دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد که خودروسازان، رایزنیهای ابتدایی را جهت واردات رنو از هند آغاز کرده اند؛ به ویژه ایران خودرو که روی پلتفرم رنو کوئید کار میکند؛ خودروی که در میان خودروهای ارزان قیمت هندی قرار می گیرد.
دادفر، با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر یک از خودروهای وارداتی، حداقل 600 میلیون تومان است، به این نکته اشاره کرد که واردات این خودروها نمی تواند اهداف دولت را محقق کند و همچنان مشکل خودرو در بازار پابرجا می ماند و با این دستورالعمل، همچنان مسئله قیمت بالای خودرو در بازار داخلی ادامه خواهد داشت.
دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در تأکید به این موضوع که دولت سقف واردات خودرو را 10 تا 20 هزار دلار تعیین کرده است، به این نکته اشاره کرد که با چنین قیمتی نمیتوان خودروهایی را وارد کرد که استانداردهای 85 گانه سازمان ملی استاندارد را داشته باشند. خودروهایی که استانداردهای 85 گانه ایران را دریافت میکند، به بالای 10 هزار دلار نمی رسند و می توان با قطعیت گفت که امکان واردات خودرو با این قیمت برای دولت وجود ندارد.
این موضوع بار دیگر بحث واردات خودرو توسط خودروسازان را به میان می آورد. مهدی دادفر در این خصوص می گوید دستورالعمل واردات خودرو به نحوی تدوین شده که امکان واردات خودرو را تنها برای 2 خودروساز دولتی سایپا و ایران خودرو فراهم می کند.
آنطور که دولت گفته است، طی سه ماه آینده، یعنی آذرماه واردات خودرو به کشور آغاز میشود. با این که آیین نامه ابلاغ شده، به گفته معاون وزارت صمت همچنان دستورالعمل های اجرایی به طور کامل نگارش نشده است و حتی به طور دقیق مشخص نیست که ایران از کدام کشورها می تواند خودرو وارد کند. برخی گفته بودند که ایران قرار است خودروهای هندی وارد کشور کند که البته خودروهایی غیراستاندارد هستند.
جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی در اظهارنظر خود در فضای مجازی نوشت که خودروی رنو که در هند و برزیل تولید میشود ناایمن است و وزارت صمت می خواهد این خودروها را به عنوان خودرو اقتصادی وارد کند. این خودروها اجازه تردد در بسیاری از کشورهای دنیا را ندارند، به این دلیل که هیچ ستاره ایمنی دریافت نکرده اند. به همین خاطر یا باید سقف واردات خودرو حذف شود یا افزایش یابد. با این سقف واردات و رقم پیشنهادی این شکل واردات به درد خودروی اقتصادی برای قشر متوسط نمیخورد.
در اسفندماه سال 1399 بود که برای اولین بار شنیده هایی از آزادسازی واردات خودرو به گوش رسید. همچنین به طور غیررسمی شنیده شد که خودروسازان داخلی با واردات مخالف هستند. در اردیبهشت 1400 بود که خودروسازان داخلی با انتشار نامه ای موضوع خود را در رابطه با واردات خودرو مطرح کردند و اعلام کردند که مخالفتی با واردات خودرو نداشته و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و در نزد مصرف کننده عنوان کردند. سرانجام وزیر صمت اعلام کرد که در سال 1401 واردات خودرو آزاد و مصوبه آن اجرا می شود. بنابراین به نظر می رسد که واردات در مسیری متفاوت با هدف اولیه خود به پیش می رود، زیرا تولیدکنندگان داخلی خود قرار است که خودرو وارد کنند، آن هم خودروهایی که با توجه به سقف قیمتی از کشورهایی وارد می شود که امیدواری چندانی را برای بازار خودرو ایران به همراه ندارند.
به نظر می رسد که واردات خودرو اکنون به یک شمشیر دولبه تبدیل شده است؛ درصورتی که واردات خودرو از کشوری مانند هند انجام شود، در مقایسه بین خودروهای وارداتی و خودروهای تولید داخل، به نظر می رسد که خودروهای ایرانی همچنان بدون رقیب باقی بمانند، زیرا احتمالاً با وجود ایمنی نه چندان مناسب، با توجه به موضوع مالیات و هزینه هایی که به این خودروها تعلق می گیرد، احتمالا فاصله قیمت زیادی با خودروهای داخلی داشته باشند. این باعث می شود که از نظر ایمنی و فنی نیز شاهد پیشرفتی در تولید خودروهای ساخت داخل نداشته باشیم و این به معنای ادامه انحصار خودروسازی های داخلی است.