نگاهی به ب‌ام‌و iX1؛ تفاوت دو تیپ XLine و M-Tech

11 شهریور 140416:00
7 دقیقه


این روزها ب‌ام‌و iX1 به خیابان‌های ایران رسیده و به‌عنوان ارزان‌ترین ب‌ام‌و تمام برقی صفر کیلومتر بازار شناخته می‌شود. پرشیا خودرو این کراس‌اوور تمام‌برقی را در نسخه‌ی iX1 eDrive 25L عرضه کرده که در دو تیپ متفاوت یعنی M-Tech (ام اسپرت) و XLine (ایکس‌لاین) وارد کشور شده است. 

bmw ix1 XLine  (3).webp

این دو نسخه از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها در طراحی ظاهری و برخی جزئیات کابین متمایز می‌شوند. پیش از بررسی تفاوت‌های این دو نسخه، بد نیست نگاهی به مشخصات فنی iX1 داشته باشیم.

مشخصات فنی ب‌ام‌و iX1

قلب تپنده‌ی ب ام و iX1 eDrive 25L یک موتور الکتریکی با توان ۱۵۰ کیلووات (معادل ۲۰۴ اسب‌بخار) و گشتاور ۲۴۷ نیوتن‌متر است که نیرو را به محور جلو منتقل می‌کند. این کراس‌اوور برقی شتاب صفر تا صد کیلومتر را در ۸.۶ ثانیه ثبت می‌کند.

bmw ix1 m-tech (3).webp

باتری ۶۴ کیلووات‌ساعتی وظیفه‌ی تأمین انرژی را بر عهده دارد و طبق ادعای ب‌ام‌و، با یک‌بار شارژ می‌تواند حدود ۵۱۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. شارژ این باتری در حالت عادی (برق AC) از ۲۰ تا ۸۰ درصد حدود ۸ ساعت طول می‌کشد، در حالی‌ که با شارژ سریع AC همین فرایند تنها ۲ ساعت زمان می‌برد.

iX1 در دو چهره؛ تفاوت‌های XLine و M-Tech

هر دو نسخه‌ی XLine و M-Tech از نظر کلیات طراحی یکسان‌اند، اما در جزئیات تفاوت‌هایی دارند که نمای آن‌ها را متمایز می‌کند.

در نمای جلو نسخه‌ی XLine، در بخش پایینی سپر از قطعات کرومی استفاده شده که حس لوکس‌تری به خودرو می‌دهد. در مقابل، M-Tech این قطعات کرومی را حذف کرده و جای آن‌ها از قطعات مشکی استفاده کرده تا جلوه‌ای اسپرت‌تر و تهاجمی‌تر داشته باشد.

bmw ix1 XLine  (2).webp

در نمای جانبی، هر دو نسخه با رینگ‌های ۱۸ اینچی و لاستیک‌های 225/55R18 عرضه می‌شوند، اما طرح رینگ‌ها متفاوت است. رکاب‌های جانبی نیز در هر تیپ طراحی مخصوص خود را دارند. علاوه بر این، در بعضی نمونه‌های XLine قاب آینه‌ها به رنگ نقره‌ای درآمده که با المان‌های کرومی سپر هماهنگ است، در حالی‌که در دیگر نسخه‌های XLine قاب آینه‌ها هم‌رنگ بدنه طراحی شده است.

در نمای عقب تفاوت‌ها باز هم پررنگ هستند. XLine همانند نمای جلو از زه‌ها و قطعات نقره‌ای در گوشه‌های سپر استفاده می‌کند، اما در نسخه‌ی M-Tech خبری از این جزئیات نیست و یک دیفیوزر مشکی بزرگ بخش پایینی سپر را پوشانده و حس اسپرت‌تری به خودرو داده است.

تفاوت ب‌ام‌و ix1 m-tech و XLine  .webp

تریم داخلی و کابین iX1 در XLine و M-Tech

نسخه‌ی M-Tech مثل همیشه فرمانش با نشان اختصاصی M مزین شده؛ جزئیاتی کوچک اما اثرگذار که از همان لحظه‌ی ورود حس اسپرت‌بودن را منتقل می‌کند. در سوی دیگر، نسخه‌ی XLine با فرمان ساده‌تر و بی‌نشان عرضه می‌شود تا چهره‌ای کلاسیک‌تر و لوکس‌تر داشته باشد.

bmw ix1 m-tech (1).webp

از نظر رنگ‌بندی کابین ب‌ام‌و دست خریداران را باز گذاشته است. چه ترکیب پرانرژی قرمز-مشکی و چه فضای آرام و شیک موکا، برای هر دو تیپ قابل انتخاب است. در واقع در هر دو نسخه‌ی XLine و M-Tech، ب‌ام‌و iX1 با دو تریم داخلی قرمز–مشکی و موکا در بازار ایران عرضه شده است. بنابراین الزامی نیست اگر سراغ XLine بروید کابین موکا داشته باشید یا اگر M-Tech بخرید حتماً فضای قرمز. این آزادی انتخاب باعث می‌شود iX1 بیش از هر زمان دیگری مطابق با سلیقه‌ی شخصی خریدار شکل بگیرد.

bmw ix1 XLine .webp

در نهایت انتخاب بین این دو نسخه بیشتر به سلیقه‌ی خریدار برمی‌گردد؛ کسانی که ظاهر کلاسیک و رسمی‌تر می‌خواهند، سراغ XLine می‌روند و آن‌هایی که به طراحی اسپرت و تهاجمی علاقه دارند، M-Tech را ترجیح خواهند داد. اما در هر دو حالت، خریدار همان قلب تپنده‌ی برقی iX1 را دریافت می‌کند؛ کراس‌اووری مدرن و پاک که می‌تواند چهره‌ی تازه‌ای از خودروهای لوکس در خیابان‌های ایران باشد.

ix1  XLine.webp

در حال حاضر این خودرو در بازار ایران با قیمتی حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان معامله می‌شود. همچنین پرشیا خودرو سری جدید iX1 را در سه رنگ بدنه مختلف عرضه کرده تا انتخاب برای مشتریان متنوع‌تر باشد.

bmw ix1 m-tech (2).webp

منبع: car.ir