1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. پژو
  4. پارس

مشخصات فنی پژو پارس

  • کلاس بدنهسدان
  • کلاس اتومبیلD Segment
  • تعداد نسل ها (بازار ایران)1 نسل
  • سال های تولید1379 - اکنون
درباره پژو پارس

پژو پارس (Peugeot Pars) پرطرفدارترین و پرتیراژ ترین محصول ایران خودرو است که از سال ۱۳۷۹ با نام پژو پرشیا وارد بازار ایران شد.

 چندی بعد ایران خودرو تصمیم گرفت آن‌را به عربستان صادر کند و به دلیل وجود حرف (پ) در نام آن و حساسیت اعراب به کلمه پرشیا، نام آن‌را به پژو سفیر تغییر داد. سپس به دلیل عدم دریافت مجوز صادرات از سوی کشور عربستان، نام آن به پژو پارس تغییر یافت.

پژو پارس در واقع نسخه فیس لیفت شده پژو ۴۰۵ است که با تاثیر از طراحی ظاهری (پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵) و مختص بازار خودروی ایران ساخته شده است.

 

مشخصات تولید کننده

کشور تولید کننده ایران
مدل های موجود در ایران 1401 - 1379
خدمات دهنده ایساکو
کلاس بدنه سدان
کلاس اتومبیل D Segment

 

مزایا و معایب پژو پارس

+ بازار دست دوم خوب

+ کابین بزرگ جادار

+ صندوق عقب جادار

+ فراوانی قطعات

+ هزینه نگهداری پایین

- کیفیت ساخت پایین

- مصرف سوخت بالا

- ایمنی ضعیف

- پلتفرم قدیمی

 

مشخصات فنی پژو پارس

شرکت ایران خودرو با تولید ۱۱ مدل پژوپارس و استفاده از ۵ نوع موتور مختلف، از سال ۱۳۷۹ تا کنون این خودرو را تبدیل به متنوع ترین خودروی ساخت داخل کرده است. موتورهای ۱.۸ لیتری XU7 ساده، 1.6 لیتری TU5 ( مشابه پیشرانه پژو 206)، 1.8 لیتری XU7P ( پلاس)، ۱.۹ لیتری  XUM و 1.8 لیتری XU7JP4/L4 (16 سوپاپ) تامین کننده قدرت مدل های مختلف پارس بوده و این قدرت از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلوی ۱۰ تیپ این خودرو منتقل می شود. فقط یک تیپ از این خودرو مجهز به موتور TU5 چهار سیلندر و جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک است.

پارس نیز مانند سایر سدان های ایران خودرو یک مدل گازسوز CNG دارد که مجهز به موتور XU7 چهارسیلندر دوگانه سوز است که این موتور با سوخت گاز CNG توانایی تولید ۸۳ اسب بخار قدرت را دارد.

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

 

۱.۸ لیتر (مدل‌های ساده / دوگانه‌سوز/ ELX)

۱.۶ لیتر (مدل‌های اتوماتیک / LX)

۱.۹ لیتر (مدل‌های  ELX / XU)

1.8 لیتر (زانتیا - ELX)

تعداد سیلندر - سوپاپ

۴ / ۸ (ساده / دوگانه سوز/ ELX XUM)

۴ / ۱۶ (اتوماتیک / ELX / LX)

4/ 16

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۰۰ اسب بخار (ساده / دوگانه سوز بنزین)

۸۳ اسب بخار (دوگانه سوز)

۱۰۵ اسب بخار (اتوماتیک – LX / ELX / XUM)

۱۱۰ اسب بخار (ELX)

گشتاور

 

۱۵۳ نیوتون متر (ساده / دوگانه سوز بنزین)

۱۴۲ نیوتون متر (اتوماتیک / LX)

۱۵۵ نیوتون متر (ELX / XUM)

گیربکس

۵ سرعته دستی

۴ سرعته اتوماتیک

شتاب ۰ تا ۱۰۰

۱۱ ثانیه ساده

۱۳.۸ ثانیه دوگانه سوز

۱۵ ثانیه اتوماتیک

۱۳.۲ ثانیه LX

۱۰.۲ ثانیه (ELX XUM)

۹ ثانیه (ELX)

حداکثر سرعت

۱۹۰ کیلومتر برساعت (ساده / دوگانه‌سوز بنزین / ELX XUM / LX)

۱۸۰ کیلومتر برساعت (دوگانه‌سوز گاز /  اتوماتیک)

۱۹۵ کیلومتر برساعت (ELX)

مصرف سوخت (ترکیبی)

۹.۱ لیتر در صد کیلومتر (ساده / دوگانه‌سوز بنزین)

۹.۶۹ لیتر در صد کیلومتر (دوگانه‌سوز گاز)

۸.۱۵ لیتر در صد کیلومتر (اتوماتیک)

۷.۵ لیتر در صد کیلومتر (LX)

۸.۶ لیتر در صد کیلومتر (ELX-XUM)

۸.۱ لیتر در صد کیلومتر (ELX)

ظرفیت باک

۷۰ لیتر بنزین / ۷۵ لیتر گاز

روغن مناسب برای موتور

۵۰w۲۰ SL / ۴۰w۱۰ SL

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

سیستم فرمان

هیدرولیک

نوع رینگ

فولادی / آلمینیومی

 

اندازه و ظرفیت های پژو پارس

پژوپارس به دلیل برخورداری از فضای داخلی برزگ و جادار میتواند انتخاب مناسبی برای خانواده های کم جمعیت باشد. در داخل کابین آن فضای کافی برای پاها و سر سرنشینان هم در ردیف جلو و هم در ردیف عقب وجود دارد. صندوق عقب آن با ظرفیت گنجایش ۴۷۰ لیتر فضای مناسبی در اختیار استفاده کنندگان خود قرار میدهد. 

طول

۴۴۹۸ میلیمتر

عرض

۱۷۰۴ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۱۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۶۹ میلیمتر

وزن خالص

۱۱۶۵ کیلوگرم (ساده - ELX)

۱۲۴۸ کیلوگرم (دوگانه‌سوز)

۱۲۱۴ کیلوگرم (اتوماتیک)

۱۱۸۵ کیلوگرم (LX)

۱۱۵۵ کیلوگرم (ELX-XUM)

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۷۰ لیتر

۳۹۵ لیتر (دوگانه‌سوز)

قطر رینگ

۱۴ اینچ

۱۵ اینچ

 

بررسی طراحی ظاهری پژو پارس

طراحی پارس متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادیست و شبیه به بیشتر محصولات قدیمی و دمده پژو است. اما طراحی متفاوت سپرها و چراغ ها و افزوده شدن رکاب بغل موجب شده تا این خودرو در مقایسه با پژو ۴۰۵ زیباتر بنظر برسد.

 

طراحی ظاهری پژو پارس.webp

 

در نمای ظاهری هیچ تفاوتی بین انواع تیپ های پارس وجود ندارد. تنها در پارس ELX به دلیل استفاده از رینگ ۱۵ اینچی و لاستیک های (‎185/65R15) کمی ارتفاع خودرو بیشتر شده است. همچنین در مدل ELX قسمت بالای قاب آینه های بغل رنگی است و در سایر مدل ها رنگ قاب آینه های بغل یکرنگ است.

پارس ELX آنتن رادیوی کوتاه تری نسبت به سایر مدل های پارس دارد و در این تیپ چراغ سوم ترمز در بالای شیشه عقب قرار گرفته و از نوع ال ای دی است، درحالی که در سایر تیپ ها این چراغ در قسمت پایین شیشه عقب قرار گرفته و از نوع لامپی است. بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از تولید پژو پارس با ظاهری کاملا تکراری و قدیمی این خودرو هنوز طرفداران زیادی دارد و جزو خودروهای پرفروش بازار است.

 

طراحی کابین پژو پارس

پژو پارس با کابینی شبیه به پژو ۴۰۵ تولید می شود که این مساله یک امتیاز منفی برای این خودرو محصوب می شود. کابین این دو خودرو از نظر نوع متریال و طراحی شبیه یکدیگرند و تفاوت های بسیار اندکی در برخی از جزئیات با یکدیگر دارند، اما تفاوت قیمت این دو خودرو بسیار بیشتر از تفاوت های ظاهری، موتور و کابین است. خودروی پارس از صندلی های راحت تری نسبت به پژو ۴۰۵ برخوردار است و طراحی مناسب غربیلک فرمان، دکمه های روی فرمان، کیلومتر شمار و سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک آن را از پژو ۴۰۵ کمی متمایز می‌کند. همچنین طراحی داشبرد جدید با پلاستیک خشک و بی کیفیت کمی به تنوع کابین آن افزوده است.

 

نمای داخلی پژو پارس.jpg

 

از سال ۱۳۹۰ با شروع تحریم ها، کیفیت ساخت این خودرو بخصوص در قطعات کابین در مقایسه با مدل های قدیمی تر خود، افت چشمگیری داشت. این خودرو از نظر طراحی داخل کابین در مقایسه با خودروهای چینی و محصولات جدید ساخت داخل، از نظر طراحی داخل کابین تقریبا حرفی برای گفتن ندارد.

 

مشخصات انواع مدل پارس

پژو پارس سال (پارس معمولی) تیپ پایه و ارزانترین نسخه از پژو پارس محسوب می شود که از نظر فنی مجهز به موتور معروف XU7 است. این خودرو در میان تمام تیپ های پارس بیشترین مصرف سوخت را به صورت ترکیبی دارد. این خودرو ابتدا با نام پژوپارس معمولی به فروش می رسید اما پس از رخ دادن چند تغییر مختلف در امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو، نام پارس سال برای آن انتخاب شد.

 

پارس LX TU5 یکی دیگر از تیپ های خانواده پارس است که طرفداران زیادی دارد. پارس LX از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی کاملا با پارس سال متفاوت است. موتور این خودرو TU5 بوده که با پژو 206 تیپ 5 مشترک است. این موتور نسبت به XU7 صدا و مصرف کمتر و استهلاک پایین تری دارد و به همین خاطر بسیار پرطرفدار است. از نظر امکانات رفاهی و ایمنی این تیپ سطح قابل قبولی دارد.

 

پارس ELX تیپ دیگری از پارس محبوب است که باز هم طرفداران زیادی دارد. این خودرو از سال 1384 به خط تولید ایران خودرو اضافه شد و تولید آن تا سال 1396 ادامه داشت. پارسELX لقب پرشتاب ترین، کم مصرف ترین و پر قدرت ترین پارس را تا کنون با خود یدک می کشد. نکته اینجاست که این خودرو به موتور زانتیایی نیز معروف است. پیشرانه این خودرو با زانتیا 1.8 لیتری مشابه بوده که از سرعت و شتاب خوبی بهره مند است. از سال 1392 ایران خودرو موتور این تیپ را به XUM تغییر داد که نتیجه آن تنها استهلاک و مصرف بالاتر و شتاب و قدرت پایین تر بود. به همین علت نیز استقبال از این خودرو به حدی پایین آمد که تولید آن در سال 1396 متوقف شد.

 

پارس اتوماتیک در اصل همان پارس LX است که به جعبه دنده اتوماتیک AL4 مشابه با پژو 206 تیپ 6 مجهز شده و تولید آن از سال 1389 آغاز شد. به غیر از جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک، این خودرو تفاوتی از نظر مشخصات فنی با پژوپارسLX ندارد. این خودرو شتابی حدود 15 ثانیه دارد که خودروی تنبل و کندی محسوب می شود اما مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. این خودرو به علل مختلفی از جمله مشکلات جعبه دنده آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت.

 

پارس دوگانه سوز عضو دیگری از خانواده پرجمعیت پژوپارس است که اواخر دهه 80 توسط ایران خودرو معرفی شد. پارس دوگانه سوز از نظر مشخصات فنی به غیر از دوگانه سوز بودن باقی مشخصاتش مشابه با پژوپارس معمولی است. نکته اینجاست که به علت دوگانه سوز شدن خودرو قدرت پیشرانه آن تا حدود قابل توجهی کاهش پیدا کرده که نتیجه آن شتاب و توان کمتر است.

 

پارس سال XU7P محصول جدید ایران خودرو است که از نظر فنی تغییراتی نسبت به پژو پارس سال XU7 قدیمی پیدا کرده. البته این تغییرات چندان مثبت نبوده و تنها مصرف سوخت خودرو نسبت به تیپ قدیمی حدود 2 لیتر بهتر شده اما در مقابل از قدرت، شتاب و سرعت خودرو به طرز چشمگیری بدتر شده است. از نظر امکانات رفاهی نیز مواردی که در تیپ های قبلی به مرور حذف شدند مانند ترمز دیسکی عقب بر روی این خودرو اضافه شده تا با پسوند پلاس به فروش رسد.

 

در سال 1400 ایران خودرو تصمیم گرفت خانواده پژوپارس را بزرگتر کند و با معرفی دو تیپ از خودروی محبوب پارس ELX به تنوع زیاد پارس های بازار ایران افزود!

 

پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P یکی از همین تیپ های جدید است که از نظر فنی تفاوتی با پژوپارس سال با موتور XU7P ندارد. تنها در بخش امکانات رفاهی این خودرو تغییراتی نسبت به تیپ های قبلی دارد. یکی از این تغییرات اضافه شدن مانیتور بزرگ به داشبورد خودرو به صورت فابریک بوده که موردی بسیار جذاب برای بازار ایران است.

 

پارس سال سفارشی ELX با موتور  TU5 دیگر تیپ جدید پارس است که از نظر مشخصات فنی و موتور کاملا مشابه با پژوپارسLX TU5 است. همچنین در بخش امکانات رفاهی، این خودرو سطح امکانات قابل قبولی نسبت به قیمت و بازار خود دارد. استفاده از موتور محبوب TU5 بر روی این خودرو در کنار استفاده از تجهیزاتی مانند کروز کنترل و مانیتور باعث می شود تا استقبال از این خودرو بالا رفته و طرفداران زیادی را پیدا کند. 

 

جمع بندی

با گذشت بیش از دو دهه از ورود پژو پارس به بازار ایران و عدم بروزرسانی خاصی در طراحی ظاهری و داخل کابین، این خودرو همچنان یکی از گزینه های اصلی اقتصادی جوانان و خانواده های ایرانی است که به دنبال خرید یک سدان جادار با ظاهری نسبتا زیبا و قیمتی مناسب هستند.

 به همین دلیل بازار دست دوم پارس نیز بسیار پر رونق است. از رقبای پژوپارس در بازار خودروی کشور میتوان به سمند LX ، سورن LX ، دنا و دناپلاس اشاره کرد که البته قیمت پژو پارس در مقایسه با رقیبان خود بسیار پایین تر است. 

سوالات متداول

از سال ۱۳۷۹ تا کنون ۱۱ مدل پژو پارس از جمله: پارس LX TU5، پارس ELX، پارس اتوماتیک، پارس دوگانه سوز، پارس سال XU7P، پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P، پارس سال سفارشی ELX با موتور  TU5 تولید شده است.
با توجه به تولید ۱۱ مدل پژو پارس در ایران با پیشرانه های مختلف مشخصات فنی هرکدام با دیگری متفاوت است.