ایتالیا را باید مهد خودروهای سوپراسپرت دانست. ماشینهای افسانه ای فراری، لامبورگینی و در دوره ای بوگاتی فقط تحسین خودرو بازها را جلب میکردند. پاگانی هم با وجودی که بسیار تازهکار است و تنها از سال 1999 بنیان نهاده شده، در میان این نامهای پرآوازه به دنبال خودنمایی میگردد. مدلهای مختلف زوندا (Zonda) با موتورهای قابلاطمینان مرسدس بنز AMG نیرو یافتهاند. شهرت این خودرو بیشتر به واسطه داشتن رکورد پیست معروف نوربرگ رینگ میباشد.
آخرین محصول پاگانی از سری خودروهای زوندا R، مدل اوولوشن بود. خودرویی که از تکامل و بهینه سازی مدل R خلق شده بود. در واقع تنها خودروهای انگشتشماری وجود دارند که میتوانند برای بوگاتی ویرون ایجاد چالش کنند و به نظر میرسد ساخت مدل زوندا اوولوشن، با همین هدف صورت گرفته است.
زوندا اوولوشن طبق معمول سوپرکارها از بدنه فیبرکربنی دستساز بهره میگیرد. هسته اصلی شاسی یک تکه خودرو از ترکیب کربن و تیتانیوم میباشد. این باعث شده تا وزن نهایی خودرو به رقم جالب 1070 کیلوگرم برسد.
روی توسعه و بهبود آئرودینامیک این مدل وقت زیادی صرف شده است. اسپلیترهای بزرگتر، سپر متفاوت با هواکشهای جدید، باله مرکزی عقب بزرگتر به همراه یک اسپویلر کوچکتر اضافه، شکافهای کوچک در دو طرف سپر عقب، همگی در راستای بهبود آئرودینامیک خودرو بودهاند. بدین ترتیب مقاومت خودرو در برابر هوا در سرعت های بالا کاهش مییابد تا راحتتر بتواند به سرعتهای بیشتری دست یابد و در عین حال چسبندگی و تعادل خودرو نیز حفظ گردد. اسپویلر عقب در سرعتهای مختلف به طور اتوماتیک زوایای مطلوبی را ایجاد میکند تا فشار مناسبی روی چرخها اعمال گردد.
در زیر کاپوت این خودرو یک موتور 12 سیلندر V شکل ساخت مرسدس بنز را مییابید. موتوری 6.0 لیتری که با تقویت انجام شده اکنون 800 اسب بخار نیرو و 730 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. با توجه به وزن خودرو، نسبت نیرو به وزن 748 اسب بخار به ازای هر تن به دست میآید. یک گیربکس شش سرعته منیزیومی که بهصورت عرضی نصب شده و با تعویض متوالی دندهها یا سکوئنشیال، عمل میکند همراه با سیستم کنترل کشش بوش با 12 تنظیم متفاوت، کشش لازم را روی چرخها ایجاد میکنند. تعویض دنده تنها 20 میلی ثانیه زمان میبرد. بنابراین همچون خودروهای فرمول یک، با سرعت بالایی میتوان دندهها را تعویض کرد.
ترمزهای این خودرو هم از جنس کربن سرامیک میباشند. این دیسکها در سرعتهای بالا میتوانند در برابر ترمزهای ممتد که باعث حرارت بسیار بالای آنها میشود به خوبی مقاومت نمایند. متأسفانه پاگانی از مشخصات و عملکرد این خودرو اطلاعات دقیقی نداده است. بنابراین اطلاعی از نهایت سرعت یا شتاب آن نداریم. اما لااقل می دانیم که این خودرو نسبت به زوندای R که در سال 2010 رکورد نوربرگ رینگ را با 6 دقیقه و 47 ثانیه به دست آورد، سریعتر است.
تنها 5 دستگاه از مدل اوولوشن تاکنون ساخته شده است که قیمت فروش هر کدام از آنها 2.2 میلیون یورو میباشد.