فیات 500، سابقهای دیرینه دارد. این خودروی بسیار کوچک ایتالیایی، مهمترین رقیب برای خودروی مینی محسوب میشد. نخستین مدلهای فیات 500 مابین سالهای 1957 تا 1975 تولید میشدند. نسل اول این خودروی ارزان قیمت، تنها 2.97 متر طول داشت. بعلاوه یک موتور 2 سیلندر 479 سیسی نیروبخش آن بود. این موتور تنها با هوا خنک میشد و وجه تسمیه نام 500 نیز به حجم همین موتور اشاره داشت. در واقع این خودرو یکی از نخستین خودروهای کلاس شهری محسوب میشود.
فیات 500 از همان ابتدا در سبکهای مختلف بدنه نظیر کروکی، ون، هاچبک سه درب و نسخه کشیده L تولید میشد. این روند در نسل جدید هم همچنان دیده میشود. به گونهای که شاهد مدلهای مختلفی با سقف بازشونده، ون و کشیده و کراساوور از مدل 500 هستیم.
فیان 500 در پنجاهمین سالگرد تولدش، مجدداً احیا شده و با مدلی جدید و مدرن با طراحی کلاسیک روانه بازار شد. در اینجا نیز فیات از روندی که فولکس در احیای بیتل و BMW در احیای مینی طی کرده بودند، الگو گرفته و فرزند کوچک اندام خود را مجدداً روانه بازار نمود.
فیات 500 جدید از سال 2007 معرفی شده و ساختاری موتور جلو، دیفرانسیل جلو و چهار سرنشینه دارد. این خودرو در ابتدا در فرمهای کوپه و کانورتیبل معرفی شده و نسخههای دیگر آن با پسوندهایی نظیر L برای نسخه ون و X برای نسخه کراساوور فروخته میشوند. نسل جدید فیات 500 دیگر به جز ظاهر، اشتراکات دیگری با مدلهای قدیمی ندارد و علاوه بر اینکه دیگر خودروی ارزانی نیست، از پیشرانه مدرن 4 سیلندر سود میبرد.
این خودرو میتواند مجهز به یکی از دو موتور 1.4 لیتری با قدرت 101 اسب بخار و گشتاور 97 پوند فوت با تنفس طبیعی و یا توربوشارژر با اینترکولر 135 اسبی و 150 پوند فوتی باشد. برای انتقال نیرو هم یکی از گیربکسهای 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است. مد 500E مجهز به پیشرانه الکتریکی بوده و مدلهای آبارث نیز از موتور تقویت شدهای برخوردارند.
موتور مولتی ایر برای بهبود مصرف سوخت و راندمان ارتقا یافته است. اما از این موتور نباید انتظار عملکردی خارقالعاده مخصوصاً با گیربکس شش سرعته داشته باشید. حتی مدل توربو هم خیلی تأثیرگذار نیست. شاید این موضوع به وزن نسبتاً بالای خودرو برگردد. در هر صورت سرعت خودرو در بزرگراهها همراه با اعتماد به نفس نسبی خواهد بود. شتاب مدل توربو از سکون تا سرعت 96 کیلومتر بر ساعت 8.1 ثانیه است. برای رسیدن به سرعت 160 کیلومتر به زمان 23.1 ثانیه نیاز است. بیشینه سرعت نیز به صورت الکترونیکی به 204 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است. شتاب جانبی قابل تحمل نیز 0.83 جی میباشد. ترمزها نیز چندان جای تحسین ندارند زیرا از سرعت 113 کیلومتر تا ایستادن کامل، خط ترمزی 55.2 متری بر جای میگذارند.
فیات 500 هنوز خودرویی جمع و جور شهری بوده و برای زندگی شهرنشینی امروزی و ترافیک مناسب است. هرچند ابعاد خودرو نیز نسبت به سابق رشد نمودهاند. به عنوان مثال طول خودرو به 3.66 متر و فاصله بین دو محور آن به 2.3 متر رسیدهاند. با این ابعاد، حجم اتاق به صورت کلی بین 75 تا 76 فوت مکعب میباشد و فضای بار هم 5 تا 10 فوت مکعب بسته به مدل خواهد بود که ارقامی بسیار پایین بوده و نمایانگر اتاق فشرده آن هستند. در عین حال وزن خالص خودرو نیز مابین 1089 تا 1225 کیلوگرم میباشد.
مصرف سوخت مابین 7.6 تا 9.8 برای دو نوع پیشرانه یادشده در شهر و 5.9 الی 7.3 لیتر در بزرگراه اعلام شده است. این نشان میدهد که این خودرو هنوز هم با استانداردهای خودروهای طراز اول در مصرف سوخت کمی فاصله دارد.
مدل سقف بازشو، بیشتر از آنکه یک خودروی کروکی به نظر برسد، درواقع یک خودرو با سانروف پارچهای بزرگ سنتی است که روی ریلهایی جمع شده و ستونهای B و C نیز سر جای خود ثابت باقی میمانند. این خودرو بیشتر از آنکه کاربردی باشد، به واسطه مد به فروش میرسد. قیمت پایه فیات 500 از نزدیک 18 هزار دلار آغاز میشود. این رقم برای مدل 500C تا 25 هزار دلار نیز بالا میرود. بعلاوه هرگونه تجهیزاتی نظیر گیربکس اتوماتیک و پکیجهای رفاهی به قیمت خودرو میافزایند.
مدل 2016 فیات 500 همراه با تغییراتی در طراحی داشبورد بوده است. سیستم سرگرمی با نمایشگر 5.0 اینچی لمسی، جایگزین LCD مدلهای قبلی شده و علاوه بر تجهیز به ناوبری، کارکرد آسانتری نیز دارد. مدلهای بالاتر نیز مجهز به یک نمایشگر 7 اینچی و سیستم صوتی آلپاین با 6 بلندگو و روکش پارچهای صندلیها و رینگهای آلومینیومی 15 اینچی هستند.
متأسفانه فضای عقب برای سرنشینان و بار بسیار کوچک است. رانندگی با این خودرو نیز فاقد نشاط و طراوت کافی است. اگر چندان به مد اهمیت ندهید میتوانید گزینههای بهتری نظیر فورد فیستا و شورولت اسپارک را با هزینه کمتر خریداری کنید. حتی خرید فولکس بیتل و مینی کوپر با قیمتهای اندکی بالاتر نیز همراه با احساس رضایت بیشتری خواهد بود و در مورد فیات به نظر میرسد که در برابر این پول، چیز زیادی دریافت نکردهاید.
منبع: wikipedia,caranddriver