1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. از باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف بهبهان تا ضرر 45 میلیون تومانی ایران خودرو به ازای تولید هر 206 تیپ 2

از باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف بهبهان تا ضرر 45 میلیون تومانی ایران خودرو به ازای تولید هر 206 تیپ 2

19 مرداد 1401
  • 4

عادل پیرمحمدی مدیر عامل ساپکو در مصاحبه با خبر نگاران در خصوص سؤالی در خصوص آمارهای کیفی بعد از تصادف بهبهان نیز گفت: بعضی از خودروهایی که در این تصادف بودند بعد از بررسی‌ها مشخص شد شتاب منفی به‌اندازه کافی به ایربگ وارد نشده بود و البته بعضی هم این‌طور نبود. در حادثه بهبهان یک مؤسسه بی‌طرف بررسی کرد خودروها را و گزارش‌ها را هم به مراجع مربوطه داد.

پیرمحمدی در خصوص ارزش افزوده افزایش تولید نیز گفت: در شهریور سال 90 پژو206 تیپ٢ حدود ١٣ میلیون و 700 هزار تومان قیمت داشت که به‌صورت اقساطی هم به فروش می‌رسید. در این دوران قیمت دلار 1100 تومان بوده است، اما در شهریور سال قبل نرخ دلار ٢٦ هزار تومان بوده است. ورق فولادی در این دوران کیلویی 500 تا 700 بوده است و در سال 1400 قیمت ورق فولادی 30 برابر شده است.

وی اضافه کرد: قیمت فلزاتی که ما در خودرو مصرف می‌کنیم معادل با بورس فلزات لندن است، قیمت تمام‌شده خودرو قطعاً با این روند بالا می‌رود و حالا تصور کنید قیمت هم دستوری باشد.

وی تصریح کرد: تنها رینگ آلومینیومی در هر خودرو که ٤ عدد است حدود ٤٤ کیلوگرم آلومینیوم نیاز دارد که کیلویی ٨٥ هزار تومان است که ٣ میلیون و 740 هزار تومان که با هزینه‌های فرایند ساخت می‌شود حدود ٥ میلیون تومان که با ٥ حلقه لاستیک می‌شود حدود ٨ میلیون و 500 هزار تومان، ما مجبور شدیم این رینگ را به‌دلیل قیمت بالا حذف کنیم. تأثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود 70 درصد است و آنالیز قیمت رینگ مشتی نشانه خروار است. در سال 1400 قیمت تمام‌شده پژو206 تیپ٢ بدون ارزش افزوده و سود ١٦٩ میلیون تومان بوده است که ١٢ برابر سال 90 است و در بازار این خودرو 240 میلیون تومان قیمت داشت که ١٩ برابر سال 90 بود. قیمت دستوری باعث شده است بابت هر خودروی 206 تیپ٢ دست‌کم ٤٥ میلیون تومان ضرر کنیم. اگر اجازه می‌دادند با قیمت واقعی خودرو را بفروشیم باعث افزایش تولید، عرضه و کاهش قیمت می‌شد و نه ما ضرر می‌کردیم و نه مشتریان.

مدیرعامل ساپکو ادامه داد: کدام صنعت را می‌توان سراغ گرفت که نهاده‌های تولید آن 30 برابر شده است اما محصول نهایی ١٢ برابر که آن را نیز نداده‌اند، این در حالی است که همین خودروی 206 تیپ٢ نسبت به سال 90 ارتقاع ایمنی، امکانات و… داشته است.

وی درباره خودروهای وارداتی اقتصادی نیز گفت: ساده‌ترین خودرویی که می‌توان با استانداردهای صنعت خودرو وارد کشور کرد دست‌کم ٨ هزار دلار قیمت دارد و با محاسبات هزینه‌های حمل، گمرکی و خدمات پس از فروش و شماره‌گذاری، بیمه و ٩ درصد ارزش افزوده بیش از 300 میلیون تومان قیمت دارد آن هم یک خودروی اقتصادی!

وی گفت: بنگاه اقتصادی که ضرر می‌دهد یا بهره‌وری و مدیریت ندارد یا با قیمت تکلیفی تولید می‌کند، کدام نقش بیشتری دارد؟ من هم مدیریت را قبول دارم هم قیمت‌های دستوری را اما نقش قیمت‌های دستوری در این ضرر بسیار بیشتر است. اگر ما تولید را رها کنیم بیش از 60 صنعت دیگر هم از تولید بازمی‌مانند. مشتری اصلی فولاد، آلومینیوم و… خودروسازی است.

منبع car.ir


نظرات

  • عليرضا عليرضا (21 مرداد 1401 ساعت 09:09)

    اولا كه هيچ خودرويي با قيمت دستوري دست مردم عادي نميرسه و اين بازي كارخانجات توليد خودرو هستش و دوما شما تكنولوژي ٣٠ساله پيشو با تكنلوژي امروز مقايسه نكن شما هفته اي ١٢هزار خودرو به قول خودتون در ايران خودرو توليد ميكنيد ولي ماهي ٣تا ٤هزار خودرو براي قرعه كشي كه معلوم نيست كي برنده اون هست واسه فروش ميزارين الباقي كجا و چگونه فروخته ميشه

  • تاسف تاسف (21 مرداد 1401 ساعت 08:49)

    همه اش بهانه است برای افزایش قیمت.

    افزایش قیمت های مواد اولیه برای همه خودروسازهای دنیا هم بوده، برید ببینید کدامشون مثل ایرانخودرو و سایپا قیمت هاشون رو چندین برابر کردن؟!
    لطفا نگید که اونا تا الان قیمت هاشون دستوری نبوده و خودروهاشون رو به قیمت میفروختن، نخیر.
    ایرانخودرو و سایپا سال هاست که دارن بیش تر از ارزش واقعی، خودروهاشون رو به ملت قالب میکنن.

    سهم عمده قیمت تمام شده خوردو های این دوشرکت هم مربوط به میشه به سوء مدیریت، کارکنان مازاد نیاز و هزینه سرمایه گذاری(شما بخوانید به حراج زدن پول ملت) در کشورهای سوریه، ونزئولا،آذربایجان و.... که کارخانه احداث کردن و حتی سرمایه اولیه برای راه اندازی رو هم خودشون بردن!! بدون ریالی سود برای کشور که هیچ، تمام ضرر بوده که برای جبرانش تو این سال ها به قیمت خودروهای داخلی اضافه کردن.

    قیمت تمام شده یک محصول یک فرمول مشخصی داره، چرا هیچ وقت این فرمول رو منتشر نکردن و همیشه محرمانه بوده؟!!

    *تنهاه راه نخریدن خودروی صفر از این دوشرکت هست*

    ولی از مردمی که هنوز برای پیش فورش های یکساله که نه قیمت مشخص شده داره و نه حتی رنگ خودرو قطعی شده(رنگ های قابل عرضه!!)، چطور میشه انتظار داشت که خودروی صفر نخرن!

    "از ماست که بر ماست"

    فاطی فاطی (21 مرداد 1401 ساعت 23:07)

    کاملا درسته... ولی این ملتو کردن دلال که سر هم واسه سود بیشتر کلاه بذارن وگرنه چرا میبین قیمت این همه اختلاف داره کاری نمیکنن که قیمت بیاد پایین چون سودشون تو اینه تفرقه بندازو پادشاهی کن ...

  • Ali Ali (20 مرداد 1401 ساعت 01:48)

    علنا میخوان بگن خودرو زیر ۲۰۰ میلیون نداریم.

    ????نکته‌ای که بسیاری از مردم ایران نمیدونن اینه که قیمت‌های جهانی فولاد مس و بسیاری از مواد اولیه چند ماهی هست که روند کاهشی داشته و این روند کاهشی طبق پیش‌‌بینی‌ها ادامه‌دار خواهد بود.
    اما گاریسازها همچنان بر طبل ضرر می‌کوبند و خواهان افزایش قیمت ارابه‌های مرگ خود هستند.
    واقعا کسی نیست جلوی این‌ها رو بگیره؟