1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. خودروهای وارداتی 200 تا 300 میلیون تومانی در راه ایران

خودروهای وارداتی 200 تا 300 میلیون تومانی در راه ایران

31 مرداد 1401
  • 7

در پی تصویب آیین نامه واردات خودرو بر اساس گفته نمایندگان مجلس قرار است خودروهای با قیمت کمتر از 10 هزار دلار (300 میلیون تومان) با تعرفه زیر 20 درصد وارد کشور شود.

 

در پی ایجاده بحران ارزی در سال 97 واردات خودرو به دلیل ارزبری بالا به کل منتفی شد و این تصمیم موجب به هم خوردن عرضه و تقاضای بازار خودرو و نامتعادل شدن بازار شد. در این شرایط دولت در اسفند ماه سال قبل تاکید کرد؛ برای افزایش میزان عرضه خودرو در بازار قصد دارد واردات را آزاد کند و بخشی از واردات را به خودروهای اقتصادی اختصاص دهد.

 

زمستان پارسال در بازدیدی که رئیس جمهور از شرکت های خودروسازی داشت بر رفع ممنوعیت واردات خودرو تاکید کرد. بر اساس اظهارات مسئولین وزارت صنعت براوردها نشان دهنده تقاضای سالانه 1.5 میلیون دستگاه خودرو در بازار است و حتی برخی محاسبات نشان دهنده 2 میلیون تقاضای خودروی جدید در بازار کشور میباشد.

 

در چنین شرایطی که خودروسازان در بهترین حالت سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تولید میکنند، قرار است بخشی از تقاضای بازار از طریق واردات خودرو تامین گردد. هم اکنون با تصویب آیین نامه واردات خودرو در روز چهارشنبه هفته گذشته مسیر این کار هموار شده و بر اساس گفته مسئولان قرار است که واردات از شهریورماه سال جاری آغاز شود.

 

واردات خودرو اقتصادی

 

واردات خودروهای 300 میلیون تومانی

آن گونه که برخی از نمایندگان مجلس در جریان مفاد واردات خودرو هستند اطلاع داده اند که قرار است این واردات در دو سقف 10 و 20 هزار دلاری انجام شود و تمرکز اصلی این آیین نامه بر واردات خودروهای ارزان قیمت است.

 

به این معنا که میزان تعرفه درنظر گرفته شده به صورت پلکانی است و برای خودروهای 10 هزار دلاری یک تعرفه و برای خودروهای گران تر تعرفه بیشتری در نظر گرفته خواهد شد. 

 

علی جدی، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیروز در این‌باره گفت: برای خودروهای زیر ۱۰هزار دلار، تعرفه‌های گمرکی ورودی زیر ۲۰درصد است. مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز پیش از این گفته بود: برای خودروهای اقتصادی شامل خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار و حدود ۶ تا ۸ هزار دلار این تعرفه کاهش یافته و بین ۱۰ تا ۲۰درصد است.

 

ارقام ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس با توجه به آنکه نرخ هر دلار در بازار آزاد ۲۸هزار و ۵۰۰تومان و ارز نیمایی در حدود۲۶هزارو ۶۰۰تومان است، نشان می‌دهد قیمت خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی احتمالا در رنج قیمت ۱۸۰تا ۳۲۰میلیون تومان خواهد بود.

هم‌اکنون قیمت یک خودرو ۶هزار دلار با نرخ تعرفه ۱۰درصدی و با فرض واردات این خودروها با نرخ ارز نیمایی در حدود ۱۸۰میلیون تومان و با تعرفه ۲۰درصدی ۱۹۵میلیون تومان خواهد بود. قیمت یک خودروی ۱۰هزار دلاری نیز با نرخ تعرفه ۱۰درصدی با دلار نیمایی در حدود ۳۰۰ و با تعرفه ۲۰درصدی ۳۲۵میلیون تومان خواهد بود.

 

با این حال هنوز مشخص نیست که چه تعداد خودروی ارزان‌قیمت با این نرخ وارد خواهد شد. به زعم کارشناسان چنانچه دولت در نظر داشته باشد عرضه و تقاضا را در بازار به تعادل برساند و از این طریق زمینه ثبات قیمت در بازارخودرو را فراهم کند باید حجم واردات خودروهای ارزان‌قیمت در تیراژی دست‌کم چند صد هزارخودرو انجام شود تا بتواند به نحو مؤثری بر بازار تأثیر داشته باشد.

منبع مشرق


نظرات

  • عیناله رضی عیناله رضی (5 شهریور 1401 ساعت 18:59)

    سلام ازلحاظ. قیمت.. بااین.. وضعیت. اقتصادی. بهکلیه. کارکنان. دولت. شاغل. بازنشسته. یک. خودرو. بدهند. اقساطی. بلند. مدت

  • عیناله رصی عیناله رصی (5 شهریور 1401 ساعت 18:54)

    سلام. ازلحاظ. قیمت. خوب. است. بااین. وضعیت. اقتصادی کشور. چقدر. خوب. است. به. هریک. ا بازنشسته. وشاقل. کشور. یک. ماشین. قسطی. بلند. مدت. بدهند. گواهی. کسزی. اقساط. بگیرند

  • پیکان پیکان (2 شهریور 1401 ساعت 12:36)

    تندر 90 هم قرار بود جایگزین پیکان بشه ولی الان شونصد میلیون قیمتشه.

  • Tohid Tohid (2 شهریور 1401 ساعت 09:52)

    مطمین باشید کاری نمیکنن که به نفع مردم باشه حمایت از سرمایه دار اولویت اینهاست

  • سیدعبدالعظیم حسینی سیدعبدالعظیم حسینی (1 شهریور 1401 ساعت 13:32)

    بهترازهرخودروی داخلی

  • علی علی (1 شهریور 1401 ساعت 12:47)

    البته اینهارا که درسایت به نام رنو.سوزوکی و....نام میبرند تولید هندوستان.برزیل است.مانند موتور پراید در کالبد تویو تا یارس میشود شاهین.هزار رحمت به خودرو چینی

  • milad milad (31 مرداد 1401 ساعت 15:03)

    دقیقا تو شلوغ ترین بازه قیمتی که کلی ماشین تولید میشه میخوان واردات انجام بدن.البته خیلی خوبه منتها به دودلیل امکانش نخواهد شد اول خودرو سازها اجازه نمیدن چون زوروشون زیاده و رانت دارن دوم اگر وارد بشن حتما به دلایل الکی و هزینه های الکی قیمتها میره بالای 400 میلیون