1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. 70 سال با فورد سری F ، باربر واقعی

70 سال با فورد سری F ، باربر واقعی

13 مهر 1395
  • 0
  • 7632

وانت‌ها یا پیکاپ‌های سنگین آمریکایی، یکی از محبوب‌ترین خودروها در این کشور محسوب می‌شوند. آمار فروش خودروهایی چون شورولت سیلورادو، جی‌ام‌سی سیرا و فورد F-150 نشان می‌دهد که فروش این ماشین‌ها از خودروهای سواری نیز افزون‌تر است. اما چه چیزی باعث می‌شود تا مشتریان، سوار شدن به یک خودروی بارکش با ابعاد بزرگ را به یک سدان یا کوپه یا شاسی بلند ترجیح دهند؟ شاید مجموعه‌ای از عواملی چون امکان استفاده دوگانه، قدرت بالای موتورها، فضای داخلی مناسب و کاربردی بودن دست به دست هم بدهند تا موفقیت این نوع از خودروها را توجیه نمایند.

در این میان نقش فورد F-150 و سایر خانواده سری اف بسیار پر رنگ است. این خودروها چیزی بین یک کامیونت سبک و یک وانت شهری متوسط هستند. تاکنون سیزده نسل از این خانواده تولید شده‌اند و از سال 1981 نیز پرفروش‌ترین خودروی ایالات متحده و پرفروش‌ترین وانت از سال 1977 بوده‌اند. از سال 1999 برای پر کردن شکاف بین خودروهای وانت سری اف و کامیون‌های متوسط، سری F-250 و F-350 با طراحی مجزا و با عنوان سوپر دیوتی معرفی شدند. اکنون نیز سری سوپردیوتی شامل مدل‌های دیگری تا F-650 و f-750 می‌شود.

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

 

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

نسل اول سری F در سال 1948 وارد بازار شد. این خودرو در هشت کلاس ابعادی و وزنی تولید می‌شد. در سال 1953 نسل دوم با ابعاد بزرگتر، شاسی به روز و موتورهای بهبود یافته رونمایی شد. از این زمان سیستم نام‌گذاری فورد سری F تغییر کرد که تا امروز نیز باقی مانده است. هرچه اعداد روبری حرف F بالاتر باشد، ظرفیت بارکشی ماشین نیز افزوده می‌شود.

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

در سال 1957 و نسل سوم، گلگیرها با بدنه خودرو یکپارچه شدند. قسمت بار نیز در امتداد بدنه و به شکلی صاف و کاربردی درآمد. در طول این سال‌ها موتور و گیربکس و پلتفرم خودرو نیز ارتقا یافتند. کم‌کم کابین نیز بزرگتر شده و تجهیزاتی چون سیستم تهویه و عایق‌بندی بهتر اتاق نیز برای ان در نظر گرفته شد. از نسل ششم، فولاد گالوانیزه برای بدنه مورد استفاده قرار گرفت. در دهه 80 همچنین روی آئرودینامیک خودروها تمرکز بیشتری شد. بهره‌وری سوخت نیز با توجه به شرایط روز مورد تأکید واقع شد. این موضوع با جایگزینی موتورهای 8 سیلندر 4.2 و 5.8 لیتری به جای موتورهای بلوک بزرگ 5.8 و 6.6 لیتری سابق رنگ عمل به خود گرفت. سپس موتورهای شش سیلندر 3.8 لیتری نیز به روی خط تولید رفتند.

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

در دهه 90 دماغه خودروها برای آئرودینامیک بهتر، پایین کشیده شده بودند. طراحی این مدل‌ها بیشتر به شاسی بلند فورد اکسپلورر نزدیک شده بود. تجهیزات رفاهی مدرن نیز جای خود را در این مدل‌ها باز کرده بودند. در سال 1997 فورد استراتژی خود در سری F را تغییر داد و خودروهای این کلاس را به دو دسته اصلی تقسیم نمود. سری f-150 برای خریداران معاصرتر برای استفاده شخصی و مدل‌های F-250 و F-350 را برای خریداران سنتی‌تر که بیشتر از خودروی خود برای کار استفاده می‌کنند، درنظر گرفته شدند. همچنین برای مدل‌های سوپرکاب، برای دسترسی بهتر سرنشینان عقب، دربی اضافه و کوتاه‌تر از مدل‌های دوکابین نیز تعبیه شد. از سال 1999، تعداد دربهای این نسخه به چهار رسید. هرچند با وجود دستگیره خاص و سبک متفاوت باز شدن آن‌ها، با مدل‌های دوکابین متمایز می‌شدند.

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

فورد همچنین مدل‌های سنگین‌تر را با چرخ‌هایی با هشت مهره و با پسوند HD معرفی کرد. در قرن جدید همه چیز فورد سری F به روز شدند. پلتفرم‌ها ارتقا یافته و موتورهای کاملاً بهینه شدند. موتورهای توربوی شش سیلندر 3.5 لیتری نیز در این خانواده جای گرفتند.

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

نسل سیزدهم فورد سری F از سال 2015 روانه بازار شده است. آخرین نسل این خودروی محبوب، با یک ویژگی بسیار خاص معرفی شد. بدنه آلومینیومی!

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

فورد برای بهبود کارایی و راندمان این خودروهای سنگین وزن، رو به آلومینیوم آورد. هرچند مقاومت قسمت بار فورد نسبت به رقبای فولادی خود کمتر است اما این چیزی از ارزش‌های کار فورد کم نمی‌کند. کاهش وزن بسیار محسوس حدود 300 کیلوگرمی روی مصرف سوخت و بهبود عملکرد تأثیری شگفت گذاشته است. البته چهارچوب و زیربنای شاسی، فولادی باقی مانده‌اند.

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

زبان طراحی نسل جدید نیز با چراغ‌های منحصر به فرد آن تغییر کرده‌اند. بعلاوه اینک موتورهای سری اکوبوست که به مصرف سوخت پایین و ابعاد کوچک مشهور هستند به سینه این خودرو راه یافته‌اند. از جمله مدل پایه با موتور 3.5 لیتری و یا موتور 2.7 لیتری با توربوشارژر دوقلو عرضه می‌شود. در این بین موتور V8 با حجم 5.0 لیتر نیز به عنوان مدل نهایی همچنان جای خود را حفظ نموده است. فورد همچنین این مدل را به تجهیزات ایمنی مدرن نظیر کروز کنترل تطبیقی، سیستم کاهش دهنده سرعت و پیشگیری از برخورد با کمک رادار و غیره نیز مجهز نموده است.

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

در این میان مدل‌های با عملکرد بالای رپتور نیز جای خود را باز نموده‌اند. این مدل‌ها به ویژه برای آفرود تجهیز شده‌اند. از امسال همچنین گیربکس 10 سرعته اتوماتیک نیز برای این خودرو ارائه شده است. رقبایی چون شورولت سیلورادو، رام 1500، جی‌ام‌سی سیرا، نیسان تیتان و تویوتا توندرا، رقبای اصلی این خودرو محسوب می‌شوند.

 نگاهی به سری F فورد، باربرهای واقعی

منبع:caranddriver,wikipedia




نظرات