1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. از قطب شمال تا صحرای سوزان؛ مرکز تست جدید پورشه!

از قطب شمال تا صحرای سوزان؛ مرکز تست جدید پورشه!

8 مهر 1403
  • 0

بدون شک یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که خودروسازان با آن مواجه هستند، اطمینان پیدا کردن از دوام محصولات خود در شرایط آب وهوایی مختلف است. همان خودرویی که در آب و هوای بارانی بریتانیا به حرکت درمی‌آید، باید بتواند در آب و هوای توندرا(مناطق مجاور قطب) یا صحرایی نیز حرکت کند.

گذشته از آن، اتومبیل‌هایی با پیشرانه احتراق داخلی به فشار هوا و مقدار اکسیژن آن  حساس هستند و باید بتوانند در هوای سخت مناطق مرتفع و همچنین در سطح دریا توانایی حرکتی بهینه خود را حفظ کنند.

در چند دهه قبل، تنها راهی که سازندگان خودروها می‌توانستند به طور مؤثر این کار را انجام دهند، فرستادن تیم‌هایی از مهندسان با نمونه‌های اولیه محصولاتشان به سراسر جهان در زمان‌های مشخصی از سال بود تا خودروهای توسعه‌یافته مشکلی با آب و هوای مختلف نداشته باشند. امروزه، آنها این فرآیند پرهزینه و زمان‌بر را با تونل‌های باد آب و هوایی در کارخانه‌های خود انجام می‌دهند.

پورشه در سال 2022 یک مرکز تست آب و هوایی جدید را در مرکز توسعه وایزاک بازگشایی کرد. این شرکت آلمانی با کمک چنین مرکزی می‌تواند شبیه‌سازی آب و هوای سراسر جهان از سرمای قطب شمال گرفته تا گرمای سرسام آور دبی را انجام دهد. بدون نیاز به اینکه تیمی از مهندسان به همراه نمونه اولیه خودرو موردنظر، سفری به مناطق مختلف جهان با آب و هوای متنوع داشته باشند.

1.webp

در این مرکز دمای هوا از -30 درجه سانتیگراد تا 50 درجه سانتیگراد و سرعت باد تا 250 کیلومتر در ساعت بازتولید می‌شود. تونل باد آب و هوایی همچنین می‌تواند ماشین‌ها را با تابش خورشیدی 1.2 کیلووات بر متر مربع رو به رو کرده و شرایط رطوبت را از 5 درصد شبیه به بیابان تا 95 درصد استوایی شبیه‌سازی کند.

البته این شرایط را می‌توان با جزئیات بازتولید کرد، برای مثال، شبیه‌سازی کردن موقعیت خورشید در محیط برای دستیابی به یک نتیجه معتبر و دقیق! این روزها اما در حالی که سازندگان چندین دهه تجربه در توسعه خودروهایی با پیشرانه احتراق داخلی برای استفاده در سراسر جهان داشتند، خودروهای برقی چالش‌های جدیدی را به وجود آورده اند. 

برای مثال، پورشه از این نوع تونل برای آزمایش مدا‌رهای خنک‌کننده خودروهای الکتریکی و نحوه عملکرد باتری ولتاژ بالای آنها در هر شرایطی استفاده می‌کند. به نوعی این آزمایش‌ها در جهت کسب نتایج دقیق و معتبر برای اینکه اطمینان حاصل شود خودرو الکتریکی مانند خودرویی با پیشرانه احتراق داخلی در هر شرایط آب و هوایی دوام می‌آورد، است.

مهندسان علاوه بر تست استحکام پیشرانه، عملکرد سیستم تهویه  خودروها را هم ارزیابی می‌کنند. برای مثال آیا می‌توان دمای 22 درجه سانتی‌گراد را در داخل خودرو زمانی که دمای بیرون 40 درجه سانتی‌گراد است، حفظ کرد یا خیر.

اگرچه تونل باد آب و هوایی پورشه پیشرفته محسوب می‌شود، اما اثبات دقیق نتایج، همچنان نیازمند آزمایش جاده‌ای است که انتظار می‌رود در مکان‌های واقعی صورت گیرد. پورشه می‌گوید که این یک بخش اساسی از فرآیند آزمایش بوده که به این شکل باقی خواهد ماند.

شاید امکانات آزمایش آب و هوایی مانند این جدید نیستند، اما با توسعه سریع فناوری EV اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در نهایت باید بیان داشت که نرخ شارژ و ظرفیت باتری خودروهای برقی به سرعت در حال تغییر است، بنابراین شرکت‌ها در آزمایش‌های خود باید امکانات تست آب و هوایی را به‌روز کنند تا با خللی مواجه نشده و بتوانند نتایج دقیق و معتبری بدست آورند.

منبع Car.ir


نظرات