ریو نام یکی از محصولات قدیمی شرکت کیا موتورز کره است که تولید آن از سال 1999 آغاز شده و تاکنون طی 5 نسل به همراه فیس لیفت های مختلف به تولید رسیده است. کیا ریو در دسته سدان های جمع و جور (کلاس B) قرار دارد که نسل اول آن در نسخه های سدان و هاچ بک 3 و 5 درب راهی بازار شد. ریو در واقع جایگزینی برای خودروی محبوب پراید بود که آنچنان نتوانست موفقیت های پدر خویش را بدست آورد.
تولید نسل اول ریو تا سال 2002 میلادی ادامه پیدا کرد و در آن سال کیا تصمیم گرفت دستی به سر و روی این خودروی نسبتا محبوب خود کشیده و فیس لیفت آن را به بازار عرضه کند. در همان زمان شرکت سایپا که همکاری و شراکت دیرینهای از زمان تولید پراید با کیا داشت تصمیم گرفت تا نسخه فیس لیفت شده نسل اول ریو را به بازار ایران عرضه کند. به همین خاطر در سال 1383 کیا ریو مونتاژ توسط سایپا در ایران معرفی و به فروش رسید.
کیا ریو مونتاژ سایپا در دو تیپ LS (دندهای) و SLX (اتوماتیک) تولید شد و سایپا شعار «خانواده ها دوستش دارند، جوان ها می پسندند» را برای آن برگزید. با توجه به این شعار می توان دریافت که سایپا برای تولید ریو علاوه بر خانواده های ایرانی نگاهی هم به نسل جوان داشته تا سهم بیشتری از بازار را از آن خود کند. تولید ریو در ایران حدود 8 سال ادامه داشت و سرانجام این سدان محبوب کرهای در سال 1391 به علت قانون اجباری شدن استفاده کیسه هوا در خودروها، با خط تولید سایپا خداحافظی کرده و بازنشسته شد.
مشخصات تولید کننده
مزایا و معایب
+ مشخصات فنی قابل قبول
+ شتابگیری مطلوب
+ استهلاک پایین
+ فضای جادار کابین
- کیفیت پایین متریال به کار رفته در کابین
- نداشتن کیسه هوا
- نفوذ صدا به داخل کابین
مشخصات فنی
کیا ریو مونتاژ مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید 97 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت و گشتاور نسبتا مناسب توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود. حداکثر سرعت ریو مونتاژ سایپا 175 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن نیز که یکی از نقاط قوتش محسوب می شود به صورت ترکیبی حدود 6.9 لیتر اعلام شده. یکی دیگر از نقاط قوت ریو شتاب آن بود که در نسخه دنده دستی 11.6 ثانیه بوده که نسبت به خودروهای هم ردهاش عددی قابل قبول است.
مشخصات گیربکس
سیستم ترمز ها
سیستم تعلیق و فرمان
عملکرد خودرو
مشخصات بدنه
امکانات رفاهی و ایمنی
در بخش امکانات رفاهی ریو خودروی دست پری نیست. از جمله امکانات این خودرو می توان به مواردی مانند پنجرههای برقی عقب و جلو، مه شکن عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی و تنظیم شش جهته صندلیهای جلو اشاره کرد. البته در نسخه اتوماتیک رینگ های آلومینیومی نیز حضور داشته و غربیلک فرمان هم شکل متفاوتی با نسخه دستی دارد و کیسه هوای سرنشین را نیز در خود جای داده است.
بررسی طراحی ظاهری
کیا ریو مونتاژ از نظر طراحی اکنون دیگر خودرویی مسن و قدیمی محسوب می شود اما کماکان نسبت به خودروهای هم رده خود در بازار داخل برتری هایی دارد. در نمای جلو چراغ های اصلی فرمی بسیار ساده و مثلثی شکل دارند و در کنار دو خط نسبتا عمیق که از ستون A شروع شده و با عبور از بالای چراغ ها تا کنار جلوپنجره خودرو کشیده شدهاند حالتی اخمگین و جدی را به خودرو دادهاند.
در نمای جانبی سادگی این خودرو بیش از پیش نمایان است. خط پایین شیشه ها با یک شیب ملایم همراه بوده و همچنین یک خط نسبتا عمیق دو گلگیر خودرو را بهم وصل کرده و سبب شده تا خودرو کمی عضلانی به نظر برسد.
نمای عقب ریو میزبان چراغ هایی شبیه به چراغ های جلو با فرم مثلثی شکل، بزرگ و یک تکه بوده که تا کنار خودرو کشیده است. درب صندوق اندازه قابل قبولی داشته و تنها محل نصب پلاک در آن تعبیه شده است. سپر عقب کمی بیرون زده از بدنه و حجیم طراحی شده و یک چراغ مه شکن را درون خود جای داده است.
بررسی طراحی کابین
با ورود به کابین ریو اولین موردی که به چشم میخورد سادگی داشبورد این خودرو است که البته نسبت به سن و سال آن امری طبیعی است. داشبورد و کابین ریو ارگونومی خوبی دارند و تمام قسمت های داشبورد با نظم خاصی طراحی شدهاند. اما متاسفانه متریال به کار رفته درون کابین این خودروی کرهای کیفیت بالایی نداشته و در بیشتر ادوات و قسمت ها از پلاستیک خشک بی کیفیت استفاده شده است.
در قسمت میانی داشبورد ابتدا ساعت دیجیتالی معروف کیا که روی پراید نیز نصب شده بود قرار گرفته و پس از آن دریچه های مستطیلی شکل تهویه مطبوع تعبیه شدهاند. در نهایت داخل یک قاب مشکی سیستم پخش خودرو و بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع قرار دارند. فضای پا و سر در هر دو ردیف خودرو قابل قبول بوده و همین مورد سبب شده تا خانواده ها بیشتر به سراغ این خودرو روند.
جمع بندی
کیا ریو مونتاژی یک خودروی سدان خانوادگی است که توانست در زمان حضور بر روی خط تولید سایپا فروش بسیار خوبی را تجربه کند. این خودرو به درد افرادی می خورد که به دنبال یک خودروی مقرون به صرفه غیر ایرانی هستند. ریو از نظر مشخصات فنی ارزش خرید بالاتری نسبت به رقبای هم رده ایرانی خود دارد و اکنون با گذشت سال ها از عرضه آن هنوز هم خودرویی قابل اعتماد و با ارزش خرید بالا است. قیمت ریو نسبت به خودرو های هم ردهاش کمی پایین تر بوده که همین سبب شده تا افراد بیشتر به سمت این خودرو روند.
این ماشین تو نوع خودش بی نظیره نه پارس به پاش میرسه نه سمند این ماشین بی نظیره
من امروز این ماشین رو خریداری کردم میخوام بدونم چجوری هست
من ریو مدل 86 داشتم و متاسفانه فروختم و بعد از اون ال 90 داشتم و پراید و سانتافه 3500 و اچ سی کراس و همه رو فروختم بجز ال 90 و دوباره رفتم ریو مدل 90 گرفتم چون واقعا بی نظیره،یادمه سال 86 با کرولا یه چند تا ماشین تاپ دیگه مقایسه میشد ،برای من همه چیش عالیه یاد ندارم بجز برای لنت و روغن و.. برای کار دیگه ای تعمیرگاه رفته باشم