1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. درآمد ناچیز خودروسازان از بازار کشور؛ فقط 10 هزار میلیارد تومان

درآمد ناچیز خودروسازان از بازار کشور؛ فقط 10 هزار میلیارد تومان

23 آبان 1397
  • 11

تثبیت قیمت خودرو در کشور، خودروسازان را به نفس نفس انداخته است. در حالی که قیمت انواع خودرو نسبت به کارخانه 80 درصد بیشتر در بازار آزاد به فروش می‌رسد، اصرار به تثبیت قیمت خودرو سبب شده تا خودروسازان ضرر و زیان هنگفتی را به خود ببینند. در این میان نه خودروساز از شرایط به‌وجود آمده راضی است نه مصرف کنندگان. خودروسازان معتقدند که نظام پیش فروش خودرو فقط تعهدات آنان را افزایش داده و سبب خواهد شد که در دو سال آینده، نتوانند خودرو را به قیمت روز به فروش برسانند. آنچه رخ خواهد داد این است که قیمت انواع خودرو در بازار افزایش یافته و در عمل فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار در اختیار سوداگران قرار گیرد و به بخش تولید نرسد.

 درآمد ناچیز خودروسازان از بازار کشور؛ فقط 10 هزار میلیارد تومان

این وضعیت کار را بدانجا رسانده که محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان، اوضاع صنعت خودرو را از نظر مالی نامناسب دانسته است و گفته بازار خودرو ایران یک بازار یکصد هزار میلیارد تومانی است، در حالی که در پیش فروش‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود حداکثر 10 هزار میلیارد تومان جمع‌آوری شده باشد. این رقم در برابر نیازهای صنعت خودرو بسیار ناچیز بوده و تولیدات فعلی خودروسازان با زیان همراه است. این مقام صنفی که با ایرنا گفت‌و‌گو کرده، یادآور شده، خودروسازان بزرگ کشور در 6 ماه نخست امسال پنج هزار و 500 میلیارد تومان زیان داشتند؛ این شرکت‌ها رسمی و بورسی‌اند و به همین دلیل حساب و کتاب‌هایشان شفاف است.

نجفی منش هشدار داده که اگر به داد این صنعت نرسیم و بخواهیم با روال پیشین به تولید ادامه دهیم، نتیجه قطعی آن زمین خوردن خودروسازان و قطعه‌سازان خواهد بود. او گفته وقتی قیمت انواع مواد اولیه از جمله مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی، فولاد و غیره بیش از سه برابر شده است، چه اصرار عجیبی است که خودرو را با قیمت پایین عرضه کنیم؟ اگر بر همین قیمت‌ها اصرار داریم، دولت می‌تواند بابت هر خودرو پنج میلیون تا 10 میلیون تومان یارانه بدهد. نجفی منش در پاسخ به پرسشی درباره تعدیل نیروی انسانی گفته اینکه هزینه‌های نیروی انسانی در خودروسازان متورم است بحث درستی است اما فراموش نکنیم دولت چنین تکلیفی را بر دوش خودروساز گذاشته است و مدیران نیز تابع دستورات دولتند.

این مقام صنفی ادعا کرده بسیاری از این افراد با توصیه‌های نمایندگان مجلس و سایر مسئولان به خودروسازان تحمیل شده‌اند و جالب این است که به خودروسازان اجازه تعدیل نیرو نیز داده نمی‌شود. با این همه، هزینه یاد شده فقط هفت تا هشت درصد از مجموع هزینه‌های خودروسازان را تشکیل می‌دهد اما ضرر و زیان خودروسازان در شرایط کنونی 50 تا 60 درصد است. بنابراین مطرح کردن این موضوع در شرایط کنونی، دادن آدرس غلط است و باید توجه داشت آنچه اکنون بیش از هر چیز باید در نظر گرفت افزایش قیمت مواد اولیه و ثبات قیمت خودرو است که زیان یاد شده را رقم زده است.

او تأکید کرده مشکل جای دیگر است و باید به بهبود دائمی شرایط بیندیشیم که چرا در حالی که قیمت خودرویی مثل پراید در بازار به 40 میلیون تومان رسیده است، همچنان بر قیمت 22 میلیون تومان کارخانه اصرار داریم؟ این شرایط فقط به سود دلالان است.



نظرات

  • سامان سامان (24 آبان 1397 ساعت 07:34)

    واقعا که استدلالشون ............. . ببینید سقراط هم نمیتونه اینطور استدلال بیاره . بخاطر کوتاه کردن دست دلال باید قیمت رو افزایش بدند . من که دیگه کاملا قانع شدم .اصلا یک کار دیگه هم انجام بدید که دیگه اصلا دلالی نمونه شما لطف کنید کلا در کارخونه رو تخته کنید و اجازه بدید واردات آزاد بشه باور کنید هیچ دلالی برای فروش خودرو های شما نمی مونه

  • احمد احمد (23 آبان 1397 ساعت 16:55)

    آقا سهام کنین بین همه ای مردم هرکی به اندازه توانش سهام بخره اونوقت سودشم مال مردم میشه ضررش

  • م م (23 آبان 1397 ساعت 14:13)

    آخیش دلم سوخت برای خودروساز هامون عذر میخوام لگن سازهامون،ای بابا سریع پراید رو تو کارخونه هم بکنید چهل میلیون تا بیشتر ضرر نکردند...وقاحت هم حدی داره .

  • عماد عماد (23 آبان 1397 ساعت 14:13)

    متأسفانه شکم این دو آهن پاره ساز کشور پر شدنی نیست !
    این همه ماشین دست دلالان و نمایشگاه داران از کجا میاد ؟
    چرا باید ماشین پنجاه میلیونی رو مصرف کننده صدو پنجاه میلیون تو بازار سیاه بخره ؟
    پس کی این ها تموم میشه کیییییییییییییییی؟

  • حسن حسن (23 آبان 1397 ساعت 14:09)

    خودروساز داخلی مظلوم نیست ظالمه، کم درآمد نیست *** خوره، تولید کننده نیست آشغال سازه، فروشنده نیست کم فروشه، بنگاه اقتصادی نیست د***، اگه اینها نبود تویوتا بود.

  • m m (23 آبان 1397 ساعت 12:10)

    قبل از گرانی دلار هم می کفتند ما داریم ضرر می کنیم الان هم می گویند ضرر می کنیم ماشین با این کیفیت ضرر ندارد، بهترین ماشین خارجی رو با کمترین قیمت میشه خرید ولی همه دست به دست هم دادند تا این ماشین های بی کیفیت رو با قیمت های خیلی بالا بفروشند قیمت بازار آزاد هم در اختیار خود خودروسازان داخلیه، وقتی شما بچرخی و ببینی توی خیلی از سوله های شهر پر از ماشین های صفر کارخانه های داخلی متوجه قضیه خواهید شد

  • سورنا سورنا (23 آبان 1397 ساعت 10:49)

    خودروساز میگه تولید ندارم پس اینهمه خودرو صفر توی بازار حتما از اسمون میاد

  • سجاد سجاد (23 آبان 1397 ساعت 10:39)

    قیمت رو خود شماها به اینجا رسوندین....و میخاین خودرویی که با پول خود مردم با دلار 3000 تومن قطعه خریدین به خود اونها چند برابر قالب کنید...خود قطعه سازا و خودروسازا دلال هستن

  • moh moh (23 آبان 1397 ساعت 10:35)

    واقعا ضرر میکنن ؟خودرو سازان کشور رو به لجن کشیدن چرا انحصار خودرو تمومی نداره؟

  • محمد محمد (23 آبان 1397 ساعت 09:44)

    درامد ناچیز خودرو ؟؟؟؟؟ برای شما خودروسازها و ایضا همین خبرگذاری ناچیزه. خیلی چیزها برای شما ناچیزه. قیمت خودرو و کیفیت خودرو و ایمنی خودرو و مصرف سوخت خودرو وووو .... شما جان ملت رو هم ناچیز می بینی که یه خودرو رو 40 سال تولید می کنی و می بندی به ملت.

  • امیر امیر (23 آبان 1397 ساعت 08:04)

    نجفی منش...بازارو که خودتون با معامله های صوری به گند کشوندید...
    ماشین رو بین خودتون معامله صوری میکنید، ثبت میکنید و منتشر کردید. بقیه ملت ساده هم دنباله رو معاملات شماها...
    تو این مملکت هرکی دنبال اینه که ازین آبی که شماها گل آلود کردید ماهی بگیره...
    درآمد بیشتر میخواین، باید مثل قبل تولید کنید
    اصلاح بازار، فقط با تولید مطابق با روال قبل میسر هست
    پس *** مفت نزنید...