پس از اینکه پژو 405 سال ها در خط تولید ایران خودرو بود این شرکت در سال 1379 تصمیم گرفت تا خودرویی دیگر بر روی پلت فرم پژو 405 با ظاهری بروزتر و جذابتر با امکانات رفاهی بیشتر تولید کند.
از طرفی با اینکه پژو مدل 406 را جایگزین مدل افسانهای پژو 405 کرده بود اما ایران خودرو بجای مونتاژ و عرضه پژو 406، پژو 405 را فیس لیفت کرد و در ابتدا با نام پژو پرشیا به بازار ایران عرضه نمود، اما بنا به دلایلی ایران خودرو نام این مدل را به پژو پارس تغییر داد.
پژو پارس ELX یکی از تیپ های پژو پارس است که در کنار تیپ های دیگر این خودرو مانند پژو پارس دوگانه سوز، پژو پارس سال، پژو پارس LX TU5 و پژو پارس اتوماتیک از سال 1382 روی خط تولید ایران خودرو آمد و تا سال 1392 تولید آن ادامه داشت.
بررسی طراحی ظاهری پژو پارس ELX
طراحی پژو پارس ELX نیز مانند سایر برادران خود است. این خودرو همانطور که اشاره شد بر روی پلت فرم پژو 405 با الهام از پژو 406 طراحی شد که هنوز هم با گذشت چیزی حدود 22 سال از طراحی آن باز هم خودرویی جذاب برای جوانان و خانواده های ایرانی است.
هنگامی که به نمای جلوی این خودرو نگاه کنیم طراحی ساده اما خشنی را شاهد هستیم. چراغ های جلو طراحی کشیده و با ابهتی دارند. جلوپنجره خودرو نیز متصل به چراغ های جلو و کشیده است که همین امر سبب شده تا ظاهر جلوی پژو پارس ELX جذابتر و البته آیرودینامیکی تر از پژو 405 باشد.
همچنین جلوپنجره اصلی این خودرو نیز در میان خود میزبان لوگوی قدیمی کمپانی پژو است و سپر جلوی خودرو هم بسیار ساده طراحی شده که دو چراغ مه شکن و یک ورودی هوای دیگر به همراه محل نصب پلاک روی آن تعبیه شده است.
به نمای جانبی پژو پارس ELX که میرسیم اگر از بخش های جلو و عقب صرف نظر کنیم، همان طراحی آشنای پژو 405 را تنها با کمی تغییر شاهد هستیم. تغییرات رخ داده در پژو پارس ELX شامل بزرگتر شدن زه دربها و رکاب جدید میشوند.
شیشه های جانبی پژو پارس ای ال ایکس نیز اندازه خوبی دارند و همین مورد باعث شده تا دید مناسب و نور قابل قبولی در کابین برای سرنشینان ایجاد شود. همچنین در مدل های اولیه این ودرو رینگ 15 اینچی معروف خرچنگی استفاده می شد اما در مدل های بالاتر از رینگ 15 اینچی 5 استفاده شد.
در قسمت عقب پژو پارس ای ال ایکس باز هم همان طراحی ساده را شاهد هستیم که هماهنگی خوبی را با سایر بخش های خودرو دارد. چراغ های عقب مانند چراغ های جلو کشیده و یک تکه طراحی شدهاند، اما یکی از تفاوت های این تیپ با سایر تیپ های پژو پارس در همین قسمت است که قسمت بالای چراغ های عقب مشکی رنگ است.
سپر پارس ELX برخلاف پژو 405 دیگر میزبان محل نصب پلاک نیست و این قسمت به روی درب صندوق و میان چراغ های عقب منتقل شده است. همچنین چراغ سوم ترمز نیز به بالای شیشه عقب منتقل شده و از نوع LED می باشد.
مشخصات فنی پژو پارس ELX
پژو پارس ELX از نظر فنی و قوای محرکه نسبت به سایر برادرانش قویتر است. نکته قابل توجه این است که موتوری که قوای محرکه این خودرو را تامین میکند همان موتور زانتیای 1/8 لیتری با کد XU7JP4/L4 است در نتیجه این تیپ از پژو پارس در بازار ایران به پژو پارس ELX موتور زانتیا معروف است.
پژو پارس ELX مجهز به یک موتور 4 سیلندر 1/8 لیتری تنفس طبیعی است که این موتور توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن بر متر گشتاور را دارد.
قدرت تولید شده توسط موتور این خودرو از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب 0 تا 100 پژو پارس ELX 9 ثانیه و مصرف ترکیبی این خودرو نیز 8/1 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.
بررسی کابین و فضای داخلی پژو پارس ELX
فضای کابین و طراحی داخلی پژو پارس ELX به علت اینکه تنها تا سال 1392 تولید شد بر خلاف دیگر برادرانش دستخوش تغییرات عمده نشد و تنها غربیلک فرمان آن در مدل های بعد از 1390 تغییر کرد.
کابین پژو پارس ELX نیز با 2 تریم مشکی - نقرهای و یا مشکی - کرم همراه با قطعات دکوراتیو چوبی تولید شده است.
در قسمت داشبورد همان طراحی آشنای پژو 405 را شاهد هستیم. قسمت بالای داشبورد میزبان دو دریچه هوای تهویه مطبوع نسبتا بزرگ است و زیر آنها نیز چند کلید با کاربردهای مختلف و سیستم کامپیوتر سفری معروف ایران خودرو که به نوعی یک قفل ایمنی خودرو نیز محسوب میشود قرار گرفتهاند.
در بخش وسط داشبورد نیز قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته و زیر آن نیز در یک بخش جداگانه بخش سیستم پخش صوتی خودرو جای گرفته است که با یک درب همرنگ داشبورد محافظت میشود.
قسمت کیلومتر شمار پژو پارس ELX نیز به صورت کاملا آنالوگ با 4 دایره طراحی شده که از اندازه مناسبی نیز برخوردار است. همچنین غربیلک 4 شاخه فرمان نیز طراحی سادهای دارد که لوگوی پژو وسط آن قرار گرفته است.
فضای پا و سر برای هر 4 سرنشین خودرو مناسب است و بیشتر افراد حتی با قد نسبتا بلند نیز به مشکل بر نخواهند خورد. همچنین کیفیت متریال داشبورد و کابین پژو پارس ELX نیز متوسط و قابل قبول است.
لازم به ذکر است که صندلی مدل های اولیه این خودرو از برند ریکارو و 8 حالته برقی به همراه گرمکن و سردکن بودند اما حدود سال 1387 دیگر از این برند نبودند ولی همچنان از نوع 8 حالته برقی به همراه گرمکن و سردکن بودند. از حدود سال 1390 نیز صندلی برقی حذف شد و به جای آن ایربگ راننده اضافه شد.
امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس ELX
پژو پارس ELX از نظر امکانات رفاهی در ابتدای زمان عرضه نسبت به دیگر تیپ های پژو پارس در رتبه بالاتری قرار داشت اما به مرور زمان ایران خودرو از امکانات این خودرو کاست. بنابراین پژو پارس ELX از نظر امکانات رفاهی در مدل های مختلف تفاوت هایی دارد اما فول ترین نسخه های آن مجهز به:
گرمکن و سردکن صندلی، صندلی برقی با صندلیهایی موسوم به خلبانی یا صلیبی، سنسور دنده عقب، چهار شیشه برقی، فرمان هیدرولیکی، سیستم صوتی با چهار بلندگو، تهویه خودکار تک کاناله، تریم داخلی بژ، روکش صندلی پارچهای، دماسنج بیرون خودرو و آینههای جانبی با تنظیم برقی است.
از نظر ایمنی نیز پژو پارس ELX سطح نسبتا پایینی دارد و امکاناتی نظیر ترمز های هر 4 چرخ دیسکی، ترمز ABS، ایربگ راننده و ایموبلایزر را داراست.
بررسی بازار و قیمت پژو پارس ELX
پژو پارس ELX تنها تا سال 1392 تولید شد و هم اکنون تنها نسخه های دست دوم آن در بازار ایران موجود است. قیمت پژو پارس ELX در فروردین ماه 1401 در حدود 140 تا 230 میلیون تومان در مدل های 1384 تا 1392 است. البته بعضی از نسخه های بسیار کم کار این خودرو نیز تا 355 میلیون تومان نیز قیمت دارند!
این خودرو از نظر بازار خرید و فروش از رونق خوبی برخوردار است و همچنین در بخش خدمات پس از فروش نیز حال و روز نسبتا خوبی دارد.
نتیجه گیری
پژو پارس ELX یک خودروی تند و تیز در میان خودروهای تولید داخل است که توانست از ابتدای عرضه به بازار محبوبیت بالایی را کسب کند. این خودرو از نظر فنی نسبت به سایر تیپ های پژو پارس در رده بالاتری قرار دارد اما به مراتب هزینه های نگهداری بالایی نیز با خود به همراه دارد.
پژو پارس ELX رقبایی همچون زانتیا را دارد که بخاطر همین موضوع نیز کل کل های زیادی میان صاحبان این خودروها اتفاق می افتد. افرادی که خواهان این خودرو هستند بیشتر طیف جوان جامعه هستند که همین امر نشان دهنده محبوبیت بالای ELX، حتی با این سن و سال است!
سلام. اونایی که میگن 240 و 250 با elx رفتن تا حدودی راسته اما نکته جالبش ایجاس که اون ماشین دیگه فابریک نیست و هر چی به ذهنت برسه روش انداختن از ریمپ گرفته تا تغییرات اساسی روی موتور. من خودم توی یه فیلمی دیدم که بی ام و داشت با 241 می رفت که elx ردش کرد. همون طور که می دونید به این راحتی ها نمیشه تنظیمات صفحه کیلومتر بی ام و سری 7 رو تغییر داد. اما elx تو دوران خودش برا خودس سطلانی بود
سلام خسته نباشید ایا پارس elx با موتور زانتیا 2000 تقویت کامل بشه در حد تراتل توان فشار بالا رو داره دسته یکی باشه که بخواد خیلی فشار بیاره ( کاتاف. کورس سرعت بالا و .... ) دوام میاره اگر دوام نمیاره چه موتوری جواب میده تقویت کامل بخوای انجام بدی چیکارا باید انجام بدی
پس چرا توفرانسه کسی سوارش نمیشه