1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. مزدا
  4. 3
  5. هاچ بک تیپ 3 (1389-1398)

مزدا 3 هاچ بک تیپ 3 1389-1398

Mazda 3 Hatchback Type 3 1389-1398

تیپ ها

اطلاعات کلی مزدا 3 هاچ بک تیپ 3 1389-1398

  • توقف تولید
  • توقف تولید
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
هاچ بک
1999 سی سی
بنزین سوز
4
اتوماتیک تیپ ترونیک
8.4 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودرومزدا 3 هاچ بک تیپ 3 1389-1398

در سال 2010 و همزمان با معرفی نسل دوم مزدا 3 با کد اتاق BL، نسخه هاچ بک این خودرو نیز معرفی و تولید شد. در ایران نیز گروه بهمن از سال 89 همزمان با مزدا 3 نیو سدان، مونتاژ نسخه هاچ بک این خودرو را هم آغاز کرد.

 

طراحی ظاهری

نمای کلی مزدا 3 هاچ بک کاملا مشابه نسخه سدان آن است. همان چهره خوشحال بدون هیچ تغییری در نسخه هاچ بک مزدا 3 نیز وجود دارد. تنها تفاوت موجود در طراحی عقب و فرم سقف است. فرم سقف دیگر حالت دایره ای ندارد و فرم مستقیم تری به خود گرفته. یک اسپویلر نیز در انتهای سقف قرار گرفته به زیبایی هرچه بیشتر خودرو کمک می کند. این اسپویلر همچنین در سرعت های بالا به افزایش نیروی Down-Force کمک می کند تا خودرو آیرودینامیک بهتری در سرعت های بالا داشته باشد و پایداری آن در سرعت با توجه به هاچ بک بودن خودرو کاهش پیدا نکند. چراغ های عقب باریک و کشیده تر شده اند و بنا به رسم قدیمی، عدم قرینگی میان چراغ مه شکن و چراغ دنده عقب در آن وجود دارد. سپر عقب نیز فاقد دفیوزر است و تنها یک خروجی اگزوز روی آن قرار دارد. نکته قابل ذکر دیگر شبرنگ های عقب هستند؛ آنها طرحی کاملا مشابه با مزدا 3 نیو سدان دارند اما در اینجا به صورت سر و ته تصب شده اند و فرم خشن تری به سپر داده اند. در مجموع، طراحی عقب مزدا 3 هاچ بک کاملا هماهنگ با سایز اجزای بدنه است و کاملا زیباست.

 

مزدا 3 نیو تیپ 3 آبی نمای جلو.jpg

 

نمای کناری مزدا 3 نیو تیپ 3 آبی.jpg

 

نمای سه رخ عقب مزدا 3 نیو تیپ 3 آبی.jpg

 

کابین و فضای داخلی

کابین مزدا 3 هاچ بک کاملا مدرن و چشم نواز است و فضای داخلی آن را می توان کاملا جلوتر از خودروهای هم رده دانست. کیفیت متریال داشبورد و رودری های مزدا 3 هاچبک مناسب است و در فرمان و صندلی ها نیز از چرم مصنوعی نرمی استفاده شده،. البته این چرم ها مشکل دوام دارند و در کارکرد های زیر صد هزار کیلومتر مستهلک می شوند که برای خودرویی با اصالت ژاپنی در این کلاس، اتفاقی غیر منتظره است. در قسمت بالایی داشبورد دو مانیتور که به سمت راننده زاویه گرفته اند و کارشان نمایش اطلاعات مربوط به سیستم پخش خودرو، سیستم تهویه مطبوع و کامپیوتر سفری است به چشم می خورند. در میان داشبورد نیز سیستم پخش خودرو و در زیر آن پنل تهویه مطبوع اتوماتیک قرار گرفته است. فضای پای ردیف عقب در مزدا 3 هاچ بک نیز مانند مدل سدان وضعیت مناسبی ندارد و افراد بلند قد برای نشستن در ردیف عقب این خودرو به مشکل خواهند خورد.

 

داشبرد و فضای داخلی مزدا 3 نیو تیپ 3.jpg

 

مشخصات فنی

مزدا 3 هاچ بک از همان موتور 2 لیتری که روی سایر محصولات این خانواده نیز دیده می شود استفاده می کند. این موتور 148 اسب بخار قدرت در 6500 RPM و 187 نیوتون متر گشتاور در 4000 RPM تولید می کند. این نیرو توسط یک گیربکس 5 دنده اتوماتیک دارای شیفترهای پشت فرمان به چرخ های جلو منتقل می شود. این گیربکس دنده ها را روی 6500 دور تعویض می کند و در حالت تیپ ترونیک برای تعویض دستی دنده ها، می توانیم دور موتور را تا مرز کات آف یعنی 7200 دور در دقیقه بالا ببریم.

شتاب اعلامی مزدا 3 هاچ بک 9.2 ثانیه است. حداکثر سرعت اعلام شده این خودرو نیز 210 کیلومتر بر ساعت است. استاندارد آلایندگی مزدا 3 هاچ بک یورو 5 بوده و وزن آن 1310 کیلوگرم است (30 کیلوگرم سبک تر از نسخه سدان) سیستم تعلیق مزدا 3 هاچ بک نیز در جلو مک فرسون و در عقب مولتی لینک است، ترکیب این سیستم تعلیق با سیستم کنترل پایداری ESP در کنار سیستم فرمان تیز و دقیق معروف مزدا، هندلینگ خوبی برای مزدا 3 هاچ بک فراهم می کند. این خودرو 7.6 لیتر بنزین در یک سیکل ترکیبی با 100 کیلومتر رانندگی مصرف می کند. ترمز های مزدا 3 نیو در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی اند که توسط سیستم های ABS و EBD نیز حمایت می شوند.

 

موتور مزدا 3 نیو تیپ 3.jpg

 

امکانات ایمنی و رفاهی

مزدا 3 نیو 6 ایربگ در 8 نقطه دارد که راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای در جلو و عقب را شامل می شود. همچنین این خودرو از موسسه یورو انکپ 5 ستاره ایمنی را دریافت کرده است. مزدا 3 نیو سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای دارد. وجود ایموبلایزر و سیستم قفل دوبل نیز به افزایش امنیت خودرو در برابر سرقت کمک می کنند.

مزدا 3 نیو هاچ بک امکانات رفاهی بسیار خوبی دارد و می توان با این خودرو یک سواری راحت و دلچسب را تجربه کرد؛ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، گرمکن صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در 5 حالت، سیستم صوتی MP3 مجهز به کلید های کنترلر روی فرمان، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، شیفتر دنده، آینه جانبی با قابلیت تاشوندگی برقی و گرمکن آینه، سانروف دو حالته، سنسور نور و باران، چراغ های جلو Bi-Xenon، سیستم گردش نور در سر پیچ ها AFS، چراغ شور و فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت لیست غنی آپشن های مزدا 3 نیو هاچ بک را تشکیل می دهند.

 

لیور دنده مزدا 3 نیو تیپ 3.jpg

 

تجربه رانندگی با مزدا 3 هاچ بک

تجربه رانندگی با مزدا 3 هاچ بک چهره شما را هم مانند خودش خندان خواهد کرد! با ورود به مزدا 3 هاچ بک، استارت زدن موتور و در دست گرفتن فرمان 3 شاخه اش قطعا هیجان زده خواهید شد.

دیدن هارمونی رنگی زیبای کابین خودرو در شب هم به شما نوید یک رانندگی دلچسب را خواهد داد. هنگام شروع حرکت، پدال گاز حساس خودرو توجهمان را جلب می کند. تعلیق مزدا 3 هاچ بک هنگام گذر کردن از روی دست انداز های معمولی شهر مقداری ضربات را به اتاق منتقل می کند و نمی توان گفت سواری این خودرو کاملا نرم است. اما نگران نباشید، این نرم نبودن تعلیق به زودی تبدیل به مزیت خواهد شد زیرا که با بالا رفتن سرعت، هندلینگ و فرمان پذیری مثال زدنی خودرو کم کم خودش را نشان می دهد.

فرمان مزدا 3 هاچ بک با دقتی عالی به تمام فرامین راننده واکنش نشان می دهد و هندلینگ خودرو در لوپ های اتوبان و جاده های پیچ در پیچ نیز بسیار خوب است. شیفتر های این خودرو نیز متفاوت با اکثر شیفتر های موجود در خودرو های دیگر هستند؛ در هر طرف فرمان یک شیفتر برای سبک کردن دنده در پشت فرمان و یک دکمه برای سنگین کردن دنده در روی فرمان قرار دارد. این نوع شیفتر ها که طرفداران خاص خود را دارد، به راننده اجازه می دهد که هنگام رانندگی با یک دست هم به آسانی دنده ها را تعویض کند. تنها نکته منفی قابل مشاهده هنگام رانندگی با مزدا 3 هاچ بک، خراب شدن معمول چرم ها در کارکرد های نه چندان بالا است.

 

مزدا 3 نیو تیپ 3 آبی در جاده ای زیبا.jpg

 

مزدا 3 هاچ بک در بازار

در بازار امروز، مزدا 3 هاچ بک تنها به صورت نمونه های دست دوم قابل تهیه است. در بازه قیمتی این خودرو، نزدیک ترین رقبای مزدا 3 نیو هاچ بک آلفارومئو جولیتا و هیوندای i30  هستند. مزدا 3 نیو حد وسط میان کم استهلاکی و کم دردسری i30 و پرفورمنس بالا و لذت رانندگی وصف نشدنی جولیتا است. در مجموع این خودرو مناسب برای خریدارانی است که دنبال یک خودروی هاچ بک با پرفورمنس و لذت رانندگی بالا هستند اما از پس استهلاک و هزینه های نگهداری سرسام آور جولیتا هم بر نمی آیند.

 

 

گالری مزدا 3 هاچ بک تیپ 3 1389-1398

مدیا گالری مزدا 3 هاچ بک تیپ 3 1389-1398

نظرات کاربران
  • یوحنا 17 آبان 1396 ساعت 21:17

    مزدا 3 هاچ بک تیپ چند میشه؟ 4؟؟؟ چرا مصرفش از صندوقدارش بیشتره؟؟؟؟!!!!

  • TECHOBO 1 آبان 1395 ساعت 15:12

    سلام، به نظر شما پژو 207 بهتره یا مزدا 3 هاچبک؟

  • بهنام اس بی 30 دی 1393 ساعت 12:12

    به BMW X1نمیرسه...

اضافه کردن نظر

مشخصات فنی مزدا 3 هاچ بک تیپ 3 1389-1398

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو مزدا 3 هاچ بک تیپ 3 1389-1398
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده بهمن یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه هاچ بک
  • کلاس اتومبیل C Segment
  • وزن 1265 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 205/20R16
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 205/55R16

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1999 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 147.4 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 187 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 74 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 55 لیتر بنزین

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز روغنی با بوستر خلائی
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • نوع سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ
  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب اتصال چندگانه ( مولتی لینک )
  • کمک فنرهای جلو هیدرولیکی
  • کمک فنرهای عقب هیدرولیکی
  • نوع سیستم فرمان قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 9.2 ثانیه
  • مصرف سوخت شهری(بنزین) 10.7 لیتر در 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) 7.9 لیتر در 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت ترکیبی 8.4 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 5
  • ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP 5

محدوده گارانتی

  • محدوده گارانتی 36 ماه یا 60 هزار کیلومتر

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل : 2 عدد برای راننده و سرنشین,2 عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو,2 عدد پرده ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب
  • سیستم های پایداری و کمک راننده سیستم ضد قفل ABS به همراه EBD , EBA
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مرکزی دارای ریموت کنترل ، سیستم قفل دوبله ، سیستم ضد سرقت و دزدگیر ، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری فرمان الکترو هیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت به همراه روکش فرمان چرمی
  • نوع غربیلک سه شاخه اسپرت با طراحی جدید و روکش چرم
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع به همراه کنترل اتوماتیک و سیستم خروجی دوگانه هوا با قابلیت تنظیم در 2 دمای متفاوت برای هر خروجی
  • سیستم صوتی و تصویری سیستم صوتی MP3 به همراه ورودی AUX و کنترل از روی فرمان ، دارای 6 بلند گو
  • سیستمهای مولتی مدیا کامپیوتر سفر به همراه نشان دادن اطلاعات ضروری و مصرف سوخت و مسافت پیموده شده ، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور ، نمایشگر نشان دهنده دمای داخل و خارج خودرو
  • سیستم صندلیهای جلو سیستم تنظیم صندلی راننده در 4 جهت دستی به همراه گرمکن صندلی های جلو . وقابلیت تنظیم دما در 5 دمای متفاوت ، پشت سری های جلو با قابلیت عکس العمل در برابر ضربه
  • سیستم صندلیهای عقب دارای روکش چرمی و 3 عدد پشت سری قابل تنظیم
  • سیستم آیینه ها آیینه های جانبی با قابلیت جمع شونده خودکار ، به همراه چراغ راهنما بر روی آیینه و گرمکن
  • سیستم شیشه ها شیشه بالابر برقی دربها و قابلیت برگشت اتوماتیک درب راننده
  • سیستم های سقف سانروف
  • سیستم روشنایی جلو چراغ Bi-Xenon به همراه قابلیت اتوماتیک روشن و خاموش شدن و مه شکن ، تنظیم کاملا اتوماتیک با افق ، چرخش همزمان چراغها داخل پیچ به همراه شیشه شوی چراغهای جلو
  • سیستم روشنایی عقب چراغهای عقب LED به همراه مه شکن
  • سنسورهای پیش فعال سنسور باران
  • سیستم های کمک رانندگی کروز کنترل ، کامپیوتر سفر
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه

نظرات کاربران مزدا 3 هاچ بک تیپ 3 1389-1398

نظر خود را بیان کنید
  • یوحنا یوحنا (17 آبان 1396 ساعت 21:17)

    مزدا 3 هاچ بک تیپ چند میشه؟ 4؟؟؟
    چرا مصرفش از صندوقدارش بیشتره؟؟؟؟!!!!

    امیر هستم امیر هستم (27 تیر 1399 ساعت 12:32)

    چون که برای تصادفات از عقب بهینه شده چون صندوق نداره اگه ماشین از عقب بهش میزد آدمایی که صندلی عقب نشستن نابود میشدن برا همین یه بدنه محکم براش گزاشتن که ایمن تر برای آدمایی که عقب نشستن بشه بخاطر همین سنگین تر شده

  • TECHOBO TECHOBO (1 آبان 1395 ساعت 15:12)

    سلام، به نظر شما پژو 207 بهتره یا مزدا 3 هاچبک؟

  • بهنام اس بی بهنام اس بی (30 دی 1393 ساعت 12:12)

    به BMW X1نمیرسه...

  • مو قشنگ مو قشنگ (26 آبان 1393 ساعت 21:23)

    بعنوان یک هاچ بک بعد از الفارومئو بهترینه

  • نیماکورکی نیماکورکی (28 شهریور 1393 ساعت 16:23)

    قیافه عاالی شتاب عاالییی

  • مو قشنگ مو قشنگ (20 شهریور 1393 ساعت 18:49)

    ماشین خوبیه

خودروهای هم رده مزدا 3 هاچ بک تیپ 3 1389-1398