1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. روش صحیح رانندگی با دنده اتومات

روش صحیح رانندگی با دنده اتومات

26 بهمن 1401
  • 0

بیش از 67 درصد از ماشین‌های اروپایی دنده اتومات و 32 درصد آن‌ها، دنده‌ای هستند. این درحالی است که اغلب ماشین‌هایی داخلی در ایران از نوع دنده‌ای ساخته می‌شوند. در ایران بر‌خلاف برخی از کشور‌های صنعتی، برای گرفتن گواهینامه، توانایی شما برای راندن ماشین‌های دنده‌ای سنجیده می‌شود. به‌همین دلیل، شاید پس از دریافت گواهینامه، اعتمادبه‌نفس لازم برای نشستن پشت ماشین‌های دنده اتومات را نداشته باشید. ما در این مقاله به بررسی روش صحیح رانندگی با دنده اتومات پرداخته‌ایم. پس از خواندن این مطلب می‌توانید بدون آسیب و استهلاک ماشین‌های دنده اتومات، به‌راحتی با آن رانندگی کنید.

نحوه روشن کردن ماشین اتومات؛ شروع حرکت با دنده اتومات

برای شروع رانندگی با دنده اتومات به محض نشستن در ماشین ابتدا کمربندهای ایمنی را ببندید. پس از تنظیم آینه و صندلی، کلید ماشین را به سمت ساعتگرد چرخانده و ماشین را روشن کنید. پس از زدن راهنما و چک کردن خیابان، با قرار دادن دنده در حالت D، به آرامی پا را از روی ترمز برداشته و پدال گاز را فشار دهید تا ماشین حرکت کند.

این موارد، از جمله نکاتی است که ندانستن آن منجر به خسارت‌های پرهزینه برای ماشین می‌شود. در حالی‌که در کلاس‌های عمومی رانندگی اشاره‌ای به آن نمی‌شود. همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با نکات مهم استفاده از ماشین دنده اتومات، کلاس‌های آموزش رانندگی برای افراد دارای گواهینامه شرکت کنید تا از خسارت‌های وارده، هنگام پارک و خاموش کردن خودرو جلوگیری کرده باشید.

در ماشین‌های دنده اتومات، برخلاف ماشین‌های دنده‌ای، فقط دو پدال گاز و ترمز وجود دارد. درحالی‌که در ماشین‌های دنده‌ای علاوه‌براین دو، شاهد پدال کلاج نیز هستیم. به همین خاطر، برخی افراد از روی عادت، از هر دو پای راست و چپ استفاده می‌کنند. این کار موجب فشردن پدال گاز و ترمز به‌صورت همزمان می‌شود. به همین دلیل بهتر است فقط از پای راست برای فشردن گاز و ترمز استفاده کنید. در‌واقع رعایت این نکته، ابتدایی‌ترین روش صحیح رانندگی با دنده اتومات محسوب می‌شود.

1.jpg

ماشین اتومات پشت چراغ قرمز؛ نکات ایستادن در ترافیک

در وضعیت ترافیک بهتر است خودرو را به‌صورت دستی و در حالت دنده یک قرار دهید. درصورتی‌که با ترافیک سنگین روبه‌رو شدید، سعی کنید هر چند دقیقه ماشین را به حالت دنده خلاص درآورید تا دمای روغن گیربکس بالا نرود. قرار دادن دنده خودرو در حالت D در ترافیک و فشار مداوم پدال ترمز و گاز، باعث تغییر دنده به حالت دو و سه می‌شود. این وضعیت افزایش دمای گیربکس و کاهش عملکرد آن را به‌دنبال دارد. به‌همین خاطر، حین رانندگی با ماشین اتومات در مسیرهای شلوغ و پرترافیک، بهتر است وضعیت دنده را به‌صورت دستی روی حالت یک تنظیم کنید؛ درنتیجه فشار اضافی به گیربکس وارد نخواهد شد.

از آن‌جایی که در آموزش رانندگی برای دریافت گواهینامه، رانندگی با خودروهای دنده‌ای را آموزش می‌دهند، پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد رانندگی با ماشین اتومات را دارید، تسلط خود را از طریق شرکت در جلسات آموزش رانندگی خصوصی درب منزل افزایش دهید.

رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی؛ فعال کردن حالت دستی دنده اتومات

حرکت در سربالایی با ماشین‌های دنده اتومات راحت‌تر از ماشین‌های دنده‌ای است. برای انجام روش صحیح رانندگی با دنده اتومات، بهتر است با نزدیک شدن به سربالایی سرعت‌ خودرو را بالا ببرید. سپس با شروع سربالایی، دنده را روی حالت یک قرار دهید. این کار کمک می‌کند که کنترل شما بر حرکت خودرو بیشتر شود.

توجه داشته باشید که گرفتن نیم کلاج مخصوصا در آموزش پارک دوبل برای امتحان بسیار مهم است و مهارت شما را نشان می‌دهد؛ اما رانندگی با ماشین‌ دنده اتومات در سربالایی دردسرهای این‌چنینی را ندارد. همچنین در حرکت سربالایی با ماشین‌های دنده‌ای، گرفتن نیم کلاج آسیب شدیدی به دیسک کلاچ و فلایویل گیربکس وارد می‌کند.

نحوه خاموش کردن ماشین دنده اتومات؛ توقف کامل خودرو

برای خاموش کردن ماشین دنده اتومات، ابتدا آن را متوقف کرده و در حالت بی‌حرکت قرار دهید. سپس دنده را از حالت D به حالت N درآورید. در مرحله بعد، ترمز دستی را به سمت بالا بکشید. پس از کشیدن ترمز دستی، دنده را در وضعیت P قرار داده تا ماشین در حالت بی‌حرکت باقی بماند و فشار از روی گیربکس برداشته شود. دراقع نباید دنده را به‌طور مستقیم از D به حالت P ببرید. در‌غیر‌این‌صورت فشار اضافی به گیربکس وارد خواهد شد.

حالات مختلف دنده اتومات؛ از وضعیت توقف تا حرکت دنده اتومات

پس از بررسی نکات مربوط به رانندگی با خودرو دنده اتومات، بهتر است نگاهی بر حالت‌های مختلف این دنده داشته باشیم. چهار حالت اصلی در دنده‌های اتومات وجود دارد:

  • حالت parking با حرف اختصاری P
  • حالت reverse با حرف اختصاری R
  • حالت neutral با حرف اختصاری N
  • حالت drive با حرف اختصاری D

در برخی از مدل‌های لوکس خودروهای دنده اتومات، حرف اختصاری S نیز وجود دارد. این حرف، حالت sport ماشین را فعال می‌کند. در این وضعیت شتاب و سرعت ماشین بیشتر می‌شود. علاوه‌براین وجود اعداد 1 تا 3 روی دنده نیز برای تنظیم آن به‌صورت دستی تعبیه شده است.

حالت p؛ وضعیت پارک خودروهای دنده اتومات

برای پارک خودرو در ماشین دنده اتومات، دنده را روی حرف p قرار دهید. این وضعیت نشان‌دهنده حالت پارک خودرو است. در حالت P، حتی اگر راننده پایش را بر روی پدال گاز فشار دهد، ماشین حرکتی نخواهد داشت. در رانندگی با دنده اتومات به‌خاطر داشته باشید که قبل از توقف کامل ماشین، حالت p را فعال نکنید؛ چون منجر به خسارات جدی به گیربکس ماشینتان می‌شود.

حالت R؛ وضعیت دنده عقب برای خودروهای دنده اتومات

در این وضعیت با برداشتن پا از روی پدال ترمز، خودرو به عقب حرکت می‌کند. اگر سرعت و شتاب بالاتری در حین دنده عقب لازم داشته باشید، با فشار دادن پدال گاز می‌توانید سرعتتان را افزایش دهید.

حالت N؛ در سراشیبی با چه دنده ای حرکت کنیم؟

حالت N، وضعیتی است که در آن خودرو حالت دنده خلاص حرکت می‌کند. در این وضعیت، سرعت ماشین ثابت است. برای مثال اگر در پیش از توقف خودرو، سرعت شما 20 کیلومتر بر ساعت باشد، پس از توقف مجدد با همین سرعت حرکت خواهید کرد. در رانندگی با دنده اتومات روی سراشیبی با وضعیت دنده خلاص حرکت نکنید. چون فشار فراوانی به اجزای گیربکس وارد می‌شود و هزینه‌های بیشتری برای‌تان به همراه می‌آورد.

حالت D؛ وضعیت حرکت با ماشین دنده اتومات

زمانی که دنده اتومات خودرو در این حالت قرار گرفته، با برداشتن پا از روی پدال ترمز، می‌توانید به آرامی شروع به حرکت کنید. این حالت، مخصوص رانندگی با دنده اتومات در جاده و خیابان‌های معمولی است.

نیم کلاج؛ آموزش خصوصی رانندگی با ماشین دنده اتومات

 در این مطلب، روش صحیح رانندگی با دنده اتومات را بررسی کردیم. با وجودی که رانندگی با ماشین‌های دنده اتومات راحت‌تر است، اما به مهارت کافی نیاز دارد. اگر قصد دارید به‌شکل کاملا حرفه‌ای رانندگی کنید، بهتر است ترفندهای رانندگی با ماشین دنده اتومات را نیز بدانید. برای این کار، می‌توانید از آموزش‌های خصوصی نیم کلاج در nimkelaj.com استفاده کنید. گروه آموزشی نیم کلاج، با آموزش‌های کاملا متفاوت، مهارت و اعتمادبه‌نفستان را برای رانندگی با ماشین دنده‌ای و اتومات افزایش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با شماره ۰۹۱۲۸۹۲۳۲۲۸ تماس بگیرید.



نظرات