هایما S5 پرو

کشور
چین چین
شرکت خدمات دهنده
ایساکو
نوع عرضه
مشخص نشده
قیمت کارخانه
1,698,000,000 (تومان)
قیمت بازار
به زودی

مزایای هایما S5 پرو

  • پیشرانه قدرتمند و قوای حرکتی قابل قبول
  • خدمات گسترده با پشتیبانی ایران خودرو

معایب هایما S5 پرو

  • طراحی قدیمی تر از رقبا
  • نبود برخی امکانات رفاهی
دریافت کاتالوگ
در حالی که رقبایی مانند ام وی ام x55 با امکانات بیشتر و ظاهر جذاب تر در بازار حضور دارند، هایما s5 پرو تنها برتری خود را در خدمات پس از فروش نشان می‌دهد. پس هایما می تواند گزینه بهتر برای افرادی باشد که در شهرستان ها و بدور از مراکز اصلی خدمات پس از فروش ساکن هستند.
موتور قوی‌تر(26 اسب بخار و 70 نیوتن متر)، گرمکن صندلی‌های جلو، ترمزپارک برقی و اتوهلد، سیستم کنترل در سراشیبی ویژگی های نسخه "پرو" نسبت به "پلاس" هستند.

مشخصات فنی هایما S5 پرو

170 KM/H
حداکثر سرعت
ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
کراس اور
حجم موتور
1500 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک تیپ ترونیک
مصرف سوخت ترکیبی
7.76 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1494 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/60R17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/60R17
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش مستقیم سوخت
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)175 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)280 نیوتن متر در 1700 تا 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)116.66 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک60 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
تکنولوژی باتریمعمولی
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزسيستم ترمز ضد قفل(ABS) ، سيستم كمك ترمز (BAS) ، سيستم توزيع متعادل نيروي ترمز(EBD)
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با کلیپر قرمز رنگ
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی با کلیپر قرمز رنگ
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت
استاندارد آلایندگییورو 5
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی3 سال يا 100.000 كيلومتر ، قواي محركه: 5 سال يا 100.000 كيلومتر
امکانات رفاهی هایما S5 پرو
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )کیسه هوای راننده و سرنشین جلو ، جانبی و پرده ای ( مجموعا 6 عدد )
سیستم های پایداری و کمک رانندهسيستم كمكی حرکت در سربالايي (HSA) - سيستم كنترل پايداري الكتريكي(ESP) - سيستم كنترل كشش(TCS)
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و استارت بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریدارای قدرت کمکی برقی
نوع غربیلکدارای روکش چرمی + کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعاتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریدارای 6 عدد بلندگو، 4 ووفر و دو توییتر
سیستمهای مولتی مدیاصفحه نمايش لمسي 7 اينچي داراي پورت USB، ميرورلينك و بلوتوث، تنظیم کننده صدا با سرعت
سیستم صندلیهای جلوروكش چرم و پارچه اي صندلي، صندلي راننده 6 حركته برقي و صندلي شاگرد 4 حركته برقي، دارای گرمکن صندلی های جلو
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم و پارچه، صندلی عقب تاشو دوتکه / ایزوفیکس، دارای قفل کودک درب های عقب
سیستم آیینه هاآيينه هاي جانبي برقي تاشونده گرمكن دار داراي راهنما(LED)
سیستم شیشه هاشیشه های جانبی برقی دارای قفل کودک / برف پاک کن شیشه عقب، دارای سنسور باران
سیستم های سقفسان روف برقی
سیستم روشنایی جلودارای سنسور نور چراغ روشنایی روز ، مه شکن جلو / تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن عقب
سنسورهای پیش فعالنمایش میزان باد لاستیک (TPMS) / کامپیوتر سفری/ سنسور پارک
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل / سنسور دنده عقب، دوربین 360 درجه

هایما S5 پرو نسخه‌ای ارتقاء یافته از دو مدل پیشین S5 است که با حفظ طراحی کلی بدنه، تغییراتی در بخش فنی و برخی امکانات رفاهی به خود دیده و این‌ بار با پسوند پرو وارد میدان شده تا بتواند سرنوشت متفاوت‌ تری نسبت به گذشته رقم بزند.

12.webp

مشخصات فنی هایما s5 پرو

اصلی‌ ترین تحول در زیر کاپوت رخ داده است؛ جایی که اکنون یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت از برند چانگان قرار گرفته است؛ همان موتوری که پیش‌تر در هایما S7 پرو استفاده شده بود.

این پیشرانه نسبت به موتور قبلی هایما S5 حدود ۲۶ اسب بخار قدرت و ۷۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند و در مجموع خروجی آن به ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. گیربکس همچنان همان جعبه‌ دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE است که تنها تأمین‌ کننده‌اش تغییر کرده است.

9.webp

 در تست درگی که توسط ایران خودرو برگزار شد، تفاوت عملکرد هایما S5 پرو کاملاً مشهود بود؛ به‌ طوری‌ که این خودرو در مسیر حدود ۲۰۰ متری توانست فاصله‌ای برابر با ۴ تا ۵ طول خودرو از نسخه قبلی خود جلو بیفتد. گیربکس همچنان همان جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE است که تنها تأمین‌کننده‌اش تغییر کرده و فرمان خودرو نیز به‌صورت برقی طراحی شده است.

هایما s5 پرو همانند تیپ های قبلی در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیکس بهره می برد.

طراحی ظاهری هایما S5 پرو

در نگاه نخست، تفاوت ظاهری زیادی با نسل‌های قبلی دیده نمی‌شود، اما نشانه‌هایی برای تمایز وجود دارد. در بخش عقب، عبارت TGDi جایگزین لوگوی هایما در سمت چپ شده و در سمت راست نیز، لوگوی «S5 Pro» قابل مشاهده است.

در نمای جانبی تنها تغییر قابل توجه مربوط به طرح جدید رینگ‌ها است. در نسخه‌های قبلی هایما S5 (تیپ اول و دوم)، از رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی ۵ پره استفاده شده بود و در نسخه 6AT، کالیپرهای ترمز به رنگ قرمز درآمده بودند. در نسخه پرو نیز همان رینگ‌های ۱۷ اینچی با طراحی جدید و کالیپرهای قرمز رنگ به کار رفته‌اند که نمای جذاب‌ تری به خودرو داده‌اند.

طراحی ظاهری هایما S5 پرو

در نمای جانبی، تنها تفاوت ملموس، طرح جدید رینگ‌هاست. در جلو نیز این خودرو از جلوپنجره مشابه نسخه دوم S5 بهره می‌برد که طراحی آن با نسخه اول تفاوت دارد.

سایر بخش‌های بدنه هایما S5 پرو تغییر چندانی نسبت به نسخه‌های قبلی نداشته و همچنان از همان زبان طراحی قدیمی استفاده می‌کند که سال‌ها پیش معرفی شده بود. این در حالی است که بیشتر رقبای این خودرو با طراحی‌های به‌روزتر و چشم‌نوازتر وارد بازار شده‌اند.

نمای عقب هایما S5 پرو

فضای داخلی هایما اس 5 پرو

در فضای داخلی هایما S5 پرو، با طراحی آشنای نسخه‌های قبلی روبه‌رو هستیم و تغییر چشمگیری در ساختار کلی کابین دیده نمی‌شود. فرم V شکل داشبورد همچنان حفظ شده و نمایشگر لمسی سیستم مالتی‌مدیا در مرکز آن قرار دارد. دریچه‌های تهویه و دکمه‌های سیستم صوتی به‌صورت مورب زیر نمایشگر چیده شده‌اند و کنترل‌های سیستم تهویه نیز به شکل افقی در پایین‌ترین بخش داشبورد قرار دارند. تریم براق مشکی پیانویی در برخی قسمت‌ها استفاده شده، اما تأثیر زیادی بر جذابیت کلی کابین ندارد.

در بخش کنسول وسط، حذف ترمز دستی مکانیکی و جایگزینی آن با ترمز پارک برقی و سیستم اتوهلد مهم‌ترین تغییر به‌حساب می‌آید. دو جالیوانی به‌جای یک مورد قبلی اضافه شده و کلیدهای گرمکن صندلی هم در این قسمت قرار گرفته‌اند. کلیدهای شیشه‌بالابر هم مثل گذشته در همین بخش نصب شده‌اند.

تفاوت کابین هایما S5 با نسخه پرو

کلید استارت و قفل مرکزی خودرو همچنان در همان محل قدیمی جلوی دسته‌دنده باقی مانده‌اند. همچنین روکش صندلی‌ها حالا ترکیبی از چرم و مخمل شده‌اند، اما این تغییر از نظر کیفیت چندان چشمگیر نیست.

فضای کابین هایما S5 برای ۴-۵ سرنشین مناسب است، اما به‌دلیل شیب‌دار بودن سقف ممکن است سرنشینان ردیف عقب با محدودیت نسبی در فضای سر مواجه شوند.

 حجم صندوق عقب این خودرو ۳۲۰ لیتر است که با خودروهایی مانند ام وی ام X55 پرو و تیگارد X35 در یک سطح قرار می‌گیرد. البته با خواباندن صندلی‌های عقب، این فضا افزایش می‌یابد و امکان حمل بار بیشتر فراهم می‌شود.

امکانات رفاهی هایما s5 پرو

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی هایما S5 پرو می‌توان به صندلی‌های برقی جلو، گرمکن صندلی‌های جلو، تریم داخلی ترکیبی چرم و مخمل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سانروف، ترمز پارک برقی با قابلیت Auto Hold، سنسور نور و چراغ‌های روشنایی روز اشاره کرد.

امکانات ایمنی هایما s5 پرو

در بخش ایمنی هایما S5 پرو به‌ظاهر لیست قابل قبولی از تجهیزات را ارائه می‌دهد، اما در پشت این ظاهر نکاتی وجود دارد که نباید نادیده گرفت. این خودرو در سال ۲۰۱۲ توسط مؤسسه C-NCAP مورد تست تصادف قرار گرفت و موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شد، اما باید توجه داشت که این آزمون مربوط به بیش از یک دهه پیش است و استانداردهای ایمنی از آن زمان تاکنون دستخوش تغییرات جدی شده‌اند. بنابراین نمی‌توان به‌طور قطعی همان عملکرد را برای نسخه امروزی پیش‌بینی کرد.

در زمینه تجهیزات، هایما S5 پرو به ۶ کیسه هوا شامل کیسه‌های جلو، جانبی و پرده‌ای مجهز است که در مقایسه با برادر بزرگ‌ترش یعنی هایما S7 پرو، امتیاز مثبتی به شمار می‌آید.

از جمله دیگر امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به سیستم کمک‌ ترمز اضطراری (BAS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمک‌ به حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HDC) و ترمز پارک برقی (EPB) اشاره کرد.

در مجموع هرچند امکانات ایمنی S5 پرو روی کاغذ قابل قبول است، اما با توجه به پلتفرم قدیمی آن، نمی‌توان عملکرد ایمنی واقعی این خودرو را در سطح خودروهای به روزتر دانست.

قیمت و رقبا هایما s5 پرو در بازار 

در نخستین قیمت‌گذاری رسمی، ایران خودرو قیمت یک میلیارد و ۶۹۸ میلیون تومان را برای هایما S5 پرو اعلام کرده است. با این برچسب قیمتی جدیدترین نسخه S5 وارد رقابتی با خودروهایی همچون ام‌وی‌ام X55 پرو، تیگارد X35، ری‌را و در آینده نزدیک، لاماکو فلو و سیتروئن C3 XR خواهد شد. حتی کی‌ام‌سی A5 با وجود تفاوت سگمنت از نظر قیمتی در همین بازه قرار می‌گیرد.

در مقایسه با رقبا شاید مهم‌ترین برگ برنده هایما S5 پرو، پوشش گسترده خدمات پس از فروش ایران خودرو در سراسر کشور باشد؛ خصوصاً در شهرستان‌ها و مناطق کم‌برخوردار که بسیاری از برندهای رقیب در ارائه خدمات مناسب با ضعف مواجه‌اند.

با این حال اگر از نظر ارزش خرید به این خودرو نگاه کنیم، باید گفت که اغلب رقبا چه از نظر طراحی به‌روز، چه امکانات رفاهی و حتی مشخصات فنی، پیشنهادهای جذاب‌تری به حساب می‌آیند و هایما S5 پرو در این میدان رقابتی، کار آسانی نخواهد داشت.

نظرات کاربران
مهدی پورخسروانی
مهدی پورخسروانی
23 تیر 1404
سلام هیچ عقل سلیم و منطقی قبول نمیکنه دو میلیارد پول بابت یک خودرو چینی بدین که توی ایران هم مونتاژ شده