1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مرگ صنعت اتومبیل سازی با آزاد‌سازی قیمت‌ خودروها

مرگ صنعت اتومبیل سازی با آزاد‌سازی قیمت‌ خودروها

29 مرداد 1397
  • 27

آزاد‌سازی قیمت خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری همواره مورد تاکید مسوولان صنعتی و زنجیره خودروسازی کشور بوده است، حال با توجه به شرایط حاکم بر صنعت خودرو، بحث آزاد‌سازی قیمت به‌نظر می‌رسد که از یک توصیه به اجبار تبدیل شده است. در شرایط حاضر، زنجیره خودروسازی کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است. تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده آمریکا علیه این صنعت، مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارز، هزینه‌های سربار خودروسازان در کنار بهره‌وری پایین آنها سبب شده تا تولید خودرو با چالش جدی روبه‌رو شود؛ به‌طوری‌که با روند کاهشی تولید این روزها شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار هستیم و روز‌به‌روز بر حاشیه قیمتی در بازار نیز اضافه می‌شود.

 مرگ صنعت اتومبیل سازی با آزاد‌سازی قیمت‌ خودروها


بحران تقاضا، در کمین آزاد‌سازی قیمت‌ها


در این بین زنجیره خودروسازی کشور با در نظر گرفتن شرایط کنونی، تلاش‌های گسترده‌ای برای آزاد‌سازی قیمت‌ها در دستور کار قرار داده است. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد، که به‌نظر می‌رسد تمام دردهای زنجیره خودروسازی کشور با داروی آزاد‌سازی قیمت دوا می‌شود.

بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند در شرایطی خودروسازان و قطعه‌سازان تمام هم و غم خود را روی بحث آزاد‌سازی قیمت خودروهای تولیدی قرار داده‌اند که همین مساله می‌تواند به پاشنه آشیلی برای آنها تبدیل شود. شرایط بازار خودروهای داخلی طی ماه‌های اخیر بیانگر آن است که دو عامل سبب ایجاد تلاطم در بازار شده به‌طوری‌که این تلاطم حاشیه قیمتی را به حدود ۵۰ درصد رسانده است. عامل اول، کاهش عرضه خودروسازان به بازار است و عامل دیگر افزایش تقاضای غیر‌مصرفی و حضور سرمایه‌های سرگردان در این بازار.

همان‌طور که مشاهده می‌شود در این میان خبری از حضور مصرف‌کننده واقعی در بازار خودرو نیست و بخش قابل‌توجهی از تقاضای بازار، تقاضای غیر‌‌مصرفی است. در این بین متقاضیانی که این مدت در بازار خودرو حضور داشته‌اند، به خودرو به عنوان یک کالای بادوام نگاه کرده و تلاش کرده‌اند تا با خرید آن به‌نوعی سرمایه ریالی خود را در برابر نوسانات نرخ ارز بیمه کنند.

دلالان نیز که فضا را با توجه به هجوم تقاضای غیر‌مصرفی مساعد می‌بینند، با حضور در بازار خودرو تلاش می‌کنند از این آب گل‌آلود، ماهی بگیرند؛ بنابراین با توجه به شرایط قیمتی حاکم بر بازار، چنانچه قیمت خودرو آزاد شود، این بازار دیگر نه برای صاحبان سرمایه که به نیت حفظ ارزش سرمایه خود در این بازار حضور دارند، جذابیت دارد، نه برای دلالان و واسطه‌ها. چنانچه این دو از بازار خودرو خارج شوند مصرف‌کننده واقعی هم با توجه به شرایط قیمتی که حاصل از آزاد‌سازی است، توان خرید را نخواهد داشت و به این ترتیب برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که خوروسازان با بحران نبود تقاضا مواجه خواهند شد. البته کارشناسان متفق‌القول نسبت به آزاد‌سازی قیمت‌ها در شرایط فعلی تاکید دارند و معتقدند که در این شرایط دولت باید مکانیزم قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا را جایگزین قیمت‌گذاری دستوری کند. آنها به بحران نبود تقاضا به‌دلیل آزاد‌سازی قیمت هم توجه کرده و برای حل این مساله، راه‌حل‌های گوناگونی ارائه داده‌اند.

برخی از کارشناسان تاکید دارند در شرایط فعلی که صنعت خودرو با بحران روبه‌رو است، از یک طرف تحریم‌های تحمیلی بر این صنعت فشار می‌آورد و از طرف دیگر خودروسازان با مشکلات داخلی در ارتباط با تولید روبه‌رو هستند، دولت نباید بعد از آزاد‌سازی قیمت، این صنعت را به حال خود رها کند و راهکاری که پیشنهاد می‌دهند این است که دولت باید تلاش کند با ارائه بسته‌های حمایتی شرایطی را برای طرف تقاضای واقعی ایجاد کند تا محصولات تولید شده خودروسازان خریدار داشته باشد.

در مقابل این دیدگاه، برخی معتقدند حمایت دولت از زنجیره خودروسازی طی این مدت سبب شده تا خودروسازان به جای اصلاح روندهای تولید و حرکت به سمت تولید با بهره‌وری بالا، همواره محصولاتی تولید کنند که به لحاظ کیفی در سطح پایینی قرار دارند؛ ولی با توجه به این سطح از کیفیت، برای مصرف‌کننده گران تمام می‌شود. تنها مساله‌ای که سبب شده تا با این شرایط کیفی، خودروسازان بتوانند به حیات خود ادامه دهند، حمایت‌های دولتی در کنار بازار انحصاری است که خودروسازان از آن بهره‌مند هستند.

حال اگر در این شرایط قرار بر این است که قیمت‌گذاری آزاد اعلام شود، باید این آزاد‌سازی به‌صورت کامل اتفاق بیفتد. آزاد‌سازی کامل به آن معنا است که علاوه‌بر آزادسازی قیمتی، شرایط رقابت هم در این بخش آزاد شود به این صورت که دولت ممنوعیت واردات را لغو کند و اجازه واردات داده شود. در این صورت بازار داخلی از یک بازار انحصاری به سمت یک بازار رقابتی حرکت می‌کند. این دیدگاه به شدت مخالف پرداخت تسهیلات بانکی و تلاش برای تحریک تقاضا با این فرمول است؛ زیرا معتقد است این کار باعث لطمه‌های بیشتری به اقتصاد کشور خواهد بود. در میان این دو دیدگاه، دیدگاه سومی نیز قرار دارد.

این دیدگاه معتقد است در شرایط فعلی بعد از آزادسازی قیمت‌ها، دولت باید بسته‌ای برای حمایت از سمت تقاضا تهیه کند. این بسته می‌تواند شامل تسهیلات ارزان، با بهره پایین و بازپرداخت بلندمدت باشد تا صنعت خودرو از ناحیه آزاد‌سازی قیمت‌ها، با بحران تقاضا روبه‌رو نشود و همچنان بتواند محصولات تولیدی خود را به‌فروش برساند. به موازات این بسته حمایتی، باید به مرور دولت از حوزه مدیریت در خودروسازی کشور خارج شود و وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کند. البته طرفداران این دیدگاه تاکید می‌کنند که این واگذاری باید به سمت بخش خصوصی توسعه‌گرا که دارای برند و بازار باشد، حرکت کند، نه اینکه به اسم خروج دولت از این صنعت، خودروسازان را در اختیار قطعه‌سازان قرار دهد.



نظرات

  • مهرداد مهرداد (26 شهریور 1397 ساعت 13:43)

    سلام دوستان , تمام نظراتان راخوندم , فقط یه سوال دارم آیا تو این مملکت که ایران خودرو هم توشه همتی برای ساختن ودرست شدن میبینید یعنی اصلا فکر ملی وجود داره !؟! میخواستم بگم همه این راهکارها رو اینا بهتر از بنده وشما میدونن ولی چون به نفعشان نیست اجرا نمکنند ومنو شما سرکاریم , کجای دنیا شما کلایی رو مخرید ولی پس از ۴ ماه تحویل نمیگیرید , مثل بنده سال پیش دنا پلاس ثبت نام کردم وخردادماه تکمیل وجه کردم وقرار بر تحویل بود ولی هنوز بعداز ۴ ماه اصلا جواب ما رو نمیدن ,,,,فقط باید بگم متاسفم اول برای خودم که گول این مافیای خودرو بعنی مدیرای فرمایشی ایران خودرو رو خوردم ,,,,,,.

  • بهنام بهنام (31 مرداد 1397 ساعت 08:30)

    چهل سال صنعت خودروی ما متکی به مونتاژ بوده و هروز بدتر از دیروز ...چه خونها که ریخته نشده فقط برا بی کیفیتی خودروها...اندکی صبر سحرنزدیک است

  • عباس عباس (30 مرداد 1397 ساعت 20:31)

    با این مردمی که ما داریم اگه پراید 100 میلیون هم بشه بازم میرن ثبت نام میکنن و میخرن شما مسئول هم خیالت راحت کارخونه های لگن ساز سایپا و ایرانخودرو بخاطر رانت بسار بالایی که داره هیچوقت تعطیل نمیشه

  • kibekieh kibekieh (30 مرداد 1397 ساعت 19:11)

    دوستان کجای کار هستید!! این خودروسازها آن قدر پشتشون گرمه که با ایجاد هشتک و ارسال پیغامهای این چنینی هم ککشون نمیگزه. این مطالب رو هم روی سایتها میگذارن که به ریش منو شما بخندن.

  • مظلوم مظلوم (30 مرداد 1397 ساعت 15:25)

    قیمت ماشین های اشغال ایرانی خیلی بلاست بایدورود خودروآزادباشدوتعرفه پایین یا اصلا نباشد

  • وطن وطن (30 مرداد 1397 ساعت 12:18)

    صنعت ناقص و کل معیوب خودرویی اگر برای اقشار مصرف کننده آب ندارد اما برای تعمیرکاران منفعت سرشاری دارد بعلل تعمیرات مکرر ماشین چندبار در یکسال /
    و این به باد دادن سرمایه های چندساله مصرف کننده و ریختن سود به جیب دلالان / مونتاژ کاران کم فروش / تعمیرکاران بی تجربه و خلاصه دور باطل برای رسیدن عده ایی معدود به خواسته های نامشروع
    و در این بین نه حکومت و نه دولت اعتراضی ندارند همه خوش خرم !!!

  • پارسا پارسا (30 مرداد 1397 ساعت 12:01)

    مردم ایران دیگه این همه خواری بسه از ایران خوردو وسایپا ماشین نخریم

  • ایران من ایران من (30 مرداد 1397 ساعت 10:46)

    مگه تو این چهل سال صنعت خودرو چه گلی به سر ما زده.اگه رو صنعت ایران فشار نباشه رشدی در کار نیست.
    ما باید روی بخشهای با قابلیت بالا و به صرفه بر پایه داشته هامون متمرکز بشیم.ما باید قلب دنیا در حوزه ی پتروشیمی باشیم و همچنین صنایع دیگر بر پایه قابلیتهای سرزمینی

    وطن وطن (30 مرداد 1397 ساعت 12:23)

    وجدان تنها محکمه ایی است که نیاز به قاضـی ندارد ایران من
    ایام می گذرد می گذرد و می گذرد و این ایران پایدار با وجدان های پاک خواهد ماند نه دلالی نه رمالی
    این نفرین ملتی است به صنعت ناقص خودرویی با سالها اعتراض اما مثل اینکه سیبیل خیلی از این بی نظمی صنایع خودرو چرب می شود
    کسی که به خواب می رود می شود بیدار کرد اما کسانی که خودشان را به خواب می زنند هرگز جای امیدی نیست

  • ی ی (30 مرداد 1397 ساعت 10:34)

    با توجه به سرفصل باید بگویم ان شا الله

  • امیر کبیر امیر کبیر (29 مرداد 1397 ساعت 19:34)

    ما مردم بدبخت چرا باید این ماشینای اشغال وگرون رو سوار شدیم ?ما چی از مردم جهان پنجم افغانستان کم داریم که اونا با پول پراید اینجا تویوتا سوار میشن??????????
    واقعاً چرا?!

  • مرادعلی مرادعلی (29 مرداد 1397 ساعت 17:50)

    پس بلاخره مردم ایران به آرزوشان رسیدن . مرگ بر مونتاژ کاران . چرا اصلش نخریم که مونتاژ شده اش بخریم

    هادی هادی (31 مرداد 1397 ساعت 00:37)

    نه تنها به ارزویشان نمیرسند بلکه از دو طرف ضرر میکنند هم باید بابت وام به دولت بهره بدهند و هم ماشینهای بی کیفیت و بی ارزش و گران را از تولید کننده ها و وارد کننده ها با قیمت هنگفت تر از این بخرند.

  • ایمان ایمان (29 مرداد 1397 ساعت 17:44)

    به درک کاش همشون بمیرن

  • حامد حامد (29 مرداد 1397 ساعت 17:41)

    مافیای خودروسازی هه. هر موقع میخوان قیمتها رو بالا ببرن تعرفه واردات رو زیاد میکنن . این کار چند تا مزیت دیگه هم براشون داره واردکنندگان خودرو ماشین انبار میکنن بعد با قیمت بیشتر میفروشن به مردم. الانم نرخ ارز رو بهانه کردند که قیمت رو ببرن بالا. این ماشینای اشغال تولیدی رو میندازین به مردم

  • حسین حسین (29 مرداد 1397 ساعت 14:28)

    در بحث خودرو به نظر من سه اتفاق باید بیفتد1- قیمت خودرو آزاد شود 2-واردات آزاد و با تعرفه بسیار پایین 3-بنزین 20%گران شود حال اتفاقی که می افتد اینه که مردم ماشین خوب و کم مصرف سوار میشن واز مابه التفاوت قیمت بنزین به کارگرای خودرو سازی تا چند سال حقوق بدین که خود رو سازها خودشون را تا چند سال جمع وجور کنند واگه نتونستند خذف بشن بره پی کارشون

  • مهدی مهدی (29 مرداد 1397 ساعت 14:13)

    دیدگاه سومی بهترین دیدگاه اقتصادی می باشد که در این دوره معلوممی شود که در عرصه رقابت چه کسی توان رقابت با دیگران را در مقابل مشتری دارد خیلی خوب است اگر به بخش خصوص داده نشود همیشه رانت است و ماکه می خواهیم خودرو بخریم باید از بازار آزاد تهیه کنیم چون در عرض 5 دقیقه خودروتمام و سایت بسته و دست من مصرف کننده واقعی خالی .

  • معین معین (29 مرداد 1397 ساعت 13:09)

    به نظر بنده که نه نظر همه مردم ایران اینه که دیگه حمایت از خودروساز بسه بعد از 40 سال حمایت هنوز نمی توانند روی پای خود بایستند و تقاضای مردم را جوابگو باشند. دیگه وقتش رسیده بفکر مردم بود نه بفکر جیب خودروساز، چرا توی این 40 سال هر وقت بحث نظارت و سوال از خودروسازها به میان آمده به هر نحوی از آنها حمایت شده،آخر تا کی این روند باید ادامه داشته باشد!؟

    هادی هادی (31 مرداد 1397 ساعت 00:42)

    ای کاش صنعت خودرو سازی را دست وزارت دفاع و سپاه بدهند تا کی باید ماشینهای از رده خارج شده کشورهای دیگه رو باید مونتاژ کنیم ول اینکه در صنعت دفاع جلو هستیم

  • عباس عباس (29 مرداد 1397 ساعت 11:24)

    گِل بزنید در خودرو سازی های ایران یه مشت *** که فقط فکر جیب ****** هستند(اکثر ********* نه کار گران بیچاره) پس همون بهتر هرچه سریعتر نابود بشه لطفاً نظر من را پخش کنید بعد ببینید چقدر لایک می خوره چون حرف دل همه مردم را زدم اگر جرعت دارید پخش کنید

  • میترا میترا (29 مرداد 1397 ساعت 11:18)

    مطمئن باشید آزاد سازی قیمت خودرو باعث پیش رفت صنعت اتو مکانیک در کشور میشود. و دست رانت خواران و انحصار طلبان قطع میشود.حتی اقتصاد هم باید آزاد شود

  • محمد محمد (29 مرداد 1397 ساعت 11:05)

    آقا بخدا قسم خیلی کشورهای پیشرفته تو دنیا هستند که یا خودرو سازی ندارند و یا خیلی محدود . چه ضرورتی داره هم خودتونو اذیت کنید هم مردمو . اجازه بدید شرکت های بزرگ خودرو سازی دنیا بیان اینجا مستقیم محصولات خود رو عرضه کنند . بعد ببینید تو رقابت با همگدیه چه تسهیلاتی برای خرید خودرو به مردم میدن . پرسنل فنی ایران خودرو و سایپا هم قطعا در دفاتر نمایندگی و خدمات پس از فروش این شرکتها جذب میشن . نه خودرو بی کیفیت دست مردم می رسه . نه دلالی و اجحافی میشه . نه زیان انباشته جندین هزار میلیاردی شرکتهای خودرو ساز . وقتی خودرو سازی رو انحصاری می کنید و خط مونتاژتون هم جوابگوی نیاز بازار نیست و عرضه و فروش محصولات هم با فساد و دلالی همراهه . طبیعیه که ماشین از طریق دلالها دست مردم می رسه و این افزایش قیمت و اجحاف را شاهد خواهیم بود .

    وطن وطن (30 مرداد 1397 ساعت 12:26)

    متأسفانه مسئولان صنایع خودرو هم می خواهند سود سرشار ببرند و هم کم فروشی کنند و بعد انتظار پیشرفت و رضایت مردم را دارند که این غیر ممکنه

  • ایرانی بدبخت ایرانی بدبخت (29 مرداد 1397 ساعت 11:01)

    با انحصار تولید و قیمت گذاری ان در دست دو خودروساز با ماشین های بی کیفیت..باید پول یک ماشین خارجی خوب را به پژو یا چینی اشغال داد .البته بی عرضه گی ماملت همخیلی موثره