هاوال H2، یک خودروی کراس اور ساخت کمپانی هاوال کشور چین است که در سال 2014 در نمایشگاه پکن معرفی و سپس به بازار عرضه شد.
هاوال یکی از زیر مجموعه های کمپانی معتبر گریت وال است که به صورت تخصصی در ساخت کراس اور ها فعالیت می کند.
در ایران نیز، این خودرو ابتدا قرار بود در سال 94 توسط عظیم خودرو به بازار عرضه شود اما به علت مشکلاتی که پیش آمد این همکاری انجام نشد و از سال 97 مونتاژ هاوال را گروه بهمن بر عهده گرفت.
اما دیری نپایید که به علت بازگشت تحریم ها در سال 98 گریت وال نیز مانند بسیاری از خودروسازان معتبر بازار ایران را ترک کرد تا هاوال H2 فقط در دو مدل 97 و 98 در بازار قابل تهیه باشد.
- طراحی ظاهری
هاوال H2 با وجود ابعاد کوچک تر از خودرو هایی نظیر جک S5، به دلیل طراحی عضلانی و جعبه ای شکل در نگاه اول بزرگ به نظر می رسد. شکل ظاهری این خودرو بسیار متین و منطقی بوده و کمپانی سازنده به هیچ عنوان از سبک طراحی اغراق آمیز در بدنه H2 استفاده نکرده است.
در نمای جلو، چراغ ها مستطیلی شکل هستند و یک جلو پنجره بزرگ در میان آن ها قرار گرفته که چهره ای با ابهت برای هاوال ترسیم می کند. خطوط عضلانی روی کاپوت و سپر نیز به کامل کردن این نمای عضلانی کمک می کنند.
نمای کناری هاوال نیز طرحی ساده و عضلانی شکل دارد؛ یک خط برجسته از روی گلگیر جلو تا انتهای گلگیر عقب کشیده شده و یک خط دیگر با کمی زاویه در پایین درب ها دیده می شود. فضای داخل گلگیر ها نیز به خوبی توسط رینگ های 18 اینچی پر شده اند.
در نمای عقب هاوال برای مدل H2 از چراغ های دو تکه استفاده کرده که فرم ظاهری آن ها هماهنگ با چراغ های جلو است.
در اینجا نیز طراحان از اصل ساده بودن پیروی کرده اند و این نکته باعث شده تا هاوال H2 طراحی بسیار هماهنگی داشته باشد.
یک اسپویلر در بالای درب صندوق قرار دارد و در پایین دیفیوزر سپر نیز دو خروجی اگزوز در طرفین وجود دارند که در کمال تعجب واقعی هستند.
- کابین و فضای داخلی
اگر داخل یک هاوال H2 بنشینید و ندانید که داخل چه خودرویی نشسته اید، تصور کردن این موضوع که این، یک خودروی چینی است سخت خواهد بود.
کابین هاوال H2 طراحی بسیار خوبی دارد و تا حدودی می توان آن را شبیه به برخی محصولات خودروسازان آمریکایی دانست؛ به غیر از آن، متریال استفاده شده در کابین این خودرو بسیار با کیفیت هستند و اکثر نقاط داشبورد و رودری ها از جنس پلاستیک نرم است.
چرم دوزی های موجود در کابین نیز همگی کیفیت مطلوبی دارد و ترکیب این متریال خوب با مونتاژ قوی باعث شده تا کابین هاوال H2 به هر چیزی شباهت داشته باشد بجز یک کراس اور چینی طراحی شده در سال 2014!
فرمان هاوال H2 از نوع سه شاخه است و روی آن کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل و البته کلید دوربین نقطه کور خودرو به چشم می خورند.
در کنسول میانی یک صفحه نمایش 8 اینچی قرار گرفته و پایین آن کلید های کنترلی و پنل تهویه مطبوع به صورت یکپارچه تا پایین کشیده شده اند.
یک نوار نقره ای رنگ نیز در میان داشبورد و در ادامه روی رودری ها کشیده شده که به جذابیت نمای داخلی هاوال افزوده اند. صندلی های جلو این خودرو ارگونومی مناسبی دارند و این ارگونومی در ردیف عقب نیز حفظ شده است.
- مشخصات فنی
هاوال H2 از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو شارژ با کد GW4G15B بهره می برد که در واقع پایه آن یکی از موتور های قدیمی کمپانی میتسوبیشی است.
این موتور توانایی تولید 140 اسب بخار قدرت در 5600 دور در دقیقه و 202 نیوتون متر گشتاور از 2200 تا 4500 دور در دقیقه را دارد و این توان تولیدی را از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می کند.
شتاب صفر تا صد هاوال H2 با این موتور و گیربکس در تست شتاب کارلانچ CAR.IR در محدوده 10 ثانیه به ثبت رسید که به خوبی توانایی های حرکتی قابل قبول این خودرو را نشان می دهد.
هاوال H2 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد.
همچنین ترمز های این خودرو در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ABS (ترمز ضد قفل)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و BA (ترمز اضطراری) نیز مجهزند.
مصرف سوخت هاوال H2 با وزن 1520 کیلوگرمی عددی در حدود 9 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است.
- امکانات ایمنی و رفاهی
هاوال H2 به 6 کیسه هوا برای راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است.
همچنین این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه استرالیا انکپ (با قوانین مشابه Euro Ncap) شده و خیال سرنشینان را از بابت امنیت خودرو راحت می کند.
به غیر این موارد، هاوال H2 با داشتن سیستم های کمک رانندگی متعدد نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC و سیستم ترمز کمکی در سرپایینی EPS امنیت رانندگی را نیز به خوبی تضمین می کند.
هاوال H2 در زمینه امکانات رفاهی نیز به خوبی پاسخ نیاز های خریدار را می دهد و با ارائه لیست مناسبی از آپشن ها چندان جایی برای گله باقی نمی گذارد؛ امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی با آنتی ترپ، آینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سانروف دو حالته، آینه الکتروکرومیک، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 8 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان، کروز کنترل، صندلی راننده 6 جهته برقی، گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور، سنسور باران، سنسور TPMS، ترمز پارک برقی و اتوهلد لیست بلند و بالای آپشن های این خودرو را تکمیل می کنند.
- تجربه رانندگی با هاوال H2
هنگام ورود به کابین هاوال H2 با کابینی بسیار با کیفیت مواجه می شویم که طراحی آن نیز کاملا منطقی است.
با فشردن دکمه استارت موتور خودرو در سکوت و به نرمی روشن شده و خودرو آماده حرکت می شود. هنگام شروع حرکت اندکی تاخیر و کندی در شتاب گیری احساس می شود که دلیل آن، شروع شدن بوست توربو از دور موتور 2200 است.
اما با عبور از این دور موتور شتاب خودرو افزایش چشم گیری پیدا می کند و به راحتی می توان با هاوال H2 به رانندگی پر شتاب پرداخت.
سواری این خودرو در خیابان های پر دست انداز تهران کاملا نرم بوده و کابین بسیار ساکت آن نیز موجب می شود که رانندگی با هاوال H2 آسایش کامل را به همراه داشته باشد.
البته قابل ذکر است که این نرمی تعلیق موجب شده تا هاوال دایو عرضی زیادی داشته باشد و هندلینگ چندان مناسبی را برای رانندگی اسپرت و تعویض لاین های پیاپی در اتوبان به نمایش نگذارد.
گیربکس هاوال H2 نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و تعویض دنده ها به نرمی و درستی انجام می شوند. صندلی های این خودرو نیز کاملا نرم و ارگونومیک بوده و در رانندگی های طولانی مدت موجب خستگی نمی شوند.
- هاوال H2 در بازار
متاسفانه هاوال H2 به دلیل عرضه محدود نتوانست در بازار ایران به فروشی که لایق آن بود برسد و خیلی زود با بازار ایران خداحافظی کرد. اما امروزه نمونه های دست دوم این خودرو با قیمت های مناسبی قابل تهیه اند که ارزش خرید بسیار بالایی دارند.
هاوال در بازه قیمتی خود رقبایی مانند جک S5 اتوماتیک و چری تیگو 7 را مقابل خود می بیند. هاوال از لحاظ شتاب گیری شبیه به این دو خودرو عمل می کند اما گیربکس 6 دنده اتوماتیک آن در سطح بسیار بالاتری از دو کلاچه های تر و خشک S5 و تیگو 7 قرار می گیرد. هاوال از لحاظ سواری نیز نرم تر و راحت تر از رقبای خود است اما قافیه هندلینگ را به آن دو می بازد.
در زمینه آپشن ها و کیفیت متریال نیز همچنان هاوال H2 برتری قابل توجهی دارد و در کل می توان گفت که کیفیت ساخت این خودرو به هیچ عنوان قابل مقایسه با رقبایش نیست.
اما باید به این نکات توجه کرد که جک S5 و چری تیگو 7 کابین های بزرگ تری از هاوال دارند و به غیر از آن بازار خرید و فروش این دو خودرو نیز بسیار پر رونق تر از هاوال H2 است.
در مجموع می توان نتیجه گرفت که اگر قصد خرید یک خودروی با کیفیت جهت مصرف شخصی دارید و لذت بردن از رانندگی و سواری خودرو برای شما اهمیت دارد انتخابی بهتر از هاوال H2 در این بازه قیمتی نخواهید داشت. اما اگر به بازار خرید و فروش خودرو اهمیت می دهید باید بدانید که ممکن است فروش هاوال اندکی از رقبای دیگر سخت تر باشد.
سواریش از جکs5 بهترع و از لحاظ هندلینگ وتعلیق خیلی بهترع و ی کلاس از تیگو5 و جکs5 سرترع خدمات پس از فروشش عالیه در صورت نبود بنزین سوپر دو باک درمیون اکتان بریزین مشکلی پیش نمیاد... شتاب و سرعت در سربالایی عالیه نسبت به هم ردیفاش در کل دربرابر هزینه ای که بابت خریدش میدید سرترع و در نهایت بهترین گزینه خرید تا 1/300 تومان هست به اراجیف دلالها توجه نکنید.....
سلام میخواستم بین خودروهای زیر یکی رو بخرم به نظر شما کدوم بهتره هاوال اچ 2 یا هایما اس 7
سلام اگر واقعا تمامی امکانات این ماشین که در مشخصات فنی ذکر شده رو میخواهید باید ماشین وارداتی هاوال رو بخرید در غیر این صورت با یک چیزی مزخرف روبه رو خواهید شد