کیا ریو مونتاژ سایپا 1384-1391

کشور
کره جنوبی کره جنوبی
شرکت خدمات دهنده
سایپا یدک
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
توقف تولید
قیمت بازار
توقف عرضه
مشخصات فنی کیا ریو مونتاژ سایپا
175 KM/H
حداکثر سرعت
11.3 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1493 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی
6.9 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1040 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو175/R
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب175/70R13
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)97 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)135 نیوتن متر در 4500 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)65 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک45 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو10w40 SL
روغن مناسب برای خودرو 210w40 SM
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
سیستم تعلیق و فرمان
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت175 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11.3 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین)9 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین)5.7 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 3
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP3
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی12 ماه یا 30 هزار کیلومتر
امکانات رفاهی کیا ریو مونتاژ سایپا
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )ندارد
سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای سیستم ترمز ضد قفل ABS
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی / سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
سیستم فرمان و هدایت پذیریدارای قدرت هیدرولیکی
نوع غربیلک3 شاخ
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD با 4 باند
سیستم صندلیهای جلودارای روکش پارچه ای / با تنظیم دستی
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش پارچه ای
سیستم آیینه هاتنظیم دستی آینه ها
سیستم شیشه هاشیشه بالابر های جلو و عقب برقی دارای قفل / دارای گرمکن شیشه ی عقب
سیستم روشنایی جلوچراغ ها هالوژنی
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن عقب

ریو نام یکی از محصولات قدیمی شرکت کیا موتورز کره است که تولید آن از سال 1999 آغاز شده و تاکنون طی 5 نسل به همراه فیس لیفت های مختلف به تولید رسیده است. کیا ریو در دسته سدان های جمع و جور (کلاس B) قرار دارد که نسل اول آن در نسخه های سدان و هاچ بک 3 و 5 درب راهی بازار شد. ریو در واقع جایگزینی برای خودروی محبوب پراید بود که آنچنان نتوانست موفقیت های پدر خویش را بدست آورد.

تولید نسل اول ریو تا سال 2002 میلادی ادامه پیدا کرد و در آن سال کیا تصمیم گرفت دستی به سر و روی این خودروی نسبتا محبوب خود کشیده و فیس لیفت آن را به بازار عرضه کند. در همان زمان شرکت سایپا که همکاری و شراکت دیرینه‌ای از زمان تولید پراید با کیا داشت تصمیم گرفت تا نسخه فیس لیفت شده نسل اول ریو را به بازار ایران عرضه کند. به همین خاطر در سال 1383 کیا ریو مونتاژ توسط سایپا در ایران معرفی و به فروش رسید.

کیا ریو مونتاژ سایپا در دو تیپ LS (دنده‌ای) و SLX (اتوماتیک) تولید شد و سایپا شعار «خانواده ها دوستش دارند، جوان ها می پسندند» را برای آن برگزید. با توجه به این شعار می توان دریافت که سایپا برای تولید ریو علاوه بر خانواده های ایرانی نگاهی هم به نسل جوان داشته تا سهم بیشتری از بازار را از آن خود کند. تولید ریو در ایران حدود 8 سال ادامه داشت و سرانجام این سدان محبوب کره‌ای در سال 1391 به علت قانون اجباری شدن استفاده کیسه هوا در خودروها، با خط تولید سایپا خداحافظی کرده و بازنشسته شد.

 

مشخصات تولید کننده

کشور تولید کننده ایران
مدل های موجودر در ایران 1391 - 1384 
خدمات دهنده سایپا یدک

 

مزایا و معایب

+ مشخصات فنی قابل قبول
+ شتابگیری مطلوب
+ استهلاک پایین
+ فضای جادار کابین

- کیفیت پایین متریال به کار رفته در کابین
- نداشتن کیسه هوا
- نفوذ صدا به داخل کابین

مشخصات فنی

کیا ریو مونتاژ مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید 97 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت و گشتاور نسبتا مناسب توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود. حداکثر سرعت ریو مونتاژ سایپا 175 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن نیز که یکی از نقاط قوتش محسوب می شود به صورت ترکیبی حدود 6.9 لیتر اعلام شده. یکی دیگر از نقاط قوت ریو شتاب آن بود که در نسخه دنده دستی 11.6 ثانیه بوده که نسبت به خودروهای هم رده‌اش عددی قابل قبول است.

 

حجم موتور 1493 سی سی
نوع موتور بنزین سوز
تعداد سیلندر / سوپاپ  4 / 16
آرایش قرار گیری سیلندر خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری
قدرت موتور 97 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی  135 نیوتن متر در 4500 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی 65 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک 45 لیتر بنزین
روغن مناسب برای خودرو 10w40 SL
10w40 SM

 

مشخصات گیربکس

نوع جعبه دنده دنده دستی
اتوماتیک
تعداد دنده (جلو) 5 دنده دستی
4 دنده اتومات
محل  اهرم تعویض دنده کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو  موتور جلو دیفرانسیل جلو

 

سیستم ترمز ها

نوع سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ABS
 ترمز جلو دیسکی
 ترمز عقب کاسه ای

 

سیستم تعلیق و فرمان

کمک فنرهای جلو و عقب هیدرولیکی
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب نیمه مستقل
سیستم فرمان هیدرولیک

 

عملکرد خودرو

حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 11.3 ثانیه
13.5 ثانیه (اتوماتیک)
مصرف سوخت شهری 9 لیتر 
مصرف سوخت جاده ایی 5.7 لیتر 
مصرف سوخت ترکیبی 6.9 لیتر 
استاندارد آلایندگی یورو 3
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP 3
محدوده گارانتی 12 ماه یا 30 هزار کیلومتر

 

مشخصات بدنه

کلاس بدنه سدان
کلاس اتومبیل B Segment
وزن 1040 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان 5
طول 4240 میلیمتر
عرض 1680 میلیمتر
ارتفاع 1420 میلیمتر
فاصله محوری 2410 میلیمتر
حجم باک 45 لیتر
چرخ جلو و عقب 175/70R13

 

امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات رفاهی ریو خودروی دست پری نیست. از جمله امکانات این خودرو می توان به مواردی مانند پنجره‌های برقی عقب و جلو، مه شکن عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی و تنظیم شش جهته صندلی‌های جلو اشاره کرد. البته در نسخه اتوماتیک رینگ های آلومینیومی نیز حضور داشته و غربیلک فرمان هم شکل متفاوتی با نسخه دستی دارد و کیسه هوای سرنشین را نیز در خود جای داده است.

 

کیسه های هوا ندارد
سیستم های پایداری و کمک راننده دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS
سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مرکزی / سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
سیستم فرمان و هدایت پذیری دارای قدرت هیدرولیکی
نوع غربیلک 3 شاخ
سیستمهای تهویه مطبوع کنترل دستی
سیستم صوتی و تصویری رادیو CD با 4 باند
سیستم صندلیهای جلو دارای روکش پارچه ای / با تنظیم دستی
سیستم صندلیهای عقب دارای روکش پارچه ای
سیستم آیینه ها تنظیم دستی آینه ها
سیستم شیشه ها شیشه بالابر های جلو و عقب برقی دارای قفل / دارای گرمکن شیشه ی عقب
سیستم روشنایی جلو چراغ ها هالوژنی
سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن عقب

 

بررسی طراحی ظاهری

کیا ریو مونتاژ از نظر طراحی اکنون دیگر خودرویی مسن و قدیمی محسوب می شود اما کماکان نسبت به خودروهای هم رده خود در بازار داخل برتری هایی دارد. در نمای جلو چراغ های اصلی فرمی بسیار ساده و مثلثی شکل دارند و در کنار دو خط نسبتا عمیق که از ستون A شروع شده و با عبور از بالای چراغ ها تا کنار جلوپنجره خودرو کشیده شده‌اند حالتی اخمگین و جدی را به خودرو داده‌اند.

در نمای جانبی سادگی این خودرو بیش از پیش نمایان است. خط پایین شیشه ها با یک شیب ملایم همراه بوده و همچنین یک خط نسبتا عمیق دو گلگیر خودرو را بهم وصل کرده و سبب شده تا خودرو کمی عضلانی به نظر برسد.

 

کیا ریو سفید.jpg

 

نمای عقب ریو میزبان چراغ هایی شبیه به چراغ های جلو با فرم مثلثی شکل، بزرگ و یک تکه بوده که تا کنار خودرو کشیده است. درب صندوق اندازه قابل قبولی داشته و تنها محل نصب پلاک در آن تعبیه شده است. سپر عقب کمی بیرون زده از بدنه و حجیم طراحی شده و یک چراغ مه شکن را درون خود جای داده است.

 

نمای عقب ریو.jpg

 

بررسی طراحی کابین

با ورود به کابین ریو اولین موردی که به چشم میخورد سادگی داشبورد این خودرو است که البته نسبت به سن و سال آن امری طبیعی است. داشبورد و کابین ریو ارگونومی خوبی دارند و تمام قسمت های داشبورد با نظم خاصی طراحی شده‌اند. اما متاسفانه متریال به کار رفته درون کابین این خودروی کره‌ای کیفیت بالایی نداشته و در بیشتر ادوات و قسمت ها از پلاستیک خشک بی کیفیت استفاده شده است.

 

داخل کابین ریو اتوماتیک.jpg

 

در قسمت میانی داشبورد ابتدا ساعت دیجیتالی معروف کیا که روی پراید نیز نصب شده بود قرار گرفته و پس از آن دریچه های مستطیلی شکل تهویه مطبوع تعبیه شده‌اند. در نهایت داخل یک قاب مشکی سیستم پخش خودرو و بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع قرار دارند. فضای پا و سر در هر دو ردیف خودرو قابل قبول بوده و همین مورد سبب شده تا خانواده ها بیشتر به سراغ این خودرو روند.

 

جمع بندی

کیا ریو مونتاژی یک خودروی سدان خانوادگی است که توانست در زمان حضور بر روی خط تولید سایپا فروش بسیار خوبی را تجربه کند. این خودرو به درد افرادی می خورد که به دنبال یک خودروی مقرون به صرفه غیر ایرانی هستند. ریو از نظر مشخصات فنی ارزش خرید بالاتری نسبت به رقبای هم رده ایرانی خود دارد و اکنون با گذشت سال ها از عرضه آن هنوز هم خودرویی قابل اعتماد و با ارزش خرید بالا است. قیمت ریو نسبت به خودرو های هم رده‌اش کمی پایین تر بوده که همین سبب شده تا افراد بیشتر به سمت این خودرو روند.

گالری ویدیوها
شتاب کیا ریو دنده ای
نظرات کاربران
طاها ‌
طاها ‌
8 دی 1399
این ماشین تو نوع خودش بی‌ نظیره نه پارس به پاش میرسه نه سمند این ماشین بی نظیره