سلام
امروز قراره به بررسی یکی از خودروهای خاص بازار کشورمون بپردازیم. خودرویی که چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ ظاهری تفاوتهای زیادی نسبت به بقیهی خودروها داره و اابته که لقب پرفروشترین خودروی یکی از گروههای بازار رو هم یدک میکشه.
اگر به آمار واردات سال گذشتهی ایران نگاهی بندازیم در کمال تعجب میبینیم که بیشترین تویوتای وارد شده به کشور هم در سال گذشته مربوط به همین مدل یعنی پریوس میشه.
یعنی پریوس پرفروشترین خودروی هیبریدی دنیا از پرفروشترین کمپانی دنیا هستش که در ایران هم فروش بیشتری رو از دیگر اعضای خانوادهی خودش داره.
تویوتا مدل پریوس رو در اواخر قرن میلادی گذشته یعنی در سال ۱۹۹۷ با شعار خودرویی برای نجات قرن ۲۱ طراحی و تولید کرد تا این خودروی هیبریدی پرچمدار اولین سری خودروهای سبز تولید انبوه در جهان بشه. شایان ذکره که پریوس به خوبی از این عنوان دفاع کرده و تا سال ۲۰۱۷ حدود ۴ میلیون دستگاه فروش داشته که برای یک ماشین هیبریدی عدد خیره کنندهای محسوب میشه.
مسلما هر کسی در اولین برخورد با پریوس به دلیل ظاهر خیلی متفاوتش عکسالعمل خاصی رو از خودش نشون میده. همون طور که از تصاویر مشخصه طراحی پریوس به شکلی هستش که اونقدرها عامه پسند نیست و یا شما خیلی ازش خوشتون میاد و میگین این ماشین چه طراحی جالبی داره و یا برعکس، میگین که این دیگه چه طراحی **** هستش و چه قدر زشته!
(البته اینم باید گفت که خود پریوس ظاهر بهتری از عکسهاش داره)
تاثیرگذارترین قسمت در طراحی جلویی این ماشین فرم خاص چراغها هستن که برعکس بقیهی خودروها از شکل هندسی مشخص و منظمی پیروی نمیکنن و به دلیل خطوط کشیده و نوک تیزش چشمانی خشمگین رو برای چهرهی پریوس خلق کردن.
نکتهی جالبی هم که در طراحی خطوط روی در موتور پریوس وجود داره اینه که در بالای هر چراغ و در فاصلهی حدود ۲۰ سانتیمتری اونها یک خط مورب کشیده شده که اگر بهشون دقت کنیم متوجه میشیم که اون تکهی بالای چراغها به شکل ابرویی برای چهرهی این خودرو دراومدن.
در آخرین نکتهی نمای جلویی پریوس هم باید به هماهنگی بین سپر جلو، چراغهای اصلی و مهشکنها که در تصویر زیر کاملا مشخصه اشاره کرد.
اما طراحی جانبی پریوس هم مثل قسمتهای دیگر این خودرو نکات قابل توجهی داره.
طراحی نیمهی جلویی پریوس کاملا رو به جلو و شیبدار هستش و در نیمهی عقبی هم دقیقا شاهد معکوس همین شیب هستیم.شاید در نگاه اول فکر کنیم که این نوع طراحی فقط به دلیل در نظر گرفتن جلوههای بصری هستش ولی باید گفت که یکی از دلایل مهم این طراحی در نظر گرفتن ضریب آئرودینامیک یا به زبان سادهتر همون ضریب مقاوت و رد کردن جریان هوا هستش.
این ضریب برای تویوتا پریوس عدد باور نکردنی ۲۴/۰ هستش.بهتره بدونیدکه این عدد از خودروهایی مانند بیامو i8، مرسدس اس کلاس و نیسان جیتیآر پایینتره؛ یعنی بهتره و پریوس در جایگاه پنجمین خودروی آئرودینامیک دنیا قرار میگیره!
موارد بعدی در طراحی قسمت کناری پریوس مربوط میشن به ابتدای پنجرهی جلویی و انتهای پنجرهی عقبی.نکتهی متفاوتی که در اطراف محل قرارگیری آینههای بغل این خودرو جلب توجه میکنن شیشهای بودن فضای بالای آینههاست که بر خلاف اکثر خودروهای دیگه که پوششی پلاستیکی رو دارن این فضای اضافهی شیشهای موجب دید بسیار بهتر راننده میشن.
اما در انتهای پنجرهی عقبی خودرو ما با طراحی شناور سقف رو به رو هستیم.این سبک از طراحی که در اون ستونهای انتهایی خودرو حالت معمولی ندارن و سقف به صورت شناور به نظر میرسه معمولا در طراحیهای جدید خودروهای ژاپنی دیده میشه که بسیار هم جذابه.
در نگاه آخر به نمای جانبی هم نظر شما رو به خطوط برجستهی پایین در جلو و رینگهای جدید پریوس جلب میکنیم.
اما شاید خاصترین قسمت این خودرو قسمت پشتش باشه که علاوه بر چراغهای بسیار خاصش دارای یک قسمت شیشهای در بالای صندوق هستش که در هنگام رانندگی و نگاه کردن به آینه وسط این قسمت شیشهای هم به کمک دید شما میان تا راننده دید بیشتری رو داشته باشه.
به شخصه وقتی که برای اولین بار با تویوتا پریوس ملاقات کردم آنچنان نظر مثبتی راجع بهش نداشتم و این احتمال رو هم میشه داد که این ماشین اونقدرها نتونه نظر گروه خریداران جوان رو به خودش جلب کنه. ولی میشه گفت که بعد از مدتی و با دیدن و دقت به ویژگیهای طراحی این خودرو علاقه به ظاهرش حتی در اشخاص بی علاقه مثل خودم هم ایجاد میشه. در روز ملاقات با تویوتا پریوس صفر مدل ۲۰۱۷ بعد از اینکه خودرو از کفیماشینبر توسط رانندهی کامیون به پایین آمد آمادهی سوار شدن و بررسی خودرو شدیم.
در مورد فضای داخلی ماشین باید بگم که طراحی داخلی حتی از طراحی خارجی این ماشین هم غیر معمولتره؛ به طوری که خبری از صفحهی نمایشگر دور موتور و سرعت در پشت فرمان شما نیست و شما باید اطلاعات مربوطه رو یا در مانیتور بالای کنسول وسط ماشین ببینید و یا در نمونههای فول این خودرو میتونید این اطلاعات رو توسط آپشن هدآپ بر روی شیشهی جلو مشاهده کنید.
.مشکل بعدی کار کردن با دندهی این ماشینه که شکل خاصی داره و در جایی غیر عادی هم قرار گرفته و شبیه هیچ ماشین اتوماتیک دیگه ای نیست.
قابل ذکره که پریوس و تقریبا تمام خودروهای هیبریدی تا سرعت حدودا ۴۰ کیلومتر در ساعت فقط از موتور الکتریکی خودشون استفاده میکنن و به همین دلیل وقتی ماشین رو روشن میکنید، هیچ صدایی از موتور ماشین به گوش نمیرسه.
نکتهی عجیبی که برای برخی پریوسهای وارد شده به کشور وجود داره اینه که با وجود فول آپشن بودن نمونهی مورد تست آپشنهای اولیهای مثل سانروف و صندلی چرمی برای این خودرو وجود نداره!
این در حالیه که پریوس فول آپشن از امکانات بسیار پیشرفتهای مثل هدآپ دیسپلی و انواع رادارها برخورداره.
این نسخه های پریوس مواردی مثل رادار نقطهی کور، رادار بین خطوط، سنسور تشخیص خستگی و خواب آلودگی، رادار تشخیص ترافیک عقب، رادار تابلو خوان و رادار انحراف فرمان رو داره و علاوه بر اینها از امکانات رفاهی و ایمنی دیگری مثل اتوپارک، دوربین ۳۶۰ درجهی خودرو، گرمکن و سردکنهای صندلیها، هدآپ دیسپلی، سیستم صوتی JBL ،شارژر وایرلس، ترمز دستی برقی و... بهره میبرن که با توجه به قرار گرفتن پریوس در گروه قیمتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان، باید بگیم این خودرو بسیار خوش آپشن محسوب میشه.
(تنوع آپشنهای این خودرو اونقدر زیاده که حتی فروشندگان این خودرو هم به طور کامل قادر به بیانش نیستن!)
یکی از مشخصههای پریوس نسل چهارم رینگهای جدید ۱۷ اینچی اون هستن که جلوهی زیبایی هم دارن. اما موضوع اصلی لاستیکهای این خودرو هستن که به صورت ران فلت در نظر گرفته شدن؛ یعنی شما در هنگام پنچر شدن لاستیکها بدون اینکه نیاز باشه اونها رو تعویض کنید میتونید تا حدود ۶۰ کیلومتر به حرکت خودتون ادامه بدید. استفاده از لاستیکهای ران فلت یک مزیت بزرگ محسوب میشه؛ البته فقط از نظر جلوگیری از اتلاف وقت! زیرا عمر این لاستیکها فقط ۶۰ کیلومتر بعد از پنچر شدن اونهاست و بعد از این مسافت شما باید با اونها خداحافظی کنید!!
موتور هیبریدی به موتوری گفته میشه که برای تولید نیرو از بیش از یک منبع تولید نیرو استفاده میکنه.به طور مثال در پریوس قوای محرکهی خودرو توسط یک موتور بنزینی عادی و یک موتور الکتریکی باتریای تامین میشه.
پیشرانهی بنزینی پریوس از یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱.۸ لیتری تشکیل شده که به تنهایی قادره حد اکثر ۹۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور رو تولید کنه.موتور الکتریکی هم قادره حد اکثر ۷۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۳ نیوتنمتر گشتاور رو تولید کنه. مجموع توان این دو پیشرانه عدد اسب بخار پریوس رو به ۱۲۱ و عدد گشتاور رو به ۱۴۲ نیوتنمتر میرسونن.
در اینجا لازمه که به ۳ نکته اشاره کنیم:
نکتهی اول اینکه مجموع حد اکثر توان تولیدی هر دو موتور ۱۶۷=۹۵+۷۲ اسب بخار میشود ولی پریوس در بهترین حالت ۱۲۱ اسب بخار تولید میکنه!
دلیل این امر نرسیدن همزمان اسب بخار و گشتاور موتورها به حد اکثر خودشونه. یعنی حداکثر قدرت موتور بنزینی در دور موتور ۵۲۰۰ اتفاق میافته ولی در این زمان حداکثر قدرت موتور الکتریکی اتفاق نمیافتد.پس حد اکثر قدرت پریوس همان ۱۲۱ اسب بخار است.
نکتهی دوم که بسیار هم مهمه مصرف سوخت این خودرو هستش. در اصل تمام تلاشها برای ساخت خودروهای هیبریدی هم برای همین موضوعه که ما خودرویی با مصرف بسیار کمتر و یا صفر داشته باشیم!
نکتهی سوم هم اینکه موتور بنزینی پریوس ۱.۸ لیتر حجم داره ولی فقط ۹۵ اسب بخار رو تولید میکنه که بازدهی بسیار بسیار پایینی براش محسوب میشه!
پریوس مدلهای مختلفی داره؛ از جمله پریوس C (هاچ بک)، پریوس V (استیشن) و پریوس پرایم که در تصاویر بالا اون رو میتونیم مشاهده کنیم.
پریوس پرایم چند تفاوت اصلی رو با پریوس معمولی که تا به اینجای کار در موردش صحبت کردیم داره.
اول اینکه پریوس پرایم در بین تمام مدلهای پریوس طراحی بسیار جذابتری رو داره؛ هم از نظر طراحی بیرونی و هم طراحی داخلی.
اما تفاوت مهم پرایم در سیستم پلاگین هیبریدی اون هستش؛ به این معنا که به دلیل پلاگین بودن این خودرو شما میتونید باتری الکتریکی ماشینتون رو با برق شهری و یا کیوسکهای شارژ فوری مخصوص تویوتا شارژ کنید و مسافت حدود ۴۰ کیلومتر رو بدون مصرف قطرهای بنزین طی کنید.
مورد آخر هم راجع به تعداد فروش مدل پرایم هستش که با تعداد حدود ۲۹۰۰۰ دستگاه فروش در نیمهی نخست سال ۲۰۱۷ در صدر فهرست پر فروشترین خودروی پلاگین دنیا قرار گرفته.
قیمت جهانی تویوتا پریوس نسل چهارم در بازهی ۳۰ تا ۳۴ هزار دلار قرار میگیره و در ایران هم مدل ۲۰۱۷ صفر با توجه به نوع آپشنها و البته وضعیت جدید بازار، از 190 تا 210 میلیون تومان قیمت گذاری میشه.
نمونهی فول آپشن پریوس یک رقیب هیبریدی مهم و تقریبا هم قیمت خودش به نام سوناتا LF هیبریدی رو داره که توسط شرکت پاکرو به بازار عرضه میشه و از لحاظ طراحی ظاهری چهرهی مورد پسندتری رو نسبت به پریوس داره ولی آمار واردات در سال گذشته نشان از برتری مطلق پریوس نسبت به سوناتا میده.
تقریبا نمیشه ایراد خاصی از تویوتا پریوس گرفت و به همین دلیل هم هستش که پر فروشترین خودروی هیبریدی دنیا لقب گرفته.اما آیا انتخاب این خودرو در بازار ایران با توجه به بازهی قیمتیش انتخاب هوشمندانهای هست یا نه؟!
پریوس از لحاظ قیمت در بین خودروهایی مثل کیا سراتو، هیوندای النترا، تویوتا کرولا و سوناتای LF هیبریدی قرار میگیره که تقریبا هم قیمت و یا شاید ارزانتر هم هستن و البته جزء پرفروشهای بازار محسوب میشن.
انتخاب بین این خودروها کار سختیه ولی پریوس یک فرق بزرگ با بقیهی رقبای خودش داره.
تویوتا پریوس در کنار آپشنهای بسیار زیاد خودش از پیشرانهی هیبریدی بهره میبره که بسیاری از خریداران خودش رو مجاب میکنه تا برای پرداخت بسیار کمتر هزینه برای بنزین این خودروی سبز رو در بین دیگر گزینهها انتخاب کنن.