یکی از ایراداتی که طی سال های اخیر، در رابطه با کیفیت خودروهای داخلی وجود داشته، عرضه این محصولات در رنگ های یکنواخت است. علی رغم اینکه رنگ خودرو نشان دهنده آن است که یک خودروساز به چه میزان توانسته است ظرفیت پذیری را در محصولات خود ایجاد کند، بازار خودرو کشور آنچنان درگیر مسئله عدم احرازاستانداردهای فنی و ایمنی محصولات بوده است که موضوع رنگ چندان مورد توجه قرار نگرفته است. با این حال گروه ایران خودرو در روز گذشته، خبر از افزایش رنگ محصولات خود در عرضه های آتی داده است.
پیشتر عماد جعفری، کارشناس خودرو در همین رابطه بیان کرده بود که کیفیت رنگ خودروها بعد از تحریمات دچار افت شده است، تمرکز بیشتری بر تعداد تولید خودرو است و بر کیفیت توجهی نمیشود. به گفته جعفری، ممکن است در فرآیند رنگ خودروها، خطایی از طرف رباتها رخ دهد. در این شرایط با دست رنگ را درست میکنند یا دوباره بدنه خودرو را رنگپاشی میکنند. اما نکته مهم در این شرایط این است که رنگ خودروها باید در آخر کنترل کیفی شود. اما خودروسازان این کار را انجام نمیدهند. بنابراین این سوال ایجاد می شود که افزایش رنگ محصولات داخلی به چه میزان بر کیفیت این خودروها تأثیر گذار خواهد بود؟
به گفته برخی کارشناسان، عرضه خودرو در رنگ های متفاوت نشاندهنده آن است که خودرو پتانسیل لازم را برای رنگ پذیری داراست. از سوی دیگر برخی کارشناسان اجتماعی بر تأثیر مستقیم رنگ خودرو بر شادابی اجتماعی اشاره می کنند و معتقدند که یکنواختی در رنگ خودروها، شادابی اجتماعی را کاهش می دهد. با این حال، خودروسازان در ایجاد این سلیقه مشتریان بی تأثیر نبوده اند. مرور رنگ خودروها طی چندسال گذشته نشان می دهد که خودروسازان تمایل بیشتری به عرضه محصولات خود با رنگ های سیاه و سفید داشته اند که خود بر سلیقه مشتریان بی تأثیر نبوده است.
از طرفی بسیاری از مشتریان با انتخاب خودرو در رنگ های سفید و مشکی، تضمین بیشتری برای فروش آن دریافت کرده اند و عرضه خودرو در رنگ سفید یا مشکی، دست بسیاری از افراد را برای خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد بازتر گذاشته است.
درهمین راستا، طبق گفته معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو، این شرکت اقدام به تنوع بخشی در عرضه محصولات خود کرده است. این مقام مسئول در شرکت ایران خودرو، روز گذشته اعلام کرد که محصولات این شرکت در آینده نزدیک، در چند رنگ متنوع و جدید به متقاضیان ارائه خواهند شد.
شفیعی نژاد گفت این رنگ ها شامل ۱۱ فام رنگ جدید نقرهای تیتانیوم، قهوهای کادرو، مشکی آبنوس، سرمهای متالیک، آبی کاسپین، قرمز رژ، آبی اقیانوسی، صورتی، سبز کله غازی، سبز انگور و قهوهای نسکافهای است.
این مقام مسئول در شرکت ایران خودرو با تشریح برنامه این خودروسازی در رابطه با رنگ این محصولات اعلام کرد که در حال حاضر، توانایی تولید و عرضه خودرو با ۲۰ فام رنگ نیز وجود دارد و در آینده نزدیک، با ایجاد ساز و کارهای لازم، متقاضیان می توانند محصولات مورد نظر خود را با رنگهای خاص و متنوع سفارش بدهند.
به گفته وی، ظرفیت اعمال فامهای رنگی جدید بر روی همه محصولات این شرکت وجود دارد، اما در این مرحله، به عنوان نمونه این رنگها بر روی خودروی ۲۰۷ پانوراما به کار رفته است؛ تا پیش از این، پاشش رنگ نقره ای تیتانیوم به صورت روتین بر روی خودرو تارا انجام می شد، ولی در حال حاضر پژو ۲۰۷ و به زودی خودرو دنا اتوماتیک هم با این رنگ تولید و عرضه می شوند.
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با اشاره به اینکه ایران خودرو برنامههایی در رابطه با تنوع بخشی به رنگ محصولات تولیدی در دستور کار دارد، اضافه کرد: نسبت خودروهای رنگی موجود در کشور بسیار پایینتر از آمار جهانی است واین اقدام در راستای پاسخ به نیاز بخشی از مشتریان و تنوع بخشی به محصولات گروه صنعتی ایران خودرو و تغییر چهره شهرها صورت گرفته است.
به گفته شفیعی نژاد، براساس دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، قرار است ساز و کار فروش محصولات در رنگ های متنوع در سایتهای فروش ایجاد شود و نیز نمایشگاههایی در سطح شهر دایر شود تا مشتریان بتوانند در این مراکز رنگهای متنوع محصولات ایران خودرو را از نزدیک مشاهده کنند و در صورت تمایل، از طریق سامانههای فروش، محصول مورد نظر خود را با رنگ انتخابی سفارشگذاری کنند.