ورود
هنگامیکه در سال 2014 نسل سوم تویوتا هایلندر معرفی شد همانند بسیاری از خودروهای جدید در طول رشد کرده بود. هایلندر برای اولین بار در سال 2001 با دو نوع موتور V6 3 لیتری و 4 سیلندر 2.4 لیتری به بازار آمد. سپس یک نمونه V6 هیبریدی نیز به آنها اضافه شد. در نسل اول صندلیهای ردیف سوم سفارشی بودند.
نسل دوم در سال 2008 معرفی شد که 7.6 سانتیمتر فاصله دو محور و 10.1 سانتیمتر طول بیشتری نسبت به قبل پیداکرده بود. در این نسل صندلیهای ردیف سوم بهصورت استاندارد وجود داشت و در سال اول عرضه پیشرانه چهار سیلندر از لیست سفارشات حذفشده و فقط دو گزینه V6 و V6 هیبریدی قابل خریداری بود.
نسل سوم یا فعلی نیز بازهم 6.8 سانتیمتر کشیدهتر و 1.27 سانتیمتر عریضتر از نسل قبل شده است. پیشرانه 4 سیلندر دوباره به لیست سفارشات بازگشته (2.7 لیتری با سطح تجهیزات پایه و فقط بهصورت دیفرانسیل جلو) و نمونههای V6 3.5 لیتری و V6 هیبریدی نیز همچنان موجود است.
تویوتا هایلندر در بازار با کراس اوورهای سه ردیفه بزرگی چون هوندا پایلوت و فورد اکسپلورر مواجه است و ما در این نوشته به بررسی نمونه V6 هیبریدی آن خواهیم پرداخت.
هایلندر نسل سوم با سیستمهای کمکرانندهٔ زیادی همچون هشدار قبل از برخورد، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی و ترمز خودکار به بازار آمده است و یک پکیج یدک کشی با ظرفیت کشش 2268 کیلوگرم نیز در تمامی مدلهای V6 بهصورت استاندارد نصبشده است.
سواری هایلندر آرام و بدون تکان است و فضای داخلی آن بهطور کامل برای استفاده خانوادگی طراحیشده است. از تیپ XLE به بعد نیز روکش چرمی صندلیها وجود دارد. لاستیکهای فاق بلند هم بهراحتی سواری آن کمک شایانی کردهاند. دید آن مناسب است و دوربین پشت آن نیز حرکت با دندهعقب را آسان کرده است.
مصرف سوخت نمونه هیبریدی با 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر در شهر بسیار مناسب است درحالیکه این رقم در نمونه V6 AWD معمولی به 13 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد؛ اما این اختلاف در رانندگی بزرگراهی کم میشود و این شک را در خریداران به وجود میآورد که با 6 هزار دلار کمتر همان نمونهٔ V6 معمولی را خریداری کنند. بعلاوه در نمونهٔ هیبریدی به خاطر وجود باطریها فضای صندوق کمتر و وزن خودرو بیشتر شده است.
طراحی خارجی هایلندر بیشازحد جعبهای شکل است و آن را بیشتر به SUVهای سنتی شبیه کرده تا یک کراس اوور مدرن. نقطهضعف دیگر، عرضه نمونه 4 سیلندر فقط بهصورت دیفرانسیل جلو است درحالیکه مصرف سوخت آن نیز اختلاف چندانی با نمونه V6 دیفرانسیل جلو ندارد (11.76 در شهر و 9.41 در جاده برای مدل 4 سیلندر و 12.38 در شهر و 9.41 در جاده برای مدل 6 سیلندر).
ردیف سوم صندلیها نیز هرچند به جاداری خودروهایی چون هوندا پایلوت و سه قلوهای شورلت تراورز، جمس آکادیا و بیوک انکلاو نیستند اما از راحتی مناسبی برخوردارند.
موتور جلو، دیفرانسیل جلو یا 4 چرخ
موتور: 4 سیلندر خطی، 2.7 لیتری 16 سوپاپ با قدرت 185 اسب بخار
شش سیلندر 3.5 لیتری 24 سوپاپ با قدرت 270 اسب بخار
شش سیلندر 3.5 لیتری 24 سوپاپ با قدرت 231 اسب بخار همراه با موتور الکتریکی 167 اسبی در جلو و 68 اسبی در عقب (مجموع 280 اسب بخار در حالت ترکیبی)
گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک با امکان شیفت دستی
ظرفیت 7 تا 8 سرنشین
قیمت پایه 30890 دلار
قیمت مدل هیبریدی: 52105 دلار
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 7.3 ثانیه
شتاب g قابل تحمل: 0.80g
مصرف سوخت ترکیبی: 8.4 لیتر در صد کیلومتر بزرگراه و 9.8 لیتر در شهر