فورد تولید خودروهای کسل‌کننده را متوقف می‌کند

16 مهر 140311:50
3 دقیقه


فورد تولید خودروهای کسل‌کننده را متوقف می‌کند

چند سال قبل، آکیو تویودا مدیرعامل تویوتا گفت که فروش خودروهای "کسل کننده " را که چندان در راستای اهداف کمپانی نبود، متوقف خواهند کرد و به لطف عرضه چندین وسیله نقلیه جدید قابل قبول، این کار را انجام می‌دهند. جیم فارلی، مدیر اجرایی فورد نیز تصمیم گرفت، راهی مشابه تویودا را سپری کند.

فارلی اخیراً برای عرضه شاسی بلند تمام الکتریکی اکسپلورر در اروپا به کارخانه فورد در این منطقه رفته و معتقد است که این برند می‌تواند موفقیت مدل‌های رپتور را با خودروهای سواری آینده خود تکرار کند و به او اجازه خواهد داد تا مدل‌های ساده تر کمپانی کنار گذاشته شوند.

فارلی در مصاحبه اخیر خود با مجله Car گفت: "ما از تجارت اتومبیل های کسل کننده خارج می‌شویم و وارد تجارت خودروهایی جذاب خواهیم شد. ما همیشه در کف بازار خودروهای سواری رقابت کردیم که برای مدل‌هایی چون فیستا، موندئو و فوکوس چندان جالب نبود. آنها اگرچه مورد علاقه مشتریان بودند، اما هرگز نتوانستند تخصیص سرمایه بیشتری را توجیه کنند و این برخلاف خودروهای تجاری ما است."

این برند به نوعی هدف دارد تا خودروهای هدفمندتر را به تولید برساند و از تولید خودروهایی که برای مشتریان کسل کننده است، دست بکشد.   

فارلی اضافه کرد: "ما طبیعتاً در مدل‌های سریع فورد و برانکو و آفرودرهای محبوب عملکرد خوبی داریم. درک برند فورد در سراسر جهان یکسان است و ما یک شرکت مطرح هستیم. ما در مناطق مختلفی از جهان حضور داریم اما برخی از محصولات چندان در راستای اهدافمان نیستند. برای مثال رپتور را در نظر بگیرید که از مسابقات رالی در مکزیک تا خیابان‌های اروپا جولان می‌دهد و ما آن را یک مدل جهانی درنظر می‌گیریم که در راستای اهداف اصلی ما قرار دارد. داستان رپتور نمونه‌ای عالی است که اعتقاد داریم خودروهای سواری ما نیز باید به آن سمت حرکت کنند."

با رهبری فارلی، فورد مجدد بر روی محصولات محبوبی مانند موستانگ، رپتور و برانکو تمرکز کرده است. این خودروساز همچنین میلیون‌ها دلار برای مسابقات موتور اسپرت هزینه می‌کند، از تامین‌ موتور خودروهای فرمول 1 گرفته تا بازگشت موستانگ به مسابقات لمانز!  

فورد هرگز تمرکز زیادی روی محصولات محبوب نداشته و اکنون مدل‌هایی چون موستانگ، رپتور و برانکو به تجارت اصلی این برند تبدیل شده اند.

فارلی همچنین هدف گذاری کرده تا برند فورد خودروهای الکتریکی بهینه و کارآمدی راهی بازار کند. او اذعان داشت که تسلا و خودروسازان چینی رقبای اصلی فورد در تجارت خودروهای الکتریکی هستند و در آینده تصمیم خواهند گرفت که آیا باید به سمت تمام الکتریکی شدن حرکت کنند یا از پیشرانه‌های مختلف بهره گیرند. 

ایجاد بهترین استراتژی برای بازارهای جهانی چندان آسان نیست. حتی در ایالات متحده، تقاضای مشتریان به طور قابل توجهی بین ایالت‌ها متفاوت است. به شکلی که فارلی بیان داشت، 85 درصد از فروش خودروهای F-150 در کالیفرنیا برای مدل هیبریدی یا الکتریکی است، در حالی که در تگزاس، 85 درصد از فروش F-150 شامل مدل‌های احتراقی می‌شود.

منبع: Car.ir