اکو در پیست آزادی؛ سدان فست‌بک لاماری چه عملکردی دارد؟

5 آذر 140416:00
6 دقیقه

محمدحسن مرادزاده
محمدحسن مرادزاده
امیرعطا فکری

روز گذشته آرین پارس موتور در پیست آزادی، نخستین رویداد رسانه‌ای تست درایو لاماری اکو را برگزار کرد؛ سدان فست‌بک جدیدی که به‌عنوان دومین عضو خانواده لاماری وارد بازار ایران می‌شود. اگرچه پیست آزادی هنوز مراحل ایمن‌سازی کامل را پشت نگذاشته، اما با محدودسازی بخش‌هایی از مسیر، فضا به شکل کنترل‌شده‌ای برای بررسی فنی خودرو آماده شده بود تا خبرنگاران بتوانند رفتار دینامیکی این محصول جدید را ارزیابی کنند.

تست درایو لاماری اکو (4).webp

لاماری اکو در واقع نسخه سدان فست‌بک دانگ‌فنگ Shine است و با همان زبان طراحی مدرن و خطوط تهاجمی وارد بازار کشور خواهد شد. پیشرانه آشنا و محبوب ۱.۵ لیتری توربو GDI زیر کاپوت قرار دارد؛ موتوری که ۱۹۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی آن از طریق گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه‌تر به محور جلو منتقل می‌شود.

وزن ۱۲۴۰ کیلوگرمی خودرو نیز به چابکی بیشتر آن کمک کرده و اکو را به یکی از تندوتیزترین سدان‌های جدید این کلاس تبدیل می‌کند.

تست درایو لاماری اکو (3).webp

تجربه رانندگی در پیست آزادی؛ نقاط قوت و ضعف به‌صورت شفاف

در تست میدانی انجام‌شده، چند نکته مهم به‌وضوح قابل مشاهده بود و شخصیت واقعی لاماری اکو بهتر خودش را نشان داد.

کم‌فرمانی قابل‌پیش‌بینی

در ورودی پیچ‌ها، کم‌فرمانی خودرو کاملاً حس می‌شد؛ رفتاری طبیعی برای یک سدان دیفرانسیل جلو با موتور پرقدرت. برای حفظ خط حرکت، باید با دقت بیشتری فرمان می‌دادیم و مدیریت ورودی پیچ‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کرد.

تست درایو لاماری اکو (7).webp

تعلیق عقب تورشن‌بیم؛ تأثیر مستقیم روی پایداری

در مانورهای سریع، نوع تعلیق عقب (تورشن‌بیم) کاملاً مشخص بود. در مقایسه با سیستم‌های مولتی‌لینک، عقب خودرو کمی خشک‌تر عمل می‌کرد و انتقال وزن در تغییر مسیرهای سریع بیشتر احساس می‌شد. اگر خودرو با تعلیق چنداتصالی عرضه می‌شد، قطعاً پایداری و نرمی بیشتری در عقب تجربه می‌کردیم.

گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه‌تر؛ عملکرد پایدار زیر فشار

یکی از نقاط مثبت تست، عملکرد گیربکس بود. حتی بعد از لانچ‌های متعدد، معکوس‌های متوالی و رانندگی پرفشار خبرنگاران، گیربکس هیچ‌گونه افت عملکرد مشخصی نداشت. تعویض‌ها سریع و دقیق انجام می‌شد و خبری از تأخیر یا داغی محسوس نبود.

تست درایو لاماری اکو (6).webp

سازگاری مناسب پیشرانه با بنزین داخلی

در طول تست، هیچ صدای ناک یا افت راندمان قابل‌توجهی دیده نشد. مپ موتور به‌گونه‌ای تنظیم شده که به‌نظر می‌رسد با کیفیت سوخت موجود در ایران سازگار است؛ نکته‌ای که برای کاربران داخل کشور اهمیت زیادی دارد.

ترمزهایی فراتر از انتظار

عملکرد ترمزهای لاماری اکو شاید غافلگیرکننده‌ترین بخش تست بود. برخلاف برخی رقبا که در فشارهای بالا داغ می‌کنند، ترمزهای اکو پایدار باقی ماندند و در چندین نوبت تست سنگین، افت محسوسی در قدرت ترمزگیری مشاهده نشد.

در مجموع، تست پیست نشان داد لاماری اکو با وجود برخی نقاط قابل‌بهبود، از نظر موتور، گیربکس و به‌خصوص ترمز در سطح بالاتری از انتظار ظاهر می‌شود.

تست درایو لاماری اکو (2).webp

نگاهی امکانات رفاهی و ایمنی لاماری اکو

در فضای کابین، اکو مجموعه قابل قبولی از امکانات مدرن را ارائه می‌دهد. نمایشگر ۱۳ اینچی مولتی‌مدیا، دوربین ۵۴۰ درجه HD با نمایش بخش زیرین خودرو، گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت و صندلی شاگرد در ۴ جهت، شارژر بی‌سیم، سانروف و تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای از امکانات مهم این سدان فست‌بک هستند.

تست درایو لاماری اکو (11).webp

در بخش ایمنی نیز رادار نقطه کور، هشدار باز شدن درب‌ها (DOW), هشدار خروج از پارک (RCTA)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، سیستم AutoHold، کمک شروع حرکت در سربالایی و دوربین ۳۶۰ درجه در کنار ۴ کیسه هوا، ترکیب مناسبی را تشکیل می‌دهند.

منبع: car.ir