مزدا 3 - MAZDA mazda3 (تیپ 2) شناخته شده ترین و پر فروش ترین ساخته های مزدا در جهان است. به همین انگیزه این نسل تری، به عنوان نسل دوم آن نه تنها میبایست ادامه دهنده راه نسل پیشین ، بلکه باید اتومبیلی با کیفیتی برتر از نسل پیشین نیز می بود. در ایران نیز با توجه به پیش زمینه ی خوب مزدا 323 و پس از آن نسل اول مزدا3، مزدا 3 نسل 2 نیز با نام مزدا3 نیو یا مزدا3 جدید به موفقیت بسیار خوبی دست یافت.
مزدا 3 جدید تیپ2 در سال 1389 توسط گروه بهمن در 2 نوع سدان و هاچبک و در 3 تیپ عرضه شد. در سال 1391 تولید تیپ های 1 و 3 مزدا و همچنین اتاق هاچبک متوقف شد و تیپ3 فیس لیفت تنها کمی پس از عرضه در بازار جهانی در ایران نیز عرضه شد. این خودرو تا سال 1398 در خط تولید گروه بهمن قرار داشت و به صورت مونتاژی عرضه شد اما هنوز از نسل های بعدی آن برای بازار داخل کشور خبری نیست، در حالی که از توقف عرضه ی نسل دوم در بازار های جهانی سال ها می گذرد.
یک پیشرانه با حجم 1999 سیسی، 4 سیلندر تنفس طبیعی با 147 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور مشخصه های فنی مزدا3 نیو تیپ2 هستند. انتقال قدرت توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک (AT) به چرخ های جلو منتقل می شود. جعبه دنده ای که با عملکرد کم نقص خود در دسته نکات قوت مزدا3 نیو قرار می گیرد. مزدا3 جدید با تقسیم وزن مناسب و استفاده از تعلیق مولتیلینک (اتصال چند نقطه ای) یکی از فرمان پذیر ترین خودرو های رنج خود محسوب می شود و هندلینگ بسیار خوبی دارد. به سبب رعایت المان های اسپرت در طراحی خودرو سواری مزدا3 خشک تر از رقباست؛ البته که آزاردهنده نیست. فضای کابین در مقابل رقبا محدودتر است و سرنشینان عقب به میزان سرنشینان جلو از سفر لذت نخوهند برد؛ خصوصا اگر جثه بزرگی داشته باشند.
کیفیت ساخت مزدا3 در سطح بالایی قرار دارد. کابین کم سر و صداست و کار کردن با ادوات حس خوبی منتقل می کند. البته روکش چرمی فرمان و دستگیره های داخلی درب را می توان از این قضیه مستثنا دانست چرا که در کارکرد های کمتر از 100 هزار مستهلک می شوند. همچنین کیفیت رنگ آمیزی بدنه این خودرو در سطح بسیار پایینی قرار دارد که این انتقاد به کمپانی مونتاژ کننده (گروه بهمن) وارد است. از نکات دیگر که در رانندگی با مزدا3 جدید باید در نظر داشت ارتفاع کم خودرو نسبت به زمین است که در مسیر های ناهمواره، به خصوص با ظرفیت تکمیل خودرو، ممکن است مشکل ساز شود.
با توجه به گذشت بیش از یک دهه از معرفی این خودرو، امکانات رفاهی و ایمنی آن در سطح خوبی قرار دارد. 6 کیسه هوا در کنار سیستم کنترل پایداری و هرزگردی از امکانات ایمنی نیومزدا می باشند و این خودرو 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی اروپا کسب کرده است. سیستم چرخش نور در پیچ ها، نورپردازی کابین، دنده های پشت فرمان و سیستم شست و شوی چراغ ها در سال 1389 در هر خودرویی یافت نمیشد، هرچند این موارد در حال حاضر موارد خاصی تلقی نمی شوند و خیلی از خودرو ها به آن مجهز هستند.
تفاوت تیپ های مزدا3 جدید:
تیپ های سدان و هاچبک هر دو از پیشرانه و جعبه دنده یکسان استفاده می کنند. تنها تفاوت آن ها در ضریب آیرودینامیک (مقاومت در برابر هوا) و وزن آنهاست.
هاچبک ضریب آیرودینامیک 0.29 و سدان ضریب 0.31 دارد؛ از طرف دیگر هاچبک حدود 20 کیلوگرم از سدان سنگین تر است که دلیل آن، استفاده از شاسی مقاوم تر و سنگین در عقب خودرو برای افزایش ایمنی در تصادفات از پشت می باشد.
تیپ های سدان مزدا تفاوت فنی با یکدیگر ندارند و تفاوت محدود به موارد ظاهری و سطح امکانات ایمنی و رفاهی می شوند. در دسته امکانات ایمنی سیستم کنترل پایداری از مواردیست که تنها تیپ های فول آپشن به آن مجهز هستند. در موارد رفاهی نیز مواردی مثل سانروف، روکش چرمی صندلی ها و فرمان و دسته دنده، چراغ های زنون و .... بین تیپ ها تفاوت ایجاد میکنند. شما میتوانید در مطلب تفاوت تیپ های مزدا 3 نیو از ابتدا تا کنون به صورت دقیق و جامع از این تفاوت ها مطلع شوید. همچنین شتاب مزدا3 نیو در بخش ویدیو های کارلانچ مورد بررسی قرار گرفته است.
مزدا 3 به عنوان خودرویی با کیفیت، پر شتاب، فرمان پذیر با امکاناتی مناسب و ایمنی بالا طرفداران زیادی دارد و خودروی مهمی در بازار خودورهای کلاس C-Segment کشور به حساب می آید.
ماشینه خوبیه خیلی عالیه