1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. چرا وزارت صمت آیین‌نامه واردات خودرو را منتشر نمی‌کند؟

چرا وزارت صمت آیین‌نامه واردات خودرو را منتشر نمی‌کند؟

30 مرداد 1401
  • 0

رئیس مرکز ملی فرش خبر داد که واردات خودرو در ازای صادرات فرش ممکن است. خبری از آیین نامه واردات خودرو که واردکنندگان خودرو و نمایندگان مجلس منتظر انتشار آن هستند. فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: ریگی در کفش وزارت صمت است و فساد شکل گرفته است.  

طبق گفته فرحناز رافع، مدیر مرکز ملی فرش، افرادی که ۷۰ میلیون دلار صادرات فرش داشته باشند، می‌توانند در مقابل آن خودرو وارد کنند. او مدعی شد که این صحبت بر اساس آیین‌نامه واردات خودرو است. آیین‌نامه‌ای که هنوز منتشر نشده و مسئولان وزارت صمت هر بار در پاسخ به رسانه‌ها از زمان دیگری سخن به میان می‌آورند.

در واقع رئیس مرکز فرش ایران در حالی از جزئیات مفاد آیین‌‌نامه خبر دارد که همچنان رسانه‌ها، فعالان اقتصادی، نمایندگان مجلس و کارشناسان بازار از آن اطلاعی ندارند. بنابراین ظن این می‌رود که برخلاف ادعای وزارت صمت، آیین‌نامه واردات خودرو آماده است و این وزارتخانه از انتشار آن امتناع می‌کند.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو، گفت: موضوع مهم این است که چرا هر کسی در ایران از آیین‌نامه واردات خودرو خبر دارد، اما واردکنندگان خودرو بی‌خبر هستند؟ چطور است که رئیس مرکز ملی فرش ایران از جزئیات آیین‌نامه خبر دارد، اما واردکنندگان هنوز نحوه واردات را نمی‌دانند؟ً!

او ادامه داد: معنای چنین اقداماتی این است که وزارت صمت به ذی‌نفعان در واردات خودرو سهم می‌دهد. هیچ عجیب نیست که فردا بشنویم صادرکنندگان روده و سالامبور هم در واردات ماشین ذی‌نفع شده‌اند. این یعنی هر کسی می‌تواند برود پیش وزیر صمت، چانه بزند و از واردات خودرو سهم بگیرد، اما واردکنندگان خودرو و مردم از همه چیز بی‌اطلاع باشند. جالب آنکه دیروز علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، هم اعلام کرد از آیین‌نامه واردات خودرو خبر ندارد. اما رئیس مرکز ملی فرش در جریان است. این چه معنایی دارد؟

 

زاوه ضمن تاکید بر اینکه «حتما عمدی در کار است» تشریح کرد: چرا وزارت صمت آیین‌نامه را منتشر نمی‌کند؟ کل پرسش ما با وزارت صمت این است که مندرجات آیین‌نامه خودرو را منتشر کنند. چهار ماه است که می‌گویند منتشر می‌کنیم. آخرین بار چهارشنبه هفته پیش وزیر صمت گفت شنبه این آیین‌نامه رسانه‌ای می‌شود. اما اکنون یکشنبه است و هنوز خبری از آن نیست.

این فعال حوزه خودرو اشاره کرد: وزارت صمت به شکل ارادی و از روی قصد از انتشار آیین‌نامه واردات خودرو امتناع می‌کند. به نظر می‌رسد این وزارتخانه ریگی به کفش دارد. اگر نیست چرا نمی‌خواهد که مردم مفاد آن را بدانند. اگر رئیس مرکز ملی فرش می‌داند که در آیین‌نامه نوشته شده که در ازای صادرات ۷۰ میلیون دلار فرش می‌توان خودرو وارد کرد، چرا واردکننده نداند؟ ایشان چه کاره هستند؟ کارمند دولت هستند؟ مسئولیتی در وزارت صمت دارند؟ هیچ کدام!

زاوه بیان کرد: کسی باید این خبر را بدهد که در معاونت خودرویی وزارت صمت سمت دارد. نه شخصی که عضو مرکز ملی فرش است. این مرکز یک انجمن بخش خصوصی است. چرا ایشان می‌دانند، اما عضو کمیسیون صنایع مجلس اطلاعی از آیین‌نامه ندارد؟ چرا دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این خبر را نمی‌داند. اگر این افراد که به چنین اطلاعاتی دسترسی دارند، بروند و ده‌ها میلیون دلار ثبت سفارش کنند، آیا این معنایی جز فساد دارد؟

او در پایان خاطرنشان کرد: این‌ها فساد است. حتما نباید ۹۲ هزار میلیارد تومان فساد فولاد مبارکه رخ بدهد که مقابله کنند؟ آنچه در فولاد مشاهده می‌کنیم فساد و دزدی است. اکنون کسی هست که جلوی آن را بگیرد؟ این اتفاق چه معنایی دارد؟

بر اساس این گزارش، صادرات فرش ایران در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون دلار است. بنابراین امکان واردات خودرو با این شرط شامل افراد زیادی نمی‌شود. همچنین امکان واردات خودرو با ۷۰ میلیون دلار برابر با سه روز تولید ایران‌خودروست که تعداد قابل توجهی برای واردات خودرو نیست.

برخی از کارشناسان می‌گویند که دولت علاقه‌ای به واردات خودرو ندارد که چنین شروطی می‌گذارد. همچنان واردکنندگان خودرو منتظر انتشار آیین‌نامه واردات خودرو هستند.



نظرات