کی ام سی X5 یکی از جدیدترین محصولات کرمان موتور است که در واقع فیس لیفت دوم جک S5 محسوب می شود. جک S5 را می توان مشهور ترین کراس اور چینی بازار ایران نامید که از سال 1392 با تریم های مختلفی توسط کرمان موتور تولید شده و به فروش رسیده است. با توجه به عمر نسبتا زیاد این خودرو و ورود رقبای جدید، کرمان موتور برای بقای محصول محبوب خود در بازار، نسخه جدیدی از آن را با برند KMC و نام X5 معرفی کرد.
کی ام سی X5 در واقع همان سهول X6 بازار چین است؛ یک فیس لیفت ماژور از جک S5 توسط برند سهول، زیرمجموعه JAC.
طراحی ظاهری و کابین کی ام سی X5
کی ام سی X5 از اتاق و پلتفرم مشترکی با جک S5 استفاده می کند و به همین علت، فرم کلی این دو خودرو شباهت بسیار زیادی به همدیگر دارند. در نمای کناری، بجز برخی جزئیات نظیر رنگ دستگیره درب ها، طراحی رینگ ها و پلاستیک های دور گلگیرها و زیر درب ها همه چیز یکسان است. با این حال، در نمای جلو تفاوت های زیادی دیده می شود.
نمای جلو کی ام سی X5 را می توان بسیار اغراق آمیز توصیف کرد؛ یک جلوپنجره بسیار بزرگ ذوزنقه ای با چراغ های بزرگ عمودی در اطراف، شبیه به یک عروس با آرایش بسیار غلیظ است… جک S5 ای که گویا مجبور به تحمل مدرنیته شده است!
در نمای عقب اما اوضاع کمی آرام تر است؛ تغییراتی نظیر سپر عقب و دیفیوزر جدید به همراه چراغ های به هم پیوسته، این خودرو را مدرن تر کرده اند. اما همچنان به اندازه نمای جلو اغراق آمیز نیستند.
در کابین اما همه چیز تغییر کرده است! یک داشبورد کاملا جدید به همراه رودری های جدید، یک مانیتور بزرگ،، غربیلک فرمان جدید و دسته دنده الکترونیکی چرخشی. می توان در مجموع این تغییرات را مثبت ارزیابی کرد. با این حال، جای خالی پنل کولر با کلیدهای فیزیکی به شدت احساس می شود.
مشخصات فنی کی ام سی X5
کی ام سی X5 از همان موتور 1.5 لیتری توربو مشهور محصولات کرمان موتور استفاده می کند؛ 181 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور که توانش از طریق یک گیربکس 6 دنده دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد این خودرو با این ترکیب، 11.9 ثانیه است.
سیستم تعلیق خودرو در X5 از یک سیستم مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب تشکیل می شود. با وجود مشترک بودن شکل ظاهری قطعات، تعلیق X5 در مقایسه با S5 نرم تر است و البته هندلینگ ضعیف تری نیز دارد.
یکی از نکات مثبت این خودرو، حساسیت پایین تر نسبت به بنزین است.
ایمنی و امکانات رفاهی کی ام سی X5
با توجه به یکسان بودن پلتفرم و اتاق، می توان 5 ستاره ایمنی C-NCAP جک S5 را به حساب کی ام سی X5 نیز واریز کرد. این خودرو همچنین از 4 ایربگ برای سرنشینان جلو بهره می برد (جلو و جانبی) و مجهز به برخی سیستم های کمک رانندگی نظیر ESP، ترکشن کنترل، سیستم کمک حرکت در سربالایی و سیستم کنترل خودرو در سراشیبی است.
ی ام سی ایکس 5 در زمینه آپشن ها و امکانات رفاهی عملکرد خوبی دارد و حتی از نسخه قبلی خود نیز امکانات بیشتری را در اختیار خریداران قرار می دهد؛ مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12.5 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، صندلی راننده با تنظیم برقی و مموری صندلی، گرمکن صندلی های جلو، صفحه کیلومتر دیجیتالی، دسته دنده الکترونیکی، دوربین ثبت وقایع، ترمز پارک برقی و اتوهلد آپشن های شاخصی هستند که روی کراس اور جدید کرمان موتور به چشم می خورند.
تجربه رانندگی با کی ام سی X5
برای بررسی دقیق تر KMC X5 و مشاهده عملکرد این خودروی جدید کرمان موتور در سطح شهر، یک تست درایو جامع از این خودرو تهیه کردیم