدار برخورد از جلو(FCW) نیز مجهز شده است.

 

قیمت و رقبا

به گفته یکی از مسئولان ویرا دیزل، قیمت این کشنده هنوز به طور دقیق مشخص نشده است و در دست محاسبه و بررسی است، اما قیمت کشنده دماغه دار حدود ۱/۵ برابر کشنده بدون دماغه خواهد بود. زمان اعلام شده برای ورود این کشنده ها به بازار نیز اواسط تابستان امسال اعلام شده است.

از رقبای اصلی این کشنده می توان امپاور گروه بهمن و کشنده فوتون H5 ایران خودرو را نام برد. برای سنجش ارزش نسبی این سه کشنده باید منتظر عرضه آنها به بازار باشیم تا پس از مشخص شدن قیمت بازار آنها بتوانیم نظر دقیق تری در این باره بدهیم.   

 
منبع: car.ir