واکنش ایران‌خودرو به ویدیوی منتشرشده واژگونی ری‌را در استان کرمان

19 اسفند 140315:21
4 دقیقه

محمدحسن مرادزاده
محمدحسن مرادزاده
تیم تحریریه
تیم تحریریه

در روزهای گذشته، ویدیویی توسط فردی ناشناس در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌ داد یک دستگاه ایران‌خودرو ری‌را در تاریخ نهم اسفندماه در محور زرند به سیریز استان کرمان هنگام ترمزگیری دچار واژگونی شده است. انتشار این ویدیو بازتاب گسترده‌ای داشت و باعث واکنش ایران‌خودرو شد.

نکته قابل‌ تأمل اینجاست که چند روز پس از این حادثه، خط تولید ری‌را متوقف شده است.

0ktXpzgryxv2fRAQODH5I42BQkET5RoSFoLlkWYg--636x.jpg

در پی این موضوع، ایران‌خودرو با انتشار توضیحاتی اعلام کرد که به‌محض اطلاع از حادثه، تیمی از کارشناسان واحدهای مختلف برای بررسی دقیق ماجرا و وضعیت سرنشینان به محل اعزام شده است. این تیم پس از انجام بررسی‌های فنی، نتایج ارزیابی خود را اعلام کرده که شامل موارد زیر می شود:

۱.خودرو در پارکینگ محل توقیف خودرو به همراه مالک محترم بازدید شد. همچنین گزارش پلیس از سانحه مورد بررسی قرار گرفت که در آن دلایل اولیه «عجله و شتاب بی‌مورد» و «لزوم آموزش بیش‌تر رانندگان» قید شده و همچنین علت مستقیم حادثه را «بی‌احتیاطی از جانب راننده سواری به دلیل عدم توجه به جلو» دانسته بود.

۲.پی‌گیری‌های تکمیلی توسط تیم فنی اعزامی نشان داد که خوش‌بختانه راننده خودرو آسیب جدی ندیده است؛ در این حادثه ایربگ جانبی سمت راننده بر اثر ضربه جانبی به درستی عمل کرده و باز شده است که باعث ایجاد جراحت جزیی به کتف راننده شده، ولی از بروز حادثه ناگوارتر و فوت احتمالی راننده جلوگیری کرده است. همچنین با توجه به عدم وجود ضربه مستقیم از جلو، ایربگ‌های جلو خودرو نیاز به عملکرد در حالت واژگونی نداشته است.

۳.سیستم ترمز خودرو بررسی شد و هیچ گونه نشتی روغن و قطعی در اتصالات وجود نداشت، اما آثار دست‌کاری بسیار جدی در سیستم برق مرتبط با ترمز خودرو مشاهده شد، به نحوی که فروشنده خودرو به جای حمل خودرو با خودروبر، برای این که کیلومتر شمار خودرو میزان پیمایش آن را به درستی نشان ندهد، نسبت به قطع فیوزی که نشان‌دهنده جلو آمپر را از کار می‌اندازد، اقدام کرده بود که این سیستم قطع شده، ارتباط مستقیمی با حفظ پایداری خودرو (ESC) داشته و نخستین اثر این تغییرات به صورت مستقیم بر روی عملکرد سیستم ترمز خودرو تاثیر می‌گذارد.

۴.بررسی‌های صورت گرفته از اطلاعات خودرو نیز مشخص کرد که چراغ‌های هشدار دهنده سیستم ترمز خودرو در جلو آمپر روشن بوده و راننده که مسوولیت حمل خودرو برای مشتری جدید را داشته، توجهی به آن نکرده و به پیمایش خود ادامه داده است.

۵.پیرو شرایط ایجاد شده در زمان رانندگی و در شرایطی که خودرو با سرعت در جاده در حال تردد بوده، راننده خودرو ری‌را پشت یک دستگاه کامیون به ترمزگیری اقدام می‌کند و خودرو از جاده منحرف شده و پس از عبور از مسیر روبه‌رو، به دلیل خارج بودن سیستم کنترل پایداری (ESC) از مدار، در حاشیه جاده دچار واژگونی مکرر می‌شود که بر اثر ضربات وارده جانبی به خودرو و مجموعه چرخ، دیسک خودرو بر اثر ضربه جانبی دچار شکست و جدایش شده است که اتفاقی معمول در چنین حوادثی است.

۶.در خاتمه، ضمن ابراز خوش‌حالی از این که این حادثه به دلیل سطح ایمنی بالای خودرو ری‌را تلفات جانی درپی نداشته است، به تمامی رانندگان محترم توصیه می‌کنیم از هرگونه دست‌کاری در سیستم‌های برق، ترمز و سایر سیستم‌های حیاتی خودرو خودداری کرده و جهت حفظ ایمنی خود و سایر هم‌وطنان، به هیچ وجه خودرو را از شرایط عملکردی استاندارد خارج نکنند.

منبع: car.ir