تویوتا کمری، سدان محبوب و پرفروش تویوتا است که می تواند تاکسی باشد، خودروی مسئولین بالا رده باشد و یا شاید خودروی یک خانواده تا با آن به سفر های برون شهری بپردازند. خودرویی که یکی از موفق ترین محصولات این کمپانی ژاپنی محسوب می شود و چندین نسل از آن با تیپ های مختلف در بازار ایران موجود هستند. کمری در این نسل (XV40) با تیپ های GL ،GLX و SE در بازار ایران حضور دارد و البته نسخه های سفارشی هم بعضا دیده شده اند. در این مطلب با بررسی تخصصی و تجربه رانندگی با تویوتا کمری GL همراه ما باشید.
کمری به طور خلاصه یک سدان نسبتا بزرگ با طراحی ساده است. در نمای جلویی طرح چراغ های بزرگ و کشیده ای دیده می شوند که در آن زمان طراحان تویوتا روی کرولا و باقی محصولاتشان هم از آن استفاده می کردند. در نمای جانبی هم خودرو کاملا ساده است و خبری از خطوط تیز و شکسته نیست. نمای عقب اما با طراحی باریک چراغ و کشیده شدن آن ها تا گلگیر عقب کمی نمای اسپرت تری به بیننده القا می کنند. از لحاظ ظاهری تفاوت خاصی بین نسخه GLX و GL وجود ندارد و تفاوت ها به رینگ، بال عقب و گرافیک چراغ های عقب خلاصه می شود اما نسخه ی SE با کیت بدنه خاص خودش کمی متفاوت از دو تیپ دیگر ظاهر می شود و به رینگ های 17 اینچی هم مجهز است. به طور کلی طراحی کمری در این نسل ساده و زیباست و بعد از سالها هنوز رنگ و بوی اصالت را حفظ کرده است.
داخل کابین کمری هم مانند بیرون آن ساده است. کیفیت متریال استفاده شده در کابین بسیار خوب هستند و بعد از حدود 17 سال و 230 هزار کیلومتر هنوز دوام خود را حفظ کرده اند. صندلی ها راحت و فضای داخلی خودرو برای افراد بلند قامت هم مناسب هستند و نشان می دهند این خودرو برای سفر های خانوادگی طراحی شده است و می تواند در آرامش کامل 5 نفر را در خود جای دهد. تریم داشبورد نسخه GL دو رنگ بوده که در قسمت بالایی داشبورد از رنگ طوسی و در قسمت پایینی آن از رنگ روشن استفاده شده است و همخوانی خوبی با رنگ رودری ها و صندلی ها دارد.
نسخه GL که مورد تست ما قرار گرفت از لحاظ آپشن در رده ی پایه قرار می گیرد و به نوعی کم آپشن ترین کمری است که می توانید پیدا کنید. از آپشن های این خودرو می توان به 4 شیشه برقی، تنظیم برقی آینه های جانبی و تهویه مطبوع برقی اشاره کرد. در نسخه GLX علاوه بر این آپشن ها کلید های کنترلی روی فرمان، تریم چوبی داشبورد و مانیتور هم دیده می شوند. نسخه SE علاوه بر همه این آپشن ها پرده عقب برقی هم دارد. در ردیف عقب هم برای سرنشینان عقب آپشن خاصی در نظر گرفته نشده است و باید به آرم رست با دو جا لیوانی و زیرسیگاری برای هر دو درب بسنده کرد.
مشخصات فنی
موتور استفاده شده در این نسل از کمری موتور 2AZ-FE است. موتوری که آن زمان روی راوفور و کرولا هم نصب می شده و از کم استهلاک ترین موتور های 4 سیلندر تویوتا محسوب می شود. این موتور با حجم 2.4 لیتر که قادر است 158 اسب بخار قدرت و 218 نیوتون متر گشتاور تولید کند. این توان از طریق یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل شده و بدنه 1500 کیلوگرمی کمری را در حدود 11 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر برساعت می رساند. مصرف سوخت این خودرو هم به عنوان یک خودروی ساخت سال 2007 و البته 2400 سی سی معقول و حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتر است. کمری برخلاف ظاهرش توانایی فنی فراتر از یک سدان خانوادگی دارد که در بخش تجربه رانندگی بیشتر به آن خواهیم پرداخت. این خودرو به تعداد انگشت شماری با موتور 6 سیلندر مشترک با آریون هم در بازار موجود است که به کمری های سفارش آمریکا معروف بوده و از لحاظ ظاهری فقط در تعداد اگزوز متفاوت هستند.
اولین چیزی که پشت فرمان کمری GL در ذوق می زند نبود کلید های کنترل مولتی مدیا روی فرمان است. با توجه به اینکه امروزه بیشتر خودرو ها حتی خودرو های ساخت داخل از این کلید ها بهره مند هستند، نبودشان در این خودرو مایوس کننده است.
پس چرخاندن سوییچ ساده کمری، صدای کم موتور نخستین چیزی است که توجهمان را به خود جلب میکند. این کم صدا بودن تا دور موتور 4000 همراهمان هست. بخشی از این کم صدا بودن را مدیون تکنولوژی ساخت موتور تویوتا و بخشی را مدیون عایق بندی خوب اتاق هستیم. با آغاز حرکت کمری با هماهنگی خوب موتور و گیربکس توانمندی خوبی از خودش نشان می دهد و کاملا گویاست که از پس این بدنه بزرگ و سنگین بی می آید. عملکرد گیربکس در مقابل رقبا بسیار نرم و دقیق بوده و 5 دنده بودن آن باعث کاهش مصرف سوخت در سرعت های بالا می شود.
سواری خودرو کاملا نرم است و در مسیر هایی که از کیفیت آسفالت مرغوبی بهره مند نبودند کمری به خوبی آرامش را در کابین حفظ می کرد. کمری برخلاف آزرا که از شدت نرمی در مانور های ناگهانی دچار لنگر انداختن می شد قابل کنترل تر است و در کنار نرمی تعادل خود را هم به خوبی حفظ می کند. البته نبود سامانه کنترل پایداری هم در این خودرو به شدت احساس می شود.
به واسطه گیربکس خوب و موتور 2400 سی سی شتاب کمری GL مناسب است. با اینکه اعداد و ارقام روی کاغذ چندان چشمگیر نیستند اما هماهنگی موتور و گیربکس باعث شده است این خودرو بتواند با بسیاری از رقبای خود رقابت کند. از طرفی فراموش نکنیم یک کمری بعد 200 هزار کیلومتر چندان افت شتابی نخواهد داشت، اما این موضوع در مورد رقبای کره ای اش صدق نمی کند!
کمری خودروی بزرگی است اما به واسطه شیشه ها و آینه های جانبی بزرگ می توان گفت رانندگی با آن در شهر چندان سخت نیست. البته اگر روی این خودرو دوربین دنده عقب هم میدیدیم خوشحال می شدیم.
تویوتا کمری در بخش آپشن های ایمنی چیز خاصی ارائه نمی دهد و باید به ترمز های دیسکی، دو ایربگ برای راننده و سرنشین و سامانه ترمز ضد قفل اکتفا کرد. اما نتایج تست تصادف در نوع خود جالب هستند.
تویوتا کمری در تست تصادف اروپا 4 ستاره و در تست تصادف بزرگراه های آمریکا 5 ستاره ایمنی گرفت. در این تست ها کمری پس از برخورد با مانع دچار دفرمگی در ستون ها نشد و ضربه به خوبی در بیرون از کابین جذب شد. از طرفی قسمت عقبی خودرو چندان با سمت بالا نیامد و این موضوع نشان از تقسیم وزن درست این خودرو است.
تویوتا کمری در بازار ایران و در بهمن ماه 1402 قیمتی بین 1 تا 1.5 میلیارد تومان دارد که شامل نسخه های GL پر کارکرد تا SE های کم کارکرد می شود. با این بودجه می توانید خودروهای چینی صفر کیلومتر بخرید که زیباتر هستند، آپشن های بیشتری دارند و گارانتی دارند. یا سمت کره ای هایی بروید که بازهم از لحاظ آپشنی سرتر هستند و گاها مجهز به موتور 6 سیلندر هستند. اما اگر دنبال خودرویی باشید که قابل اطمینان باشد و مناسب استفاده های خانوادگی و سفر باشد کمری یکی از بهترین گزینه هاست.