اگر سیر حرکت شرکتهای کره جنوبی را دنبال کرده باشید، قطعاً از این همه پیشرفت در زمانی کوتاه شگفتزده میشوید. اکنون کیا و هیوندای در بازار خودروها تا ردههای بالا پیش آمدهاند و در حال رقابت با خودروهای تویوتا، هوندا و فورد هستند. حتی در بازاری چون آمریکا نیز که خودروهای سدان، رقابتی سخت دارند، موفقیت و فروش خودروهای کرهای فراتر از حد انتظار بوده است. هیوندای سوناتا یکی از این برگهای موفقیت است. خودرویی که اکنون کاملاً شناخته شده و برای خود اعتبار و شهرتی به هم زده است.
میتوان گفت که سوناتا در این بازار رقابتی به عنوان یک تماشاچی نشسته بود تا زمانی که توسط کیا اپتیما و فورد فیوژن جدید تحتالشعاع قرار گرفت. اکنون هیوندای این خودرو را با موتوری قویتر و مقرونبهصرفه نیز عرضه میکند. موتور جدید 2.0 لیتری توربو.
سوناتای 2015 از ویژگیها و بروز رسانیهای بسیاری بهره میبرد. حالتهای مختلف تنظیم رانندگی، اگزوز اسپرت، چراغهای جلوی زنون و LED عقب، صندلی راننده با تهویه داخلی، سیستم نظارت بر نقاط کور، بهبود سیستم کنترل ثبات و صفحه لمسی جدید همراه با عایقبندی بهتر برای کاهش سروصدای کابین را در این مدل میتوان نام برد.
مهندسین هیوندای برای بهره بردن از ویژگیهای یک موتور کوچکتر و استفاده بهینه از سوخت، موتور 2.0 لیتری را با توربوشارژر کوچکتری مجهز کردهاند. در نتیجه قدرت موتور چهار سیلندر تمام آلومینیومی با تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر از 274 اسب بخار به 245 اسب بخار کاهش یافته است. نتیجه این تغییر در کاهش شتاب صفر تا صد 1.9 ثانیه ای البته و کاهش مصرف سوخت نمایان میشود. هیوندای موتور 2.4 لیتری با تنفس طبیعی و قدرت 185 اسب بخار و 1.6 لیتری اقتصادی توربو را نیز برای این خودرو عرضه میکند. مدلهای هیبریدی تا سال 2016 فقط با سبک بدنه نسل قبلی عرضه میشوند. گیربکس مورد استفاده مدلهای 2.0 و 2.4 لیتری از نوع شش سرعته خودکار با امکان تعویض دستی است اما در مدل 1.6 توربو به صورت هفت سرعته با کلاچ دوگانه میباشد.
نیروی موتور در دور 6000 حاصل میگردد. گشتاور 352 نیوتن متری هم از دور موتور 1350 در دسترس است.
به نظر میرسد هیوندای از بعضی از حرکتهای رادیکال در طراحی فاصله گرفته است. نسل جدید کمتر از سابق شامل ویژگیهای اسپرتی و مدرن است و در عوض با زبان طراحی جدید هیوندای موسوم به مجسمه سیال 2 و با الگویی لوکستر و سنگینتر طراحی شده است. این سبک از طراحی در ابتدا یک عقبگرد به نظر میرسید اما الگویی است که میتواند طیف گستردهتری از خریداران را به سوی خود جلب نماید. بنابراین از این زبان طراحی در سایر خودروهای جدید هیوندای از جمله جنسیس نیز استفاده شده است. با وجود زیبایی کمتر میتوان این خودرو را موفقتر از نسل پیش قلمداد کرد.
طول خودرو، 4.85 عرض آن 1.86 و ارتفاع آن 1.48 متر میباشد. فاصله بین دو محور به 2.8 متر رسیده است. وزن خالص آن نیز 1630 کیلوگرم است.
اتاق خودرو جایی است که هیوندای گامی اساسی و بزرگ برداشته و کیفیت مواد مورد استفاده را بالا و طراحی آن را بهبود داده است. این کابین یکی از با کیفیتترین ها در بین رقبا محسوب میگردد. ورود به این فضا با احساسی فوقالعاده مدرن همراه است. هیچ نقص ارگونومیکی مشاهده نمیشود. فضای جای پای سرنشینان عقب 2.5 سانتیمتر بیشتر شده است. فضای صندوق بار نیز 461.5 لیتر میباشد. از نظر میزان بیصدایی کابین، در حد ب ام و سری 7 میباشد گرچه این قیاس صحیح نیست و صدای باد در اطراف ستونهای A و زوزه توروبوشارژر همچنان شنیده میشوند. دید به اطراف مناسب است و صندلیها راحت هستند و در سفرهای طولانی باعث خستگی نمیشوند.
نمیتوان گفت که سوناتای توربو دینامیکی درخشان در حد مزدا 6 یا هوندا آکورد در جادههای پر پیچ و خم دارد. اما کاملاً برتر از فورد فیوژن به نظر میرسد. شتاب جانبی 0.8 G آن رقمی متوسط محسوب میشود. بهبود شاسی قابل توجه است اما ترمز از حساسیت زیاد در ابتدا رنج میبرد و البته در باقی مسیر بهبود یافته و خط ترمز کاملاً رقابتی در این کلاس یعنی 54.3 متر از سرعت 113 کیلومتر تا توقف کامل را بر جای میگذارد. نکته جالب اینکه در طول آزمایش ما، دو بار بست لوله اینترکولر از جای خود درآمد.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر به دست آمده 8 ثانیه و شتاب صفر تا 160 کیلومتر هم 22.2 ثانیه است. مصرف سوخت مدل 2.0 لیتری توربو در شهر، 10.23 لیتر و در جاده 7.35 لیتر میباشد.
نمیتوان هیوندای سوناتای توربو را یک خودروی اسپرت کامل قلمداد کرد. این خودرو با پیشرانهای قوی و کابینی راحت و طراحی جدید، میتواند مورد توجه قرار گیرد. باید این خودرو را مخلوطی از ویژگیها دانست که در غیاب یک مدل اسپرت، نقش آن را بر عهده گرفته است. با وجود قیمت پایه 29 هزار دلاری و قیمت 34335 دلاری مدل تست شده، حتی ارزان هم به نظر نمیرسد.