1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی هیوندای سوناتای 2015 توربو

بررسی هیوندای سوناتای 2015 توربو

11 تیر 1393
  • 1
  • 21022

اگر سیر حرکت شرکت‌های کره جنوبی را دنبال کرده باشید، قطعاً از این همه پیشرفت در زمانی کوتاه شگفت‌زده می‌شوید. اکنون کیا و هیوندای در بازار خودروها تا رده‌های بالا پیش آمده‌اند و در حال رقابت با خودروهای تویوتا، هوندا و فورد هستند. حتی در بازاری چون آمریکا نیز که خودروهای سدان، رقابتی سخت دارند، موفقیت و فروش خودروهای کره‌ای فراتر از حد انتظار بوده است. هیوندای سوناتا یکی از این برگ‌های موفقیت است. خودرویی که اکنون کاملاً شناخته شده و برای خود اعتبار و شهرتی به هم زده است.

بررسی سوناتای 2015 توربو

 

بررسی سوناتای 2015 توربو

می‌توان گفت که سوناتا در این بازار رقابتی به عنوان یک تماشاچی نشسته بود تا زمانی که توسط کیا اپتیما و فورد فیوژن جدید تحت‌الشعاع قرار گرفت. اکنون هیوندای این خودرو را با موتوری قوی‌تر و مقرون‌به‌صرفه نیز عرضه می‌کند. موتور جدید 2.0 لیتری توربو.

بررسی سوناتای 2015 توربو

بررسی سوناتای 2015 توربو

چه چیزهای جدیدی در این خودرو خواهید دید؟

سوناتای 2015 از ویژگی‌ها و بروز رسانی‌های بسیاری بهره می‌برد. حالت‌های مختلف تنظیم رانندگی، اگزوز اسپرت، چراغ‌های جلوی زنون و LED عقب، صندلی راننده با تهویه داخلی، سیستم نظارت بر نقاط کور، بهبود سیستم کنترل ثبات و صفحه لمسی جدید همراه با عایق‌بندی بهتر برای کاهش سروصدای کابین را در این مدل می‌توان نام برد.

بررسی سوناتای 2015 توربو

بررسی سوناتای 2015 توربو

پیشرانه

مهندسین هیوندای برای بهره بردن از ویژگی‌های یک موتور کوچک‌تر و استفاده بهینه از سوخت، موتور 2.0 لیتری را با توربوشارژر کوچک‌تری مجهز کرده‌اند. در نتیجه قدرت موتور چهار سیلندر تمام آلومینیومی با تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر از 274 اسب بخار به 245 اسب بخار کاهش یافته است. نتیجه این تغییر در کاهش شتاب صفر تا صد 1.9 ثانیه ای البته و کاهش مصرف سوخت نمایان می‌شود. هیوندای موتور 2.4 لیتری با تنفس طبیعی و قدرت 185 اسب بخار و 1.6 لیتری اقتصادی توربو را نیز برای این خودرو عرضه می‌کند. مدل‌های هیبریدی تا سال 2016 فقط با سبک بدنه نسل قبلی عرضه می‌شوند. گیربکس مورد استفاده مدل‌های 2.0 و 2.4 لیتری از نوع شش سرعته خودکار با امکان تعویض دستی است اما در مدل 1.6 توربو به صورت هفت سرعته با کلاچ دوگانه می‌باشد.

بررسی سوناتای 2015 توربو

نیروی موتور در دور 6000 حاصل می‌گردد. گشتاور 352 نیوتن متری هم از دور موتور 1350 در دسترس است.

بررسی سوناتای 2015 توربو

بررسی سوناتای 2015 توربو

طراحی

به نظر می‌رسد هیوندای از بعضی از حرکت‌های رادیکال در طراحی فاصله گرفته است. نسل جدید کمتر از سابق شامل ویژگی‌های اسپرتی و مدرن است و در عوض با زبان طراحی جدید هیوندای موسوم به مجسمه سیال 2 و با الگویی لوکس‌تر و سنگین‌تر طراحی شده است. این سبک از طراحی در ابتدا یک عقب‌گرد به نظر می‌رسید اما الگویی است که می‌تواند طیف گسترده‌تری از خریداران را به سوی خود جلب نماید. بنابراین از این زبان طراحی در سایر خودروهای جدید هیوندای از جمله جنسیس نیز استفاده شده است. با وجود زیبایی کمتر می‌توان این خودرو را موفق‌تر از نسل پیش قلمداد کرد.

بررسی سوناتای 2015 توربو

طول خودرو، 4.85 عرض آن 1.86 و ارتفاع آن 1.48 متر می‌باشد. فاصله بین دو محور به 2.8 متر رسیده است. وزن خالص آن نیز 1630 کیلوگرم است.

بررسی سوناتای 2015 توربو

بررسی سوناتای 2015 توربو

درون کابین

اتاق خودرو جایی است که هیوندای گامی اساسی و بزرگ برداشته و کیفیت مواد مورد استفاده را بالا و طراحی آن را بهبود داده است. این کابین یکی از با کیفیت‌ترین ها در بین رقبا محسوب می‌گردد. ورود به این فضا با احساسی فوق‌العاده مدرن همراه است. هیچ نقص ارگونومیکی مشاهده نمی‌شود. فضای جای پای سرنشینان عقب 2.5 سانتی‌متر بیشتر شده است. فضای صندوق بار نیز 461.5 لیتر می‌باشد. از نظر میزان بی‌صدایی کابین، در حد ب ام و سری 7 می‌باشد گرچه این قیاس صحیح نیست و صدای باد در اطراف ستون‌های A و زوزه توروبوشارژر همچنان شنیده می‌شوند. دید به اطراف مناسب است و صندلی‌ها راحت هستند و در سفرهای طولانی باعث خستگی نمی‌شوند.

بررسی سوناتای 2015 توربو

بررسی سوناتای 2015 توربو

رانندگی

نمی‌توان گفت که سوناتای توربو دینامیکی درخشان در حد مزدا 6 یا هوندا آکورد در جاده‌های پر پیچ و خم دارد. اما کاملاً برتر از فورد فیوژن به نظر می‌رسد. شتاب جانبی 0.8 G آن رقمی متوسط محسوب می‌شود. بهبود شاسی قابل توجه است اما ترمز از حساسیت زیاد در ابتدا رنج می‌برد و البته در باقی مسیر بهبود یافته و خط ترمز کاملاً رقابتی در این کلاس یعنی 54.3 متر از سرعت 113 کیلومتر تا توقف کامل را بر جای می‌گذارد. نکته جالب اینکه در طول آزمایش ما، دو بار بست لوله اینترکولر از جای خود درآمد.

بررسی سوناتای 2015 توربو

شتاب صفر تا 96 کیلومتر به دست آمده 8 ثانیه و شتاب صفر تا 160 کیلومتر هم 22.2 ثانیه است. مصرف سوخت مدل 2.0 لیتری توربو در شهر، 10.23 لیتر و در جاده 7.35 لیتر می‌باشد.

بررسی سوناتای 2015 توربو

بررسی سوناتای 2015 توربو

نتیجه‌گیری

نمی‌توان هیوندای سوناتای توربو را یک خودروی اسپرت کامل قلمداد کرد. این خودرو با پیشرانه‌ای قوی و کابینی راحت و طراحی جدید، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. باید این خودرو را مخلوطی از ویژگی‌ها دانست که در غیاب یک مدل اسپرت، نقش آن را بر عهده گرفته است. با وجود قیمت پایه 29 هزار دلاری و قیمت 34335 دلاری مدل تست شده، حتی ارزان هم به نظر نمی‌رسد.

بررسی سوناتای 2015 توربو

بررسی سوناتای 2015 توربو

بررسی سوناتای 2015 توربو




نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (3 دی 1393 ساعت 10:39)

    خیلی نرمن خدای