ورود
هایما S5 پرو نسخهای ارتقاء یافته از دو مدل پیشین S5 است که با حفظ طراحی کلی بدنه، تغییراتی در بخش فنی و برخی امکانات رفاهی به خود دیده و این بار با پسوند پرو وارد میدان شده تا بتواند سرنوشت متفاوت تری نسبت به گذشته رقم بزند.
اصلی ترین تحول در زیر کاپوت رخ داده است؛ جایی که اکنون یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت از برند چانگان قرار گرفته است؛ همان موتوری که پیشتر در هایما S7 پرو استفاده شده بود.
این پیشرانه نسبت به موتور قبلی هایما S5 حدود ۲۶ اسب بخار قدرت و ۷۰ نیوتنمتر گشتاور بیشتری تولید میکند و در مجموع خروجی آن به ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور میرسد. گیربکس همچنان همان جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE است که تنها تأمین کنندهاش تغییر کرده است.
در تست درگی که توسط ایران خودرو برگزار شد، تفاوت عملکرد هایما S5 پرو کاملاً مشهود بود؛ به طوری که این خودرو در مسیر حدود ۲۰۰ متری توانست فاصلهای برابر با ۴ تا ۵ طول خودرو از نسخه قبلی خود جلو بیفتد. گیربکس همچنان همان جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE است که تنها تأمینکنندهاش تغییر کرده و فرمان خودرو نیز بهصورت برقی طراحی شده است.
هایما s5 پرو همانند تیپ های قبلی در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیکس بهره می برد.
در نگاه نخست، تفاوت ظاهری زیادی با نسلهای قبلی دیده نمیشود، اما نشانههایی برای تمایز وجود دارد. در بخش عقب، عبارت TGDi جایگزین لوگوی هایما در سمت چپ شده و در سمت راست نیز، لوگوی «S5 Pro» قابل مشاهده است.
در نمای جانبی تنها تغییر قابل توجه مربوط به طرح جدید رینگها است. در نسخههای قبلی هایما S5 (تیپ اول و دوم)، از رینگهای ۱۷ اینچی آلومینیومی ۵ پره استفاده شده بود و در نسخه 6AT، کالیپرهای ترمز به رنگ قرمز درآمده بودند. در نسخه پرو نیز همان رینگهای ۱۷ اینچی با طراحی جدید و کالیپرهای قرمز رنگ به کار رفتهاند که نمای جذاب تری به خودرو دادهاند.
در نمای جانبی، تنها تفاوت ملموس، طرح جدید رینگهاست. در جلو نیز این خودرو از جلوپنجره مشابه نسخه دوم S5 بهره میبرد که طراحی آن با نسخه اول تفاوت دارد.
سایر بخشهای بدنه هایما S5 پرو تغییر چندانی نسبت به نسخههای قبلی نداشته و همچنان از همان زبان طراحی قدیمی استفاده میکند که سالها پیش معرفی شده بود. این در حالی است که بیشتر رقبای این خودرو با طراحیهای بهروزتر و چشمنوازتر وارد بازار شدهاند.
در فضای داخلی هایما S5 پرو، با طراحی آشنای نسخههای قبلی روبهرو هستیم و تغییر چشمگیری در ساختار کلی کابین دیده نمیشود. فرم V شکل داشبورد همچنان حفظ شده و نمایشگر لمسی سیستم مالتیمدیا در مرکز آن قرار دارد. دریچههای تهویه و دکمههای سیستم صوتی بهصورت مورب زیر نمایشگر چیده شدهاند و کنترلهای سیستم تهویه نیز به شکل افقی در پایینترین بخش داشبورد قرار دارند. تریم براق مشکی پیانویی در برخی قسمتها استفاده شده، اما تأثیر زیادی بر جذابیت کلی کابین ندارد.
در بخش کنسول وسط، حذف ترمز دستی مکانیکی و جایگزینی آن با ترمز پارک برقی و سیستم اتوهلد مهمترین تغییر بهحساب میآید. دو جالیوانی بهجای یک مورد قبلی اضافه شده و کلیدهای گرمکن صندلی هم در این قسمت قرار گرفتهاند. کلیدهای شیشهبالابر هم مثل گذشته در همین بخش نصب شدهاند.
کلید استارت و قفل مرکزی خودرو همچنان در همان محل قدیمی جلوی دستهدنده باقی ماندهاند. همچنین روکش صندلیها حالا ترکیبی از چرم و مخمل شدهاند، اما این تغییر از نظر کیفیت چندان چشمگیر نیست.
فضای کابین هایما S5 برای ۴-۵ سرنشین مناسب است، اما بهدلیل شیبدار بودن سقف ممکن است سرنشینان ردیف عقب با محدودیت نسبی در فضای سر مواجه شوند.
حجم صندوق عقب این خودرو ۳۲۰ لیتر است که با خودروهایی مانند ام وی ام X55 پرو و تیگارد X35 در یک سطح قرار میگیرد. البته با خواباندن صندلیهای عقب، این فضا افزایش مییابد و امکان حمل بار بیشتر فراهم میشود.
از جمله امکانات رفاهی و ایمنی هایما S5 پرو میتوان به صندلیهای برقی جلو، گرمکن صندلیهای جلو، تریم داخلی ترکیبی چرم و مخمل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمهای، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سانروف، ترمز پارک برقی با قابلیت Auto Hold، سنسور نور و چراغهای روشنایی روز اشاره کرد.
در بخش ایمنی هایما S5 پرو بهظاهر لیست قابل قبولی از تجهیزات را ارائه میدهد، اما در پشت این ظاهر نکاتی وجود دارد که نباید نادیده گرفت. این خودرو در سال ۲۰۱۲ توسط مؤسسه C-NCAP مورد تست تصادف قرار گرفت و موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شد، اما باید توجه داشت که این آزمون مربوط به بیش از یک دهه پیش است و استانداردهای ایمنی از آن زمان تاکنون دستخوش تغییرات جدی شدهاند. بنابراین نمیتوان بهطور قطعی همان عملکرد را برای نسخه امروزی پیشبینی کرد.
در زمینه تجهیزات، هایما S5 پرو به ۶ کیسه هوا شامل کیسههای جلو، جانبی و پردهای مجهز است که در مقایسه با برادر بزرگترش یعنی هایما S7 پرو، امتیاز مثبتی به شمار میآید.
از جمله دیگر امکانات ایمنی این خودرو میتوان به سیستم کمک ترمز اضطراری (BAS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمک به حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HDC) و ترمز پارک برقی (EPB) اشاره کرد.
در مجموع هرچند امکانات ایمنی S5 پرو روی کاغذ قابل قبول است، اما با توجه به پلتفرم قدیمی آن، نمیتوان عملکرد ایمنی واقعی این خودرو را در سطح خودروهای به روزتر دانست.
در نخستین قیمتگذاری رسمی، ایران خودرو قیمت یک میلیارد و ۶۹۸ میلیون تومان را برای هایما S5 پرو اعلام کرده است. با این برچسب قیمتی جدیدترین نسخه S5 وارد رقابتی با خودروهایی همچون امویام X55 پرو، تیگارد X35، ریرا و در آینده نزدیک، لاماکو فلو و سیتروئن C3 XR خواهد شد. حتی کیامسی A5 با وجود تفاوت سگمنت از نظر قیمتی در همین بازه قرار میگیرد.
در مقایسه با رقبا شاید مهمترین برگ برنده هایما S5 پرو، پوشش گسترده خدمات پس از فروش ایران خودرو در سراسر کشور باشد؛ خصوصاً در شهرستانها و مناطق کمبرخوردار که بسیاری از برندهای رقیب در ارائه خدمات مناسب با ضعف مواجهاند.
با این حال اگر از نظر ارزش خرید به این خودرو نگاه کنیم، باید گفت که اغلب رقبا چه از نظر طراحی بهروز، چه امکانات رفاهی و حتی مشخصات فنی، پیشنهادهای جذابتری به حساب میآیند و هایما S5 پرو در این میدان رقابتی، کار آسانی نخواهد داشت.