1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. جیلی چین، رقیب جدید خودروسازان اروپایی

جیلی چین، رقیب جدید خودروسازان اروپایی

20 خرداد 1401
  • 0

کلوپ قدیمی خودروسازان اروپایی حالا عضو جدیدی دارد، عضوی که روی الکتریکی سازی، تکنولوژی مدرن و راندمان تولید تمرکز می‌کند. نه درباره تسلا صحبت نمی‌کنیم! این خودروساز که بی سر و صدا در حال ایجاد اختلال در بازار خودروی اروپاست جیلی نام دارد، شرکتی چینی که توسط میلیاردر مشهور اریک لی تأسیس شد و حالا مالک چندین کمپانی مشهور دنیاست.

جیلی با اقدامات خود امیدوار است پایه و اساس حمل‌ونقل یکپارچه را بنا کند و بتواند شرکای زیادی را پای کار بیاورد. گروه هولدینگ جیلی ژجیانگ چتری برای امپراتوری لی بوده و چهار بخش تجاری اصلی دارد: خودروهای سواری، خودروهای تجاری، تکنولوژی و سرویس‌های حمل‌ونقل. جیلی می‌گوید در سال ۲۰۲۱ درآمد ۴۷.۲ میلیارد دلاری و فروش ۲.۲ میلیون دستگاهی خودرو را بر جای گذاشته است.

جیلی چین، رقیب جدید خودروسازان اروپایی 2.jpg

 

جیلی در سال ۲۰۱۰ بخش خودروهای سواری ولوو را از فورد با قیمت ۱.۸ میلیارد دلار خریداری کرد و این روند با خریداری پولستار، لینک اند کو، کمپانی خودروی الکتریکی لندن و اسمارت (از طریق جوینت ونچر با مرسدس بنز) ادامه یافت تا به این ترتیب جیلی بین اروپایی نفوذ کند.

تأمین‌کنندگانی همچون ECARX که قطعات پیشرفته خودروها همچون سیستم‌های خودران و محاسبه مرکزی خودروها را تولید می‌کنند زیر چتر حمایتی جیلی قرار دارند. به این لیست باید آروبی، کمپانی جدید فعال در زمینه قوای محرکه درون‌سوز و… را اضافه کرد. جیلی همچنین مالک برند ایتالیایی بنلی است.

این شرکت چینی سهام زیادی در مرسدس بنز (حدود ۱۰ درصد) و کامیون سازان مشهور یعنی ولوو و دایملر دارد. همین امسال بود که این شرکت ۳۵ درصد سهام رنو در کره جنوبی را خریداری کرد. در زمینه خودروهای اسپرت و الکتریکی شاهد همکاری نزدیک جیلی با رنو و لوتوس هستیم و در بخش خودروهای درون‌سوز نیز این شرکت با مرسدس و ولوو همکاری می‌کند.

جیلی چین، رقیب جدید خودروسازان اروپایی 4.jpg

 

چابکی جیلی را می‌توان در احیای اسمارت نیز دید، برندی که در زمان مالکیت کامل دایملر ضررده بود. اولین محصول این برند برای اروپا شماره ۱ است که شاسی‌بلندی تمام الکتریکی با شعاع حرکتی خوب خواهد بود و شاید بتواند به خاطر تولید در چین قیمت ارزان‌تری نسبت به رقبا داشته باشد.

جیلی درباره لوتوس نیز می‌گوید این خودروساز چینی به بریتانیایی‌ها چارچوب کاری مشخصی برای دنبال کردن مدل پورشه ارائه کرده است. لوتوس مشغول تولید خودروهای اسپرت و الکتریکی خواهد شد و البته شاسی بلندهای سودده را نیز عرضه خواهد کرد. لوتوس ظاهراً به دنبال فروش ۹۰ هزار خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۲۸ است و آن‌ها را در کارخانه جدید ووهان چین خواهد ساخت. جیلی امید دارد طی آینده نزدیک لوتوس را عرضه عمومی کند و شاید ارزش این شرکت بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار باشد. برخی کارشناسان می‌گوید استراتژی لی ساختن کمپانی‌ها و رساندن آن‌ها به سطح مشخص و سپس عرضه عمومی آن‌هاست تا بتوانند سرمایه بیشتری را از بیرون جذب کنند. جیلی می‌خواهد علاوه بر لوتوس بخش خودروهای تجاری را نیز به‌صورت عمومی عرضه کند.

جیلی چین، رقیب جدید خودروسازان اروپایی.jpg

 

اما برنامه‌های جیلی می‌تواند با تأخیر نیز مواجه شود. عرضه عمومی ولوو در تابستان سال پیش استارت خوبی نداشت زیرا سرمایه‌گذاران نگران احتمال حفظ کنترل جیلی روی بخش اعظم این کمپانی بودند. با اینکه ارزش ولوو به آنچه انتظار داشتند نرسید اما عرضه سهام این خودروساز جزو یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات سال پیش اروپا بود. پولستار نیز قبلاً اعلام کرد سهامش را به‌صورت عمومی عرضه خواهد کرد. ارزش تخمینی پولستار بیش از ۲۰ میلیارد دلار است و شاید این معامله ۱ میلیارد دلار سود داشته باشد؛ اما این حرکت نیز با اما و اگرهایی همراه خواهد بود.
جیلی به عنوان شرکتی چینی با بررسی دقیق و غیرعادی‌ای مواجه بوده است. البته نگرانی‌های مربوط به حفاظت داده‌ها، سابقه حقوق بشری چین و ارتباطات بین دولت و کمپانی‌ها باعث می‌شود این مورد جای تعجب زیادی نداشته باشد.

این شرکت همچنین بخش اعظم کارهای طراحی و مهندسی خود را در اروپا انجام می‌دهد. تحلیل‌ها نشان می‌دهند تبدیل شدن جیلی به چنین شرکت بزرگی راه بسیار سختی داشته است. ولوو به عنوان بزرگ‌ترین برند جیلی هدف‌گذاری فروش ۱.۲ میلیون دستگاهی تا سال ۲۰۲۵ را دارد درحالی‌که پولستار می‌خواهد تا آن سال ۲۹۰ هزار دستگاه خودرو بفروشد. این هدف برای اسمارت ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو خواهد بود.

فلچر معتقد است جیلی می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ تا ۵۰ درصد رشد کند و دارای پتانسیل‌های رشد زیادی است چراکه از سبد محصولات بسیار متنوع از موتورسیکلت‌ها گرفته تا خودروهای سواری رده میانی و شاسی بلندهای لوکس سود می‌برد.

جیلی هم‌اکنون وارد دنیای اشتراک خودرویی شده است و با برند تاکسی لندن اقدام به فعالیت در پاریس می‌کند. در آینده نیز شاهد گسترش این سرویس در شهرهای اروپایی خواهیم بود.

منبع پدال


نظرات