1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

10 آبان 1394
  • 0

این کانسپت نیسان IDS است؛ وسیله نقلیه‌ای که دیدگاه خودروساز را در مورد آینده رانندگی خودکار و خودروهای الکتریکی با آلودگی زیست‌محیطی صفر نشان می‌دهد. البته این کانسپت باید عناصری از طراحی نسل بعدی «لیف» را نیز در خود داشته باشد، ولی نیسان تاکنون در این رابطه صحبتی نکرده است.

کانسپت IDS که در نمایشگاه اتومبیل توکیوی امسال رونمایی شده، مجهز به سیستم «رانندگی هوشمند نیسان» است؛ سیستمی که نسل آینده تکنولوژی رانندگی خودکار در این خودروساز است و قرار است تا از سال ۲۰۲۰ در مدل‌های آینده این کمپانی استفاده شود. برای این سیستم، دو حالت در نظر گرفته شده است؛ اولین حالت، «رانندگی دستی» است که در آن، کنترل در دست راننده است. ولی در همین حال، سیستم «رانندگی هوشمند نیسان» با حسگرهای رصد کننده خود به صورت فعال باقی مانده و در نقش دستیار کمکی عمل می‌کند. در هنگام یک خطر قریب‌الوقوع، این سیستم به راننده در اقدام برای جلوگیری از برخورد کمک خواهد کرد. در حالت «راننده پایلوت»، خودرو خودش تمام وظایف رانندگی را به عهده می‌گیرد، ولی عملکرد وسیله نقلیه در مواردی نظیر شتاب‌گیری، ترمز، گردش‌ در پیچ‌ها، از سبک و ترجیح شخصِ راننده، تقلید می‌شود.

طراحی داخل کابین این خودرو، انعکاسی از این واقعیت است که با یک وسیله نقلیه با رانندگی خودکار روبرو هستیم. وضعیت کابین نسبت به حالت‌های «رانندگی دستی» یا «رانندگی پایلوت» تغییر می‌کند. در حالت رانندگی پایلوت، فرمان به سمت وسط پنل ابزارها جمع می‌شود و یک صفحه تخت بزرگ بیرون می‌آید. در نتیجه، فضای بیشتری در دسترس قرار داده می‌شود. به علاوه، تمام صندلی‌ها قابلیت چرخش به سمت داخل و ایجاد فضای گفتگوی بهتر را دارا هستند.

ولی در حالت «رانندگی دستی»، تمام صندلی‌ها حتماً‌ رو به جلو هستند و غربیلک فرمان به همراه نشانگر و نمایشگر سر بالا که وضعیت مسیر و دیگر اطلاعات موردنیاز را نشان می‌دهد، در دسترس قرار می‌گیرند. همچنین روشنایی داخلی به رنگ آبی تغییر می‌کند؛ چیزی که به گفته نیسان، باعث تقویت تمرکز می‌شود.

برای طراحی بیرونی، بیشترین توجه به جنبه‌های آئرودینامیک شده است. بدنه کوتاه‌قد فیبر کربنی که ارتفاع آن ۱۳۸۰ میلی‌‌متر است، دراگ آئرودینامیک پایین دارد و در همین حال، تایرهای باریک سایز 175 برای بهینه‌سازی کمترین مقاومت در برابر غلطش و هوا طراحی شده‌اند. موقعیت این تایرها در محلی نزدیک به گوشه‌های این بدنه است تا به این وسیله، بیشترین فضای داخلی ممکن ایجاد گردد و امکان استفاده از یک طراحی بهتر برای کابین فراهم شود.

طرح جلوپنجره شبیه به یک قطعه یخ و به صورت شفاف است و کاملاً با رنگ نقره‌ای (Satin Silver) در بدنه مطابقت می‌کند. همچنین از آنجایی که این یک وسیله نقلیه با رانندگی خودکار است، سعی شده است که با استفاده از چراغ‌ها و روشنایی‌های مختلف در بدنه، توجه بیشتری در میان عابران پیاده و دیگران جلب شود.

کانسپت نیسان IDS از یک پیشرانه تمام‌الکتریکی استفاده می‌کند که منبع انرژی آن یک باتری ۶۰ کیلووات ساعت است. گفته می‌شود، این باتری ظرفیت‌-بالا می‌تواند انرژی لازم برای رانندگی این خودرو را برای مسافتی طولانی تأمین کند. از دیگر تکنولوژی‌های به کار رفته در این کانسپت نیسان می تواند به سیستم «پارک خودکار» با قابلیت هدایت از طریق یک گوشی هوشمند یا تبلت و همین‌طور تکنولوژی شارژ بی‌سیم اشاره کرد.

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

 معرفی نیسان IDS با رانندگی خودکار

منبع پدال



نظرات