فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو اعلام کرد که در سال ۱۴۰۳ بیش از ۳۴۹ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شدهاند. این در حالی است که در سال قبل از آن تنها حدود ۷۷ هزار دستگاه اسقاط شده بود؛ رقمی که نشان از رشد چشمگیر ۳۵۵ درصدی دارد.
به گفته مقیمی، از سال ۱۳۸۶ تا پایان ۱۴۰۳ در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار دستگاه خودروی فرسوده از چرخه تردد خارج شده است. او همچنین تأکید کرد که سال ۱۴۰۳، رکورد اسقاط سالانه خودروهای فرسوده را شکسته است. پیش از این، بیشترین آمار مربوط به سال ۱۳۹۳ با حدود ۳۲۰ هزار دستگاه بود.
مقیمی همچنین یادآور شد که از سال ۱۴۰۲، مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده به وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) واگذار شده است.
لازم به ذکر است که خودروهای فرسوده، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا، مصرف بالای سوخت، تولید گازهای گلخانهای و حتی افزایش تصادفات جادهای به دلیل ایمنی پایین محسوب میشوند. از این رو، نوسازی ناوگان حملونقل کشور، گامی مهم در بهبود کیفیت زندگی و حفظ محیط زیست به شمار میرود.