معرفی هایما S5 پرو ایران خودرو؛ نسخه جدید چه تفاوت هایی دارد؟

22 تیر 140413:15
5 دقیقه


ایران خودرو در تابستان ۱۴۰۴ از سومین نسخه کراس‌ اوور خود، هایما S5 پرو به‌ صورت رسمی رونمایی کرد. این خودرو که نسخه به‌ روزرسانی‌ شده‌ای از دو مدل قبلی S5 به شمار می‌رود، با وجود حفظ ظاهر کلی، بهبودهایی در بخش فنی و برخی امکانات رفاهی داشته و حالا با پسوند پرو به بازار آمده است.

هایما S5 پرو.webp

تغییرات ظاهری: جزئی اما مشخص

در نگاه نخست تفاوت ظاهری زیادی با نسخه های قبلی دیده نمی‌شود، اما نشانه‌هایی برای تمایز وجود دارد. در بخش عقب عبارت TGDi جایگزین لوگوی هایما در سمت چپ شده و در سمت راست نیز، لوگوی S5 Pro قابل مشاهده است.

هایما S5 PRO (5).webp

در نمای جانبی تنها تغییر قابل توجه مربوط به طرح جدید رینگ‌ها است. در نسخه‌های قبلی هایما S5 (تیپ اول و دوم)، از رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی ۵ پره استفاده شده بود و در نسخه 6AT، کالیپرهای ترمز به رنگ قرمز درآمده بودند. در نسخه پرو نیز همان رینگ‌های ۱۷ اینچی با طراحی جدید و کالیپرهای قرمز رنگ به کار رفته‌اند که نمای جذاب‌ تری به خودرو داده‌اند.

1.webp

در جلو نیز این خودرو از جلوپنجره مشابه نسخه دوم S5 بهره می‌برد که از اواسط سال 1402 با طراحی جدید جایگزین نمونه قبلی با خطوط افقی شده است. سایر اجزای بدنه تقریباً بدون تغییر باقی مانده‌اند.

هایما S5 PRO (11).webp

ارتقاء فنی چشمگیر با پیشرانه جدید

اصلی‌ ترین تحول در زیر کاپوت رخ داده است؛ جایی که اکنون یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت از برند چانگان قرار گرفته است؛ همان موتوری که پیش‌تر در هایما S7 پرو استفاده شده بود.

هایما S5 PRO (3).webp

این پیشرانه نسبت به موتور قبلی هایما S5 حدود ۲۶ اسب بخار قدرت و ۷۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند و در مجموع خروجی آن به ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. در تست درگی که توسط ایران خودرو برگزار شد، تفاوت عملکرد هایما S5 پرو کاملاً مشهود بود؛ به‌ طوری‌ که این خودرو در مسیر حدود ۲۰۰ متری توانست فاصله‌ای برابر با ۴ تا ۵ طول خودرو از نسخه قبلی خود جلو بیفتد. گیربکس همچنان همان جعبه‌ دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE است که تنها تأمین‌ کننده‌اش تغییر کرده است.

هایما S5 PRO (10).webp

داشبورد آشنا با امکانات بیشتر

در فضای داخلی، طراحی کلی داشبورد و کنسول میانی تغییر خاصی نکرده است، اما برخی امکانات رفاهی جدید به خودرو افزوده شده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به گرم‌کن صندلی‌ها، سنسور نور و باران، سیستم Auto Hold، ترمز پارک برقی و کنترل حرکت در سراشیبی اشاره کرد.

3.webp

همچنین استفاده از ترکیب چرم و مخمل در روکش صندلی‌ها، تغییر جا لیوانی‌ها و حذف ترمز دستی سنتی، جزو دیگر به‌روزرسانی‌های کابین هستند.

هایما S5 PRO (4).webp

قیمت و رقبا در بازار ایران

ایران خودرو در نخستین قیمت‌گذاری رسمی در تیر ماه 1404، بهای یک میلیارد و ۶۹۸ میلیون تومانی را برای هایما S5 پرو اعلام کرده است. با این رقم، محصول جدید ایران خودرو مستقیماً در برابر رقبایی چون ام‌وی‌ام ایکس۵۵ پرو، تیگارد X35، ری‌را و در آینده لاماکو فلو و سیتروئن c3 xr قرار گرفته است.

هایما S5 PRO (6).webp

برتری در خدمات پس از فروش؛ نقطه قوت اصلی

در مقایسه با رقبا، شاید بزرگ‌ ترین مزیت هایما S5 پرو را بتوان شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایران خودرو دانست؛ مخصوصاً در توابع شهرهای بزرگ، جایی که رقبا معمولاً شبکه خدمات ضعیف‌ تری دارند.

منبع: car.ir