ورود
لوکانو L8 یک شاسیبلند بزرگ، لوکس و پرچمدار از برند تازهوارد لوکانو است که قرار است مانند مدل L7 توسط شرکت ماموت خودرو وارد بازار ایران شود. این خودرو در واقع همان JAECOO J8 بازار جهانی و Chery Tiggo 9 بازار چین است که با نشان لوکانو در ایران عرضه خواهد شد.
لوکانو L8 از محصولات برند جیکو (JAECOO) به شمار میرود؛ یکی از زیرمجموعههای پریمیوم گروه چری که با هدف رقابت در بازارهای بینالمللی شکل گرفته است. همکاری ماموت خودرو و چری در قالب یک جوینتونچر رسمی، باعث ورود این SUV لوکس به ایران شده تا با رقبایی مانند فونیکس تیگو 8 پرو مکس و اکستریم TXL رقابت کند.
پس از عرضه موفق لوکانو L7، حالا نوبت به ورود برادر بزرگتر و لوکستر آن، یعنی L8 رسیده است؛ خودرویی که نخستینبار در پاییز ۱۴۰۳ در تهران رونمایی شد و سپس در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۴ نیز به نمایش درآمد.
لوکانو L8 از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ بهره میبرد که توان تولید ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس دوکلاچه (DCT) به هر چهار چرخ منتقل میشود. سیستم چهارچرخ محرک هوشمند نیز با کنترل الکترونیکی، به شکل لحظهای گشتاور را بین چرخها تقسیم میکند تا در مسیرهای لغزنده یا شرایط رانندگی سخت، عملکرد پایدارتری ارائه شود.
این کراساوور سایز متوسط به سیستم تعلیق جلو مکفرسون و عقب مولتیلینک مجهز است. همچنین وجود تعلیق الکترونیکی فعال CDC باعث شده تا خودرو بتواند بهصورت هوشمند، سفتی کمک فنرها را متناسب با سطح جاده و سبک رانندگی تنظیم کند؛ در نتیجه هم سواری راحتتری برای سرنشینان فراهم میشود و هم کنترل خودرو بهبود مییابد.
با وزن حدودی ۱۸۵۰ کیلوگرم، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت لوکانو L8 حدود ۹ ثانیه اعلام شده که برای یک کراساوور خانوادگی، عددی مناسب و قابل قبول بهحساب میآید.
شرکت مکث موتور در خرداد ۱۴۰۴ دومین رویداد تست درایو رسمی خود را برای معرفی محصول جدید لوکانو L8 برگزار کرد. این رویداد در پیست اختصاصی فرمولوان آیلند برگزار شد و جمعی از خبرنگاران و فعالان حوزه خودرو فرصت داشتند تا لوکانو L8 را در شرایط واقعی مورد ارزیابی قرار دهند.
در حاشیه پیست، موانعی خاص و هدفمند در مسیر تست قرار داده شده بود تا تمرکز اصلی روی عملکرد سیستم تعلیق خودرو باشد. لوکانو L8 به سیستم تعلیق تطبیقپذیر الکترونیکی CDC مجهز است که با توجه به حالتهای رانندگی انتخابشده، عملکرد متفاوتی ارائه میدهد. در تستهای انجامشده، هنگام تغییر وضعیت از Comfort به Sport، تغییر محسوس در سختی کمکها و پایداری خودرو در مواجهه با ناهمواریها کاملاً قابل احساس بود.
در بخش تجربه رانندگی باید گفت هندلینگ لوکانو L8 برای خودرویی با این ابعاد و وزن رضایتبخش بود. در مسیرهای مستقیم و حتی در عبور از پیچهای تند، خودرو پایداری خوبی از خود نشان میداد. البته در صورت ورود اشتباه به پیچ، احتمال بروز کمفرمانی در برخی موارد وجود داشت، اما در مجموع خودرو کنترلپذیر باقی میماند.
با توجه به گرمای شدید روز تست (حدود ۳۵ تا ۴۰ درجه) و فشار مداوم به خودروها، در برخی نمونهها صدای ناک زدن از پیشرانه شنیده شد که میتوان آن را نشانهای از حساسیت موتور به کیفیت سوخت بی کیفیت داخلی دانست.
لوکانو L8 از نوع دوکلاچه (DCT) بهره میبرد که عملکرد دقیقتر و سریعتری در رانندگی اسپرت دارد. در مقایسه با گیربکس های AT که در برخی محصولات اکستریم مانند TX-L استفاده شده، این گیربکس در سرعتهای بالا واکنش بهتری نشان میدهد. البته باید در نظر داشت که گیربکسهای DCT در شروع حرکت ممکن است اندکی خشک یا لخت باشند و تجربه نرم گیربکسهای AT را ارائه ندهند. با این حال بهگفته خبرنگار ما که تجربه رانندگی با این خودرو را داشته، برای پیشرانه دو لیتری لوکانو، گیربکس DCT انتخاب مناسبتری است
اگرچه تاکنون تست تصادف رسمی و مستقلی از لوکانو L8 منتشر نشده، اما با توجه به عملکرد موفق لوکانو L7 در آزمونهای ایمنی، میتوان تا حدی نسبت به سطح ایمنی این خودرو اطمینان داشت. مدل L7 پیشتر موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه Euro NCAP شده و این موضوع نشان میدهد برند جیکو در طراحی و تولید خودروهای خود، توجه ویژهای به استانداردهای ایمنی دارد. بنابراین انتظار میرود L8 نیز ساختاری مقاوم و قابل اعتماد در برابر تصادفها داشته باشد.
از سوی دیگر، لوکانو L8 از نظر تجهیزات ایمنی غیرفعال نیز بسیار کامل ظاهر شده است. تعداد ۱۰ کیسه هوای ایمنی برای این خودرو در نظر گرفته شده که شامل ایربگهای راننده و سرنشین جلو، ایربگهای پردهای، ایربگهای جانبی عقب، یک ایربگ زانویی برای راننده و یک ایربگ میانی بین صندلیهای جلو میشود. این پوشش گسترده، نشاندهنده تلاش سازنده برای حفاظت حداکثری از سرنشینان در شرایط بحرانی است.
در خودروی لوکانو L8 مجموعهای کامل از سیستمهای پیشرفته کمکراننده (ADAS) بهکار رفته که شامل رادارها و سیستمهای هوشمند هشدار برخورد از جلو (FCW)،ترمز اضطراری خودکار (AEB)، هشدار خروج از مسیر (LDW)، سیستم جلوگیری از خروج از لاین (LDP)، سیستم اضطراری حفظ خطوط (ELK)، رادار تشخیص نقاط کور (BSD)، رادار هشدار تغییر لاین (LCA)، هشدار باز شدن درب (DOW)، هشدار برخورد از عقب (RCW)، هشدار خروج از پارک (RCTA)، سیستم کمک عبور ترافیک از عقب خودرو (RCTB)، کنترل هوشمند نور بالا (IHC)، سیستم پایش وضعیت راننده (DMS)، کروز کنترل تطبیقی هوشمند (ACC)، سیستم کمک در شرایط ترافیک (TJA)، سیستم کمک کروز یکپارچه (ICA)، سیستم جلوگیری از برخورد با موانع (IA)، هشدار حرکت در ترافیک (DAI) است. همچنین این خودرو مجهز به دوربین پانوراما با زاویه دید ۵۴۰ درجه و کیفیت HD است.
برای درک بهتر حضور این رادارها، بد نیست مقایسهای اجمالی با اکستریم VX داشته باشیم؛ خودرویی که آن هم به طیف گستردهای از سیستمهای کمکراننده مجهز شده است.
در حالی که اکستریم VX نیز به مجموعهای کامل از رادارهای کمکراننده مجهز است، اما لوکانو L8 با داشتن سامانههایی نظیر ترمز اضطراری هنگام مانور (MEB)، محافظت از خروج از جاده (RDP) و کروز هوشمند پیشرفته (I Dodge)، از نظر ایمنی فعال و توانایی پیشبینی رفتارهای ناگهانی در مسیر، برتری محسوسی دارد.
از طرفی، اکستریم VX با داشتن سیستم پایش هوشمند وضعیت راننده (DMS) و هشدار حرکت در ترافیک (DAI) در رانندگیهای شهری و کنترل رفتار راننده عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد. بهطور کلی، لوکانو L8 برای سفرهای ایمنتر در جاده و مسیرهای پرسرعت گزینهای کاملتر به شمار میرود.
لوکانو L8 در زمینه امکانات رفاهی، کاملاً مجهز و بهروز ظاهر شده تا تجربهای راحت و لوکس را برای سرنشینان فراهم کند. این خودرو به سیستم صوتی حرفهای سونی با ۱۴ بلندگو مجهز است و امکاناتی مانند هدآپ دیسپلی، نورپردازی داخلی، فرمان برقی دیکات، کولباکس، سقف پانورامیک با سایهبان برقی، و دستیار صوتی دو زبانه (فارسی و انگلیسی) را نیز ارائه میدهد.
از دیگر ویژگیهای قابلتوجه میتوان به شارژر وایرلس، روشن کردن خودرو از راه دور با ریموت، سیستم کیلس، پاور ویندوز، صندلیهای جلو با گرمکن، سردکن و ماساژور، گرمکن برای ردیف عقب، و صندلیهای برقی با قابلیت تنظیم در چند جهت همراه با حافظه اشاره کرد. تهویه مطبوع دوگانه، آینههای جانبی برقی با گرمکن و چراغ خوشامدگویی، پورت USB برای سرنشینان عقب، خروجی برق ۱۲ ولت، سنسور نور و باران، چراغهای LED جلو و عقب و تریم چرمی کابین نیز در لیست امکانات رفاهی این خودرو دیده میشوند.
لوکانو L8 با طول ۴۸۲۰، عرض ۱۹۳۰ و ارتفاع ۱۷۱۰ میلیمتر، یکی از بزرگترین کراساوورهای چری محسوب میشود. طراحی این خودرو به گفته شرکت سازنده با الهام از محصولات لندروور انجام شده و همین موضوع باعث شده تا چهرهای مدرن و لوکس به خود بگیرد. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ و چراغهای تمام LED کاملاً جلب توجه میکنند.
در نمای جانبی، استفاده از دستگیرههای مخفی در ترکیب با رینگهای ۲۰ اینچی، ظاهر خودرو را امروزیتر کردهاند. همچنین ستونهای B، C و D به رنگ مشکی درآمدهاند تا حس اسپرتتری به بدنه بدهند. در عقب نیز چراغهای پیوسته و طراحی جدی، چهرهای جسور و متفاوت به L8 بخشیدهاند.
طراحی داخلی لوکانو L8 مدرن، ساده و کاملاً مینیمالیستی است. داشبورد بهصورت افقی طراحی شده و با خطوط صاف و سطوح یکپارچه، فضای داخلی آرام و یکدستی را شکل میدهد. همانطور که در بسیاری از خودروهای چینی امروزی دیده میشود، نمایشگر کلاستر دیجیتال و سیستم مالتیمدیا در قالب یک پنل عریض ادغام شدهاند و تقریباً هیچ دکمه فیزیکیای روی داشبورد دیده نمیشود. کنترل بسیاری از عملکردها از طریق نمایشگر انجام میگیرد که ممکن است در ابتدا برای کاربران تازهوارد کمی گیجکننده باشد.
در مرکز داشبورد، دریچههای مستطیلی تهویه مطبوع با تزئینات کرومی به چشم میخورند که طراحی چشمنوازی دارند. سیستم تهویه نیز به صورت کامل از طریق نمایشگر لمسی تنظیم میشود.
نورپردازی داخلی با رنگهای متنوع، جلوهای جذاب به داشبورد و رودریها بخشیده است. در پایین دریچههای هوا، شارژر بیسیم قرار گرفته و پس از آن دو جا لیوانی در کنسول جلو دیده میشود. به دلیل جانمایی دسته دنده پشت فرمان و ترمز پارک برقی در سمت چپ فرمان، کنسول میانی فضای آزاد بیشتری دارد. کلیدهای مربوط به حالتهای مختلف رانندگی و گرمکن/سردکن صندلیها در این قسمت قرار گرفتهاند.
یکی از ویژگیهای خاص لوکانو L8، حذف دستگیرههای سنتی درهاست. به جای آنها، دکمهای کوچک روی رودریها وظیفه باز و بسته کردن دربها را برعهده دارد.
در ردیف دوم فضای کافی و امکانات مناسب برای استفاده خانوادگی در نظر گرفته شده است. وجود دریچه تهویه روی ستونها و کنسول میانی، امکان تنظیم جداگانه سیستم تهویه و حتی تنظیم زاویه صندلیهای عقب، از نقاط قوت این خودرو بهشمار میروند.
همچنین در صندلیهای عقب، حلقه هشدار باز شدن دربها (Rear Door Warning Ring) تعبیه شده که عبور خودروهای اطراف را هشدار میدهد تا پیش از باز کردن درها، از نبودن خطر اطمینان حاصل شود.
لوکانو L8 در بازار ایران با رقبای همخانوادهای مثل اکستریم TXL و تیگو 8 پرو مکس روبهرو است که رقابت داخلی جذابی را شکل دادهاند، چرا که هر سه توسط شرکتهای ایرانی مونتاژ میشوند.
اما در بازار آزاد و بین وارداتیها، رقبای متنوعتری برای لوکانو L8 وجود دارد؛ از بیوایدی سانگ پلاس گرفته تا کرولا کراس، سوزوکی گرند ویتارا دو دیفرانسیل و هوندا HR-V. در این میان برگ برنده L8 امکانات بهروزتر و سطح بالاتر آن نسبت به رقباست. همچنین با توجه به تحویل سریع مدل L7 به مشتریان، میتوان انتظار داشت که خرید L8 هم آسان و بیدردسر باشد.
در نهایت این نیازها و اولویتهای خریداران است که مشخص میکند کدام خودرو بهترین انتخاب خواهد بود. اگر بهدنبال خودرویی بهروز، با امکانات رفاهی و ایمنی کامل، پیشرانه قدرتمند و طراحی چشمنواز هستید، لوکانو L8 میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.