در سال 2010 و همزمان با معرفی نسل دوم مزدا 3 با کد اتاق BL، نسخه هاچ بک این خودرو نیز معرفی و تولید شد. در ایران نیز گروه بهمن از سال 89 همزمان با مزدا 3 نیو سدان، مونتاژ نسخه هاچ بک این خودرو را هم آغاز کرد.
طراحی ظاهری
نمای کلی مزدا 3 هاچ بک کاملا مشابه نسخه سدان آن است. همان چهره خوشحال بدون هیچ تغییری در نسخه هاچ بک مزدا 3 نیز وجود دارد. تنها تفاوت موجود در طراحی عقب و فرم سقف است. فرم سقف دیگر حالت دایره ای ندارد و فرم مستقیم تری به خود گرفته. یک اسپویلر نیز در انتهای سقف قرار گرفته به زیبایی هرچه بیشتر خودرو کمک می کند. این اسپویلر همچنین در سرعت های بالا به افزایش نیروی Down-Force کمک می کند تا خودرو آیرودینامیک بهتری در سرعت های بالا داشته باشد و پایداری آن در سرعت با توجه به هاچ بک بودن خودرو کاهش پیدا نکند. چراغ های عقب باریک و کشیده تر شده اند و بنا به رسم قدیمی، عدم قرینگی میان چراغ مه شکن و چراغ دنده عقب در آن وجود دارد. سپر عقب نیز فاقد دفیوزر است و تنها یک خروجی اگزوز روی آن قرار دارد. نکته قابل ذکر دیگر شبرنگ های عقب هستند؛ آنها طرحی کاملا مشابه با مزدا 3 نیو سدان دارند اما در اینجا به صورت سر و ته تصب شده اند و فرم خشن تری به سپر داده اند. در مجموع، طراحی عقب مزدا 3 هاچ بک کاملا هماهنگ با سایز اجزای بدنه است و کاملا زیباست.
کابین و فضای داخلی
کابین مزدا 3 هاچ بک کاملا مدرن و چشم نواز است و فضای داخلی آن را می توان کاملا جلوتر از خودروهای هم رده دانست. کیفیت متریال داشبورد و رودری های مزدا 3 هاچبک مناسب است و در فرمان و صندلی ها نیز از چرم مصنوعی نرمی استفاده شده،. البته این چرم ها مشکل دوام دارند و در کارکرد های زیر صد هزار کیلومتر مستهلک می شوند که برای خودرویی با اصالت ژاپنی در این کلاس، اتفاقی غیر منتظره است. در قسمت بالایی داشبورد دو مانیتور که به سمت راننده زاویه گرفته اند و کارشان نمایش اطلاعات مربوط به سیستم پخش خودرو، سیستم تهویه مطبوع و کامپیوتر سفری است به چشم می خورند. در میان داشبورد نیز سیستم پخش خودرو و در زیر آن پنل تهویه مطبوع اتوماتیک قرار گرفته است. فضای پای ردیف عقب در مزدا 3 هاچ بک نیز مانند مدل سدان وضعیت مناسبی ندارد و افراد بلند قد برای نشستن در ردیف عقب این خودرو به مشکل خواهند خورد.
مشخصات فنی
مزدا 3 هاچ بک از همان موتور 2 لیتری که روی سایر محصولات این خانواده نیز دیده می شود استفاده می کند. این موتور 148 اسب بخار قدرت در 6500 RPM و 187 نیوتون متر گشتاور در 4000 RPM تولید می کند. این نیرو توسط یک گیربکس 5 دنده اتوماتیک دارای شیفترهای پشت فرمان به چرخ های جلو منتقل می شود. این گیربکس دنده ها را روی 6500 دور تعویض می کند و در حالت تیپ ترونیک برای تعویض دستی دنده ها، می توانیم دور موتور را تا مرز کات آف یعنی 7200 دور در دقیقه بالا ببریم.
شتاب اعلامی مزدا 3 هاچ بک 9.2 ثانیه است. حداکثر سرعت اعلام شده این خودرو نیز 210 کیلومتر بر ساعت است. استاندارد آلایندگی مزدا 3 هاچ بک یورو 5 بوده و وزن آن 1310 کیلوگرم است (30 کیلوگرم سبک تر از نسخه سدان) سیستم تعلیق مزدا 3 هاچ بک نیز در جلو مک فرسون و در عقب مولتی لینک است، ترکیب این سیستم تعلیق با سیستم کنترل پایداری ESP در کنار سیستم فرمان تیز و دقیق معروف مزدا، هندلینگ خوبی برای مزدا 3 هاچ بک فراهم می کند. این خودرو 7.6 لیتر بنزین در یک سیکل ترکیبی با 100 کیلومتر رانندگی مصرف می کند. ترمز های مزدا 3 نیو در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی اند که توسط سیستم های ABS و EBD نیز حمایت می شوند.
امکانات ایمنی و رفاهی
مزدا 3 نیو 6 ایربگ در 8 نقطه دارد که راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای در جلو و عقب را شامل می شود. همچنین این خودرو از موسسه یورو انکپ 5 ستاره ایمنی را دریافت کرده است. مزدا 3 نیو سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای دارد. وجود ایموبلایزر و سیستم قفل دوبل نیز به افزایش امنیت خودرو در برابر سرقت کمک می کنند.
مزدا 3 نیو هاچ بک امکانات رفاهی بسیار خوبی دارد و می توان با این خودرو یک سواری راحت و دلچسب را تجربه کرد؛ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، گرمکن صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در 5 حالت، سیستم صوتی MP3 مجهز به کلید های کنترلر روی فرمان، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، شیفتر دنده، آینه جانبی با قابلیت تاشوندگی برقی و گرمکن آینه، سانروف دو حالته، سنسور نور و باران، چراغ های جلو Bi-Xenon، سیستم گردش نور در سر پیچ ها AFS، چراغ شور و فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت لیست غنی آپشن های مزدا 3 نیو هاچ بک را تشکیل می دهند.
تجربه رانندگی با مزدا 3 هاچ بک
تجربه رانندگی با مزدا 3 هاچ بک چهره شما را هم مانند خودش خندان خواهد کرد! با ورود به مزدا 3 هاچ بک، استارت زدن موتور و در دست گرفتن فرمان 3 شاخه اش قطعا هیجان زده خواهید شد.
دیدن هارمونی رنگی زیبای کابین خودرو در شب هم به شما نوید یک رانندگی دلچسب را خواهد داد. هنگام شروع حرکت، پدال گاز حساس خودرو توجهمان را جلب می کند. تعلیق مزدا 3 هاچ بک هنگام گذر کردن از روی دست انداز های معمولی شهر مقداری ضربات را به اتاق منتقل می کند و نمی توان گفت سواری این خودرو کاملا نرم است. اما نگران نباشید، این نرم نبودن تعلیق به زودی تبدیل به مزیت خواهد شد زیرا که با بالا رفتن سرعت، هندلینگ و فرمان پذیری مثال زدنی خودرو کم کم خودش را نشان می دهد.
فرمان مزدا 3 هاچ بک با دقتی عالی به تمام فرامین راننده واکنش نشان می دهد و هندلینگ خودرو در لوپ های اتوبان و جاده های پیچ در پیچ نیز بسیار خوب است. شیفتر های این خودرو نیز متفاوت با اکثر شیفتر های موجود در خودرو های دیگر هستند؛ در هر طرف فرمان یک شیفتر برای سبک کردن دنده در پشت فرمان و یک دکمه برای سنگین کردن دنده در روی فرمان قرار دارد. این نوع شیفتر ها که طرفداران خاص خود را دارد، به راننده اجازه می دهد که هنگام رانندگی با یک دست هم به آسانی دنده ها را تعویض کند. تنها نکته منفی قابل مشاهده هنگام رانندگی با مزدا 3 هاچ بک، خراب شدن معمول چرم ها در کارکرد های نه چندان بالا است.
مزدا 3 هاچ بک در بازار
در بازار امروز، مزدا 3 هاچ بک تنها به صورت نمونه های دست دوم قابل تهیه است. در بازه قیمتی این خودرو، نزدیک ترین رقبای مزدا 3 نیو هاچ بک آلفارومئو جولیتا و هیوندای i30 هستند. مزدا 3 نیو حد وسط میان کم استهلاکی و کم دردسری i30 و پرفورمنس بالا و لذت رانندگی وصف نشدنی جولیتا است. در مجموع این خودرو مناسب برای خریدارانی است که دنبال یک خودروی هاچ بک با پرفورمنس و لذت رانندگی بالا هستند اما از پس استهلاک و هزینه های نگهداری سرسام آور جولیتا هم بر نمی آیند.
مزدا 3 هاچ بک تیپ چند میشه؟ 4؟؟؟ چرا مصرفش از صندوقدارش بیشتره؟؟؟؟!!!!
سلام، به نظر شما پژو 207 بهتره یا مزدا 3 هاچبک؟
به BMW X1نمیرسه...