ورود
سایپا یدک و شرکت نیروان فناوران پارت (اتوموبی) طی یک نشست خبری که در تاریخ ۲ دیماه ۱۴۰۴ برگزار شد، با امضای تفاهمنامه همکاری، آغاز فعالیت مشترک خود را اعلام کردند. در این نشست، مدیران و مسئولان سایپا یدک و اتوموبی بههمراه جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

در این مراسم جناب آقای مهندس ساسانی مدیر بازاریابی و مدیر پروژه توسعه پلتفرم ها با اشاره به ظرفیتهای این مجموعه اظهار کرد:
سایپا یدک با بیش از ۱۳۰۰ نماینده خدمات پس از فروش در کشور، تاکنون عمدتاً با مدل B2B (فروش سازمانی، کسبوکار به کسبوکار) فعالیت کرده است، اما عدم حضور مؤثر در فضای دیجیتال، فاصله با مصرفکننده نهایی و نبود پیشبینی دقیق از رفتار مشتریان، ضرورت تغییر استراتژی را بیش از پیش نمایان کرده است.
وی افزود:
بر اساس آمار، ۶۰ درصد مصرفکنندگان پیش از خرید، در فضای اینترنت به استعلام قیمت، مقایسه و بررسی محتوا میپردازند. از همین رو، سایپا یدک در راستای توسعه تجارت الکترونیک، تعامل مؤثرتر با مشتریان، نیازسنجی دقیقتر و پاسخگویی بهتر به نیاز بازار، تصمیم به ورود جدی به حوزه B2C یعنی ارتباط و فروش مستقیم به مصرفکننده نهایی گرفته است.

مهندس ساسانی ارتقای جایگاه برند، مقابله با قطعات قاچاق و غیراصلی، بهبود توزیع و افزایش دسترسی مشتریان به لوازم یدکی سایپا با قیمت مناسب را از اهداف اصلی این همکاری عنوان کرد و افزود:
پس از بررسی عملکردها و انجام بررسی و مقایسه عملکرد با نمونههای موفق بازارهای جهانی، همکاری با مارکتپلیسهای تخصصی حوزه قطعات خودرو(بازارگاههای آنلاین خرید و فروش قطعات خودرو) در دستور کار قرار گرفت و در این میان، زیرساخت، لجستیک قدرتمند و سابقه همکاری اتوموبی با اتحادیه تعمیرکاران تهران، این مجموعه را به گزینهای مناسب تبدیل کرد.
به گفته ایشان در فاز نخست، ۲۵ عاملیت سایپا یدک بهصورت آزمایشی وارد همکاری با اتوموبی شدهاند تا فرآیندها خطایابی و بهینهسازی شود و پس از آن، تا پایان بهمنماه، این همکاری بهصورت گستردهتر و در مقیاس کشوری توسعه خواهد یافت.

در ادامه این نشست، مهندس حیدریان، مدیرعامل شرکت اتوموبی با اشاره به مسیر شکلگیری این پلتفرم گفت:
اتوموبی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرد و پس از چندین بازنگری در استراتژی، از سال ۱۴۰۲ بهصورت رسمی به یک مارکتپلیس تخصصی قطعات خودرو تبدیل شد.
وی با بیان اینکه اتوموبی امروز دارای بیش از ۴۰ هزار قلم تنوع کالا است، افزود:
در حال حاضر، بالاترین تنوع کالا در میان فروشگاههای تخصصی حوزه خودرو متعلق به اتوموبی است و طی سه سال فعالیت بهعنوان مارکتپلیس، این مجموعه به بزرگترین تأمینکننده شبکه خود تبدیل شده است.
مدیرعامل اتوموبی، مسیر پیشروی این همکاری را در چند گام تشریح کرد:
گسترش شبکه مراکز فعال در سطح کشور، اضافه شدن خدمات تعمیرات با استفاده از شبکه خدمات سایپا، توسعه فروش B2B به تعمیرکاران و فروشگاههای لوازم یدکی سطح شهر و در نهایت، همکاری دو برند و اجرای تبلیغات گسترده مشترک سایپا یدک و اتوموبی.

همچنین آقای نیکآیین، رئیس هیئتمدیره شرکت اتوموبی با تأکید بر اهمیت اصالت کالا گفت:
هدف ما این است که مردم از خرید قطعات بیاصالت و غیراستاندارد خلاص شوند. امروز شرکتهای بزرگ برای سرعت، کاهش هزینه و افزایش بهرهوری، بهجای راهاندازی همه زیرساختها بهصورت مستقل، به سمت همکاریهای مشترک حرکت میکنند.
وی با اعلام آمادگی برای استفاده حداکثری از ظرفیت تعمیرکاران سایپا یدک و تعمیرگاههای مجاز افزود:
در حال حاضر ۵.۵ میلیون خودرو در تهران تردد میکند و صنف تعمیرکاران با حدود ۶ هزار عضو به این بازار خدمات ارائه میدهد. همچنین در حوزه امداد خودرو، بخش خصوصی آمادگی سرمایهگذاری برای افزایش تعداد خودروها و توسعه این خدمات را دارد و میتوان این مسیر را از تهران آغاز و بهتدریج در سطح کشور گسترش داد.
در ادامه نشست، مهندس علیشاهی، مدیرعامل سایپا یدک با تأکید بر اهمیت حضور در فضای دیجیتال و شبکههای اجتماعی، گفتند در سایپا یدک این حوزه تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. ایشان با اشاره به تجربیاتی از بررسی بازار قطعات خودرو در کشور های مختلف و مشاهده تمرکز بر پلتفرمهای آنلاین و فروش دیجیتال، بر اهمیت این همکاری تأکید کردند.
وی همچنین از پیشرفت چشمگیر شرکت اتوموبی که تنها در عرض ۶ سال تأسیس شده است، قدردانی کرد و یادآور شد که این همکاری در کمتر از یک ماه شکل گرفته و به اجرا رسیده است، موضوعی که نشاندهنده سرعت و کارآمدی دو طرف است. در نهایت مهندس علیشاهی از تمامی افرادی که در شکلگیری این همکاری نقش داشتند تشکر و قدردانی کردند.
این همکاری با شعار «هر قطعه، آغاز یک همکاری» گامی مهم در جهت توسعه تجارت الکترونیک، شفافسازی بازار قطعات یدکی و ارتقای تجربه مشتریان محصولات سایپا ارزیابی میشود.




