1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. ساده ترین شیوه های رایگان استعلام و پرداخت خلافی خودرو در 1401

ساده ترین شیوه های رایگان استعلام و پرداخت خلافی خودرو در 1401

10 بهمن 1401
  • 0

خلافی خودرو چیست؟ این سوالی است که برخی از افراد پاسخ آن را نمی‌دانند. پلیس راهنمایی و رانندگی برای اینکه بتواند جان افراد را در برابر خطر‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی حفظ کند، یکسری قوانین و مقررات را در نظر گرفته است. در این شرایط اگر راننده‌ها این قوانین را رعایت نکنند و به آن احترام نذارند به طور حتم با جریمه و توقیف خودرو مواجه خواهند شد. همچنین در صورتی که تاریخ پرداخت جریمه‌ها گذشته باشد، با افزایش جریمه روبه رو خواهید بود. ثبت تخلفات در خیابان‌ها و اتوبان‌ها با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که استفاده از دوربین‌های ثبت سرعت جزو جدیدترین آن‌ها است. اگر در یکی از تخلفات رانندگی با جریمه همراه باشید نیاز است که تا تاریخ مهلت پرداخت تسویه را انجام دهید، اما اگر به هر دلیلی فراموش کنید یا از پرداخت آن امتناع داشته باشید با جریمه دو برابری مواجه خواهید شد. افرادی که بیشتر به قانون اهمیت می‌دهند معمولاً کمتر جریمه می‌شوند و همین سبب می‌شود تا مجبور نباشند هزینه زیادی برای خلافی پرداخت کنند، اما به هر حال همه رانندگان حتی افرادی که به‌شدت پایبند قانون هستند نیز ممکن است جریمه شوند؛ به همین دلیل باید هر چند وقت یک‌بار به استعلام خلافی خودرو بپردازند. بررسی‌نکردن خلافی خودرو سبب می‌شود تا میزان آن‌ها در طول زمان به‌مرور زیاد شده و پرداخت هزینه آن‌ها به کار سختی تبدیل شود. علاوه بر این خلافی خودرو در صورتی که در زمان تعیین‌شده پرداخت نشود، مشمول جریمه مضاعف خواهد شد و مبلغ آن افزایش خواهد یافت؛ بنابراین به‌شدت توصیه می‌شود تا خلافی خودرو را به‌صورت منظم بررسی کنید؛ در این صورت این امکان وجود دارد که درصورت نیاز، اعتراض کنید. در زمان استعلام خلافی خودرو ممکن است راننده متوجه شود برخی خلافی‌ها به اشتباه ثبت شده‌اند که خوشبختانه درمورد آن‌ها می‌توان به ثبت اعتراض پرداخت که اگر تأیید شود، از پرداخت خلافی خودداری می‌شود.از این رو برای اینکه بتوانید به راحتی شرایط استعلام خلافی ماشین خود را بررسی کنید روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. برای اطلاع از انواع جریمه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی و روش‌های پرداخت خلافی تا انتهای متن همراه ما باشید.

تسلیمی، جریمه الصاقی، جریمه دوربینی و جریمه برگ دوم مواجه می‌شوید که هر یک می‌تواند میزان خلافی خودرو را افزایش دهند.

انواع جریمه راهنمایی و رانندگی

پیشرفت تکنولوژی باعث شده که حوزه‌های مختلفی از آن بهره‌مند شوند. هچنین پلیس راهنمایی و رانندگی هم برای ثبت جریمه‌های مختلف از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کند تا علاوه بر کاهش اشتباه‌های انسانی، هیچ تخلفی بدون جریمه نباشد. البته که روش‌های مختلف قدیمی‌ همچنان برای جریمه کردن خودرو‌ها وجود دارند که به شرح زیر هستند.

جریمه تسلیمی

پلیس راهنمایی و رانندگی در روش جریمه تسلیمی ‌‌تخلف را مشاهده کرده و همان موقع برگ جریمه را برای راننده صادر می‌کند. در این برگ جریمه با توجه به دریافت کارت خودرو مشخصات فردی، اطلاعات و مشخصات کامل خودرو، گواهینامه، نوع تخلف، مکان، زمان و مشخصات افسر قید خواهد شد. در این نوع جریمه‌ها شرایط اعتراض برای پرداخت خلافی مهیا نیست، زیرا در حضور راننده برگ تخلف تحویل داده شده است. همچنین در صورت عدم پرداخت با جریمه 2 برابری روبه رو خواهید شد.

جریمه الصاقی

جریمه الصاقی با توجه به عدم حضور راننده متخلف صادر می‌شود. بدین گونه که راننده‌ در محل توقف ممنوع پارک کرده و پلیس راهنمایی و رانندگی با دیدن این صحنه برگ جریمه را به شیشه ماشین الصاق خواهد کرد.

1.webp

رعایت قوانین برای همه الزامی است

جریمه دوبرگی

هنگامی ‌‌جریمه دوبرگی صادر می‌شود که راننده‌ای تخلفی را انجام داده و بعد از آن به دستور پلیس توجه نکرده و فرار می‌کند. در این حالت علاوه بر اینکه برگ اول جریمه برای راننده متخلف صادر می‌شود، برگ دوم را هم به خاطر عدم توجه به دستور پلیس صادر خواهند کرد.

جریمه دوربینی

دوربین‌هایی که برای جریمه و تخلفات رانندگی در خیابان‌ها و اتوبان‌ها نصب می‌شوند، در هر لحظه از شبانه روز این تخلفات را ثبت خواهند کرد. استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت، جزو جدیدترین روش‌های برقراری نظم در خیابان‌ها و اتوبان‌ها است. با نصب این دوربین‌ها تا حدود زیادی راننده‌ها دقت بیشتری به خرج می‌دهند و قوانین را رعایت می‌کنند. در حقیقت کنترل سرعت در رانندگی باعث شده که تصادف‌ها در شبانه روز کاهش پیدا کنند و با خیالی آسوده بتوان در اتوبان‌ها و خیابان‌ها تردد داشت.

جریمه با دوربین بدین صورت است که تخلفات از طریق دوربین‌ها ثبت شده و از طریق شناسایی پلاک خودرو به شماره موبایل صاحب خودرو پیامک خواهد شد.

چه زمانی خلافی خودرو دو برابر می‌شود؟

سوالی که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که عدم پرداخت جریمه‌های مختلف باعث افزایش جریمه‌ها می‌شود؟ بله. همه افرادی که مالک خودرو هستند می‌دانند که در صورت جریمه شدن، تنها 60 روز فرصت دارند تا جریمه‌های خود را پرداخت کنند. همچنین در صورتی که از این مدت زمان بگذرد، مشمول جریمه دو برابری خواهند شد.

اما برخی از مواقع ممکن است که اطلاعی از جریمه‌های صادر شده نداشته باشید. به طور مثال با توجه به عدم تمدید بیمه نامه شخص ثالث هم با جریمه روبه رو خواهید بود. این بیمه نامه اجباری است و اگر آن را تهیه نکنید علاوه بر توقیف خودرو، جریمه هم خواهید شد. از این رو بهتر است که نسبت به تمام قوانین پلیس راهنمایی و رانندگی مطلع باشید تا مشکلات احتمالی برای شما رخ ندهد.

خرید بیمه شخص ثالث از بیمه دات کام

برای اینکه بتوانید از جریمه دوبرابری یا حتی جریمه توقیف خودرو خود در امان باشید، توصیه می‌کنیم که در اسرع وقت برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث اقدام کنید. بیمه دات کام یک سامانه آنلاین بیمه است که شرایط استعلام و مقایسه بیمه نامه‌های مختلف را فراهم کرده تا همه افراد بتوانند بدون در نظر گرفتن محدویت مکانی و زمانی برای خرید بیمه نامه اقدام کنند. همچنین شرکت‌های بیمه هم برای عدم تمدید بیمه نامه جریمه در نظر می‌گیرند که به صورت روزشمار بوده و حق بیمه بشتر دریافت می‌کنند.

 از این رو توصیه می‌کنیم برای عدم فراموشی تاریخ انقضای بیمه نامه از خدمات آنلاین سامانه بیمه دات کام استفاده کنید.بیمه مرکزی حداقل قیمت بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه‌ اعلامی قوه قضائیه مشخص می‌کند. این قیمت برای حداقل پوشش مالی بین همه شرکت‌های بیمه یکسان است. اما شرکت‌های بیمه برای پوشش‌های مالی بالاتر تفاوت‌هایی در قیمت‌هایشان دارند. شما می‌توانید از طریق لینک صفحه استعلام و خرید بیمه شخص ثالث در بیمه دات کام: https://bimeh.com/thirdparty حق بیمه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.

3.webp

پرداخت جریمه باید سرموقع انجام شود

آیا روش‌هایی برای استعلام خلافی خودرو وجود دارد؟

برای اینکه بتوانید از میزان خلافی خودروی خود مطمئن شوید راه‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارند. حال ممکن است که به صورت سهوی یا عمدی تاریخ مهلت پرداخت جریمه‌های خود را فراموش کنید. اما بهتر است بدانید که پلیس راهنمایی و رانندگی در قانون پرداخت جریمه، اگر خلافی خودرو را بیش از 1 میلیون تومان استعلام کند، خودرو را توقیف کرده و به پاریکنگ منتقل می‌کند. همچنین بهتر است بدانید که هنگام خرید و فروش خودرو باید خلافی ماشین شما صفر باشد تا معامله انجام شود. از این رو بهتر است که ابتدا قوانین را رعایت کنید و اگر دچار تخلف شده‌اید، تا پایان مهلت جریمه برای پرداخت آن اقدام کنید.  

اگر خلافی خودرو را پرداخت نکرده‌اید و از میزان آن اطلاع ندارید، می‌توانید از طریق روش‌های استعلام خلافی خودرو برای پرداخت آن اقدام کنید.  

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو عبارتند از:

  • مراجعه حضوری به مراکز پلیس 10+:
  • استعلام و پرداخت خلافی خودرو با تماس تلفنی
  • خلافی خودرو از طریق پیامک
  • استعلام از طریق سایت پلیس راهور : همانند تمامی پرداخت‌های الکترونیکی، می‌توانید اطلاعات زیر را وارد نمایید :
  • شماره کارت
  • رمز اینترنتی کد CVV2
  • تاریخ اتقضای کارت
  • کد امنیتی

سپس، نسبت به پرداخت خلافی خودرو خود اقدام نمایید.اگر در وب سایت راهور جرایم رانندگی خود را پرداخت کنید؛ ۷۲ ساعت بعد به روزرسانی شده و می‌توانید آن را مشاهده کنید.لطفا دقت داشته باشید که برای تغییر مالکیت سند خودرو یا حتی برای ترخیص آن، بهتر است از طریق دستگاه‌های خودپرداز یا شعبه های بانک ملی اقدام به پرداخت جرایم نمایید. با این روش پرداخت، همواره می توانید رسید کاغذی دریافت نمایید. این سند به مراجع مربوطه قابل تحویل است. در صورتی که از سیستم راهور پرداخت کنید زمان به روز رسانی آن ۷۲ ساعت طول می‌کشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه اعتراض به خلافی خودرو و کم کردن آن به https://bimeh.com/mag/car-violation/ مراجعه نمایید.

  • پرداخت خلافی با اپلیکیشن‌های موبایلی

پرداخت خلافی خودرو، احترام به فرهنگ رانندگی است!

با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باید کیفیت تردد را بیشتر کرد و نگرانی برای ایجاد تصادف‌ها یا خطرات جانی و مالی را کاهش داد. در حقیقت رعایت قوانین، احترام به سایر افراد است و پلیس راهنمایی و رانندگی اگر تخلفی را مشاهده کند که منجر به ضایع شدن حق کسی باشد، جریمه اعمال کرده و همین موضوع باعث افزایش خلافی خودرو می‌شود. بنابراین مهم است که در اسرع وقت برای پرداخت خلافی و جریمه‌های خودروی خود اقدام کنید.



نظرات